Wikipediaquote:Kiambe vluchtte in 2013[b] op 9-jarige leeftijd vanuit Congo met zijn moeder, drie broers en drie zussen naar Nederland.Daarna verbleven ze anderhalf jaar in het asielzoekerscentrum in Alkmaar, waar het multicultureel orkest Orchestre Partout indruk op hem maakte; hij ging steeds een beetje meer meedoen. Claude: "Zingen zit in onze familie." Ze verhuisden naar Enkhuizen, waar hij zijn havo-diploma haalde. Hij studeerde hotelmanagement maar is daarmee gestopt.Naast zijn zangcarrière was hij werkzaam in een restaurant.
In 2017 won hij een talentenjacht in Enkhuizen met het nummer Uit elkaar van Yes-R. In het voorjaar van 2019 nam hij deel aan het achtste seizoen van The Voice Kids met het nummer Papaoutai van Stromae. Hij strandde in de tweede ronde, 'The Battles'.In de jaren daarna deed hij onder meer mee aan de ARE YOU NEXT?-talentenjacht waar hij een platencontract bij muzieklabel Cloud 9 Music won.
De jaren daarna deed hij mee aan verschillende audities en zangwedstrijden waar hij in contact kwam met onder andere muziekproducent Arno Krabman en songwriter Joren van der Voort. Samen met hen schreef hij het Nederlands-Franse nummer Ladada (Mon dernier mot), dat eind 2022 uitkwam. Het werd een 538 Favourite en bereikte de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 en Single Top 100. Hij werd bij de totstandkoming van het nummer geïnspireerd door Stromae.
In 2023 trad Claude op het popmuziekfestival Noorderslag op. In maart van dat jaar kreeg hij de 3FM Award voor Beste nieuwkomer en werd hij uitgeroepen tot 3FM Talent. Diezelfde maand volgde het nummer Layla, dat de Alarmschijf werd bij Qmusic.[14] In april maakte hij zijn festivaldebuut op Paaspop in Schijndel, waar hij het nog niet uitgekomen nummer Écoute-moi ten gehore bracht.
Claude zou in april 2023 in het voorprogramma van de concerten van Stromae staan, maar deze concerten werden afgelast wegens gezondheidsredenen van de Belgische zanger.In plaats daarvan heeft Claude in het voorprogramma van Suzan & Freek in november dat jaar gestaan.
Op 5 mei 2023 trad Claude op tijdens het Bevrijdingsconcert op de Amstel. In datzelfde jaar was hij te gast in het televisieprogramma Ik hou van Holland.
Op 12 oktober 2023 trad Claude op bij de 58e editie van het Gouden Televizier-Ring Gala waarna hij de troffee Televizier-Ring Talent uitreikte aan Noa Vahle. Claude trad op 3 februari 2024 op in Rotterdam tijdens de Qmusic Top 40 Awards. Hij won de Award in de categorie "Beste Artiest" en trad op met Flemming. In maart en april 2024 deed hij zijn eerste clubtour met de naam Je m'appelle Claude.
Op 21 september 2024 was hij de hoofdgast in het programma Beste Zangers. Twee maanden later verscheen zijn debuutalbum Parler français.
In 2025 vertegenwoordigt Claude Nederland bij het Eurovisie Songfestival in Basel, Zwitserland.
Bazel niet zo.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:22 schreef TLC het volgende:
Is het nu Bazel of Basel ? Ik lees overal wat anders
Dat hangt er natuurlijk ook maar vanaf aan wie je het vraagt.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:13 schreef NailQueen het volgende:
Het andere franse liedje over moeders heeft zijn verwachtingen niet of minder waar gemaakt. Dus daar hoeven we ons minder zorgen over te maken.
Denk dat Zweden ook gewoon de top 5 van de jury haalt, dat optreden is ook nog best gelikt en ze zijn ook altijd wel gevoelig voor de odds.quote:
Hangt ervan af wat ze voor beoordelingscriteria mee krijgen. In de Zweedse finale was het: kies een nummer dat kan scoren in Eurovisie. Ja, dan kies je deze. Als het meer over de zangkwaliteiten of over mainstream radio-hitpotentie gaat, dan kies je deze misschien niet.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:51 schreef Em31 het volgende:
[..]
Denk dat Zweden ook gewoon de top 5 van de jury haalt, dat optreden is ook nog best gelikt en ze zijn ook altijd wel gevoelig voor de odds.
Ja ze is erg leuk.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:20 schreef blackswangreen het volgende:
Ik vond die moeder ook zo heerlijk Afrikaans, mijn zoon is gezonden door God om goede dingen te doen, ik wist het al toen hij werd geboren.
Ja je had gelijk met die grotere studio!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:19 schreef Aadrianus het volgende:
Wow. Dit is alles wat ik gehoopt en verwacht had. Niet simpel op het kleine podiumpje bij Eva, maar lekker die grote studio ernaast bijgenomen om zijn optreden de ruimte te geven en dynamiek. Mooi die dansers erbij. Een optreden dat een belofte toont naar wat er in Basel straks te verwachten is. Claudes charisma spat van het scherm. Zijn zang was soms een beetje shaky, maar ik geef het je te doen; in één take een flinke afstand in de studios af leggen, dansen, op tijd op je volgende plek komen en ook nog eens voor het eerst voor een live publiek dit nummer zingen. Ik heb er alle vertrouwen in. En.... Ik heb ook nog nieuwe nuances gehoord in zijn zang. De bolletjes staan weer in het groen. Petje af Claude. Ik heb ook nog even een traantje weggepinkt toen ik de video voor het eerst zag (ik zat in een theater toen het werd uitgezonden, dus ik zag het pas later op de avond).
Oh ‘gelukkig’, ik dacht namelijk hetzelfde.quote:Op zondag 16 maart 2025 00:37 schreef grazz het volgende:
Oh lees nu net op TikTok dat hij tijdens de opname ziekig was. Dan heb ik niks gezegd over zn vocals want dan is het best knap wat ie heeft neergezet.
Hij schrijft zelfs 'Ik was heel erg ziek maar ik vond dit zo leuk, kan niet wachten tot Bazel!'.quote:Op zondag 16 maart 2025 04:33 schreef Em31 het volgende:
[..]
Oh ‘gelukkig’, ik dacht namelijk hetzelfde.
Volgens mij scoren thema-uitzendingen altijd laag. Dat vinden mensen gewoon saai. En dan is het thema Claude ook niet iets waar de meeste mensen hun tv voor aanzetten, eerlijk is eerlijk.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:30 schreef Fred_B het volgende:
574.000 kijkers gisteravond, en daarmee de laagste score ooit voor een uitzending van Eva. Blijkbaar is het ESF na de gebeurtenissen van vorig jaar toch nog steeds iets wat te veel negatieve gevoelens oproept.
Dat zette Claude heel goed recht!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:55 schreef grazz het volgende:
Als eerst: wat een leuke uitzending vanavondIk kreeg het idee dat de avrotros dit ook wel bewust heeft gedaan, zo'n songfestival uitzending, om toch een beetje de songfestival spirit er bij de mensen erin te houden na de toestanden van vorig jaar. Ik vond het alvast een lekker opwarmertje! Leuke verrassing ook voor Claude dat Conchita er was. Rob Kemps vond ik een beetje cringe met z'n opmerking over die vrouw met een kip op d'r hoofd?Netta's nummer was echt wel een goed popliedje, vond ik.. en blijkbaar dachten veel mensen daar net zo over
Anyway, Claude...
Hmmm. Eerste wat me opviel was toch wel zijn ademhaling... kreeg het er zelf bijna benauwd vanhet stelt me nog niet helemaal gerust. Begin vond ik wel goed hoor. Mooi diep en warm stemgeluid, maar je kon de zenuwen wel horen. Niet erg, maar hoop dat ie het onder controle kan houden. Goed dat ze hebben gekozen voor een optreden met dynamiek. Was even bang dat ie er met band zou staan. Dit maakt het veel interessanter om naar te kijken. Het einde vond ik het sterkst, het moment dat de deuren open gingen en dan dat laatste rustige stuk met dat regen.
![]()
Verder wat ik positief vond: zijn blikken in de camera. Het plezier dat ie ook lijkt te hebben
Misschien was het ook beter geweest als het op het reguliere tijdstip was uitgezonden. Al was gisteren ook weer niet zo heel veel concurrentie.quote:Op zondag 16 maart 2025 10:13 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Volgens mij scoren thema-uitzendingen altijd laag. Dat vinden mensen gewoon saai. En dan is het thema Claude ook niet iets waar de meeste mensen hun tv voor aanzetten, eerlijk is eerlijk.
Het is misschien meer Claude zelf dan het liedje die het 'm doet. Het is een ontzettend sympathieke en enthousiaste jongen, maar het heet nou eenmaal niet het Eurovisie Sympathiek Festival.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:08 schreef Em31 het volgende:
Kan ons eigen nummer nog steeds niet goed inschatten. Het voelt alsof er wat mist voor de winst, is verder ook niet echt een hype ofzo, maar tegelijkertijd zou je met wat geluk misschien alsnog wel kunnen winnen ook.![]()
Al zou me een lage televote ook weer niet helemaal verbazen.
Winnen zie ik niet gebeuren, daar is het allemaal net iets te braaf en te Avrotrosserig voor. Het heeft een beetje dezelfde sterktes/zwaktes als een Douwe Bob of S10: leuk liedje, niet iets waar je je telefoon voor pakt. Dus zal de uitslag ook wel zoiets worden, top-5 bij de jury en wat minder bij de televote.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:08 schreef Em31 het volgende:
Kan ons eigen nummer nog steeds niet goed inschatten. Het voelt alsof er wat mist voor de winst, is verder ook niet echt een hype ofzo, maar tegelijkertijd zou je met wat geluk misschien alsnog wel kunnen winnen ook.![]()
Al zou me een lage televote ook weer niet helemaal verbazen.
Dan moet je nog eens kijken, want hij maakt echt wel dansbewegingen samen met de dansers hoor 😊quote:Op zondag 16 maart 2025 08:14 schreef DilanoNirvana het volgende:
Ik heb alleen gekeken toen hij optrad voor zijn liedje. Maar vroeg me af waatom hij niet erbij danst, want dat maakt het toch mooier. Zijn zang is top.
Ik vergelijk het met de clip daar danste hij vrijwel alles. Hoop dat dat in basel ook het geval is.quote:Op zondag 16 maart 2025 15:14 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Dan moet je nog eens kijken, want hij maakt echt wel dansbewegingen samen met de dansers hoor 😊
Zijn belangrijkste taak daar is goed te zingen. Dat hij er nog een beetje soepel bij beweegt in een choreografie met de professionele dansers is leuk en mooi meegenomen, en dat doet hij met flair in deze registratie. In de videoclip zingt hij lang niet altijd mee als hij danst, want je kunt je adem maar voor één ding tegelijk goed gebruiken. Dat kan wel in zo'n clip, maar niet in een live performance. Hij is tenslotte geen musicalster.quote:Op zondag 16 maart 2025 22:23 schreef DilanoNirvana het volgende:
[..]
Ik vergelijk het met de clip daar danste hij vrijwel alles. Hoop dat dat in basel ook het geval is.
Eens idd.quote:Op zondag 16 maart 2025 22:39 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Zijn belangrijkste taak daar is goed te zingen. Dat hij er nog een beetje soepel bij beweegt in een choreografie met de professionele dansers is leuk en mooi meegenomen, en dat doet hij met flair in deze registratie. In de videoclip zingt hij lang niet altijd mee als hij danst, want je kunt je adem maar voor één ding tegelijk goed gebruiken. Dat kan wel in zo'n clip, maar niet in een live performance. Hij is tenslotte geen musicalster.
Maar eerlijk gezegd, ik kan me eigenlijk geen enkele Nederlandse bijdrage herinneren, waarin de zanger/zangeres zoveel heeft meegedanst als Claude heeft gedaan in de live show bij Eva.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |