Wellicht eerst eens naar je zelf kijken als het gaat om werkattitude en aanpak van problemen in je leven.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Nou hoe word je er zo één? Want ik ben dus echt totaal niet zo zelf.
Mijn werk interesseert me echt geen ene zak heel eerlijk gezegd. Ik klap het liefst nog voor vijven mijn laptop al dicht, na mijn werk ben ik vergeten wat ik überhaupt voor werk doe.
'Waar werk je?' Ga ik niet zeggen is allemaal geheim, maar ik werk binnen de ICT branche.
'Waarom zoek je niet een andere baan?' Ten eerste omdat ik een hekel heb aan solliciteren. Ik ben slecht in mensen aankijken dus dan word je vaak al niet aangenomen en heeft een sollicitatiegesprek dus ook weinig zin. Ten tweede omdat dit voldoende verdient dus er is geen noodzaak om een andere baan te zoeken. Ten derde omdat ik geen werk kan bedenken dat én leuker is dan dit én vergelijkbaar verdient.
Dat is een karaktereigenschap, die niet met je inhoudelijke vakgebied te maken heeftquote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dus als je gewoon een normale baan in de ICT hebt, hoe word je dan workaholic?
Kan je iets concreter zijn?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Wellicht eerst eens naar je zelf kijken als het gaat om werkattitude en aanpak van problemen in je leven.
Ok dus het is gewoon een karaktereigenschap van hoe workaholic je bent en daar kan je verder niets aan veranderen?quote:[..]
Dat is een karaktereigenschap, die niet met je inhoudelijke vakgebied te maken heeft
Al je topics ademen een sfeer uit van "help, ik heb een probleem, m'n rijbewijs, m'n auto, ik moet solliciteren, en dan: werken ...." en dat externaliseer je. In mijn privé omgeving heb ik de grootste moeite met mensen die de kantjes eraf lopen en dan hun gedrag en de gevolgen, afreageren op mensen die wel werken; zo van "ga jij maar lekker werken voor mijn uitkering".quote:
Wellicht nuanceren: misschien hebben workaholics het materieel beter qua inkomen, huis e.d. maar veel huwelijken stranden omdat 1 van de partners meer met werk dan met de partner c.q. de relatie bezig is.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ok dus het is gewoon een karaktereigenschap van hoe workaholic je bent en daar kan je verder niets aan veranderen?
Want workaholics hebben het over het algemeen wel beter. Die hebben een koophuis, leven gezonder, hebben vaak een partner etc.
Waarom zou je er één willen worden?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Begin de dag met twee espresso's en herhaal dat elk half uur. Gegarandeerd dat je werksnelheid omhoog gaat. Je hartritme ook trouwnens. Je gaat heel veel sneller ook veel meer fouten maken, maar je bent dan wel lekker druk.quote:Dus als je gewoon een normale baan in de ICT hebt, hoe word je dan workaholic?
Daar heb je een stuk verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen voor nodig.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal
Jullie kennen vast wel workaholics of misschien ben je er zelf een. Van die mensen die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat hun mail lopen te checken van werk. Die ook als je ze om 10 uur 's avonds mailt meteen antwoorden met een email van maar één regel zonder hoofdletters (want druk druk druk). Van die mensen die bij alles zeggen van ja dat pak ik wel op, ja ik blijf nog wel even wat langer, ja dat weet ik wel. Van die mensen die eigenhandig de werkzaamheden van het halve team doen.
Mijn werk interesseert me echt geen ene zak heel eerlijk gezegd. Ik klap het liefst nog voor vijven mijn laptop al dicht, na mijn werk ben ik vergeten wat ik überhaupt voor werk doe.
'Waar werk je?' Ga ik niet zeggen is allemaal geheim, maar ik werk binnen de ICT branche.
'Waarom zoek je niet een andere baan?' Ten eerste omdat ik een hekel heb aan solliciteren. Ik ben slecht in mensen aankijken dus dan word je vaak al niet aangenomen en heeft een sollicitatiegesprek dus ook weinig zin. Ten tweede omdat dit voldoende verdient dus er is geen noodzaak om een andere baan te zoeken. Ten derde omdat ik geen werk kan bedenken dat én leuker is dan dit én vergelijkbaar verdient.
'Waarom begin je niet voor jezelf?' Ondernemen zit in je bloed dat is die VOC mentaliteit, en bij mij zit dat niet in het bloed. Ik zou niet weten wat ik zou moeten verkopen qua goederen of diensten voor een winstgevende onderneming.
Als heel de dag mailtjes lezen en beantwoorden het enige is wat je doet, dan ben je niet echt aan het werken.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Van die mensen die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat hun mail lopen te checken van werk.
Maar ik heb een baan en een rijbewijs, en geen uitkering. Dus ik zie niet zo goed wat dit te maken heeft met mijn topic?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Al je topics ademen een sfeer uit van "help, ik heb een probleem, m'n rijbewijs, m'n auto, ik moet solliciteren, en dan: werken ...." en dat externaliseer je. In mijn privé omgeving heb ik de grootste moeite met mensen die de kantjes eraf lopen en dan hun gedrag en de gevolgen, afreageren op mensen die wel werken; zo van "ga jij maar lekker werken voor mijn uitkering".
Ok maar ik heb helemaal geen partner, workaholics meestal wel. Dat hun partner niet zo heel veel van ze houdt is dan wat minder van belang.quote:[..]
Wellicht nuanceren: misschien hebben workaholics het materieel beter qua inkomen, huis e.d. maar veel huwelijken stranden omdat 1 van de partners meer met werk dan met de partner c.q. de relatie bezig is.
Koffie heeft op mij geen effect, soms doe ik zelfs een dutje na een kopje koffie. Zeker op kantoor gaan er liters koffie in per dag.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:23 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Waarom zou je er één willen worden?
[..]
Begin de dag met twee espresso's en herhaal dat elk half uur. Gegarandeerd dat je werksnelheid omhoog gaat. Je hartritme ook trouwnens. Je gaat heel veel sneller ook veel meer fouten maken, maar je bent dan wel lekker druk.
Waar zou ik verantwoordelijk voor moeten zijn dan?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:28 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Daar heb je een stuk verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen voor nodig.
Dat gaat hem bij jou nooit worden.
Ik wil op zich wel graag veel geld, maar dan vooral zodat ik niet meer hoef te werken. Ik hoef niet per se een lamborghini te kopen of zo. Je mag hiero p de meeste wegen toch maar 60 km/u rijden, wat heb je dan aan een lamborghini? Als je daarmee gaat racen word je gewoon geflitst. Er rijdt in Nieuw Vennep iemand rond in een ferrari (dorp hier in de buurt), ik moet toch altijd een beetje lachen als ik hem zie. Als je toevallig uit deze regio komt heb je hem vast ook wel eens rond zien rijdenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:35 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij is een workaholic heel gedreven en gemotiveerd. Omdat hij zijn werk heel erg leuk vindt en/of heel erg goed is in wat hij doet en/of heel graag veel geld en aanzien wil.
Volgens mij pas jij niet in dit plaatje.
Check. Dan moet je gaan uitvogelen waar jij heel erg druk van wordt.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Koffie heeft op mij geen effect, soms doe ik zelfs een dutje na een kopje koffie. Zeker op kantoor gaan er liters koffie in per dag.
Ook na van die energy drinks kan ik soms lekker een dutje doen al drink ik die niet vaak meer omdat het ongezond is.
Haha ik werk in de ICT dus dit is maar een heel klein deel van mijn werk.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Als heel de dag mailtjes lezen en beantwoorden het enige is wat je doet, dan ben je niet echt aan het werken.
Die mensen hebben vaak veel geld, een mooi huis en een leuke partner bijvoorbeeld. Het zijn succesvolle mensenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:41 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Waarom zou je een workaholic willen worden dan?
Ik word nergens echt heel druk van eigelijk ben ik meestal duf en moe.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:45 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Check. Dan moet je gaan uitvogelen waar jij heel erg druk van wordt.
Precies wat ik zeg, dat moet je voelen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:44 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Waar zou ik verantwoordelijk voor moeten zijn dan?
En hoe krijg je dat gevoel?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:47 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Precies wat ik zeg, dat moet je voelen.
Dat heb jij niet.
Laat het HR maar niet horen... tsjaaa... waar raak je dan wel gemotiveerd van. En ga daar achteraan.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik word nergens echt heel druk van eigelijk ben ik meestal duf en moe.
Dat heb ik ook, maar ik ben geen workaholic. De kunst is te laten lijken alsof je een harde werker bent.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Die mensen hebben vaak veel geld, een mooi huis en een leuke partner bijvoorbeeld. Het zijn succesvolle mensen
Ik word meestal niet super gemotiveerd, maar als ik alles zelf mag inrichten en bepalen/bedenken motiveert mij dat wel meer dan werken aan iets bestaands zegmaar. Maar vaak moet je toch aan bestaande dingen werken je kan niet alleen maar aan je eigen projecten werken.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:48 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Laat het HR maar niet horen... tsjaaa... waar raak je dan wel gemotiveerd van. En ga daar achteraan.
Het probleem De oplossing ben je zelf
Nu weet ik wel dat je zicht niet 100% is, maar je bent niet blind toch... zoals eerder gemeld gaat hem dat nooit worden bij jou.quote:
Hoeveel jaren zijn daar overheen gegaan en Fok-topics met je zelfbeklag zijn er wel niet geopend? Ook iets met een huis kopen vs. huren?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Maar ik heb een baan en een rijbewijs, en geen uitkering. Dus ik zie niet zo goed wat dit te maken heeft met mijn topic?
Wil je nou een partner door workaholic te worden? Overigens vraag ik me af of workaholics vaker een partner hebben. Zo ja, dan maakt het niks uit als ze altijd aan het werk zijn.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ok maar ik heb helemaal geen partner, workaholics meestal wel. Dat hun partner niet zo heel veel van ze houdt is dan wat minder van belang.
Dus dat is erfelijk bepaald?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:50 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Nu weet ik wel dat je zicht niet 100% is, maar je bent niet blind toch... zoals eerder gemeld gaat hem dat nooit worden bij jou.
Dat krijg je daarnaast niet, dat heb je.
Voelt toch meer als werken dan turen naar een machine.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Als heel de dag mailtjes lezen en beantwoorden het enige is wat je doet, dan ben je niet echt aan het werken.
Snap ik. Andermans puinzooi opruimen is meestal niet zo leuk. Dus ga naar je projectlijerleider en geef het aan.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:50 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik word meestal niet super gemotiveerd, maar als ik alles zelf mag inrichten en bepalen/bedenken motiveert mij dat wel meer dan werken aan iets bestaands zegmaar. Maar vaak moet je toch aan bestaande dingen werken je kan niet alleen maar aan je eigen projecten werken.
Laat dat waanidee nou eens losquote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Die mensen hebben vaak veel geld, een mooi huis en een leuke partner bijvoorbeeld. Het zijn succesvolle mensen
Quotes beantwoorden op fok voelt voor mij ook als werken.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:51 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Voelt toch meer als werken dan turen naar een machine.
Maar getuigd het niet van doorzettingsvermogen dat ik wel gewoon mijn rijbewijs heb behaald?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoeveel jaren zijn daar overheen gegaan en Fok-topics met je zelfbeklag zijn er wel niet geopend? Ook iets met een huis kopen vs. huren?
Ik weet niet ik kende wel een workaholic die in echtscheiding lag. Maar dat kwam vooral doordat hij het bloed onder je nagels vandaan haalt denk ik, iedereen vond hem irritantquote:[..]
Wil je nou een partner door workaholic te worden? Overigens vraag ik me af of workaholics vaker een partner hebben. Zo ja, dan maakt het niks uit als ze altijd aan het werk zijn.
