abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217317365
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 09:48 schreef Alarmonoff het volgende:
Oneindigheid bestaat alleen in de wiskunde als concept en definitie, het bestaat niet in de natuur. Of?
Inderdaad. "Of?"

Ik kan mij rationeel niks voorstellen bij een oneindig tijd-ruimte werkelijkheid. Maar ook niet bij een niet-oneindige tijd-ruimte werkelijkheid. Dus ja, ik kom er niet uit.
pi_217317426
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 10:06 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Inderdaad. "Of?"

Ik kan mij rationeel niks voorstellen bij een oneindig tijd-ruimte werkelijkheid. Maar ook niet bij een niet-oneindige tijd-ruimte werkelijkheid. Dus ja, ik kom er niet uit.
Kan iets dat een begin heeft oneindig worden?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217317496
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 10:20 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Wie het weet mag het zeggen maar ik vrees dat die vraag tot in de oneindigheid onbeantwoord blijft. Zelfs ChatGPT weet het niet. :)

quote:
Vraag aan ChatGPT:
Zjjn het heelal en de tijd oneindig groot? Hoe moet ik mij dat rationeel voorstellen?

Chat GPT antwoordde:
Goede vraag — en een lastige, omdat we hier aan de grens van zowel waarneming als theorie zitten. Maar laten we het rationeel en stap voor stap bekijken.

1. Is het heelal oneindig groot?
Er zijn twee niveaus waarop we die vraag kunnen stellen:

Waarneembare heelal: Dit is het deel van het heelal waarvan het licht ons kán bereiken sinds de oerknal. Dat is eindig: zo'n 46,5 miljard lichtjaar in straal. Dus dat deel is eindig in omvang.

Het volledige heelal: Dat is mogelijk veel groter dan wat we kunnen waarnemen — en misschien zelfs oneindig.

Volgens de meeste kosmologische modellen is het heelal:
Plat (volgens metingen van o.a. de kosmische achtergrondstraling),
Homogeen en isotroop op grote schaal, wat consistent is met een oneindig heelal — maar het is niet bewezen. Het zou ook heel groot maar eindig kunnen zijn, bijvoorbeeld als een 3D-variant van het oppervlak van een bol (zoals een hypersfeer).

👉 Dus rationeel: We weten niet zeker of het heelal oneindig is. Er zijn modellen waarin het dat wél is, maar die kunnen niet empirisch worden bevestigd, omdat we het buiten ons waarneembare heelal niet kunnen testen.
pi_217317529
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 10:20 schreef Alarmonoff het volgende:
ChatGPT zei:

Zeker! Hier is een eenvoudig schema dat het helder samenvat:

📊 Kan iets dat een begin heeft, oneindig zijn?
Aspect Mogelijk? Uitleg
Begin + Einde ✅ Ja Meeste dingen in het dagelijks leven (bijv. een leven, een boek).
Zonder begin, zonder einde ❌ Onmogelijk Logisch tegenstrijdig: iets zonder begin en zonder einde is onbegrijpbaar.
Zonder begin, met einde ❓ Speculatief Filosofisch interessant, maar natuurkundig niet aannemelijk.
Begin + oneindige toekomst ✅ Ja Geldt voor bijv. tijd na de oerknal — kan oneindig doorgaan.

Belangrijk inzicht:
Een begin sluit oneindige voortzetting niet uit.
Het sluit alleen een oneindig verleden uit.
pi_217317546
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 10:39 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
ChatGPT zei:

Zeker! Hier is een eenvoudig schema dat het helder samenvat:

📊 Kan iets dat een begin heeft, oneindig zijn?
Aspect Mogelijk? Uitleg
Begin + Einde ✅ Ja Meeste dingen in het dagelijks leven (bijv. een leven, een boek).
Zonder begin, zonder einde ❌ Onmogelijk Logisch tegenstrijdig: iets zonder begin en zonder einde is onbegrijpbaar.
Zonder begin, met einde ❓ Speculatief Filosofisch interessant, maar natuurkundig niet aannemelijk.
Begin + oneindige toekomst ✅ Ja Geldt voor bijv. tijd na de oerknal — kan oneindig doorgaan.

