Bram van Polen kraakt ‘zijn’ schilderij in stadion PEC, kunstenaar vol ongeloof: ‘Heeft hij stront in z’n ogen?’In navolging van Arne Slot is ook Bram van Polen niet te spreken over het schilderij dat van hem is gemaakt en in het PEC Zwolle-stadion hangt. ,,Het lijkt wel alsof ik een soort van tia heb gehad”, zei hij. Kunstenaar Henk Heideveld noemt de uitspraken ‘absurd’ en ‘onder de gordel’. En vraagt zich af of Van Polen geen ‘stront’ in zijn ogen heeft?
Bram van Polen wond er geen doekjes om, donderdagavond in Voetbalpraat, het programma van ESPN, toen mede-analist Kenneth Perez hem vroeg of hij net als Liverpool-trainer Arne Slot ook een schilderij heeft in het PEC-stadion.
,,Heb je die van mij gezien?”, zei de voetballer, die afgelopen seizoen na 17 jaar afscheid nam bij PEC Zwolle. ,,Die is nog veel erger dan die van Arne. Het lijkt wel alsof ik een soort van tia heb gehad.”
Henk Heideveld, de Zwolse kunstenaar die hem in 2009 had geportretteerd vanwege de opening van het stadion, zoals hij ook met onder meer Ron Jans en Rinus Israël had gedaan, zag het ook en kon zijn oren niet geloven.
,,Bram vond ’m juist heel mooi, toen ik ’m klaar had”, zegt de schilder. ,,Schitterend, zelfs. RTV Oost heeft nog beelden van die onthulling. Hij straalde toen echt van oor tot oor.”
Hij noemt de opmerkingen van Van Polen dan ook ‘absurd’. ,,Om het zo af te kraken, dan denk ik echt: wat bezielt zo’n man? Ik zei al: volgens mij heeft Bram stront in de ogen. Of netter gezegd: het lijkt wel of hij nog steeds de modder van het verdedigen in zijn ogen heeft.”
Onder de gordel
Heideveld vindt dat Van Polen te ver ging. Ook met die opmerking over die hersenbloeding, meent Heideveld. ,,Dat is ver onder de gordel. Maar goed, ik moet me ook inhouden, zorgen dat ik me niet laat gaan. Ik had ’m in gedachten al een a-cultureel boertje van de Veluwe genoemd. Die nog nooit in een museum is geweest.”
Het is gewoon een heel mooi portret, meent Heideveld. ,,Ja, Bram staat er jong op. Dat klopt. Maar het is ook een jeugdportret, van zijn jonge jaren bij PEC. En het is ’m ook echt.”
Slot vroeg om een nieuwe. Die betaalde de trainer van Liverpool uit eigen zak. Maar daar denkt Van Polen niet aan. ,,Zeker niet”, zei hij bij Voetbalpraat, toen presentator Jan Joost van Gangelen daarover begon.
En als Van Polen wel een nieuwe had gewild, dan had-ie pech, meent Heideveld. ,,Een nieuwe? Hij? Absoluut niet! Ik vond dat Arne gelijk had. Dat kon inderdaad beter en mooier. Maar deze is heel mooi. Dat zegt ook iedereen. Sterker, dat schilderij van Bram had ik juist heel actueel geschilderd, in soort van vierkantjes. En dat zijn geen pixels! Joh, daar heb ik ook nog eens keihard aan gewerkt.”
Van Polen laat in een reactie weten dat hij ‘het niet zo had moeten zeggen’. ,,Dat was niet netjes van mij”, zegt de Harderwijker. ,,Alleen, heel tevreden ben ik er niet mee. Maar goed, dat ziet iedereen denk ik wel.”
Heideveld vindt het heel jammer. ,,En heel onsportief. Laat het schilderij dan ook zien, als je zegt dat het slecht is. Dan kunnen de kijkers zelf bepalen of het wel of niet goed is.”
Nou, hieronder zie je het bewuste schilderij. Wat vind jij?
https://www.destentor.nl/(...)in-zn-ogen~a864222f/