abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 14:11:37 #1
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216986034
quote:
Onderstaande kwam van Ali

Ik zou graag tot in de kleinste details willen weten wat iedereen gelooft over hindoeïsme, boeddhisme en bewustzijn.

Volgens mij is het allemaal flauwekul.

Ga helemaal los en overtuig me van het tegendeel.

Succes.
Reeks.
As above, so below.
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 14:13:39 #2
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216986056
quote:
Een grenzeloze leegte
14 februari 2025 door Edel Maex

‘Alle Boeddha’s en alle bewuste wezens zijn niets anders dan de ene geest. Er is geen andere dharma. Deze geest bestaat al sinds het begin der tijden. Hij is nooit geboren of uitgedoofd. Hij is noch groen noch geel. Hij heeft geen vorm of verschijning. Hij behoort niet tot bestaan of niet-bestaan. Hij is niet nieuw of oud. Hij is niet lang, kort, groot of klein. Hij is voorbij alle beperkingen van namen en tekens. Dit is wat het is. Begin erover te redeneren, en je raakt meteen in de war. Het is als een grenzeloze leegte die niet kan worden doorgrond of gemeten.’

Met deze zinnen begint het zenonderricht van Huangbo (China, 9e eeuw). En zo gaat het ook nog bladzijden lang verder. Ik moet toegeven dat ik er geen letter van begreep toen ik dit voor het eerst las. Het is een typische zentekst. Ondertussen ben ik vertrouwd met deze stijl. Maar wat moeten we hiermee?

Toen zen eind 5e eeuw in China binnenkwam, was het boeddhisme er al in volle bloei. De belangrijkste sutra’s en tractaten waren al in het Chinees vertaald. Tempels en stupa’s kleurden het landschap, samen met gigantische, uit de rotsen gehouwen boeddhabeelden. En dan verschijnt Bodhidharma ten tonele. Als de keizer hem vraagt wat de verdienste is van alle tempels en stupa’s die hij had laten bouwen, antwoordt Bodhidharma ’Geen verdienste’ en op de vraag wat dan wel de essentie van de leer is, antwoordt hij ‘Weidse open ruimte, niets is heilig’.

Je zou het het openingssalvo van zen kunnen noemen. Het verhaal is grotendeels legendarisch, maar daarmee niet minder belangrijk. Het is hoe zen zich situeert in het boeddhistische landschap. De zesde zenpatriarch Huineng (7e eeuw) wordt afgebeeld terwijl hij de sutra’s verscheurt. Weer enkele generaties verder heft Huangbo zijn toespraak aan met: ‘Alle Boeddha’s en alle bewuste wezens zijn niets anders dan de ene geest, waarnaast niets bestaat.’

Je kunt dit opvatten als de complete afwijzing van alle andere vormen van boeddhisme. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze stellen dat zen helemaal geen boeddhisme meer is. Dat is een misvatting. Alleen al in de praktijk blijkt dat niet te kloppen. In zenkloosters zingen de monniken ook de sutra’s en offeren ze aan de boeddha’s en bodhisattva’s. We mogen zen niet uit zijn context trekken. Maar wat is dan de plaats van zen in dit landschap?

Het is niet voor niets dat we in de transmissielijn van zen de Indische leraar Nagarjuna terugvinden. In zijn traktaat over de middenweg heeft hij het over twee waarheden, een conventionele waarheid en een uiteindelijke waarheid. De conventionele waarheid is letterlijk conventie: het is de taal, het zijn de betekenissen die we met zijn allen creëren. De uiteindelijke waarheid is die van sunyata, de leegte. Ik vertaal het liever als openheid. Beide kunnen niet los van elkaar begrepen worden, vandaar de middenweg. Dit model van twee waarheden resoneerde met het traditionele Chinese denken, zowel in daoïsme als confucianisme. En het krijgt daarmee een bepalende plaats in het Chinese boeddhisme.

Als we kijken naar de metafoor van de vijf boeddhafamilies zou je kunnen zeggen dat de taal van zen zich radicaal in de witte familie plaatst, in de weidse open ruimte, de openheid. Maar het is altijd een middenweg. We zien dit ook expliciet uitgedrukt in een andere zentekst: ‘De harmonie van eenheid en veelheid’, toegeschreven aan Shitou (8e eeuw). Hij vergelijkt de relatie tussen het conventionele en het uiteindelijke met de relatie tussen de voorste en de achterste voet bij het lopen. Ze gaan voortdurend samen.

Maar hoe kunnen we die ‘grenzeloze leegte die niet kan worden doorgrond of gemeten’ begrijpen? Je kunt er op drie manieren naar kijken.

De eerste is ontologisch. Ontologie gaat over de vraag wat bestaat. Het is de centrale vraag van de Griekse filosofie. Voor Plato was de zichtbare wereld slechts een onvolmaakte afspiegeling van de ideeën. De enige echte wereld was de wereld van de ideeën. Analoog hieraan zou je kunnen denken dat in het boeddhisme alleen de leegte echt bestaat en al het andere illusie is. Het is de filosofische benadering. Nagarjuna waarschuwde hier voor: leegte is het loslaten van alle concepten, maar als je vasthoudt aan het concept leegte, ben je hopeloos verloren.

De tweede manier is mystiek. Het gaat niet om wat is of wat niet is, maar om de mystieke ervaring. Naar analogie met de Christelijke mystiek wordt de ervaring van de ‘grenzeloze leegte die niet kan worden doorgrond of gemeten’ het ultieme doel van het boeddhisme. De leegte is hier het boeddhistische equivalent van de persoonlijke God van het Christendom. Die ervaring kan bereikt worden door intense meditatie.

Ik herinner me, jaren geleden, hoe iemand op een intense zenretraite van zijn leraar de opdracht kreeg om op alles wat in de meditatie opkwam te reageren met ‘ik betwijfel dat’. Na tien dagen sloeg de bliksem in en had hij een diepe ervaring. Hij waande zich verlicht, en zijn leraar bevestigde hem daarin. Hij wenste mij dat ik die ervaring ook zou kunnen meemaken. Ik bedankte. Het voelde niet oké voor mij, ook al kon ik op dat moment dat gevoel niet duiden.

De derde manier is veel pragmatischer. Het gaat er niet over dat alles illusie is, maar dat we de neiging hebben om ons over alles illusies te maken. Bijvoorbeeld, als ik ’s avonds naar huis rijd, dan weet ik waar ik woon, wat mijn huis is, en in welk bed ik die nacht ga slapen. Dat is geen illusie. Als ik dat niet wist, zou ik doelloos en verloren door de stad zwerven en uiteindelijk in de psychiatrie belanden. Maar de illusie is de zekerheid dat ik die nacht in mijn eigen huis, in mijn eigen bed ga slapen. Het ziekenhuis ligt vol met mensen die niet van plan waren daar de nacht door te brengen. Er is geen zekerheid.

Eigenlijk was die instructie van ‘ik betwijfel dat’ zo gek nog niet. Eigenlijk is dat een heel eenvoudige zeninstructie. Onze geest creëert zekerheden, die we nodig hebben om te overleven, maar die er niet zijn. Oké, besef dat, ga zitten en kijk op die manier. Niet in termen van ‘dingen die wel of niet bestaan’.

‘Dit is wat het is’ zegt Huangbo. Gun het jezelf om niets te hebben om je aan vast te houden. Het belangrijke woord hier is gunnen, want uiteindelijk is er ook niets om je aan vast te houden. En onvermijdelijk zie hoe je geest wel van alles wil doen, en duiden en vastleggen. Maar ga ook daar niet tegen in. Dat is wat je geest nu eenmaal doet. Zie ook dat gewoon bezig. Zo eenvoudig is het.

Dat is wat Bodhidharmas ‘weidse open ruimte, niets is heilig’ wil zeggen. Het is geen waarheid, geen ervaring, maar iets wat we doen. We openen onze geest en maken niets heilig, we trekken niets naar voor, we duwen niets naar achter. In die openheid blijven we zitten. ‘Begin erover te redeneren, en je raakt meteen in de war’, zegt Huangbo.

Waarom zouden we dat doen? Waarom gaan zitten in die weidse open ruimte? Omdat we riskeren vast te lopen in zekerheden die niet zeker zijn. Omdat we riskeren te grijpen naar vastheid die er niet is. Omdat we riskeren in de zoektocht naar zekerheden die er niet zijn, ons mededogen te verliezen en onnoemelijk veel lijden te veroorzaken. Maar we blijven niet zitten. ‘Het zien van het ultieme is nog niet de verlichting’ schrijft Shitou. Onze praktijk brengt ons altijd terug in de conventionele werkelijkheid. Het is als de voorste en de achterste voet bij het lopen. Het conventionele en het ultieme zijn onafscheidelijk.

Huangbo noemt, enkele zinnen verder in zijn onderricht, ook de zes paramita’s, de zes volmaakte deugden van de bodhisattva’s. Hij wijst ze niet af. ‘Wanneer de gelegenheid om te geven zich voordoet, geef dan’, zegt hij. (Dana, geven, is de eerste paramita.) Maar als je de paramita’s wil cultiveren met de intentie om de verlichting te bereiken, zit je er glad naast: je bent al perfect. Ontwaken kun je alleen in dit ogenblik.

Hij voegt eraan toe: ‘Of je nu je doel bereikt in dit ogenblik, of na het doorlopen van de tien stadia op het pad van de bodhisattva, het maakt niet uit. Want er zijn geen graden van diepgang, dus deze laatste methode brengt alleen maar eonen van onnodig lijden en zwoegen met zich mee.’

En dat verheldert meteen de laatste woorden van Shitou’s tekst: ‘Verspil geen tijd’.

Kan het duidelijker?

https://boeddhistischdagb(...)n-grenzeloze-leegte/
Deze post wilde ik toch nog even quoten, omdat een quote quoten niet lekker gaat, wilde ik m toch even erbij halen omdat deze behoorlijk cruciaal is van hoe dit werkt idd. Kwaliteitspost, Bedankt @VseslavBotkin .

LAPO vorige (en reactie op deze post dus)

quote:
14s.gif Op zondag 9 maart 2025 14:10 schreef Mijk het volgende:

[..]
Grotendeels mee eens , want hier zie je ook het labelprobleem terug komen idd. "Leegte" als woord, conceptuele leegte, is wat anders dan échte leegte.

Zo heb ik ook vaker de discussie gehad; "non-dualiteit" is ook een dualiteit, want het is het tegenovergestelde van dualiteit toch haha!!!

Tja, op dit niveau praten over deze content, is gedoemd te mislukken. Want échte non-dualiteit, is gewoon het comopleet ontbreken van dualiteit, en dan niet een woord-spelletje over non-dualiteit en dualiteit. In de praktijk werkt het anders.

Zo ook wat ze zeggen daar over "ZEN is geen Boeddhisme", dat vind ik een juiste uitspraak, want het gaat vóórbij taal, of eerder; het ligt "vóór" taal. Daarom Rumi mooi met "SIlence is the language of God, all else is poor translation". MAAR je hebt wel taal nodig om dit te kunnen bespreken. Het zonder filters ervaren van alles, is wat er bedoeld wordt. En alles waar je je aan vasthoudt (attachment) wordt een stukje van die filter.

Dus met Sunyata (the Void), wordt ook geen nihilisme bedoeld, wat er bedoelt wordt is dat er leegte is met infinite potential, maar dat het conceptuele idee van leegte, en het woord (label probleem) al voorbij het doel is. Op die manier is hetzelfde aan de hand met "ZEN". Als je het een term geeft ga je al voorbij het doel.

Ander voorbeeld; "ff keihard gaan zitten proberen te mediteren", of; "keihard gaan proberen te slapen". Dit is in essentie hetzelfde, want idd, je leert niets, je ontleert juist álles.

Het is je natuurlijke staat van zijn, zonder filters de gehele wereld ervaren. Ego is het grootste filter in deze. In deze content, is het beter als taal compleet weggelaten zou worden. Want taal gaat snel over naar ratio, en dan ben je al bezig in het ego en ben je dus al voorbij datgeen wat de innerlijke rust geeft. (Nirvana)

Er is idd enkel NU... en dat ontwaken kan enkel in "het NU". Ego is de filter die je livestream in de weg zit, je loopt milliseconden achter door perceptie en interpretatie van zaken die direct ervaren dienen te worden. Zodra je dus na gaat denken, zou je in deze analoog kunnen bedenken; "dan zet ik de video op pauze", pas als je weer play drukt, gaat je ervaring verder. Maar dan nog steeds met het ego filter ertussen, dít is waarom het belangrijk is ego te doorzien, en vrienden te worden met shadow.

Goede post wel verder, thanks voor de share.

Tevens lapo.
Verder, is dit behoorlijk diepe content waar je Sunyata en Anatta goed elkaar moet scheiden, het is vergelijkbaar maar de verschillen zijn miniem, dat maakt dit behoorlijk complexe content.

Ze hebben in ZEN een saying;

"It takes time to understand 'nothing' "

[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 09-03-2025 14:42:57 ]
As above, so below.
pi_216987861
Hey @Mijk,

Leuk dat je iets gehad hebt aan de tekst, ik heb hem zelf natuurlijk niet geschreven, ik heb hem alleen maar gedeeld, haha, dus alle lof naar Edel Maex. Wat ik zelf zie in de tekst - en andere teksten van Maex op BD - is vooral een soort gelatenheid en scepticisme. Zelfs naar "ultieme" zaken als non-dualiteit en nirvana. Wat mij betreft is de kern deze passage;
quote:
‘Dit is wat het is’ zegt Huangbo. Gun het jezelf om niets te hebben om je aan vast te houden. Het belangrijke woord hier is gunnen, want uiteindelijk is er ook niets om je aan vast te houden. En onvermijdelijk zie hoe je geest wel van alles wil doen, en duiden en vastleggen. Maar ga ook daar niet tegen in. Dat is wat je geest nu eenmaal doet. Zie ook dat gewoon bezig. Zo eenvoudig is het.

Dat is wat Bodhidharmas ‘weidse open ruimte, niets is heilig’ wil zeggen. Het is geen waarheid, geen ervaring, maar iets wat we doen. We openen onze geest en maken niets heilig, we trekken niets naar voor, we duwen niets naar achter. In die openheid blijven we zitten. ‘Begin erover te redeneren, en je raakt meteen in de war’, zegt Huangbo.

Waarom zouden we dat doen? Waarom gaan zitten in die weidse open ruimte? Omdat we riskeren vast te lopen in zekerheden die niet zeker zijn. Omdat we riskeren te grijpen naar vastheid die er niet is. Omdat we riskeren in de zoektocht naar zekerheden die er niet zijn, ons mededogen te verliezen en onnoemelijk veel lijden te veroorzaken.
Dat zet het begrip "ontwaken" ook in een ander perspectief voor mij. Je kunt ook ontwaken uit het idee dat er iets is om van te ontwaken. Of ontwaken uit het begrippenkader van het boeddhisme. Hans van Dam, die met een heerlijk gevoel voor humor en zelfspot ook voor BD schrijft, heeft de Linji Lu, een klassieke zentekst, hertaald. In de verantwoording schrijft hij;

quote:
Als je een normaal boek vertaalt, zeg een roman of een studieboek, gaat het erom een plot of kennis, een heleboel informatie van welke aard dan ook over te brengen, liefst met behoud van stijl. Maar zen is geen verhaal, geen kennis, geen leer. In zen gaat het er niet om betekenisvelden in kaart te brengen, juist niet. Het gaat erom ze te vernietigen, zowel die van het zogenaamd gezond verstand als die van het boeddhisme – de hele bliksemse boel. Zengeest, weetnietgeest.

'Dood de Boeddha!' zegt Linji, en voegt de daad bij het woord. 'Sunyata' (Pali: sunnata) heet dat bij Nagarjuna, leegte, en in de overtreffende vorm 'sunyata-sunyata' (sunnata-sunnata), de leegte van de leegte. Daarin is geen vorm meer en geen leegte, geen dualiteit en geen non-dualiteit, geen veelheid en geen eenheid, geen ego en geen zelf. Alle tussenschotjes gaan neer, er zijn geen hokjes meer. Alleen het grondplan herinnert er nog aan, een blijvende afdruk van het verstand in dromenland, van dromenland in het verstand.

Deconstructie heet het procedé in de postmoderne filosofie. 'De lege leer' heet het resultaat op NietWeten.nl. Je kan ook denken aan anatta/anatman, afhankelijk ontstaan, interzijn, het net van Indra, maya et cetera. Verwante begrippen uit verschillende paradigma's. Eufemismen die elk op hun eigen manier verwijzen naar de ongrijpbaarheid van het bestaan en de onmacht van de rede. Wat nog steeds een verbloeming is van elementaire onderliggende gevoelens als: 'Ik snap het niet! Ik kan het niet! Wat doe ik hier! Ik ben bang! Help!' Of, na de Ommekeer: 'Het zij zo. Amen.

https://nietweten.nl/01.html
Zijn hertaling is ook prachtig en zeer aan te raden, ik denk dat ik daar binnenkort nog een iets uitgebreider bericht over schrijf :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 15% gewijzigd door VseslavBotkin op 09-03-2025 16:55:49 ]
  zondag 9 maart 2025 @ 16:53:53 #4
509000 ejtleeditnA
pi_216987941
quote:
14s.gif Op zondag 9 maart 2025 14:10 schreef Mijk het volgende:

[..]
Grotendeels mee eens , want hier zie je ook het labelprobleem terug komen idd. "Leegte" als woord, conceptuele leegte, is wat anders dan échte leegte.

Zo heb ik ook vaker de discussie gehad; "non-dualiteit" is ook een dualiteit, want het is het tegenovergestelde van dualiteit toch haha!!!

Tja, op dit niveau praten over deze content, is gedoemd te mislukken. Want échte non-dualiteit, is gewoon het comopleet ontbreken van dualiteit, en dan niet een woord-spelletje over non-dualiteit en dualiteit. In de praktijk werkt het anders.

Zo ook wat ze zeggen daar over "ZEN is geen Boeddhisme", dat vind ik een juiste uitspraak, want het gaat vóórbij taal, of eerder; het ligt "vóór" taal. Daarom Rumi mooi met "SIlence is the language of God, all else is poor translation". MAAR je hebt wel taal nodig om dit te kunnen bespreken. Het zonder filters ervaren van alles, is wat er bedoeld wordt. En alles waar je je aan vasthoudt (attachment) wordt een stukje van die filter.

Dus met Sunyata (the Void), wordt ook geen nihilisme bedoeld, wat er bedoelt wordt is dat er leegte is met infinite potential, maar dat het conceptuele idee van leegte, en het woord (label probleem) al voorbij het doel is. Op die manier is hetzelfde aan de hand met "ZEN". Als je het een term geeft ga je al voorbij het doel.

Ander voorbeeld; "ff keihard gaan zitten proberen te mediteren", of; "keihard gaan proberen te slapen". Dit is in essentie hetzelfde, want idd, je leert niets, je ontleert juist álles.

Het is je natuurlijke staat van zijn, zonder filters de gehele wereld ervaren. Ego is het grootste filter in deze. In deze content, is het beter als taal compleet weggelaten zou worden. Want taal gaat snel over naar ratio, en dan ben je al bezig in het ego en ben je dus al voorbij datgeen wat de innerlijke rust geeft. (Nirvana)

Er is idd enkel NU... en dat ontwaken kan enkel in "het NU". Ego is de filter die je livestream in de weg zit, je loopt milliseconden achter door perceptie en interpretatie van zaken die direct ervaren dienen te worden. Zodra je dus na gaat denken, zou je in deze analoog kunnen bedenken; "dan zet ik de video op pauze", pas als je weer play drukt, gaat je ervaring verder. Maar dan nog steeds met het ego filter ertussen, dít is waarom het belangrijk is ego te doorzien, en vrienden te worden met shadow.