Dat bedoel ik; je hebt altijd wat.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Een huis kan ik nu niet kopen overigens, want mijn geld is op. Ik heb namelijk een auto gekocht. Nu zou ik die wel kunnen verkopen en dan een hypotheek aanvragen maar dan moet ik ergens in Oude Pekela gaan wonen, en daar heb ik dan weer een auto nodig omdat het OV er slecht is, dus dat schiet dan niet op.
Iets met zelfreflectie....quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik weet niet ik kende wel een workaholic die in echtscheiding lag. Maar dat kwam vooral doordat hij het bloed onder je nagels vandaan haalt denk ik, iedereen vond hem irritant
waarom wil je dat weten, je geeft zelf aan dat het je niet interesseert: "Mijn werk interesseert me echt geen ene zak heel eerlijk gezegd. Ik klap het liefst nog voor vijven mijn laptop al dicht, na mijn werk ben ik vergeten wat ik überhaupt voor werk doe."quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dus ik moet doen alsof ik gewoon een huis kan kopen ook al heb ik daar geen geld voor...?quote:
Dat had die man niet nee.quote:[..]
Iets met zelfreflectie....
Je moet niet zeuren, je moet gewoon kopen wat je kan. En zorgen voor meer geld.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:56 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dus ik moet doen alsof ik gewoon een huis kan kopen ook al heb ik daar geen geld voor...?
Geef jij het goede voorbeeld?quote:
Het is niet alleen hard werken, het is ook slim werken, investeren en effectief uitgeven. Plus je sociale contacten opbouwen (iets wat ik niet kan btw).quote:
Meer betaling is altijd leuk om te krijgen natuurlijk. Maar om daar nou voor te gaan lopen overwerken is ook weer zo wat, dat geeft ook geen enkele garantie op meer betaling.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waarom wil je dat weten, je geeft zelf aan dat het je niet interesseert: "Mijn werk interesseert me echt geen ene zak heel eerlijk gezegd. Ik klap het liefst nog voor vijven mijn laptop al dicht, na mijn werk ben ik vergeten wat ik überhaupt voor werk doe."
Uiteindelijk is alles wat je doet je eigen keuze en ook je eigen verantwoordelijkheid...
Als jij met die desintersse ook werkelijk tevreden en gelukkig bent met jouw leven en het gevoel hebt dat je doelstellingen daarmee bereikbaar zijn, is dat prima...
je hebt er namelijk hooguit jezelf mee als dat eigenlijk niet het geval is en je vooral zelf doodongelukkig bent met die 'desinteresse'...
Veel mensen die bv wel een periode hebben waarin ze mogelijk heel veel inzet tonen voor hun baan/werkgever, zullen dat veelal doen vanuit een motivatie die gericht is op het bereiken van bepaalde doelstellingen qua beroepscarriere..
dus hopen een promotie te behalen, meer verantwoordelijkheden en/of meer betaling.
soms speelt ook de sociale status een rol, als deze mensen zich graag tegenover sociale contacten willen kunnen ebroepen op eventuele behaalde successen in hun beroepscarriere.
Het is echter zeker niet zo dat iedereen dat _moet_ doen.... hooguit, als je het niet doet en wel ontvreden bent met je eigen leven, is het misschien wel nutig zelf te kijken naar wat je in je eigen leven nu precies wil bereiken
Dit klinkt misschien even heel schokkend, maar je bent niet echt heel speciaal omdat je je rijbewijs hebt.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Maar getuigd het niet van doorzettingsvermogen dat ik wel gewoon mijn rijbewijs heb behaald?
Geen groot mysterie dus.quote:Een huis kan ik nu niet kopen overigens, want mijn geld is op. Ik heb namelijk een auto gekocht.
Als je 100% remote mag werken kun je ook in een hutje op een andere hei gaan wonen.quote:Nu zou ik die wel kunnen verkopen en dan een hypotheek aanvragen maar dan moet ik ergens in Oude Pekela gaan wonen, en daar heb ik dan weer een auto nodig omdat het OV er slecht is, dus dat schiet dan niet op.
Die worden meestal workaholics omdat ze niet bijzonder veel zin hebben om naar huis te gaan. Ik vermoed dat het niet geheel geestelijk gezond is om zo'n persoon als voorbeeld te beschouwen.quote:Ik weet niet ik kende wel een workaholic die in echtscheiding lag. Maar dat kwam vooral doordat hij het bloed onder je nagels vandaan haalt denk ik, iedereen vond hem irritant
Maar ik wil helemaal niet kopen wat ik kan, want wat ik kan is Oude Pekela of Zeeuws-Vlaanderen. Goedkope afgelegen regio's waar je auto-afhankelijk bent, en waar het woongenot zeer laag ligt.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Je moet niet zeuren, je moet gewoon kopen wat je kan. En zorgen voor meer geld.
[..]
Geef jij het goede voorbeeld?
Ik heb vrijwel geen sociale contacten en heb niet genoeg geld om te investeren want ik heb net een auto gekocht.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is niet alleen hard werken, het is ook slim werken, investeren en effectief uitgeven. Plus je sociale contacten opbouwen (iets wat ik niet kan btw).
Dat weten we.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 12:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb vrijwel geen sociale contacten en heb niet genoeg geld om te investeren want ik heb net een auto gekocht.
Ik probeer soms wel eens iets sociaals te doen maar vaak reageren ze niet of zeggen ze gewoon nee ik kan niet. Ik krijg zelf nooit van mensen de uitnodiging om iets sociaals te doen, het komt eigenlijk altijd van mijn kant en als ze dan een paar keer niet kunnen stop ik daar natuurlijk op een gegeven moment ook mee.quote:
Waanidee-2quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Sociale status heb ik toch al niet, want ik heb geen partner. Dan tel je sowieso bij voorbaat al totaal niet mee sociaal gezien als dertiger.
Reflectie-2quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dus met een betere baan zou ik niet per se meer sociale status krijgen, ik ben gewoon een alleenstaande en daarmee ben je bij voorbaat al 'af'.
Ik ben eigenlijk altijd al ontevreden over mijn eigen leven, nooit tevreden over geweest.
Je legt weer een zinloos verband. Alsof je een partner zou vinden als je workaholic wordt. En je wil helemaal geen partner.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Maar ik heb een baan en een rijbewijs, en geen uitkering. Dus ik zie niet zo goed wat dit te maken heeft met mijn topic?
[..]
Ok maar ik heb helemaal geen partner, workaholics meestal wel. Dat hun partner niet zo heel veel van ze houdt is dan wat minder van belang.
Dat gaat hem dus niet worden. Geld motiveert jou ook niet voldoende.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:45 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik wil op zich wel graag veel geld, maar dan vooral zodat ik niet meer hoef te werken. Ik hoef niet per se een lamborghini te kopen of zo. Je mag hiero p de meeste wegen toch maar 60 km/u rijden, wat heb je dan aan een lamborghini? Als je daarmee gaat racen word je gewoon geflitst. Er rijdt in Nieuw Vennep iemand rond in een ferrari (dorp hier in de buurt), ik moet toch altijd een beetje lachen als ik hem zie. Als je toevallig uit deze regio komt heb je hem vast ook wel eens rond zien rijden
Ik heb ook nooit een partner of relatie gehad, ook niet kortstondig. Als je net uit een echtscheiding komt en toevallig single bent is het niet zo een probleem. Maar mijn collega's vragen wel eens van wanneer neem jij dan vrouw en kinderen. Nou niet dus.quote:
Ik wil wel een partner hoor. Maar ik heb er nog nooit een gehad ook geen kortere relatie.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 12:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je legt weer een zinloos verband. Alsof je een partner zou vinden als je workaholic wordt. En je wil helemaal geen partner.
[..]
Dat gaat hem dus niet worden. Geld motiveert jou ook niet voldoende.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |