Eens hoor. Maar die hele rules of engagement en met wel mandaat er Europese troepen heen gaan (if any), lijken me wel een flinke discussie waard.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk een beetje aan. Dom burgerdoelen gaan bestoken lijkt mij niet im frage. Maar ALS, nadruk op, ALS er europese peacekeepers gaan zitten zullen die natuurlijk wel vuur moeten beantwoorden. Ook als dat vuur toevallig van over de rus grens komt.
Zo niet, moet je daar niet gaan peacekeepen.
Polen vaart altijd sterk op de VS. Die hebben niet zulke goede ervaringen met Europese landen die hun souvereiniteit garanderen.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:40 schreef theunderdog het volgende:
https://www.tijd.be/polit(...)gebied/10597681.html
Ik snap hier weinig van. Polen lijkt altijd de zaken goed te begrijpen als het gaat om veiligheid, defensie. Maar wat is de reden om nu dit te vragen aan de VS? waarom niet aan Frankrijk?
Ik hoef geen bom.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Gewoon nuclear sharing vervangen met een Eurobom? Roep ik ook al een tijdje.
Als je in een samenwerking van verschillende EU landen niet een invasie van de Russen kan tegenhouden voordat je tactische nukes moet gaan gebruiken, dan ja... dan weet ik het ook niet meer.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:34 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben een groter voorstander om als eu op korte termijn kleine tactische (verdediging) nukes te gaan maken.
Die heb je nodig als de EU zichzelf moet verdedigen tegen een Russische invasie.
Mwau. Laatste tijd is het juist Polen geweest die harde kritiek heeft geuit op Trump. Juist ook daar stonden ze weer vooraan. Dus....quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Polen vaart altijd sterk op de VS. Die hebben niet zulke goede ervaringen met Europese landen die hun souvereiniteit garanderen.
Valt mee.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:40 schreef capricia het volgende:
Daar zul je toch ook de bevolking in mee moeten nemen.
Kun je nagaan hoe ze nog minder in hun Europese broeders geloven.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau. Laatste tijd is het juist Polen geweest die harde kritiek heeft geuit op Trump. Juist ook daar stonden ze weer vooraan. Dus....
De numbers zijn veel ernstiger dan men doet voorkomen in de msm.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je in een samenwerking van verschillende EU landen niet een invasie van de Russen kan tegenhouden voordat je tactische nukes moet gaan gebruiken, dan ja... dan weet ik het ook niet meer.
We hebben het over de Russen he. Economie van niets, transport gaat met ezels.
Amerikaanse nukes worden beschermd door Amerikaanse. En het is niet echt duidelijk of die Amerikanen uit Europa gehaald worden. Blijkbaar vind Polen het wel fijn als ze Amerikanen op hun grondgebied hebben lopen voor als er een buurman lijp gaat doen, dus vragen ze hierom.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:40 schreef theunderdog het volgende:
https://www.tijd.be/polit(...)gebied/10597681.html
Ik snap hier weinig van. Polen lijkt altijd de zaken goed te begrijpen als het gaat om veiligheid, defensie. Maar wat is de reden om nu dit te vragen aan de VS? waarom niet aan Frankrijk?
Bovendien zijn hun tractor-fabrieken al omgebouwd tot tank-assembly-lines.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De numbers zijn veel ernstiger dan men doet voorkomen in de msm.
Zelfs Boekesteijn geeft aan dat de russen of plusminus 750k aan troepen beschikken in ALLEEN oost-oekraine. Ze kunnen nog mobiliseren.
Dit is niet logisch denken. Frankrijk is per definitie betrouwbaar. Omdat een nucleaire aanval richting Polen, ook direct flinke invloed zou hebben op Frankrijk. Voor de VS is dat veel minder.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe ze nog minder in hun Europese broeders geloven.
Als ik Polen was, zou ik zelf mijn eigen nucleaire capaciteiten asap ontwikkelen. En helemaal niet leunen op de onbetrouwbare VS of Europese partners.
Natuurlijk is dat zo. Maar dat neemt niet weg dat de Russen geen bijzondere indruk hebben gemaakt. Het is Oekraine die ook de experts hebben laten verbazen.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De numbers zijn veel ernstiger dan men doet voorkomen in de msm.
Zelfs Boekesteijn geeft aan dat de russen of plusminus 750k aan troepen beschikken in ALLEEN oost-oekraine. Ze kunnen nog mobiliseren.
Waarom zou je er in hemelsnaam op vertrouwen dat Trump-Amerika veiligheidsgrantie kan bieden?quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:46 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Amerikaanse nukes worden beschermd door Amerikaanse. En het is niet echt duidelijk of die Amerikanen uit Europa gehaald worden. Blijkbaar vind Polen het wel fijn als ze Amerikanen op hun grondgebied hebben lopen voor als er een buurman lijp gaat doen, dus vragen ze hierom.
Het alternatief is een Brits/Franse oplossing, waarbij het meer Europees is (en waar Amerika dus invloed verliest)
Granaten zijn te beperkt. Gewoon een dial-a-yield bom, in te stellen van 0,5 tot 300KT. Desnoods te monteren op een kruisraket.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik hoef geen bom.
Ik wil kleine nucleaire shells die je in de operatie kan gaan gebruiken. Niet uit luxe, maar omdat ik denk dat de Russen ons overlopen aan de grens.
Ik heb helemaal geen vertrouwen dat wij zelf Russen tegenhouden. En de baltics ben ik liever kwijt dan rijk, maar in Polen hoef ik ze niet.
Ze bouwen nauwelijks nieuwe turrettossers. Wel knappen ze veel oude tanks op. Hoewel die voorraden ook opraken.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Bovendien zijn hun tractor-fabrieken al omgebouwd tot tank-assembly-lines.
Hier praten we nog over het ombouwen van een overbodige VW-plant.
Kennelijk is Polen het daar niet mee eens. Dat Frankrijk per definitie betrouwbaar is. En zoeken ze toch ook de steun van de VS.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit is niet logisch denken. Frankrijk is per definitie betrouwbaar. Omdat een nucleaire aanval richting Polen, ook direct flinke invloed zou hebben op Frankrijk. Voor de VS is dat veel minder.
Uiteraard is eigen nucleaire capaciteit ontwikkelingen ook een optie. Maar ik vraag mij sterk af of dat allemaal zinvol is. We gaan dan naar een situatie waarin meer landen dat willen, terwijl je aan de nucleaire capaciteit van Frankrijk en Engeland al meer dan genoeg hebt.
Is dat zo? Hebben ze fabrieken moeten ombouwen?quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Bovendien zijn hun tractor-fabrieken al omgebouwd tot tank-assembly-lines.
Hier praten we nog over het ombouwen van een overbodige VW-plant.
Ja, nee natuurlijk niet. Dat zou toch ook onzinnig zijn? atoomwapens zijn er als reactie op atoomwapens, daarom zal het nooit worden gebruikt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Kennelijk is Polen het daar niet mee eens. Dat Frankrijk per definitie betrouwbaar is. En zoeken ze toch ook de steun van de VS.
En eerlijk? Als de Russen richtig de Baltics gaan (en dus ook die suwalsky gap, dus Polen), zie ik Frankrijk niet direct een atoomwapen inzetten.
Ze reviseren "oude" t-72 tanks om ze weer bij de tijd te brengen. Zitten gewoon moderne periscopen in en dito fire controll systems.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ze bouwen nauwelijks nieuwe turrettossers. Wel knappen ze veel oude tanks op. Hoewel die voorraden ook opraken.
Ik neem aan dat dan Fra of VK er een terug kunnen verwachten.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Met die tweet, dat als Rusland een staakt het vuren schendt, dat Fra en GB dan wel even raketten op Rusland zelf af gaan vuren, heb je wel meteen een escalatie. Dan kun je er een terug verwachten. En hoe voorbereid zijn we daarop?
En dan praat je wel over een flinke escalatie.quote:Op donderdag 13 maart 2025 11:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dan Fra of VK er een terug kunnen verwachten.
Onze voorraad slinkt niet door de meat grinder in Oekraïne.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ze reviseren "oude" t-72 tanks om ze weer bij de tijd te brengen. Zitten gewoon moderne periscopen in en dito fire controll systems.
Hier rijden ook Leo's 2a5++ tanks rond die 40-50 jaar geleden zijn gebouwd.
De leveringen van Spanje, Duitsland, NL (wij hebben gekocht), Zweden, Polen, etc etc is u ontgaan begrijp ik?quote:Op donderdag 13 maart 2025 11:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Onze voorraad slinkt niet door de meat grinder in Oekraïne.
Beetje gechargeerd natuurlijk.quote:Op donderdag 13 maart 2025 10:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is dat zo? Hebben ze fabrieken moeten ombouwen?
Die Oeralvagonzavod plant lijkt mij voldoende qua omvang en grootte. Hoewel ze in het begin wel wat gejat hebben van de indiers.
https://bulgarianmilitary(...)use-them-in-ukraine/
https://www.iiss.org/sv/o(...)oduction-facilities/quote:including possible refurbishment of dormant Soviet-era facilities
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |