quote:Op maandag 10 maart 2025 07:54 schreef Chinless het volgende:
https://www.gamma.nl/assortiment/plintenschaar/p/B483338
Plintenschaar heet het.
quote:Op zondag 9 maart 2025 21:16 schreef Simmick het volgende:
Ik heb te weinig kracht voor een plinten schaar, of heb je die met een mechanisme dat het minder zwaar is?
Verstekbak i.c.m. Japanse trekzaag. DIe laatste heeft een heel fijne vertanding en kan je superstrakke zaagsnedes mee maken.quote:Op zondag 9 maart 2025 21:16 schreef Simmick het volgende:
Zijn er kleinere elektrische handzagen, waarbij je ook redelijk precies in een bepaalde verstek kan zagen? Ik heb een decoupeerzaag, maar dat lijkt me niet geschikt voor plakplinten. Ik wil liever geen fortuin uitgeven
lol… dat kan zelfs een kind van 5.quote:
Hoezo netjes, het gaat om plakplinten.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:39 schreef Watuntrik het volgende:
Als je het echt netjes wil doen moet je sowieso een zwaaihaak hebben
Hoezo slordig? Omdat het plakplinten zijn?quote:Op maandag 10 maart 2025 14:42 schreef DerekB het volgende:
[..]
Hoezo netjes, het gaat om plakplinten.
Ik zie niet dat je plakpinten met een elektrische afkortzaag bij 4500 rpm., nauwkeuriger zaagt dan in een verstekbak met Japanse trekzaag. In een verstekbak, kan je de plint ook schuin leggen om een paar graden + of - te doen.quote:Op maandag 10 maart 2025 15:24 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Hoezo slordig? Omdat het plakplinten zijn?
Dat zie ik ook niet en heb ik ook niet aangegeven... Gemakkelijker is het wel, dat is wat anders dan nauwkeuriger.quote:Op maandag 10 maart 2025 22:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zie niet dat je plakpinten met een elektrische afkortzaag bij 4500 rpm., nauwkeuriger zaagt dan in een verstekbak met Japanse trekzaag. In een verstekbak, kan je d p lint ook schuin leggen o een paar graden + of - te doen.
De plint is veel smaller dan de verstekbak breed is. Door de plint over de diagonaal van de verstekbak te leggen, kan je een paar graden afwijken. Even aangenomen dat je een lijntje hebt getekend.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:11 schreef Watuntrik het volgende:
Voor mij is dit een verstekbak...
[ afbeelding ]
Kun je heel nauwkeurig 45° en 90° hoeken mee zagen. Moet je 48° zagen dan kan dit niet.
Dat weet ik allemaal niet TS geeft geen maat aan en ik ook niet... Tegenwoordig is alles plakplint, wie schroeft dit nog... En de laatste 4 keer dat ik plinten gelegd heb waren dat hoge plinten van mdf of perskarton en die werden ook geplakt.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:26 schreef blomke het volgende:
[..]
De plint is veel smaller dan de verstekbak breed is. Door de plint over de diagonaal van de verstekbak te leggen, kan je een paar graden afwijken. Even aangenomen dat je een lijntje hebt getekend.
En hoeveel spleet onstaat nu echt bij 2 45 graden hoekjes 2 cm plint lengte en een muur die een hoek van 93 graden maakt?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:11 schreef Watuntrik het volgende:
Kun je heel nauwkeurig 45° en 90° hoeken mee zagen. Moet je 48° zagen dan kan dit niet.
Het is inderdaad de vraag wat er onder een "plakplint" wordt verstaan.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:11 schreef Watuntrik het volgende:
Waarom is de afkortzaag gemakkelijker? Omdat je ook het zaagblad per graden kunt kantelen en dan hoef je de plinten niet hoogkant te zagen. Of je nu hout of geperst karton zaagt maakt geen reet uit.
[ afbeelding ]
Wanneer je de dikte van de plint weet, dan weet je de lengte van de schuine zijde en dan zou je de afwijking kunnen uitrekenen als je dat zou willen. Weet je dat allemaal niet dan is het koffiedik kijken en zagen en dan zul je het wel zien.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel spleet onstaat nu echt bij 2 45 graden hoekjes 2 cm plint lengte en een muur die een hoek van 93 graden maakt?
Vaak kit men ook nog de naadjes dicht en is zulke precies werk nogal overkill voor plintjes.
Dat verschil is niet aan mij om te bepalen... Ben je zo goed en heb je de ervaring dat je dit uit het losse polsje kunt doen met een Japans zaagje. Dan petje af, zeker zo doen als je dat kunt. Kun je dit niet en heb je een afkortzaag ter beschikking, waarom dan moeilijk doen als het gemakkelijker kan. Zagen is zagen hoe je het doet blijft om het even.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is inderdaad de vraag wat er onder een "plakplint" wordt verstaan.
Het is voor mij ook al decennia geleden dat ik laminaat met plakplinten heb gelegd. Maar goed, afgezien daarvan, wat zou het effect op een ouderwetse plakplint
[ afbeelding ]
zijn als je 'm onder deze
[ afbeelding ]
afkortzaag legt?
Heb beide en doe steeds meer met de Japanse trekzaag. Balken en planken uiteraard weer met de afkortzaag.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:15 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat verschil is niet aan mij om te bepalen... Ben je zo goed en heb je de ervaring dat je dit uit het losse polsje kunt doen met een Japans zaagje. Dan petje af, zeker zo doen als je dat kunt. Kun je dit niet en heb je een afkortzaag ter beschikking, waarom dan moeilijk doen als het gemakkelijker kan. Zagen is zagen hoe je het doet blijft om het even.
Als 60+ er zou ik zeggen: doen!quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:31 schreef Simmick het volgende:
Die Japanse zaag lijkt wel interessant, ik zoek gewoon iets dat de klus wat gemakkelijker maakt, ik ben zelf inmiddels 50+
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |