abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216996144
Hallo,

Lang verhaal kort. Is er een manier om een hottub in de grond maken zonder dat het grondwater hem omhoog druk als die leeg is.

En hoe meet ik de diepte van het grondwater/regenwater?

Ik plan al heel lang een terras overkapping die een soort alles in 2 wordt. De ruimte is niet gigantisch. Ca 4,5x3.
In de overkapping wil ik aan 1 kant een sauna bouwen. 1 waar heb in kan liggen. Dus ca 1,5x1,80. In die 1,2 die over blijft wil ik dan een fietsen schuurtje maken voor de fietsen van de kinderen. Dan houd je er. Overkapping over van 3x3 daar moeten dan een bank in, en afkoel douche.

Het zo mooi zijn als we ook nog een kleine hottub voor de bank kwijt kunnen. Dat wordt erg vol dus die wil ik in de grond maken. Zodat die onder een vlonder voer kan. Maar dan kan het grond water natuurlijk een probleem worden. We zitten hier wel op zand, maar de laatste jaren merk ik dat mijn kelder steeds vaker vol loopt, dus het steigt, en het klimaat waarbij heftigere regen periodes worden verwacht maakt dat niet beter.

Nu ligt de achterkant van de tuin wel ca een halve meter hoger dan het huis. Dus dat scheelt wel aanzienlijk.
pi_216996736
Je kan redelijk eenvoudig een buis van 50mm aangesloten op de waterleiding een gat in de grond spuiten (je stoep word dan wel vies) probeer maar eens met een electrabuis op een tuinslang

Na het uitspuiten vervang je de buis voor een andere buis waar een dop zit op het einde en aan de zijkant gaatjes, zuig die buis leeg of wacht een tijdje: meetlat er in en je weet hoe hoog je grondwater nu staat
  maandag 10 maart 2025 @ 12:22:18 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216996739
quote:
Is er een manier om een hottub in de grond maken zonder dat het grondwater hem omhoog druk als die leeg is.
Zijn er speciale hottubs om in de grond in te bouwen? Want je moet wel nog bij het panel met de aansluitingen kunnen, en het ding heel goed leeg kunnen maken als je 'm een tijd leeg wil laten staan (het ventiel om 'm leeg te laten lopen zit voor zover ik heb gezien altijd onder aan de zijkant bij normale hottubs).
pi_216996819
En ik zou denken aan isoleren. De grond is koud en koelt het water enorm snel af
pi_216997349
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 12:22 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Zijn er speciale hottubs om in de grond in te bouwen? Want je moet wel nog bij het panel met de aansluitingen kunnen, en het ding heel goed leeg kunnen maken als je 'm een tijd leeg wil laten staan (het ventiel om 'm leeg te laten lopen zit voor zover ik heb gezien altijd onder aan de zijkant bij normale hottubs).
Dat zijn bijzaken...

Waar voor je bij de aansluitingen moeten kunnen? Gewoon goed aansluiten.
Voor leegmaken gebruik je een pomp uiteraard..
pi_216997357
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 12:31 schreef Barry1986 het volgende:
En ik zou denken aan isoleren. De grond is koud en koelt het water enorm snel af
Ook bijzaak. En bij een hottub niet perse boeiend, je stookt de zooi gewoon net iets hoger. Uiteraard hout gestookte
pi_216997404
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 11:22 schreef Nico987 het volgende:
Het zo mooi zijn als we ook nog een kleine hottub voor de bank kwijt kunnen. Dat wordt erg vol dus die wil ik in de grond maken. Zodat die onder een vlonder voer kan. Maar dan kan het grond water natuurlijk een probleem worden. We zitten hier wel op zand, maar de laatste jaren merk ik dat mijn kelder steeds vaker vol loopt, dus het steigt, en het klimaat waarbij heftigere regen periodes worden verwacht maakt dat niet beter.

Misschien heb je iets aan deze site: https://www.grondwatertools.nl/gwsinbeeld/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 10 maart 2025 @ 13:44:07 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216997473
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 13:33 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Dat zijn bijzaken...

Waar voor je bij de aansluitingen moeten kunnen? Gewoon goed aansluiten.
Voor leegmaken gebruik je een pomp uiteraard..
Lijkt me geen bijzaak als de electriciën niet meer bij het panel kan komen als het nodig is. En met een pomp blijft er altijd nog wat water in de leidingen staan. Wij maakten de hottub ook altijd leeg met een pomp, maar dan kwam er altijd nog water uit het ventiel onderin daarna.

Maar goed, wie ben ik. Het is jouw hottub.
  maandag 10 maart 2025 @ 13:46:03 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216997490
quote:

[..]
Ook bijzaak. En bij een hottub niet perse boeiend, je stookt de zooi gewoon net iets hoger. Uiteraard hout gestookte
Ah ok, dan heb je in ieder geval het elektraprobleem niet.
pi_216997952
quote:

[..]
De buren zijn ook bijzaak neem ik aan? Zo te horen heb je geen heel grote tuin dus zal je in een woonwijk wonen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216998515
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 13:44 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Lijkt me geen bijzaak als de electriciën niet meer bij het panel kan komen als het nodig is. En met een pomp blijft er altijd nog wat water in de leidingen staan. Wij maakten de hottub ook altijd leeg met een pomp, maar dan kwam er altijd nog water uit het ventiel onderin daarna.

Maar goed, wie ben ik. Het is jouw hottub.
Jij gaat uit van een elektrische hottub...
pi_216998529
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 14:39 schreef 215 het volgende:

[..]
De buren zijn ook bijzaak neem ik aan? Zo te horen heb je geen heel grote tuin dus zal je in een woonwijk wonen.
Dat hoor je verkeerd 25 meter diep.

En alsjeblieft zullen we deze kant een keer niet opgaan...
pi_216999100
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 15:28 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Jij gaat uit van een elektrische hottub...
Ga je zelf met je mond op het luchtslangetje blazen, gebruikt een blaasbalg of je luchtpomp is aangesloten op een stoommachine?
pi_216999558
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 16:23 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Ga je zelf met je mond op het luchtslangetje blazen, gebruikt een blaasbalg of je luchtpomp is aangesloten op een stoommachine?
De vraag gaat over een hottub niet een jaccuzi.. klein filter pompje kan gewoon onder de bank staan.
pi_217000352
Je kunt je water ook voor de winter aan vol met zout gooien dan heb je ook geen last van bevriezingen en daarnaast werken tegen grondwater? succes zeg! Dan mag je wel een beste fundering gaan gebruiken om daaraan je hottub te bevestigen.

Ik zou gewoon een berg met zout in het water mieteren voor de winter aan, en na de winter je zoute water over je oprit en dergelijke bestrating dumpen. werkt gelijk goed tegen onkruid!

iig succes!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Eindredactie Games maandag 10 maart 2025 @ 18:54:55 #16
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_217000579
Een ligsauna, fietsenschuur, bank, afkoeldouche en hottub op 13m² ? Ben benieuwd naar de foto's
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_217000999
quote:
10s.gif Op maandag 10 maart 2025 18:54 schreef 2dope het volgende:
Een ligsauna, fietsenschuur, bank, afkoeldouche en hottub op 13m² ? Ben benieuwd naar de foto's
Ik ook! *O* *O* *O* *O* *O*
pi_217003590
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 17:06 schreef Nico987 het volgende:

[..]
De vraag gaat over een hottub niet een jaccuzi.. klein filter pompje kan gewoon onder de bank staan.
Als het gaat om de opwaartse druk, zou je kunnen denken aan een rand beton rondom de tub, > opwaartse kracht van het grondwater.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217006795
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 11:22 schreef Nico987 het volgende:
En hoe meet ik de diepte van het grondwater/regenwater?
Dat is erg afhankelijk van de hoeveelheid regenval, dat kun je dus niet meten. Regent het veel dan is het hoog regent het weinig dan is het laag.

Graaf eerst een het gat op gewenste diepte en kijk het een tijdje aan. Wanneer de tuin al hoger ligt dan is er misschien geen grondwater op dat niveau. Je hebt het immers over een hottub en niet over een kelder, hoe diep is de tub 80cm? Moet hij bovenkant gelijk met maaiveld of gelijk aan de vlonder, hoe hoog ligt de vlonder boven het maaiveld? Vlonder hoger en tub minder diep een optie?

Heb je op dat niveau stijgend grondwater die de tub omhoog zou kunnen duwen ben ik bang dat je niet onder een waterdichte beton fundering storten uit gaat komen waar je de tub en de rest van de aansluit techniek in kunt plaatsen.

Blijf je dan ook boven het rioolniveau met graven? Anders wordt leegmaken een dompelpomp gebruiken.
pi_217141978
Mijn kelder is nauwelijks een kelder te noemen die is 60cm diep...
Achter in de tuin is 50 cm hoger... Afgelopen voor jaar stond er zo'n 20cm water in de kelder, die ik wel weg kon pompen maar met een uur of zo was het weer vol.
pi_217143034
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:13 schreef Nico987 het volgende:
Achter in de tuin is 50 cm hoger... Afgelopen voor jaar stond er zo'n 20cm water in de kelder, die ik wel weg kon pompen maar met een uur of zo was het weer vol.
Dan je dus gevoeglijk aannemen dat je plm. 80% van het tub-volume, als opwaartse kracht moet compenseren. Zolang ie vol is: geen probleem, maar anders kan het al gauw om een halve ton gaan.
pi_217143061
Die snap ik niet helemaal. Want als de hottub 80 cm is, zou die toch nog 10cm over hebben?

En eigenlijk was de vraag niet wat het probleem was maar de oplossing. Kan ik het niet op de 1 of andere manier verankeren zodat het wel blijft staan.
pi_217143240
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:56 schreef Nico987 het volgende:
En eigenlijk was de vraag niet wat het probleem was maar de oplossing. Kan ik het niet op de 1 of andere manier verankeren zodat het wel blijft staan.
Dat heb ik gegeven.
  zondag 23 maart 2025 @ 02:07:35 #24
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_217148677
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:13 schreef Nico987 het volgende:
Je pompt ook het water van de omgeving weg dan. Grondwater is niet zo lokaal dat het van huis tot huis anders is. Dat is inderdaad helaas niet leeg te pompen zonder dat er door omgevingsaanbod weer stijging is tot oud niveau.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_217148687
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat heb ik gegeven.
Vol met water laten staan.. dat kan, maar als het vriest weer niet zo heel handig. Aan de andere kant hoe groot is de kans dat het en vriest en regent...
pi_217148692
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 02:07 schreef -Richard- het volgende:

[..]
Je pompt ook het water van de omgeving weg dan. Grondwater is niet zo lokaal dat het van huis tot huis anders is. Dat is inderdaad helaas niet leeg te pompen zonder dat er door omgevingsaanbod weer stijging is tot oud niveau.
Ja en nee. Tenminste, mijn over buren hebben duidelijk een lek op een cm of 15. Staat het water daar boven dan loopt de kelder vol, zakt het water dan loopt het niet weg.

Bij mij is het gewoon een zeef.

Het liefst zou ik hem vol storten of weghalen.
De kelder is als dusdanig onbruikbaar. Vorig jaar heeft er 4-5 maanden water in gestaan.

Maar goed voorzichtig aan plannen we een grote verbouwing. Lees we sparen. Maar met de prijsstijgingen in de bouw is daar niet tegen aan te sparen. We hebben nu een minder groot deel van de verbouwing gespaard dan 2,5 jaar terug, terwijl we in het zelfde tempo door sparen. Dan wordt ook de vloer aangepakt, en ws de kelder verwijderd, geimpregneerd of vol gestort.
pi_217148706
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 11:48 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat is erg afhankelijk van de hoeveelheid regenval, dat kun je dus niet meten. Regent het veel dan is het hoog regent het weinig dan is het laag.

Graaf eerst een het gat op gewenste diepte en kijk het een tijdje aan. Wanneer de tuin al hoger ligt dan is er misschien geen grondwater op dat niveau. Je hebt het immers over een hottub en niet over een kelder, hoe diep is de tub 80cm? Moet hij bovenkant gelijk met maaiveld of gelijk aan de vlonder, hoe hoog ligt de vlonder boven het maaiveld? Vlonder hoger en tub minder diep een optie?

Heb je op dat niveau stijgend grondwater die de tub omhoog zou kunnen duwen ben ik bang dat je niet onder een waterdichte beton fundering storten uit gaat komen waar je de tub en de rest van de aansluit techniek in kunt plaatsen.

Blijf je dan ook boven het rioolniveau met graven? Anders wordt leegmaken een dompelpomp gebruiken.
Hij moet onder de vlonder, zodat ik hem kan afdekken en er een vloer ontstaat.

Ik heb ook gedacht om het geheel sws verdiept te maken, zodat het soort zitkuil iets wordt. Op dit moment is het mijn schuur. Die is 80cm die en 4,5 meter breed. Groot genoeg voor opslag. Ik wil dus het liefst een zoldertje er in maken. Maar vergunning vrij is de hoogte beperkt.
pi_217156916
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 02:39 schreef Nico987 het volgende:
Groot genoeg voor opslag. Ik wil dus het liefst een zoldertje er in maken. Maar vergunning vrij is de hoogte beperkt.
Shit ja, je zit met de eerste verdieping van je huis: verdieping hoogte plus 30 cm als max. nokhoogte dacht ik??
pi_217163324
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 02:39 schreef Nico987 het volgende:
Hij moet onder de vlonder, zodat ik hem kan afdekken en er een vloer ontstaat.
En hoe hoog is je vlonder van het maaiveld? Een hottub heeft toch ook een kachel (warmtebron), pomp en leidingwerk nodig. Dus geheel ingraven lijkt me dan niet echt een optie. Of je moet het gat aanzienlijk groter maken dan de tub zelf om alles te aan te kunnen sluiten. Je hebt ook immers werkruimte nodig om het aan te kunnen sluiten.

En dan de tub afdekken met een vloer, wordt dat begaanbare vloer? Dan heb je bij een flinke tub voor meerdere personen al bij een takeltje nodig om de vloer erop en eraf te krijgen... Een tub voor 4 tot 6 personen heeft een oppervlak van +/- 4m², dat wordt stevige deksel dan... Tub is +/- 1 meter diep, weegt +/- 170kg en gevuld met water +/- 1600 kg en dan nog even 4 slanke personen erin dan ga al snel naar de 1900 kg. Dat word ook een stevige fundering op natte grond.

Probeer me een voorstelling te maken wat je plan is met dat ingraven... En dat wordt wel een uitdagende constructie dan... Alles kan natuurlijk...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')