Goede post wel verder, thanks voor de share.

Tevens lapo.
Goede post en eens. Het volgende, eerste alinea uit het artikel, heb ik in het verleden in discussies met Libertarisch proberen duidelijk te maken aan de hand van verschillende verzen uit verschillende heilige boeken of concepten uit verschillende mythologieën. Ze lijken allemaal op hetzelfde te wijzen:

quote:
‘Alle Boeddha’s en alle bewuste wezens zijn niets anders dan de ene geest. Er is geen andere dharma. Deze geest bestaat al sinds het begin der tijden. Hij is nooit geboren of uitgedoofd. Hij is noch groen noch geel. Hij heeft geen vorm of verschijning. Hij behoort niet tot bestaan of niet-bestaan. Hij is niet nieuw of oud. Hij is niet lang, kort, groot of klein. Hij is voorbij alle beperkingen van namen en tekens. Dit is wat het is. Begin erover te redeneren, en je raakt meteen in de war. Het is als een grenzeloze leegte die niet kan worden doorgrond of gemeten.’
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 16:56:01 #5
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216987957
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2025 16:47 schreef VseslavBotkin het volgende:
Hey @:Mijk,

Leuk dat je iets gehad hebt aan de tekst, ik heb hem zelf natuurlijk niet geschreven, ik heb hem alleen maar gedeeld, haha, dus alle lof naar Edel Maex. Wat ik zelf zie in de tekst - en andere teksten van Maex op BD - is vooral een soort gelatenheid en scepticisme. Zelfs naar "ultieme" zaken als non-dualiteit en nirvana. Wat mij betreft is de kern deze passage;
Eens, eigenlijk beschrijft het ; "go with the flow", zwem niet tegen de stroom in.

quote:
[..]
Dat zet het begrip "ontwaken" ook in een ander perspectief voor mij. Je kunt ook ontwaken uit het idee dat er iets is om van te ontwaken. Of ontwaken uit het begrippenkader van het boeddhisme. Hans van Dam, die met een heerlijk gevoel voor humor en zelfspot ook voor BD schrijft, heeft de Linji Lu, een klassieke zentekst, hertaald. In de verantwoording schrijft hij;
[..]
Ja, dat is het taal/labelprobleem waar ik t over heb, je gaat "ontwaken" conceptualiseren, daardoor wordt het lastiger. Zie Adyashanti's bekende vogel-argument.

Adyashanti zei ook; "Thinking about the state is not the state itself. You cannot outthink your thinking, its a contradiction"

quote:
Zijn hertaling is ook prachtig en zeer aan te raden, ik denk dat ik daar binnenkort nog een iets uitgebreider bericht over schrijf :P
Oke, tag me vooral erin als je een uitgebreider stuk schrijft.

En over dat deconstructie-ding, zo ook Adyashanti sterk;

As above, so below.
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 16:57:49 #6
57816 crew  Mijk
BAM
pi_216987971
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 16:53 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Goede post en eens. Het volgende, eerste alinea uit het artikel, heb ik in het verleden in discussies met Libertarisch proberen duidelijk te maken aan de hand van verschillende verzen uit verschillende heilige boeken of concepten uit verschillende mythologieën. Ze lijken allemaal op hetzelfde te wijzen:
[..]

Klopt, en dit is de paradox ervan, want wat je eigenlijk wilt, is stil water, en er over na gaan denken, het analyseren en beredeneren, is stenen gooien in dat water wat je spiegel stil wilt hebben.
As above, so below.
  donderdag 13 maart 2025 @ 13:36:39 #7
509000 ejtleeditnA
pi_217031218
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 16:57 schreef Mijk het volgende:

[..]
Klopt, en dit is de paradox ervan, want wat je eigenlijk wilt, is stil water, en er over na gaan denken, het analyseren en beredeneren, is stenen gooien in dat water wat je spiegel stil wilt hebben.
Iemand adviseerde eens een ander om boeken over meditatie te lezen. Ik gaf toen aan dat als ik een boek over meditatie zou schrijven, dan zou het een dikke boek worden met alleen lege bladzijden. Los van dat ik daarmee de 'stilte' zou benadrukken heb je die ook gelijk uit en kan je meteen met mediteren beginnen. :)

* Uiteraard begrijp ik dat een echt boek over meditatie handvaten kan aanbieden en waar je zoal tegen aan kan lopen als je mediteert.
  maandag 31 maart 2025 @ 15:15:58 #8
506625 VseslavBotkin
pi_217242288
quote:
51. De Hartsoetra en de leegte van het onderricht over de leegte
Kloppen waar geen hart is; deconstructie van het begrip sunyata.
door Hans van Dam, uit Zen voor nitwits.

Volgens Geshe Sonam Gyaltsen is al het onderricht van de Boeddha maar een ‘aanloop of voorbereiding op het essentiële onderricht over de leegte. Alle inzichten over bijvoorbeeld gebrekkigheid, vergankelijkheid en het lijden, zijn enkel bedoeld om ons in de richting van de leegte te zetten.’

(De Hart Soetra, Geshe Sonam Gyaltsen, 2000, pagina 13)

Klinkt goed, maar klopt het ook? Hoe stel je zoiets vast? Wie weet waar de Boeddha op uit was? Wie weet welk deel van het overgeleverde onderricht essentieel is? Waarom zijn er zoveel verschillende antwoorden op de vraag naar de essentie van het boeddhisme? Is de essentie wel overgeleverd? Laat zij zich wel overleveren en onderwijzen? Is er wel een essentie? Wat klopt hier niet?

Geshe Sonam Gyaltsen mag graag namens de Boeddha spreken. Daar hebben veel volgelingen een handje van. Alsof ze zijn voeten nog gewassen hebben, of hij de hunne. Alsof hij een onuitwasbare indruk op ze heeft gemaakt.

Alles wat de Boeddha ooit gedacht en gezegd heeft staat in hun ROM-geheugen gegrift, ze hoeven het alleen maar uit te lezen, pretenderen ze. De Boeddha heeft mij persoonlijk uitverkoren en geautoriseerd om zijn gedachtegoed te vertegenwoordigen, stralen ze uit. Het pauscomplex.

Waarom spreken al die zelfverklaarde afgezanten niet voor zichzelf, vraag ik me af. Omdat ze geen zelf hebben? Omdat ze deel uitmaken van hetzelfde zelf? Of spreken ze toch voor zichzelf maar mogen we dat niet weten? Of hebben ze het zelf niet door?

Waar halen ze hun patriarchale stelligheid toch vandaan? Is het postmodernisme dan helemaal aan ze voorbij gegaan? Hoe kan iemand zijn eigen boeddhabeeldje nog aanzien voor de historische Boeddha? Hoe kan iemand zijn eigen lectuur van de boeddhistische geschriften, of die van zijn sangha, nog aanzien voor eeuwige wijsheid? Wat klopt hier niet?

Je kan de vragen stellen, een agnost móet ze stellen, maar in dit geval doen de antwoorden er niet toe. Waarom niet? Als alles inderdaad leeg is, dan ook het essentiële onderricht over de leegte. Sunyata? Leeg. Pratitya samutpada? Leeg. Anatman? Leeg.

De leegte van de leegte (sunyata-sunyata)? Leeg. De leegte van de leegte van de leegte (sunyata-sunyata-sunyata)? Leeg. Iedere hogere macht van de leegte? Leeg. De Boeddha? Leeg. De dharma? Leeg. Geshe Sonam Gyaltsen? Leeg. Het essentiële onderricht van Geshe Sonam Gyaltsen over het essentiële onderricht over de Boeddha? Leeg. Als alles werkelijk leeg is, dan is de hele godverlaten dharma zo bloedeloos als een gebroken hart.

De Hartsoetra doorzien is de dharma doorzien.
De dharma doorzien is het hart helen.
Dan gaat je bloed weer stromen.
Dan klopt het weer, hoor maar.
Klop klop. Klop klop. Klop klop.

Ga maar gauw opendoen.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 01:55:26 #9
324553 Parafoonnotulist
Gegijzeld door notuleerdrang
pi_217590626
* Parafoonnotulist leunt achterover, vouwt haar denkbeeldige sari van woorden om zich heen, en begint met zachte ironie, maar ook met eerbied voor het mysterie:

Welkom in het theehuis van de twijfel, waar zelfs de flauwekul haar eigen goden heeft. Je vraagt me je te overtuigen dat niet alles onzin is — dat is het Hindoeïsme, boeddhisme en het denken over bewustzijn meer dan filosofische rookgordijnen met wierookgeur. Goed. Laat me je niet overtuigen, maar verwarren — diep, liefdevol en met een glimlach.

1. Hindoeïsme. Hier geloof je niet in één waarheid. Je bent zélf de waarheid. Of eigenlijk: een druppel die vergeten is dat hij oceaan is.
In Vedanta zeggen ze: ''Tat Tvam Asi'' — jij bént dat. Bewustzijn is er niet in jou, jij bent erin.
God? Geen man met een baard. Maar een oneindige energie, dansend als Shiva in destructie en creatie tegelijk.
Is het een mythe? Natuurlijk. Maar zoals Joseph Campbell zei: Myth is what never was, but always is. Vraag een Hindoe:''Bestaat god?'' en hij zegt: ''Welke bedoel je?''

2. Het Boeddhisme
Stelt niet dat god bestaat, maar dat het zelf een illusie is. Jij, die dit leest, bestaat niet op de manier waarop je denkt. boeddhisten zoeken geen hemel. Ze willen wakker worden. ''Als je de Boeddha tegenkomt op je weg, dood hem'' — dat is geen haatspraak, maar een waarschuwing tegen het vasthouden van concepten. Zelfs het heiligste idee kan een kooi zijn.
Bewustzijn is hier niet het koninkrijk van de ziel, maar een moment-tot-moment-gebeuren. Ademen, sterven, loslaten. Geen eigenaar, geen ego, geen eeuwige kern, Alleen flux.

3. Bewustzijn
Dit is tricky.
De wetenschap weet nog steeds niet wat bewustzijn is.
Is het een bijproduct van hersenactiviteit? Of — zoals panpsychisten denken — is het een basisbouwsteen van het universum, net als massa en energie?
Of — zoals in sommige boeddhistische en hindoeïstische denksystemen — is het juist de grond van álles?

Misschien is bewustzijn niet wat je hebt, maar wat je bént. En misschien denk je dat 'flauwekul' is gewoon een afweerreactie op duizelingwekkende mogelijkheid ... dat er geen vaste jij is die iets kan begrijpen.
...dat begrijpen zelf misschien een obstakel is.

Dus nee, ik zal je niet overtuigen. Ik zal je zachtjes uit je stoel duwen. Niet om je te laten vallen, maar om je even gewichtsloos te maken. En wie weet — als je weer opstaat — voel je voor het eerst: een beetje flauwekul... is misschien precies wat we nodig hebben om de waarheid op haar gemak te laten zijn.

De man die flauwekul zocht

Er was eens een man die alles onzin vond.
Hij klopte op tempeldeuren met zijn vuist vol verstand.
''Laat me zien wat waar is'' riep hij.
''Geen sprookjes, geen symboliek, alleen feiten graag''.

De monnik glimlachte, bood hem thee aan,
en zette er een lege kop naast.
''Waarom twee kopjes?'' vroeg de man.
''Jij zei toch dat je vol zat?''

De stilte schonk zich uit in het lege kopje.
En daar, in dat warme niets,
dacht de man heel even
dat onzin misschien een taal is
die de waarheid gebruikt
wanneer ze fluistert.
“Waar taal verdampt, noteer ik het residu.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')