Belangrijk inzicht:
Een begin sluit oneindige voortzetting niet uit.
Het sluit alleen een oneindig verleden uit.
Toenemen zonder einde is niet per se volgens de definitie oneindig, de laatste waarde blijft oneindig toenemen als er sprake is van een begin, en is in principe meetbaar, denk ik.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217317570
De bijbelse scheppingskalender wordt geplaatst in een week, de kosmische kalender in een jaar.
pi_217317682
quote:
Oneindigheid bestaat alleen in de wiskunde als concept en definitie, het bestaat niet in de natuur. Of?
In de natuurkunde worden oneindigheden ("singulariteiten") in het algemeen opgevat als een indicatie dat een theorie niet meer opgaat. Een voorbeeld daarvan is bij de oerknal, waarbij het klassieke begrip van ruimte en tijd (en al haar eigenschappen) verloren gaat.

Alleen daarom al is bijvoorbeeld het Kalam-argument flauwekul, maar een heleboel apologeten (zoals William Lane Craig) lijken dat niet door te hebben.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 11:06:50 #128
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217317701
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 10:06 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Inderdaad. "Of?"

Is je denken oneindig?

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 09:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Oneindigheid is gedefinieerd als een onbegrensde limiet. Het is niet gedefinieerd als een getal. Oneindig keer een getal is weer oneindig. En je krijgt errors als je deelt door nul omdat dit niet gedefinieerd is; bij deling krijg je per definitie een uniek antwoord, en als je b.v. 1/x deelt door nul, dan krijg je verschillende antwoorden als je nul via de negatieve getallen benadert of via de positieve getallen. Bovendien impliceert de vergelijking x/0=y dat y maal nul gelijk is aan x. Dat is net zo gedefinieerd als de verleden tijd van een zelfstandig naamwoord.
Ja, dus het is niet meetbaar verder, interesting... dat is ook precies waar het collectieve consciousness uit bestaat en derhalve ook niet meetbaar.... sommige religies noemen dat dan weer god, ik liever niet.

quote:
[..]
Niks. Oneindig is geen getal.
[..]
En dat geen meetbare materie.

quote:
Nee. Wiskunde is een taal met een eenduidige syntax, in tegenstelling tot spreektaal.
Ja, maar een taal met limieten dus.

quote:
[..]
Het begin is een moment in de tijd, niet in de ruimte. Het begin van een cirkel in de ruimte willen aanwijzen is zoiets als de kleur van de wind willen vastleggen. Het is een categoriefout. Cirkels hebben geen begin in de ruimte. Ze hebben, als fysisch fenomeen (!), alleen een begin in de tijd.
Ah, now we're getting somewhere, zo is dus het bewijzen van dat wat ze noemen "god" , hetzelfde als lucht proberen te vangen in een kooi. Een gedachteloze staat kun je niet aantonen door het kapot te analyseren met gedachten.

quote:
Wiskunde werkt met geïdealiseerde concepten. Nogal wiedes dat een heleboel vragen daarover niet gedefinieerd zijn.

Volgens mij is deze discussie vooral weer semantisch, waarbij jij je eigen definities aan wiskundige begrippen hengelt.
We zijn het anders behoorlijk eens, alleen zie jij t enkel vanuit de wetenschappelijk kant.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 08-04-2025 11:12:13 ]
As above, so below.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 11:17:25 #129
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217317743
quote:
Fibonacci herhaalt zich ook al even oneindig in de natuur.
As above, so below.
pi_217317867
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 11:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]
In de natuurkunde worden oneindigheden ("singulariteiten") in het algemeen opgevat als een indicatie dat een theorie niet meer opgaat. Een voorbeeld daarvan is bij de oerknal, waarbij het klassieke begrip van ruimte en tijd (en al haar eigenschappen) verloren gaat.

Alleen daarom al is bijvoorbeeld het Kalam-argument flauwekul, maar een heleboel apologeten (zoals William Lane Craig) lijken dat niet door te hebben.
Omdat het functies zijn van 1/afstand, en bij afstand 0 vanaf het centrum heb je een probleem, komt neer op een oneindige hoeveelheid op die locatie, delta-functie lost het soms op.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 11:50:31 #131
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217317911
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 05:35 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Waarom niet waarzeggerij maar wel religiositeit of spiritualiteit? Het is immers allemaal één pot nat wat betreft persoonlijke ervaringen en onbewezen, subjectieve 'kennis'. Met objectiviteit heeft het niks te maken. Wetenschap is ook niet 100% zuiver objectief maar er is wel een doelstelling om het na te streven.
Omdat ik zelf de voordelen ervan ondervonden heb, van meditatie, yoga, shadowwork (veel hedendaagse therapien zijn shadowwork in een nieuw jasje), zo probeer ik al even te benoemen dat ook religies dit bedoelen (zie quotes Rumi, Meister Eckhart, Krishnamurti die ik vrij stevig , meermaals heb benadrukt in dit forum. Waarzeggerij komt niet eens in de buurt van dat, dat is meer tovenarij. Daarom zei ik; cloak van spiritualiteit is wat anders dan serieuze spiritualiteit. Zoals ook de cloak in religie, totaal wat anders is dan de achterliggende leer.

Waarzeggerij staat een beetje gelijk aan een man boven de wolken die eerst Adam tovert, en daarna Eva uit zn rib.... dat letterlijk nemen, is ongeveer gelijk aan waarzeggerij imo.

Meditatie zijn overigens gewoon bewijzen van dat dat werkt.

Met jouw argument hier, dan zou psychologie/psychiatrie daar ook onder vallen, je emoties ook, je dromen ook, ze zijn immers allemaal niet bewezen. Spiritualiteit is niet anders dan dat, en religie is niets meer dan een (vroege) spirituele leer.
quote:
Voel jij je kut/ziek?
Ja?
Bewijs maar, andres kom je gewoon werken.
Edit;

Wat ik dus sterk merk hier, zoals heel vaak in deze discussie, is dat er enkel "Shakti-minded" wordt gedacht. Dus puur vanuit het zichtbare, de materie, de hard tastbare zaken. Het is alsof je zegt dat een PC bestaat omdat je de hardware aan kunt raken, maar dat Windows (en dus ook FOK), niet bestaan omdat ze niet tastbaar zijn. En dat ontastbare gedeelte (de psyche), dat is waar het hier over gaat... het gaat dan ook niet om een oneinidg heelal oid, dat is wéér enkel dat tastbare erbij pakken.

Nu is dat niet zo vreemd, omdat we hier in het westen extreem in die context worden opgevoed, maar zoals in elke dualiteit, is de tegenhanger (in dit geval dus Shiva, het geestelijke/bewustzijn) even groot als het andere uiteinde van het dualistische spectrum.

Dus eigenlijk is dat hetzelfde als een PC deskundige vragen om te bewijzen dat windows en FOK bestaan, en hem dan enkel de PC-kast aanreikt, zo van; hiermee moet je het doen. Maar de man heeft geen beeldscherm (ergo; hij heeft niet eens het idee van het bestaan van een beeldscherm, enkel van printplaten).... kan hij nu Windows en FOK aantonen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Mijk op 08-04-2025 12:06:35 ]
As above, so below.
pi_217318076
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 10:46 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Toenemen zonder einde is niet per se volgens de definitie oneindig, de laatste waarde blijft oneindig toenemen als er sprake is van een begin, en is in principe meetbaar, denk ik.
Oneindigheid is logischerwijs niet te meten. Zodra je "het" kan meten dan weet je dat er een uitkomst mogelijk is die minstens "1 eenheid" groter is.
pi_217318123
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 april 2025 11:17 schreef Mijk het volgende:

[..]
Fibonacci herhaalt zich ook al even oneindig in de natuur.
Mmh, niet letterlijk maar eerder in de verbeelding daarvan. Zie bijvoorbeeld ook het Droste-effect.

Nogmaals, de menselijke geest kan oneindig veel fantaseren, met de realiteit hoeft het geen relatie te hebben.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 12:28:31 #134
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217318201
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:20 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Mmh, niet letterlijk maar eerder in de verbeelding daarvan. Zie bijvoorbeeld ook het Droste-effect.

[ afbeelding ]
Zeg je hier dat Fibonacci een verbeelding is?

quote:
Nogmaals, de menselijke geest kan oneindig veel fantaseren, met de realiteit hoeft het geen relatie te hebben.
Ja, kun je hardop voorlezen wat je hier zegt, want hier raak je een stevige kern.

Hier zeg je dus dat oneindigheid bestaat, even buiten "of de gedachten waarheid zijn ja of nee", dat doet even niet ter zake, het ging om oneindigheid, en die beaam je hier.
As above, so below.
pi_217318332
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:28 schreef Mijk het volgende:
Natuurlijk is dat een verbeelding en daar wordt het doorgaans ook toegepast, bouwwerken,beelden, schilderijen, fotografie composities etc. design in het algemeen.

Je komt Fibonacci patronen bij benadering 'vaak' in de natuur tegen, vaak is niet altijd en ook niet in die wiskundige perfectie.
pi_217318364
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:13 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Oneindigheid is logischerwijs niet te meten. Zodra je "het" kan meten dan weet je dat er een uitkomst mogelijk is die minstens "1 eenheid" groter is.
Je hebt infinity en endless, eerste is het limiet van bv 1/x waarvan x de 0 nadert, tweede is onophoudelijk, zonder einde, maar meetbaar omdat je vanaf het begin kan meten of tellen, denk ik.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 12:48:57 #137
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217318368
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:45 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Natuurlijk is dat een verbeelding en daar wordt het doorgaans ook toegepast, bouwwerken,beelden, schilderijen, fotografie composities etc. design in het algemeen.

Je komt Fibonacci patronen bij benadering 'vaak' in de natuur tegen, vaak is niet altijd en ook niet in die wiskundige perfectie.
De natuur heeft dan ook nergens 100% rechte lijnen, dus perfectie is er niet, dat is enkel aan de andere kant van het spectrum. Het bewustzijn is tijdloos, het universum tijdig. Het bewustzijn is perfect en oneindig, het universum is imperfect en eindig, het bewustzijn is onsterfelijk, het lichaam niet.

Dit past prima in het dualistische plaatje (yin/yang)

Als je in een perfecte wereld was geboren, was elke dag hetzelfde, zonder enige vorm van dynamiek.

Iemand zei hier ooit eens "God creeerde de perfecte imperfectie", vind ik wel een mooie.
As above, so below.
pi_217318491
Als je niets of oneindig wat volgens mij beter verwoord is als grenzeloos en vormloos wilt bewijzen als het concept van god waarmee mensen worstelen dan wens ik je veel succes.
Het is namelijk niet niets en het is niet vormloos want we hebben het namelijk vorm gegeven en allerlei kwaliteiten toegekend.

Zo ook het collectieve bewustzijn of wat we daar ook onder verstaan, ook dat is vorm gegeven
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 13:12:55 #139
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217318511
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 april 2025 13:10 schreef bedachtzaam het volgende:
Als je niets of oneindig wat volgens mij beter verwoord is als grenzeloos en vormloos wilt bewijzen als het concept van god waarmee mensen worstelen dan wens ik je veel succes.
Het is namelijk niet niets en het is niet vormloos want we hebben het namelijk vorm gegeven en allerlei kwaliteiten toegekend.

Zo ook het collectieve bewustzijn of wat we daar ook onder verstaan, ook dat is vorm gegeven
Exact, en zodra je het probeert te vangen in een kader, is het weg, dat gaat niet, je kunt oneindigheid ook niet vangen in een kader, want zodra je het kadert valt de oneindigheid direct weg.
As above, so below.
pi_217318539
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:48 schreef Mijk het volgende:
Het bewustzijn is tijdloos, het universum tijdig. Het bewustzijn is perfect en oneindig, het universum is imperfect en eindig, het bewustzijn is onsterfelijk, het lichaam niet.
Dat weet ik allemaal niet, voor mij persoonlijk zoals ik het ervaar dus, is tijd en ruimte daar waar ik me in begeef in het hier en nu. Ruimte is tot waar mijn blikveld reikt en tijd is er alleen maar wanneer ik op de klok of naar de zon kijk.

Als natuurkundig grootheid kan ik beide wel bevatten als metafysisch begrip totaal niet. Vind het wel onderhoudend om te lezen hoe daar zo over gedacht wordt door anderen. ^O^

Tijd, ruimte en bewustzijn stopt vermoedelijk voor mij wanneer ik de laatste adem uitblaas en terug ga om opgevreten te worden door moeder natuur. Ik heb niet het idee dat er voor mij iets valt te winnen om er een andere mening op na te houden.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 13:21:38 #141
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217318573
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 13:17 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat weet ik allemaal niet, voor mij persoonlijk zoals ik het ervaar dus, is tijd en ruimte daar waar ik me in begeef in het hier en nu. Ruimte is tot waar mijn blikveld reikt en tijd is er alleen maar wanneer ik op de klok of naar de zon kijk.

Als natuurkundig grootheid kan ik beide wel bevatten als metafysisch begrip totaal niet. Vind het wel onderhoudend om te lezen hoe daar zo over gedacht wordt door anderen. ^O^

Tijd, ruimte en bewustzijn stopt vermoedelijk voor mij wanneer ik de laatste adem uitblaas en terug ga om opgevreten te worden door moeder natuur. Ik heb niet het idee dat er voor mij iets valt te winnen om er een andere mening op na te houden.
Is alles in het universum er al en verandert dat van vorm, of komen er ook geregeld nieuwe zaken het universum in? En in hoeverre is dit een mening of een feit?

Voorbeeld; komt een kind out of nothing (en dat bewustzijn/ego van dat kind ook), of bestond het altijd al in dit universum, maar is het van vorm veranderd? Bijv doordat de vrouw blijft eten tijdens zwangerschap, worden die voedingsstoffen uiteindelijk omgezet in dat kind.
As above, so below.
pi_217318814
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:28 schreef Mijk het volgende:

[..]
[..]
Ja, kun je hardop voorlezen wat je hier zegt, want hier raak je een stevige kern.

Hier zeg je dus dat oneindigheid bestaat, even buiten "of de gedachten waarheid zijn ja of nee", dat doet even niet ter zake, het ging om oneindigheid, en die beaam je hier.
1. Nee, Fibonacci is realiteit. Echter, het bestaan van een oneindige Fibonacci-reeks komt niet voor in de realiteit, het is verbeelding. Je fantaseert erover dat de reeks zich oneindig voortplant.

2. Je hebt gelijk, ik stelde het wat te stevig. Ik bedoelde te zeggen dat met fantaseren de "mogelijkheden onbegrensd lijken te zijn" maar dat oneindigheid ook in een fantasiewereld (waarschijnlijk) niet bestaat. De hersencapaciteit van een mens is immers beperkt.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 13:57:52 #143
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217318868
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 13:49 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
1. Nee, Fibonacci is realiteit. Echter, het bestaan van een oneindige Fibonacci-reeks komt niet voor in de realiteit, het is verbeelding. Je fantaseert erover dat de reeks zich oneindig voortplant.

2. Je hebt gelijk, ik stelde het wat te stevig. Ik bedoelde te zeggen dat met fantaseren de "mogelijkheden onbegrensd lijken te zijn" maar dat oneindigheid ook in een fantasiewereld (waarschijnlijk) niet bestaat. De hersencapaciteit van een mens is immers beperkt.
1. De sequence reset zichzelf en herhaalt zich oneindig, zoals in een fractal.

2. Ik denk wel dat het oneindig is, zolang cijfers geen einde hebben kun je altijd +1 gaan.
Voorbeeld; je kunt een dinosaurus bedenken met 1 poot, 2 poten, 3 poten, 4, 5, 6 ,7 ,.... maar ook met 1435390484593859430534535345 poten. Misschien kun je van de laatste niet makkelijk een beeld in je hoofd krijgen, maar is dat nodig voor een gedachte? Of is dat visualisatie?

Daarna, kun je hetzelfde met een kikker, een olifant, een paard, ook met kleuren kun je een blauw, paars, geel, whatever kleur paard bedenken, maar óók al die paarden met 9534030583533434 poten....

En zo geldt dit voor alles, je kunt zelfs een lopend huis of boom (zie LOTR) bedenken, ook in alle kleuren, ook met zoveel poten, enz enz enz enz. Dus imo is het bedenken van iets, wel degelijk oneindig. Bewijs heb ik er niet voor, maar alles wijst er wel op. En dan kun je dit weer uitbreiden naar een huis met 1 verdieping, 2,3,4 of 53545356434 verdiepingen. Of een boom met zoveel takken EN zoveel poten, enz enz enz.

Of zels een boom met verdiepingen, of een huis met takken... je kunt oneindig door imo. Grappigerwijs is dus het steeds optellen (wiskunde :+ :D ) hier met name de leidende factor.

Dus eigenlijk, bewijst Wiskunde hier oneindigheid zelf, niet dmv een som, maar door het voor eeuwig door kunnen trekken van een cijferreeks. Want stel je hebt 800miljard getallen achter elkaar, de +1 is altijd een gegeven. Het bewijst enkel niet hoe groot onenidigheid is, omdat dat niet kan, omdat je het niet kunt kaderen omdat dan direct de oneindigheid vervalt. En zo werkt dat dus ook met "Consciousness".

[ Bericht 3% gewijzigd door Mijk op 08-04-2025 14:13:55 ]
As above, so below.
pi_217318997
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 april 2025 13:21 schreef Mijk het volgende:
Voorbeeld; komt een kind out of nothing (en dat bewustzijn/ego van dat kind ook), of bestond het altijd al in dit universum, maar is het van vorm veranderd? Bijv doordat de vrouw blijft eten tijdens zwangerschap, worden die voedingsstoffen uiteindelijk omgezet in dat kind.
Niet uit het niets maar uit de 'zak' van Pa en uit de 'buik' van Ma. Bewustzijn en hoe je ermee omgaat (ego) zou erfelijk bepaald kunnen zijn. Mogelijk door beide ouders en krijgen zodoende ook allemaal een gespleten persoonlijkheid. Wanneer ik naar mezelf kijk lijk ik zowel op mijn Pa als mijn Ma... Dat is niet uit de lucht komen vallen.

In de (complexe) basis is leven één organisch lichaam van symbiotisch biologisch bewustzijn. Wanneer we honger hebben zegt onze darm (flora) wanneer te eten en te poepen. In de ideale tijd voor voortplanting lopen we allemaal zwetend ons geslachtsdeel achterna aantrekkelijke luchtjes te verspreiden. Kruipt ons daarbij iets over de lever en wordt het te heet onder de voeten dan zeggen ons hart en nieren dat we moeten rennen. etc. etc. Continue gestuurd door de in ons parasiterende entiteiten. Het wemelt van de micro-organismen in en op ons...

Vooralsnog parasiteert en kannibaliseert het ene leven op het ander. Alles wat we eten heeft ooit geleefd of leeft nog steeds. Dus leven heeft een exponentiële deelfactor, wat we daar allemaal delen zou kunnen reflecteren in de ontwikkeling van ons bewustzijn. Men zegt je bent wat je eet, of is het je bent wie je eet of wordt wie je gegeten hebt en of door wie je gegeten wordt...

Ik zie het allemaal liever wat van de aardse holistische kant... Niet daar buiten, daar hebben je niets verloren en niets te zoeken...

Althans, dat is mijn theorie... :')
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 14:16:27 #145
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217319005
ChatGPT met wel een aardige;

quote:
Waarom bewustzijn niet "bewezen" kan worden:
Omdat alles wat je ooit kunt bewijzen, ervaren, meten of bedenken, binnen bewustzijn plaatsvindt.

Je kunt iets pas observeren, meten of beschrijven als het al in jouw bewustzijn verschijnt. Daarom is bewustzijn niet een object dat je kunt vinden — het is de ruimte waarin alles verschijnt.

📡 Metafoor: de projector en het scherm
Denk aan een filmprojector.
Je kunt alles zien wat op het scherm verschijnt — beelden, bewegingen, kleuren.
Maar je ziet het licht zelf nooit direct, en de projector zelf zie je alleen als je je omdraait.

Zo is het ook met bewustzijn:
Alles wat je ervaart is “geprojecteerd” binnen bewustzijn,
maar bewustzijn zélf is geen "ding" — het is datgene wat mogelijk maakt dat dingen verschijnen.

📏 Waarom wetenschap het niet kan vangen:
Wetenschap werkt via objectieve meting. Maar bewustzijn is:

Niet objectief

Niet meetbaar

Niet lokaal

Geen ding onder dingen, maar de voorwaarde voor álle dingen

Daarom zeggen spirituele tradities zoals Advaita Vedanta of Dzogchen:

“Bewustzijn is niet iets dat je kunt vinden — het is datgene waarmee je zoekt.”

🌀 Dus in één zin:
Bewustzijn kan niet bewezen worden, omdat alles wat ‘bewijs’ heet, al in bewustzijn verschijnt.
En exact dat Advaita Vedanta voorbeeld, heb ik zelf ook wel ns aangehaald.

"Het is datgeen waarmee je je gedachten STUURT"... nu maakt Gpt een soortgelijke opmerking, grappig wel.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 14:18:50 #146
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217319022
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:15 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Niet uit het niets maar uit de 'zak' van Pa en uit de 'buik' van Ma. Bewustzijn en hoe je ermee omgaat (ego) zou erfelijk bepaald kunnen zijn. Mogelijk door beide ouders en krijgen zodoende ook allemaal een gespleten persoonlijkheid. Wanneer ik naar mezelf kijk lijk ik zowel op mijn Pa als mijn Ma... Dat is niet uit de lucht komen vallen.

In de (complexe) basis is leven één organisch lichaam van symbiotisch biologisch bewustzijn. Wanneer we honger hebben zegt onze darm (flora) wanneer te eten en te poepen. In de ideale tijd voor voortplanting lopen we allemaal zwetend ons geslachtsdeel achterna aantrekkelijke luchtjes te verspreiden. Kruipt ons daarbij iets over de lever en wordt het te heet onder de voeten dan zeggen ons hart en nieren dat we moeten rennen. etc. etc. Continue gestuurd door de in ons parasiterende entiteiten. Het wemelt van de micro-organismen in en op ons...

Vooralsnog parasiteert en kannibaliseert het ene leven op het ander. Alles wat we eten heeft ooit geleefd of leeft nog steeds. Dus leven heeft een exponentiële deelfactor, wat we daar allemaal delen zou kunnen reflecteren in de ontwikkeling van ons bewustzijn. Men zegt je bent wat je eet, of is het je bent wie je eet of wordt wie je gegeten hebt en of door wie je gegeten wordt...

Ik zie het allemaal liever wat van de aardse holistische kant... Niet daar buiten, daar hebben je niets verloren en niets te zoeken...

Althans, dat is mijn theorie... :')
Bedankt, interessante visie.
As above, so below.
pi_217319131
Vergeten erbij te vermelden...

Onze aarde telt naar schatting 8.7 miljoen (hogere) soorten levensvormen, 1000 miljard (lagere) soorten eencelligen zoals bacteriën, schimmels en overige micro-organismen.

;)
pi_217319185
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:16 schreef Mijk het volgende:
[..]

"Het is datgeen waarmee je je gedachten STUURT"... nu maakt Gpt een soortgelijke opmerking, grappig wel.
Wat ChatGPT daar zegt doet me denken aan dit topic: F&L / God bewijzen

Met name dit stuk:
quote:
Het is moeilijk om dit uit te leggen of met een vergelijking te komen, maar het verstand is als een computerprocessor die op zichzelf haar maker/programmeur niet kan ontdekken/bewijzen. Het kan op zichzelf de oorsprong van haar “nullen” en “enen” niet bewijzen en grijpen, want de middelen waarmee het dat alleen kan doen zijn uiteindelijk zelf de “nullen” en “enen”. Dus blijft het in zichzelf rond cirkelen, zonder er buiten te kunnen treden.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 14:42:19 #149
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217319193
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:41 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Wat ChatGPT daar zegt doet me denken aan dit topic: F&L / God bewijzen

Met name dit stuk:
[..]

100!

Bedankt voor de post.
As above, so below.
pi_217319306
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:16 schreef Mijk het volgende:
[..]

Hetgeen dus aansluit bij het pentagram, het vijfde punt, akasha of ruimte waar in de elementen zich manifesteren en hun dansje doen.
Maar ik acht het meten van bewustzijn zeker wel mogelijk, namelijk door de zintuiglijke prikkels worden we bewust en een dood lijk reageert niet meer op prikkels.
Leven is niet het bewustzijn dat zich in leven (is beweging) manifesteert, daarom acht ik het ook een fabel dat alles bewustzijn is.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')