abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 maart 2025 @ 14:24:01 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217196423
Pomphouders willen dat kabinet snel ingrijpt: liter benzine 25,8 cent duurder vanaf 1 januari

Tanken dreigt fors duurder te worden. Nieuwe berekeningen zorgen voor grote schrik in de coalitie. Zonder ingrijpen wordt een liter benzine op 1 januari 25,8 cent duurder. In de jaren daarna komt daar nog eens 18,6 cent bovenop. Terugdraaien kost echter miljarden.

De brandstofprijzen brengen de coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB in een lastig parket. Want juist nu de roep klinkt om burgers meer koopkracht te geven, dreigen de kosten vanaf komend jaar flink op te lopen. De prijsstijging komt grotendeels doordat de overheid sinds 2022 de belasting op brandstof heeft verlaagd.

Als het kabinet de regeling niet verlengt, schiet de literprijs benzine op 1 januari met 25,8 cent omhoog, meldde minister Barry Madlener (PVV, Verkeer) deze week. Die nieuwe berekeningen zorgen voor kopzorgen in de coalitie: terugdraaien kost namelijk 1,6 miljard euro.

En de minister schetste een nog somberder vergezicht: in 2027 en 2030 gaan de prijzen nóg twee sprongen maken, omdat er dan Europese regels veranderen waardoor oliebedrijven de prijzen nog verder omhoog gaan doen. Bij elkaar opgeteld zou een liter benzine daardoor de komende jaren met bijna 50 cent kunnen stijgen, alleen maar door stijgende belastingen.

Die mogelijke prijsexplosie bezorgt de rechtse coalitie de rillingen. Ook minister Madlener zelf zit ermee in de maag. ,,Mobiliteit moet betaalbaar blijven, voor iedereen. We zien dat onder druk staan, die zorgen delen we zeker. Ik hoop dat het kabinet er wat aan kan doen, met de schaarse middelen die we hebben.”

Het lastige is wel dat de regeringspartijen heel veel wensen hebben om de portemonnee van Nederlanders te spekken. Geen enkele coalitiepartij heeft de verlaging van de prijzen aan de pomp als speerpunt genoemd. Achter de schermen noemen PVV, VVD, NSC en BBB de brandstofprijzen weliswaar ‘erg belangrijk’, maar het is maar één deel van wat de partijen geregeld willen hebben.

Wensen

Zo willen de partijen ook meer koopkracht, goedkopere boodschappen, een lagere energierekening en goedkopere kinderopvang. De partijen pleiten daarom liever niet openlijk en niet als eerste voor lagere brandstofprijzen. Hun angst is dat wanneer ze dat wel doen, andere partijen zullen zeggen: akkoord, maar dan krijg je iets anders niet. VVD-leider Dilan Yesilgöz, toch van de vroem-vroempartij, zei onlangs in een interview bij BNR voorzichtig dat de brandstofprijs ‘op de tafel’ zou komen bij de voorjaarsonderhandelingen.

In de coalitie klinkt echter ook de verwachting dat er pas richting Prinsjesdag een besluit valt over wat er met de brandstofaccijnzen wordt gedaan. Al benadrukken coalitiepartijen wel dat de brandstofprijs een belangrijk onderwerp is. NSC-Tweede Kamerlid Olger van Dijk noemt daarnaast het openbaar vervoer. Het kabinet hielp eerder ook treinkaartjes goedkoper te houden. ,,Betaalbare mobiliteit is voor ons heel belangrijk. Mensen met een kleinere beurs zijn bovendien niet zelden afhankelijk van een brandstofauto. Dat moeten we goed in de gaten houden.”

Pomphouders willen maatregelen

Pomphouders willen dat het kabinet snel ingrijpt voordat benzine in januari voor veel mensen onbetaalbaar wordt, zegt Martin van Eijk, voorzitter van Belangenvereniging Tankstations (BETA). ,,Voor automobilisten is dit niet te doen. En het verschil met de buurlanden wordt volgend jaar zo groot dat de grenspomphouders in ieder geval de nek omgedraaid worden. Wij zijn dan 40 tot 50 cent per liter duurder”, zegt Van Eijk. “We pleiten in ieder geval voor het behoud van de accijnsverlaging.”

Overigens is de brandstofprijs de afgelopen weken gedaald. Dit heeft echter te maken met de dollar, die zwakker is geworden. De lagere prijzen zijn waarschijnlijk tijdelijk.

https://www.ad.nl/politie(...)-1-januari~a635a804/

Gelukkig kunnen we belastingvrij vliegen 8)7
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 27 maart 2025 @ 14:34:01 #2
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217196543
Ja flikker even op hoor. Ik betaal nu als ik er gewoon E10 in gooi 1.93 per liter, en E5 (wat 'ie eigenlijk nodig heeft dus ik wissel het af) 2.20. Zal betekenen dat wat nu "goedkoop" is gewoon 2.20 word, en die andere naar de 2.50 gaat!?

Al word dit tóch net als met mensen die roken "als het boven x bedrag kom stop ik" en vervolgens word het x bedrag en roken ze vrolijk door. _O-
Tijd om een serieus te gaan nadenken over een elektrisch alternatief met deze prijzen :@
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
  donderdag 27 maart 2025 @ 14:36:26 #3
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_217196568
quote:
17s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:34 schreef Grotetijd het volgende:
Ja flikker even op hoor. Ik betaal nu als ik er gewoon E10 in gooi 1.93 per liter, en E5 (wat 'ie eigenlijk nodig heeft dus ik wissel het af) 2.20. Zal betekenen dat wat nu "goedkoop" is gewoon 2.20 word, en die andere naar de 2.50 gaat!?

Al word dit tóch net als met mensen die roken "als het boven x bedrag kom stop ik" en vervolgens word het x bedrag en roken ze vrolijk door. _O-
Tijd om een serieus te gaan nadenken over een elektrisch alternatief met deze prijzen :@
Je zou ook kunnen gaan fietsen.
pi_217196576
quote:
VVD-leider Dilan Yesilgöz, toch van de vroem-vroempartij
Is dit tegenwoordig journalistiek? :')
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_217196590
Relatief goed voor EV's, OV en fietsers.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_217196595
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:37 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Is dit tegenwoordig journalistiek? :')
Het is het AD hè..
pi_217196613
quote:

Oke, veel plezier met je Tang Hua Detroit Fish!
  donderdag 27 maart 2025 @ 14:44:45 #8
508590 Grotetijd
pi_217196618
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:36 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Zou kunnen :)
Well, life can be a riot
  donderdag 27 maart 2025 @ 14:45:19 #9
508590 Grotetijd
pi_217196625
quote:
14s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Tang Hua Detroit Fish
Getverdemme _O-
Well, life can be a riot
  FOK!fotograaf donderdag 27 maart 2025 @ 14:45:41 #10
842 Zorro
Z
pi_217196627
quote:

Gelukkig is het belasting, dus dat is alleen voor Nederland. Ik zal vaker een kort omweggetje maken via Belgie dan :)
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  donderdag 27 maart 2025 @ 14:46:52 #11
508590 Grotetijd
pi_217196631
quote:
6s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:45 schreef Zorro het volgende:

[..]
Gelukkig is het belasting, dus dat is alleen voor Nederland. Ik zal vaker een kort omweggetje maken via Belgie dan :)
Elke maand even een rit naar Duitsland, scheelt al veel met de boodschappen en een volle tank zal dus gewoon 50-60 cent per liter schelen _O-
Well, life can be a riot
pi_217196656
Ben ik even blij dat ik in de grensstreek woon en het dichtstbijzijnde benzinestation vanaf mijn woning over de grens is :7
pi_217196661
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:40 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Het is het AD hè..
Idd jaloerse belgen
pi_217196667
Ach, met de slechtdraaiende Amerikaanse economie (de benzineprijs is kaal gekoppeld aan de dollar) zal de prijs na de invoering van die 25,8 cent hetzelfde zijn als nu.
pi_217196677
Gaan we weer, mensen die al een kleine portemonnee hebben nog meer verneuken. :')

Maar we hebben het een tijdje eerder gehad. Volgens mij kreeg ik toen ook meer reiskostenvergoeding van mijn werkgever, al weet ik het niet helemaal zeker.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_217196685
En de mensen die (ver) beneden modaal zitten, en dat zijn er veel, zullen de komende 10-20 jaar in ieder geval nooit elektrisch kunnen rijden. Van welk geld? :')
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_217196689
Ach Nederland :')
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_217196705
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:36 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Goed idee als je met je vrouw en twee kleine kinderen op bezoek gaat bij familie 50km verderop, echt top uitgedacht.
pi_217196721
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:58 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Goed idee als je met je vrouw en twee kleine kinderen op bezoek gaat bij familie 50km verderop, echt top uitgedacht.
Dan kost je dat een euro of 2.50 meer dan met die tijdelijke korting.

Wat dat betreft zal het een stuk meer kosten voor een forens die dat dagelijks doet.

Hoe dan ook zal iemand die anderhalf miljard structureel ergens betalen.

[ Bericht 4% gewijzigd door SnertMetChoco op 27-03-2025 15:06:22 ]
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_217196742
Zelfveroorzaakte randstadproblemen. Als je popi-jopi wilt doen met subsidies moeten die er ook weer een keer af. Dat schuif je dan netjes door naar de volgende heersers zodat zij met het slechte nieuws mogen komen. Kwartje van kok, salderingsregeling op zonnestroom, electrische autos, en nu weer de terugdraaiing vang de accijnsverlaging. Niet echt verrassend te noemen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 27 maart 2025 @ 15:08:28 #21
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_217196770
Ondertussen betaal ik in België < 1,70 voor een liter 98 _O_
  donderdag 27 maart 2025 @ 15:13:52 #22
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_217196805
quote:
9s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:24 schreef ACT-F het volgende:
En het verschil met de buurlanden wordt volgend jaar zo groot dat de grenspomphouders in ieder geval de nek omgedraaid worden. Wij zijn dan 40 tot 50 cent per liter duurder”, zegt Van Eijk.
Hallo meneer Van Eijk, grensbewoner hier. Dat verschil is er nu ook al, benzine in België kost momenteel pak 'm beet 1,50/liter. Verschil wordt dus eerder 80+ cent per liter.
Tics van je petten.
  Moderator / Redactie FP donderdag 27 maart 2025 @ 15:14:06 #23
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_217196807
quote:
80s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:08 schreef Mano_ het volgende:
Ondertussen betaal ik in België < 1,70 voor een liter 98 _O_
Vroegâh betaalde ik 79 cent voor een liter diesel in België.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: &lt;a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" &gt;https://www.twitch.tv/drizzt_dourden&lt;/a&gt;[/b]
pi_217196831
quote:
14s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:13 schreef nattermann het volgende:

[..]
Hallo meneer Van Eijk, grensbewoner hier. Dat verschil is er nu ook al, benzine in België kost momenteel pak 'm beet 1,50/liter. Verschil wordt dus eerder 80+ cent per liter.
Wat dat betreft zou de overheid misschien eens kunnen nadenken over een variabele accijns naar gelang de nabijheid bij de grens?!
  donderdag 27 maart 2025 @ 15:18:05 #25
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_217196838
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:58 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Dus daarom moet heel Nederland waaronder iedereen zonder auto maar meebetalen aan jouw gesubsidieerde ritjes om lekker met de fam op een uitje te kunnen, helder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')