https://www.rtl.nl/nieuws(...)rkverbod-jarenlangenquote:Er komt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland. Een Kamermeerderheid is voor de invoering van zo'n verbod. Vorige week werd al duidelijk dat de VVD om is, onder voorwaarden. Nu NSC zich ook achter het verbod schaart, is een Kamermeerderheid een feit.
Jarenlang was de Tweede Kamer diep verdeeld over het vuurwerkdossier. Maar het wetsvoorstel van GroenLinks-PvdA en Partij voor de Dieren dat een vuurwerkverbod regelt, krijgt vandaag een meerderheid. Voorstander van deze wet zijn GroenLinks-PvdA, Partij voor de Dieren, CDA, VVD, ChristenUnie, D66, Volt en SGP en NSC.
Verklaarde tegenstanders van het verbod zijn PVV, Forum, JA21, BBB en SP. Wanneer het verbod ingaat is nog niet bekend. Lokale vuurwerkshows moeten wel mogelijk blijven. Bovendien moet er ‘compensatie’ komen voor ondernemers die tot nu vuurwerk verkochten.
VVD fractie is om
Een verbod gloorde nadat de VVD vorige week draaide. De VVD-Tweede Kamerfractie was lang tot op het bot verdeeld over het vuurwerkverbod. Voor- en tegenstanders hielden elkaar in evenwicht. Maar uiteindelijk zijn ze het eens geworden en hebben de VVD-Kamerleden die voor een verbod zijn de slag gewonnen.
De liberalen stellen wel een aantal stevige voorwaarden voor hun steun aan het vuurwerkverbod. Zo eist de VVD van politie en gemeenten een effectieve handhaving. En het kabinet moet de handhaving op illegaal vuurwerk opvoeren.
Ook moeten steden die vuurwerk al eerder verboden alles er aan doen om het verbod ook echt te handhaven.
De roep om een vuurwerkverbod klinkt al sinds 2017. In 2020 werd het verbod op zwaarder knalvuurwerk en vuurpijlen, in 2022 kregen gemeenten het recht zelf afsteekverboden in te voeren. Nu is er dus een Kamermeerderheid voor een totaalverbod.
Wanneer het vuurwerkverbod ingaat is nog niet duidelijk. De VVD wil dat het parlement voordat het verbod daadwerkelijk ingaat moet kunnen beoordelen of er inderdaad voldoende zal worden gehandhaafd, de ondernemers goed zijn gecompenseerd en de burgemeesters een uitzondering kunnen maken. Is dat het geval dan 'kunnen we de stap zetten om oudejaarsavond anders in te richten'. VVD-justitieminister David van Weel liet al eerder aan RTL Nieuws weten in gesprek te willen over een totaal vuurwerkverbod.
Nu op voor een algeheel Tokkieverbodquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
Dat wordt weer een mooi schandaal.quote:Bovendien moet er ‘compensatie’ komen voor ondernemers die tot nu vuurwerk verkochten.
Niet als men het pas in laat gaan per 01-01-2027.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:50 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dat wordt weer een mooi schandaal.
Dat zal ze leren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:53 schreef Cruzinats het volgende:
Koop nooit vuurwerk, maar voor volgende jaarwisseling misschien toch een paar knallers halen.
Ik denk eerder dat we volgende jaarwisseling het land collectief gaan laten ontploffen als dit verbod er gaat komen.quote:
Die kans zie ik dan weer niet erg grootquote:
Dan zou ik maar eens bij Schiphol gaan protesteren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:55 schreef Tjoent het volgende:
Dit is het beste nieuws in jaren!![]()
Eindelijk rust voor o.a.dieren![]()
[ afbeelding ]
Nou he poeh zeker man. Lekker knalluh!quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:57 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat we volgende jaarwisseling het land collectief gaan laten ontploffen als dit verbod er gaat komen.
Wat een belhamel ben je toch!quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:53 schreef Cruzinats het volgende:
Koop nooit vuurwerk, maar voor volgende jaarwisseling misschien toch een paar knallers halen.
We wensen je veel sterkte met dit verlies. We hopen dat je hier bovenop komt en dat het leven zonder knal ook nog zin heeft.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:57 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat we volgende jaarwisseling het land collectief gaan laten ontploffen als dit verbod er gaat komen.
En dan die paar GroenLinks wappie aan de hotline met de politie huilend waarom er niet gehandhaafd wordt! verbot is verbot, befehl ist befehl!!
Als je meent dat het voor dieren vooral geen kwelling zal zijn doe je het toch niet om je eigen ongemak?quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar goed we zien in de eerste reacties al dat het om "ik vind het vervelend" gaat.
Typerend.
Vanavond ook een extra speklap bij z'n prakkie.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |