Sterkte met opakat
@exode, hopelijk knapt hij op van de antibiotica!
De begrafenis van mijn oma vandaag was raar en kort. Er was geen afacheidsdienst, ze verwachtten daarvoor te weinig mensen. We liepen met z'n allen naar het graf met de kist, daar deed de vriend van mijn tante een kort en zeer ongemakkelijk onpersoonlijk verhaaltje over oma. Daarna naar de aula, waar iedereen verspreid ging zitten en mijn tante en ouders maar wat rond gingen lopen om 'condoleances te verzamelen' in plaats van dat mensen naar hun toe kwamen. Iemand achter ons zei dat de begrafenis liefdeloos voelde en dat zij het niet zo zou willen. En dat is precies hoe het voelde idd, kort, ongemakkelijk, onpersoonlijk en liefdeloos. Oma verdiende meer dan dat.
Wat wel mooi was, er zat een reiger te slapen naast de sloot direct naast het raam van de uitvaart aula. De 8 jarige was daarvan enorm onder de indruk. Toen we bij oma thuis waren en na het gedeeltelijk uitruimen van het huis samen in de deuropening stonden buiten, stond daar opeens een reiger op een paar meter afstand. Midden in een drukke woonwijk. Dat voelde even alsof oma ons uit kwam zwaaien. En ja ik weet dat dat heel zweverig klinkt, haha.
De kinderen hebben het fantastisch gedaan overigens. Mijn oudste benoemde meerdere keren dat ze in de war was. Kon niks met mijn tranen en vroeg mij vooral niet te huilen in de auto want dat vond ze vervelend. Ontplofte op de terugweg in de macdonalds omdat haar kleren niet fijn meer zaten en we vergeten waren een onesie mee te nemen. Maar hield zich dapper en goed tijdens de begrafenis. En toen wij bezig waren in het huis, hebben ze lief met elkaar gespeeld. Geen enkele vraag ook over de aanwezigheid van mijn vader. Was gewoon heel normaal dat omi een wildvreemde man meenam