Ik heb de repetitiebeelden niet gezien (al heb ik hier wel meegelezen), maar laat ik zoals gebruikelijk ook een duit in het zakje doen. Ik zit wat krap in mijn tijd, dus alleen de eerste halve finale.
(Vrijwel) Zeker:
• Zweden - leuk nummer, goede staging, met Zweedse kwaliteit gebracht.
• Oekraine - Niet zo goed als gebruikelijk, maar nog steeds erg goed, met een grote diaspora en nog altijd goodwill.
• Estland - Het haalt de kwaliteit van Verka Serduchka bij lange na niet, maar het is stukken beter dan Scooch of Dustin the Turkey. Meer dan goed genoeg voor een televote only semi.
Zeer goede kans:
• Nederland - er zijn misschien wat twijfels over de staging en de uitvoering, maar een goed toegankelijk, aanstekelijk nummer en een charismatische performer moeten meer dan voldoende zijn.
• Albanie - Ze doen hun eigen ding, en ze doen dat goed. Er is niets dat met ze concurreert, en ze zijn interessant genoeg om de aandacht te trekken.
• Polen - Vrouwelijke pop was misschien een paar jaar terug populairder, maar als enige vertegenwoordiger van het genre in deze semi moet ze goede zaken doen.
Waarschijnlijk:
• Belgie - ik heb de neiging dit soort nummer te onderschatten, dus hier ga ik op de wijsheid van de massa af.
• Cyprus - Er is best veel concurrentie in het generieke mannelijke pop genre. Noorwegen en Azerbeidzjan zitten direct in het vaarwater, terwijl ook Nederland, Belgie en Kroatie qua stijl nog wel in de buurt komen. Van die eerste 3 is Cyprus echter duidelijk de sterkste, en voor een van die drie is sowieso ruimte.
Twijfelachtig, ik zeg dat ze kwalificeren:
• Noorwegen - generieke pop heeft concurrentie van Cyprus en in mindere mate Azerbeidzjan, Ze kunnen de hulp van IJsland, Zweden en Estland hier goed gebruiken. Waarschijnlijk zijn ze goed genoeg om het te halen, maar zoals
@NailQueen zegt lopen ze inderdaad het risico ondergesneeuwd te raken.
• IJsland - Zweden, Noorwegen en Estland bouwt een goede basis qua punten op. Elders wordt het lastiger, maar hun enthousiaste vrolijkheid heeft niet vreselijk veel concurrentie, zodat ik ze met de hakken over de sloot in de top 10 zie.
Twijfelachtig, ik zeg dat ze niet kwalificeren:
• Slovenie - met enkel televote een trage ballad brengen is riskant. Het kan werken, als je de emotie weet over te brengen en zo de liefhebbers aan je weet te binden, maar het voelt net te weinig memorabel om dat vanaf zo'n vroege startpositie te doen.
• San Marino - 12 punten van Italie, en een vrolijk nummer, maar een DJ is voor het songfestival meestal geen goede keuze.
Onwaarschijnlijk:
• Portugal - 12 punten van Zwitserland, en redelijke punten van Spanje, maar met enkel televoting krijgt dit trage nummer van de rest te weinig. Zonder concurrentie van Slovenie waren de kansen een stuk beter geweest, maar Slovenie wordt waarschijnlijk als iets beter gezien.
• Azerbeidzjan - concurrentie van zowel Cyprus als Noorwegen is te veel als er al redelijk wat slots vergeven zijn.
Kansloos:
• Kroatie - Cyprus, Noorwegen, en zelfs Azerbeidzjan zijn veel beter in het genre, en Belgie is ook nog concurrentie. Voor een onsamenhangend geheel is er dan geen ruimte over.