Zijn er speciale hottubs om in de grond in te bouwen? Want je moet wel nog bij het panel met de aansluitingen kunnen, en het ding heel goed leeg kunnen maken als je 'm een tijd leeg wil laten staan (het ventiel om 'm leeg te laten lopen zit voor zover ik heb gezien altijd onder aan de zijkant bij normale hottubs).quote:Is er een manier om een hottub in de grond maken zonder dat het grondwater hem omhoog druk als die leeg is.
Dat zijn bijzaken...quote:Op maandag 10 maart 2025 12:22 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zijn er speciale hottubs om in de grond in te bouwen? Want je moet wel nog bij het panel met de aansluitingen kunnen, en het ding heel goed leeg kunnen maken als je 'm een tijd leeg wil laten staan (het ventiel om 'm leeg te laten lopen zit voor zover ik heb gezien altijd onder aan de zijkant bij normale hottubs).
Ook bijzaak. En bij een hottub niet perse boeiend, je stookt de zooi gewoon net iets hoger. Uiteraard hout gestooktequote:Op maandag 10 maart 2025 12:31 schreef Barry1986 het volgende:
En ik zou denken aan isoleren. De grond is koud en koelt het water enorm snel af
Misschien heb je iets aan deze site: https://www.grondwatertools.nl/gwsinbeeld/quote:Op maandag 10 maart 2025 11:22 schreef Nico987 het volgende:
Het zo mooi zijn als we ook nog een kleine hottub voor de bank kwijt kunnen. Dat wordt erg vol dus die wil ik in de grond maken. Zodat die onder een vlonder voer kan. Maar dan kan het grond water natuurlijk een probleem worden. We zitten hier wel op zand, maar de laatste jaren merk ik dat mijn kelder steeds vaker vol loopt, dus het steigt, en het klimaat waarbij heftigere regen periodes worden verwacht maakt dat niet beter.
Lijkt me geen bijzaak als de electriciën niet meer bij het panel kan komen als het nodig is. En met een pomp blijft er altijd nog wat water in de leidingen staan. Wij maakten de hottub ook altijd leeg met een pomp, maar dan kwam er altijd nog water uit het ventiel onderin daarna.quote:Op maandag 10 maart 2025 13:33 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Dat zijn bijzaken...
Waar voor je bij de aansluitingen moeten kunnen? Gewoon goed aansluiten.
Voor leegmaken gebruik je een pomp uiteraard..
Ah ok, dan heb je in ieder geval het elektraprobleem niet.quote:Op maandag 10 maart 2025 13:33 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Ook bijzaak. En bij een hottub niet perse boeiend, je stookt de zooi gewoon net iets hoger. Uiteraard hout gestookte
De buren zijn ook bijzaak neem ik aan? Zo te horen heb je geen heel grote tuin dus zal je in een woonwijk wonen.quote:Op maandag 10 maart 2025 13:33 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Ook bijzaak. En bij een hottub niet perse boeiend, je stookt de zooi gewoon net iets hoger. Uiteraard hout gestookte
Jij gaat uit van een elektrische hottub...quote:Op maandag 10 maart 2025 13:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Lijkt me geen bijzaak als de electriciën niet meer bij het panel kan komen als het nodig is. En met een pomp blijft er altijd nog wat water in de leidingen staan. Wij maakten de hottub ook altijd leeg met een pomp, maar dan kwam er altijd nog water uit het ventiel onderin daarna.
Maar goed, wie ben ik. Het is jouw hottub.
Dat hoor je verkeerd 25 meter diep.quote:Op maandag 10 maart 2025 14:39 schreef 215 het volgende:
[..]
De buren zijn ook bijzaak neem ik aan? Zo te horen heb je geen heel grote tuin dus zal je in een woonwijk wonen.
Ga je zelf met je mond op het luchtslangetje blazen, gebruikt een blaasbalg of je luchtpomp is aangesloten op een stoommachine?quote:Op maandag 10 maart 2025 15:28 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Jij gaat uit van een elektrische hottub...
De vraag gaat over een hottub niet een jaccuzi.. klein filter pompje kan gewoon onder de bank staan.quote:Op maandag 10 maart 2025 16:23 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Ga je zelf met je mond op het luchtslangetje blazen, gebruikt een blaasbalg of je luchtpomp is aangesloten op een stoommachine?
Ik ook!quote:Op maandag 10 maart 2025 18:54 schreef 2dope het volgende:
Een ligsauna, fietsenschuur, bank, afkoeldouche en hottub op 13m² ? Ben benieuwd naar de foto's
Als het gaat om de opwaartse druk, zou je kunnen denken aan een rand beton rondom de tub, > opwaartse kracht van het grondwater.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:06 schreef Nico987 het volgende:
[..]
De vraag gaat over een hottub niet een jaccuzi.. klein filter pompje kan gewoon onder de bank staan.
Dat is erg afhankelijk van de hoeveelheid regenval, dat kun je dus niet meten. Regent het veel dan is het hoog regent het weinig dan is het laag.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:22 schreef Nico987 het volgende:
En hoe meet ik de diepte van het grondwater/regenwater?
Dan je dus gevoeglijk aannemen dat je plm. 80% van het tub-volume, als opwaartse kracht moet compenseren. Zolang ie vol is: geen probleem, maar anders kan het al gauw om een halve ton gaan.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:13 schreef Nico987 het volgende:
Mijn kelder is nauwelijks een kelder te noemen die is 60cm diep...
Achter in de tuin is 50 cm hoger... Afgelopen voor jaar stond er zo'n 20cm water in de kelder, die ik wel weg kon pompen maar met een uur of zo was het weer vol.
Dat heb ik gegeven.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 14:56 schreef Nico987 het volgende:
En eigenlijk was de vraag niet wat het probleem was maar de oplossing. Kan ik het niet op de 1 of andere manier verankeren zodat het wel blijft staan.
Je pompt ook het water van de omgeving weg dan. Grondwater is niet zo lokaal dat het van huis tot huis anders is. Dat is inderdaad helaas niet leeg te pompen zonder dat er door omgevingsaanbod weer stijging is tot oud niveau.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:13 schreef Nico987 het volgende:
Mijn kelder is nauwelijks een kelder te noemen die is 60cm diep...
Achter in de tuin is 50 cm hoger... Afgelopen voor jaar stond er zo'n 20cm water in de kelder, die ik wel weg kon pompen maar met een uur of zo was het weer vol.
Vol met water laten staan.. dat kan, maar als het vriest weer niet zo heel handig. Aan de andere kant hoe groot is de kans dat het en vriest en regent...quote:
Ja en nee. Tenminste, mijn over buren hebben duidelijk een lek op een cm of 15. Staat het water daar boven dan loopt de kelder vol, zakt het water dan loopt het niet weg.quote:Op zondag 23 maart 2025 02:07 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Je pompt ook het water van de omgeving weg dan. Grondwater is niet zo lokaal dat het van huis tot huis anders is. Dat is inderdaad helaas niet leeg te pompen zonder dat er door omgevingsaanbod weer stijging is tot oud niveau.
Hij moet onder de vlonder, zodat ik hem kan afdekken en er een vloer ontstaat.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:48 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat is erg afhankelijk van de hoeveelheid regenval, dat kun je dus niet meten. Regent het veel dan is het hoog regent het weinig dan is het laag.
Graaf eerst een het gat op gewenste diepte en kijk het een tijdje aan. Wanneer de tuin al hoger ligt dan is er misschien geen grondwater op dat niveau. Je hebt het immers over een hottub en niet over een kelder, hoe diep is de tub 80cm? Moet hij bovenkant gelijk met maaiveld of gelijk aan de vlonder, hoe hoog ligt de vlonder boven het maaiveld? Vlonder hoger en tub minder diep een optie?
Heb je op dat niveau stijgend grondwater die de tub omhoog zou kunnen duwen ben ik bang dat je niet onder een waterdichte beton fundering storten uit gaat komen waar je de tub en de rest van de aansluit techniek in kunt plaatsen.
Blijf je dan ook boven het rioolniveau met graven? Anders wordt leegmaken een dompelpomp gebruiken.
Shit ja, je zit met de eerste verdieping van je huis: verdieping hoogte plus 30 cm als max. nokhoogte dacht ik??quote:Op zondag 23 maart 2025 02:39 schreef Nico987 het volgende:
Groot genoeg voor opslag. Ik wil dus het liefst een zoldertje er in maken. Maar vergunning vrij is de hoogte beperkt.
En hoe hoog is je vlonder van het maaiveld? Een hottub heeft toch ook een kachel (warmtebron), pomp en leidingwerk nodig. Dus geheel ingraven lijkt me dan niet echt een optie. Of je moet het gat aanzienlijk groter maken dan de tub zelf om alles te aan te kunnen sluiten. Je hebt ook immers werkruimte nodig om het aan te kunnen sluiten.quote:Op zondag 23 maart 2025 02:39 schreef Nico987 het volgende:
Hij moet onder de vlonder, zodat ik hem kan afdekken en er een vloer ontstaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |