abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 maart 2025 @ 22:16:36 #1
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217052778
Ik heb sinds Augustus een Volkswagen Polo 6r 1.2 TSI uit 2009. Niet het beste blok wat VW gemaakt heeft, maar het is een auto die mij tot nu toe geen problemen heeft gegeven en die heerlijk stuurt en ben er ook oprecht heel erg tevreden mee. Ketting is vervangen bij 220k voor een gemodificeerde variant als ik 't onderhoudsboekje met VW stempels mag geloven. Originele ketting staat te boek voor +- elke 100k, ik wil 'm bij 300k weer laten vervangen mocht dat bij dit type nodig zijn.

Nou is mijn planning om het beestje gewoon netjes z'n onderhoud te geven terwijl ik spaar voor iets jongers voor over een jaar of 3-5. Met mijn huidige kilometrage weet ik niet zeker wat er eerder komt een nieuwe ketting of genoeg geld voor een jongere auto. Ik rij 10-15k per jaar.

Olieverbruik vind ik op dit moment ook nog niet echt een probleem, is nu 1 liter per 4000 Kilometer om en nabij. Maar als het olieverbruik naar 1 liter per 2000 Kilometer gaat 'ie wel weg.. Heb ook nog nooit een auto gehad waar ik sinds aanschaf al 2x olie bij heb hoeven vullen maar omdat 'ie zo ontzettend fijn rijdt en het een erg prettige metgezel vind is't 'm vergeven.. (kocht 'm met 235, staat nu op 240)

Wat is jullie advies hier in. Zeggen jullie kijk die 3-5 jaar aan en als de auto dan nog bevalt gooi er een nieuwe ketting op en blijf lekker karren als ook het olieverbruik blijft wat het is? Of zeggen jullie. Als je 3-5 jaar verder bent en een lekker beetje spaarcentjes hebt (ik verwacht dan rond de 15k spaarcentjes te hebben) de auto verkopen en lekker wat jongers (of misschien wel nieuws) kopen?

Dit klinkt natuurlijk ontzettend raar, want ik heb 'm amper 8 maanden. Maar dit is typisch zo'n vraag die opeens in mijn hoofd schoot en dacht, waarom zou ik 'm ook niet gewoon al vrij voorbarig op FOK! gooien?

Wat is overigens jullie ervaring met dit type Polo (en dit type motorblok) en olieverbruik/hoge kilometerstanden?
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217053419
wat is de huidige KM stand en de waarde van de auto ongeveer?
pi_217053447
Niets zo goedkoop als gewoon je oude rammelbak aftrappen. JC olie bij de action kost je ook de wereld niet.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 23:16:38 #4
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217053596
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:07 schreef Vliegbaard het volgende:
Niets zo goedkoop als gewoon je oude rammelbak aftrappen. JC olie bij de action kost je ook de wereld niet.
Ligt nu een fles 5 liter Castrol achter in :') Dacht, ik geef 1x even goed 60 euro uit voor 5 liter, dat gaat toch wel een mooie poos mee. Maar we zijn nu 6-7 maanden verder en er is al ongeveer 1 liter uit _O-
Volgende fles word gewoon Action olie inderdaad.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
  vrijdag 14 maart 2025 @ 23:17:14 #5
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217053606
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:05 schreef Moonversion het volgende:
wat is de huidige KM stand en de waarde van de auto ongeveer?
Ik heb er 3000 euro voor betaald met inruil van echt een prutbak, kreeg geloof ik 500 euro terug _O- Kilometerstand is op een paar km na 240k.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217053812
quote:
17s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:16 schreef Grotetijd het volgende:

[..]
Ligt nu een fles 5 liter Castrol achter in :') Dacht, ik geef 1x even goed 60 euro uit voor 5 liter, dat gaat toch wel een mooie poos mee. Maar we zijn nu 6-7 maanden verder en er is al ongeveer 1 liter uit _O-
Volgende fles word gewoon Action olie inderdaad.
Ja bijvullen met 'dure' Castrol olie gaat je dus 25 euro per jaar extra kosten. Dus je wint max 2 tientjes per jaar met Action olie?
Met het risico op snellere vervuiling en andere ongein. Een uurtje diagnose in de garage kost wel meer dan 2 tientjes, nog afgezien van de reparatie.

Bezuinigen op motorolie is zowat de domste besparing die je kunt doen bij een auto, al helemaal op een direct ingespoten downsize turboblokje die nog veel gevoeliger zijn voor kutkwaliteit olie.
pindazakje
  vrijdag 14 maart 2025 @ 23:30:12 #7
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217053835
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja bijvullen met 'dure' Castrol olie gaat je dus 25 euro per jaar extra kosten. Dus je wint max 2 tientjes per jaar met Action olie?
Met het risico op snellere vervuiling en andere ongein. Een uurtje diagnose in de garage kost wel meer dan 2 tientjes, nog afgezien van de reparatie.

Bezuinigen op motorolie is zowat de domste besparing die je kunt doen bij een auto, al helemaal op een direct ingespoten downsize turboblokje die nog veel gevoeliger zijn voor kutkwaliteit olie.
Mmhhh.... Zo heb ik er nog nooit over nagedacht. Dank je wel voor deze info, Castrol it stays.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217057440
quote:
17s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 23:17 schreef Grotetijd het volgende:

[..]
Ik heb er 3000 euro voor betaald met inruil van echt een prutbak, kreeg geloof ik 500 euro terug _O- Kilometerstand is op een paar km na 240k.
Dan oprijden en niet naar de distributieriem kijken :)

met nu 240k op de klok en 12.5 (gemiddeld) per jaar is die pas over 4~5 jaar aan vervanging toe volgens het boekje, dat ding gaat echt niet direct bij 300k stuk en de waarde van je auto wordt er exact 0 hoger van als je hem dan zou verkopen, iedem met de olielekkage, als dat niet voor andere problemen zorgt gewoon blijven aftoppen en rijden tot je er mee stil komt te staan.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 11:43:07 #9
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217058253
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:32 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Dan oprijden en niet naar de distributieriem kijken :)

met nu 240k op de klok en 12.5 (gemiddeld) per jaar is die pas over 4~5 jaar aan vervanging toe volgens het boekje, dat ding gaat echt niet direct bij 300k stuk en de waarde van je auto wordt er exact 0 hoger van als je hem dan zou verkopen, iedem met de olielekkage, als dat niet voor andere problemen zorgt gewoon blijven aftoppen en rijden tot je er mee stil komt te staan.
Dank je wel voor dit advies :D Olielekkage is het niet, hij verbrand/verbruikt 't "gewoon"
Als het blijft wat het is dan blijf ik gewoon karren.
Tot nu toe elke 2-3 maanden een half litertje erbij is ook weer niet zo'n drama.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217059917
Iets dikkere olie kan geen kwaad.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217064308
Oprijden is economisch meestal de beste keuze.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_217064392
Precies. Als die auto niets meer opbrengt in de verkoop, gewoon lekker oprijden tot hij erbij neervalt (lees: teveel gaat kosten om hem op de weg te houden). Doe ik ook. Kost je toch niks.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 21:58:28 #13
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217064862
Kom er trouwens net achter dat mijn 1.2 helemaal geen TSI is want is een 3 cylinder en geen 4 cylinder dus heb geen turbo :') Waar dan alsnog dat olieverbruik vandaan komt :')
Maar goed. Oprijden it is!
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217065077
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 21:58 schreef Grotetijd het volgende:
Kom er trouwens net achter dat mijn 1.2 helemaal geen TSI is want is een 3 cylinder en geen 4 cylinder dus heb geen turbo :') Waar dan alsnog dat olieverbruik vandaan komt :')
Maar goed. Oprijden it is!
Man man man :')
Je hebt dus zo'n 0-100 in 16seconde geval, soort van brommobiel vermomd als Polo.
pindazakje
  zaterdag 15 maart 2025 @ 22:39:12 #15
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217065378
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 22:09 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Man man man :')
Je hebt dus zo'n 0-100 in 16seconde geval, soort van brommobiel vermomd als Polo.
Ja :') Al geeft mij dat ergens wel wat meer rust omdat het geen TSI dramabak is :')
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217065750
Bovendien kost die auto je nu niets en bij de verkoop ook niet.. Zolang het aan APK plicht voldoet, is het prima.. Tot het dood is of je betere vindt.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 15 maart 2025 @ 23:41:11 #17
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217065945
Sowieso tot de ketting weer vervangen moet worden bij de 300k dus. En we zien wel hoe het verder verloopt. Maar de 300k (dus zeg maar 5 jaartjes) is wel iets waar naar toe gewerkt word. En daarna zou het wel prettig zijn wat anders te kunnen kopen wat nog net ff wat jonger is.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 12:53:44 #18
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217071124
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:16 schreef Grotetijd het volgende:
Of zeggen jullie. Als je 3-5 jaar verder bent en een lekker beetje spaarcentjes hebt (ik verwacht dan rond de 15k spaarcentjes te hebben) de auto verkopen en lekker wat jongers (of misschien wel nieuws) kopen?
Nee, ik ga je heel ander advies geven op basis van dikgedrukte tekst: Stop je spaargeld NOOIT in de aankoop van een nieuwe(re) auto.
Een auto is een vreselijke, intens slechte investering. Zelfs een van de slechtste dingen om je geld in te investeren durf ik te zeggen.
Het is een object dat mega snel depriciëert in waarde.

My advice would be; rijd lekker zo lang mogelijk rond in je huidige auto en spaar zo hard en lang als je kan en ga dan kijken of je i.c.m. je spaargeld mogelijk een hypotheek voor een kleine woning/appartement kan krijgen.

Dan gaat je geld voor je werken terwijl je er geen reet voor hoeft te doen want real estate stijgt altijd in waarde, ipv dat het letterlijk voor je ogen verdampt in de vorm van een stomme auto ;)
  zondag 16 maart 2025 @ 13:01:17 #19
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217071178
Zelf ga ik voor een Kawateca nadat ik mijn VGB op het bureau van die overbetaalde snollen heb gegooid. Ben wel een beetje klaar met afgetrapte rammelbakken.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217083098
quote:
12s.gif Op zondag 16 maart 2025 12:53 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Nee, ik ga je heel ander advies geven op basis van dikgedrukte tekst: Stop je spaargeld NOOIT in de aankoop van een nieuwe(re) auto.
Een auto is een vreselijke, intens slechte investering. Zelfs een van de slechtste dingen om je geld in te investeren durf ik te zeggen.
Het is een object dat mega snel depriciëert in waarde.

My advice would be; rijd lekker zo lang mogelijk rond in je huidige auto en spaar zo hard en lang als je kan en ga dan kijken of je i.c.m. je spaargeld mogelijk een hypotheek voor een kleine woning/appartement kan krijgen.

Dan gaat je geld voor je werken terwijl je er geen reet voor hoeft te doen want real estate stijgt altijd in waarde, ipv dat het letterlijk voor je ogen verdampt in de vorm van een stomme auto ;)
Het is geen wetmatigheid dat de huizenprijzen altijd maar tot in de eeuwigheid zullen blijven doorstijgen.

Daarnaast valt er echt wel wat te zeggen voor de aankoop van een andere auto als de huidige auto een oud barrel is geworden waar je niet meer op kunt vertrouwen en die elk jaar een paar duizend euro kost.

Idealiter ligt de heilige graal ergens bij een auto kopen van ongeveer 4 jaar oud met pakweg 60.000 kilometer van het liefst een betrouwbaar merk en deze vervolgens tegen minimale kosten 10 jaar doorrijden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator maandag 17 maart 2025 @ 12:09:18 #21
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217083464
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 11:31 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Het is geen wetmatigheid dat de huizenprijzen altijd maar tot in de eeuwigheid zullen blijven doorstijgen.

Daarnaast valt er echt wel wat te zeggen voor de aankoop van een andere auto als de huidige auto een oud barrel is geworden waar je niet meer op kunt vertrouwen en die elk jaar een paar duizend euro kost.

Idealiter ligt de heilige graal ergens bij een auto kopen van ongeveer 4 jaar oud met pakweg 60.000 kilometer van het liefst een betrouwbaar merk en deze vervolgens tegen minimale kosten 10 jaar doorrijden.
In de afgelopen zeg 40 jaar zijn de huizenprijzen, zij het met een flinke dip tijdens de financiële crisis in 2007/2008, consistent gestegen.
Uiteraard kan er weer een dip tussen zitten in de toekomst, maar over de gehele linie genomen kan je er vrijwel zeker van zijn dat je huis altijd in waarde blijft stijgen. Het is dus een enorm goede en solide investering.

Bij een auto daarentegen, kan je er vrijwel zeker van zijn, dat deze altijd alleen maar in waarde zal dalen en is derhalve mijns inziens een veel slechtere investering.
pi_217083617
Welke viscositeit olie gebruik je ? Wellicht bij de volgende beurt even een flush laten doen en dan nieuwe olie erin, Als je nu 5 w 30 erin doet, dan 5 w 40 erin gooien. De distributieketting kent geen vaste vervangingstermijn toch? is onderhoudsarm en wordt alleen vervangen als er aanleiding is, bij nieuwe auto's is dat een ander verhaal door de goedkope materialen die ze tegenwoordig gebruiken.
  maandag 17 maart 2025 @ 12:27:50 #23
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217083651
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 12:22 schreef michiel_merk het volgende:
Welke viscositeit olie gebruik je ? Wellicht bij de volgende beurt even een flush laten doen en dan nieuwe olie erin, Als je nu 5 w 30 erin doet, dan 5 w 40 erin gooien. De distributieketting kent geen vaste vervangingstermijn toch? is onderhoudsarm en wordt alleen vervangen als er aanleiding is, bij nieuwe auto's is dat een ander verhaal door de goedkope materialen die ze tegenwoordig gebruiken.
Ik gebruk 5W30 olie.
Distributieketting kent normaliter geen vaste vervangingstermijn maar bij Volkswagen word wel heel vaak ter sprake gebracht dat als de ketting begint te ratelen (en dan niet die 2-3 seconden die 'ie dat doet bij koude start, dat is normaal) het wel tijd is voor een nieuwe.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')