Ligt nu een fles 5 liter Castrol achter inquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:07 schreef Vliegbaard het volgende:
Niets zo goedkoop als gewoon je oude rammelbak aftrappen. JC olie bij de action kost je ook de wereld niet.
Ik heb er 3000 euro voor betaald met inruil van echt een prutbak, kreeg geloof ik 500 euro terugquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:05 schreef Moonversion het volgende:
wat is de huidige KM stand en de waarde van de auto ongeveer?
Ja bijvullen met 'dure' Castrol olie gaat je dus 25 euro per jaar extra kosten. Dus je wint max 2 tientjes per jaar met Action olie?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:16 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Ligt nu een fles 5 liter Castrol achter inDacht, ik geef 1x even goed 60 euro uit voor 5 liter, dat gaat toch wel een mooie poos mee. Maar we zijn nu 6-7 maanden verder en er is al ongeveer 1 liter uit
Volgende fles word gewoon Action olie inderdaad.
Mmhhh.... Zo heb ik er nog nooit over nagedacht. Dank je wel voor deze info, Castrol it stays.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:28 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja bijvullen met 'dure' Castrol olie gaat je dus 25 euro per jaar extra kosten. Dus je wint max 2 tientjes per jaar met Action olie?
Met het risico op snellere vervuiling en andere ongein. Een uurtje diagnose in de garage kost wel meer dan 2 tientjes, nog afgezien van de reparatie.
Bezuinigen op motorolie is zowat de domste besparing die je kunt doen bij een auto, al helemaal op een direct ingespoten downsize turboblokje die nog veel gevoeliger zijn voor kutkwaliteit olie.
Dan oprijden en niet naar de distributieriem kijkenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:17 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Ik heb er 3000 euro voor betaald met inruil van echt een prutbak, kreeg geloof ik 500 euro terugKilometerstand is op een paar km na 240k.
Dank je wel voor dit adviesquote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:32 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Dan oprijden en niet naar de distributieriem kijken
met nu 240k op de klok en 12.5 (gemiddeld) per jaar is die pas over 4~5 jaar aan vervanging toe volgens het boekje, dat ding gaat echt niet direct bij 300k stuk en de waarde van je auto wordt er exact 0 hoger van als je hem dan zou verkopen, iedem met de olielekkage, als dat niet voor andere problemen zorgt gewoon blijven aftoppen en rijden tot je er mee stil komt te staan.
Man man manquote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:58 schreef Grotetijd het volgende:
Kom er trouwens net achter dat mijn 1.2 helemaal geen TSI is want is een 3 cylinder en geen 4 cylinder dus heb geen turboWaar dan alsnog dat olieverbruik vandaan komt
Maar goed. Oprijden it is!
Jaquote:Op zaterdag 15 maart 2025 22:09 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Man man man
Je hebt dus zo'n 0-100 in 16seconde geval, soort van brommobiel vermomd als Polo.
Nee, ik ga je heel ander advies geven op basis van dikgedrukte tekst: Stop je spaargeld NOOIT in de aankoop van een nieuwe(re) auto.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:16 schreef Grotetijd het volgende:
Of zeggen jullie. Als je 3-5 jaar verder bent en een lekker beetje spaarcentjes hebt (ik verwacht dan rond de 15k spaarcentjes te hebben) de auto verkopen en lekker wat jongers (of misschien wel nieuws) kopen?
Het is geen wetmatigheid dat de huizenprijzen altijd maar tot in de eeuwigheid zullen blijven doorstijgen.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nee, ik ga je heel ander advies geven op basis van dikgedrukte tekst: Stop je spaargeld NOOIT in de aankoop van een nieuwe(re) auto.
Een auto is een vreselijke, intens slechte investering. Zelfs een van de slechtste dingen om je geld in te investeren durf ik te zeggen.
Het is een object dat mega snel depriciëert in waarde.
My advice would be; rijd lekker zo lang mogelijk rond in je huidige auto en spaar zo hard en lang als je kan en ga dan kijken of je i.c.m. je spaargeld mogelijk een hypotheek voor een kleine woning/appartement kan krijgen.
Dan gaat je geld voor je werken terwijl je er geen reet voor hoeft te doen want real estate stijgt altijd in waarde, ipv dat het letterlijk voor je ogen verdampt in de vorm van een stomme auto
In de afgelopen zeg 40 jaar zijn de huizenprijzen, zij het met een flinke dip tijdens de financiële crisis in 2007/2008, consistent gestegen.quote:Op maandag 17 maart 2025 11:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het is geen wetmatigheid dat de huizenprijzen altijd maar tot in de eeuwigheid zullen blijven doorstijgen.
Daarnaast valt er echt wel wat te zeggen voor de aankoop van een andere auto als de huidige auto een oud barrel is geworden waar je niet meer op kunt vertrouwen en die elk jaar een paar duizend euro kost.
Idealiter ligt de heilige graal ergens bij een auto kopen van ongeveer 4 jaar oud met pakweg 60.000 kilometer van het liefst een betrouwbaar merk en deze vervolgens tegen minimale kosten 10 jaar doorrijden.
Ik gebruk 5W30 olie.quote:Op maandag 17 maart 2025 12:22 schreef michiel_merk het volgende:
Welke viscositeit olie gebruik je ? Wellicht bij de volgende beurt even een flush laten doen en dan nieuwe olie erin, Als je nu 5 w 30 erin doet, dan 5 w 40 erin gooien. De distributieketting kent geen vaste vervangingstermijn toch? is onderhoudsarm en wordt alleen vervangen als er aanleiding is, bij nieuwe auto's is dat een ander verhaal door de goedkope materialen die ze tegenwoordig gebruiken.
Dit is geen TSI.quote:Op zaterdag 26 april 2025 20:05 schreef Lospedrosa het volgende:
De 1.2 TSI is echt een slechte motor zeker boven de 200-250K km.
Z.s.m. inruilen en geen nieuwe ketting doen
In de OP staat 1.2 TSI godverquote:Op zaterdag 26 april 2025 20:09 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Dit is geen TSI.
Dit is een gewone ongeblazen 1.2. MPI dus.
Klopt verdomme. Ik dacht dat de 1.2 altijd een TSI wasquote:
5W30 is voorgeschreven en dat slikt 'ie ook.quote:Op zaterdag 26 april 2025 20:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nee, geen dikkere olie gebruiken. Gewoon de viscociteit die voorgeschreven is voor je auto.
Als je auto olie lekt of verbruikt dan los je dat niet op met andere olie. Een fabrikant komt niet zomaar met een olie-specificatie.
Wij hebben de Poljo net weggedaan. Was uit 2001, toen nieuw gekocht.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:16 schreef Grotetijd het volgende:
Wat is overigens jullie ervaring met dit type Polo (en dit type motorblok) en olieverbruik/hoge kilometerstanden?
Lees anders even mijn update....quote:Op zaterdag 26 april 2025 20:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wij hebben de Poljo net weggedaan. Was uit 2001, toen nieuw gekocht.
M.i. zijn het robuuste dingen. Kilometers was +- 15.000 per jaar dus wel heel rustig aan.
Paar keer de dingen die de vonk verzorgen (bobine?) kapot en verder eigenlijk niks.
Gebruikte inderdaad wel wat meer olie dan je zou verwachten.
Hebben er anno nu nog 4.000(!) euri voor teruggekregen bij inruil voor een Fiat 500 van 2021.
Vraag niet hoe het kan maar die Poljos zijn behoorlijk populair.
Dus lekker door blijven karren tot het echt niet meer kan. De onze was ook 24 jaar oud en dus niks op aan te merken. Type was een 1.6 (denk ik..) met handversnelling. Wel veel opties die het niet allemaal meer deden.
Ander type Polo dan die van TS, ik vind het 6N2 model nog steeds geweldig en tijdloos.quote:Op zaterdag 26 april 2025 20:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wij hebben de Poljo net weggedaan. Was uit 2001, toen nieuw gekocht.
M.i. zijn het robuuste dingen. Kilometers was +- 15.000 per jaar dus wel heel rustig aan.
Paar keer de dingen die de vonk verzorgen (bobine?) kapot en verder eigenlijk niks.
Gebruikte inderdaad wel wat meer olie dan je zou verwachten.
Hebben er anno nu nog 4.000(!) euri voor teruggekregen bij inruil voor een Fiat 500 van 2021.
Vraag niet hoe het kan maar die Poljos zijn behoorlijk populair.
Dus lekker door blijven karren tot het echt niet meer kan. De onze was ook 24 jaar oud en dus niks op aan te merken.
6N en 6N2 zijn prachtig, alleen zonde van de roestquote:Op zaterdag 26 april 2025 20:55 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ander type Polo dan die van TS, ik vind het 6N2 model nog steeds geweldig en tijdloos.
Ik had zelf de 1.4MPI, verkocht omdat ik wat anders wou, de volgende eigenaar heeft 'm in puin gereden helaas.
Doe hem dan gewoon weg en neem een Aygo of zo. Een VW is altijd duurder dan een gewoon Pinda boodschappenwagentje.quote:
Heb de 6N ook gehad met de 1.6, dat was een pittig dingetje, helaas door een lekke waterpomp icm de roest heb ik die ook maar weg gedaan destijds.quote:Op zaterdag 26 april 2025 20:58 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
6N en 6N2 zijn prachtig, alleen zonde van de roest
Ik vind een Aygo zo klein, dan liever een Panda oid.quote:Op zaterdag 26 april 2025 20:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Doe hem dan gewoon weg en neem een Aygo of zo. Een VW is altijd duurder dan een gewoon Pinda boodschappenwagentje.
Volgens mij mis je een beetje het hele ding.quote:Op zaterdag 26 april 2025 20:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Doe hem dan gewoon weg en neem een Aygo of zo. Een VW is altijd duurder dan een gewoon Pinda boodschappenwagentje.
Dat lijkt me dan weer een groot voordeel.quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:01 schreef Grotetijd het volgende:
en dat het benzine verbruik amper 60% is van wat 'ie hoort te verbruiken
Flink oppoetsen en inruilen, daar hoef je geen seconde langer meer over na te denkenquote:Op zaterdag 26 april 2025 21:01 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Volgens mij mis je een beetje het hele ding.
Punt is niet dat een VW duurder is dan een Aygo, wat kan mij dat verrottenPunt is dat het olieverbruik nu op een halve liter per 900 Kilometer zit en dat het benzine verbruik amper 60% is van wat 'ie hoort te verbruiken
Een auto 24 jaar hebben en dan niet weten welke motor erin ligt, man man manquote:Op zaterdag 26 april 2025 20:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De onze was ook 24 jaar oud en dus niks op aan te merken. Type was een 1.6 (denk ik..) met handversnelling.
Ga 'm v/d week ff door de wasstraat gooien en kijk dan wel even rustiger hoe en wat. Misschien dat ik 'm nog tot de keuring in Juni hou, er een verse keuring op gooi en 'm dan doorverkoop/inruil, zal er nu minder voor krijgenquote:Op zaterdag 26 april 2025 21:03 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Flink oppoetsen en inruilen, daar hoef je geen seconde langer meer over na te denken
Interesseert me met alle respect niks. Die kinderachtige interesse voor cc's en pk's vind ik dus ja een beetje kinderachtig.quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Een auto 24 jaar hebben en dan niet weten welke motor erin ligt, man man man
Akkoordquote:Op zaterdag 26 april 2025 21:06 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Ga 'm v/d week ff door de wasstraat gooien en kijk dan wel even rustiger hoe en wat. Misschien dat ik 'm nog tot de keuring in Juni hou, er een verse keuring op gooi en 'm dan doorverkoop/inruil, zal er nu minder voor krijgen
Zolang het maar binnen 6 seconde naar 100 blaft.quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Interesseert me met alle respect niks. Die kinderachtige interesse voor cc's en pk's vind ik dus ja een beetje kinderachtig.
Hij moet van A naar B en met welke motor dat gaat... Boeiuh.
Ook al interesseert je de pk’s niet, je moet weten welk blok het is, met zonder turbo? Distributie ketting of snaar?quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Interesseert me met alle respect niks. Die kinderachtige interesse voor cc's en pk's vind ik dus ja een beetje kinderachtig.
Hij moet van A naar B en met welke motor dat gaat... Boeiuh.
Kleine piemel gespotquote:Op zaterdag 26 april 2025 21:25 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zolang het maar binnen 6 seconde naar 100 blaft.
Beter een kleine piemel dan een slome kutauto.quote:
Je kan de keuring ook eerder doen.quote:Op zondag 27 april 2025 11:56 schreef Grotetijd het volgende:
Update:
Net even langs degene geweest bij wie ik de auto kocht (handig open op Zondag) en die gaf aan dat een liter per 2k wat 'ie nu doet vrij normaal is, maar dat omdat 'ie tijdens de vorige x dat lampje ging branden er 1 liter bij 4k in ging, het ook gewoon kan zijn dat ik zelf niet lekker heb bijgevuld. Maar dat het ook wel kan schelen om de auto een goede beurt te geven omdat ie met vieze filters meer olie KAN verbruiken. EN dat het juist slecht is als een auto geen olie verbruikt omdat mensen dan sneller een beurt overslaan want ze denken "het is prima zo" en dus de auto laten "versludgen"
Dus ik weet het ook niet.
Ik blijf er mee karren tot de keuring, dan kijken we wel verder. Als ik 'm nu weg doe met amper 2 maanden APK dan is een eventuele inruil toch minder gunstig dan wanneer ik 'm weg doe met APK.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |