abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216971707
Welkom bij het topic van de PDC Pro Tour. In dit topic kunnen de Players Championships en European Tour-toernooien worden besproken en Steve Beaton bewierookt.

De Players Championships zijn vloertoernooien toegankelijk voor de 128 darts met een tourkaart. Mochten er tourkaarthouders niet deelnemen, dan mogen zogenaamde associate-members meedoen om de 128 aan te vullen. Alle wedstrijden zijn best of 11 legs en hebben een prijzenpot van 75.000 pond per toernooi. De beste 64 darters na 22 toernooien plaatsen zich voor de PC Finals.

De European Tour zijn 13 toernooien die op het podium gespeeld worden. Ieder toernooi kent 48 deelnemers, waarbij de top 16 al geplaatst is voor de tweede ronde. De overige 32 dienen zich te kwalificeren via diverse kwalificatietoernooien. De beste 32 darters na de dertien toernooien mogen meedoen aan het EK.

Streams zijn er te vinden via https://www.livepdc.tv/. En via omwegen. :P
Game On. c_/
pi_216973826
Rap Kras z’n wijf is jarig:

quote:
Happy birthday to my amazing wife Georgia (Sorry I can’t be there).
Hope the kids spoil you before I can when I get home! 🎂♥
Eem ‘t gezicht spoilen

U MAD?
pi_217035006
Bekijk deze YouTube-video

Jules had er vooraf aan zijn instorting op de UK Open "best wel vertrouwen in" en "ik zag het niet aankomen" lol
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_217036237
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 18:29 schreef Scorpion_17 het volgende:

Jules had er vooraf aan zijn instorting op de UK Open "best wel vertrouwen in" en "ik zag het niet aankomen" lol
twitter

Oke Sjuul, dankje
pi_217045436
Verschrikkelijk besef dat ik dit Challenge Tour-jaar vooral mezelf op zit te vreten over Kevin Burness.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 12:38:05 #6
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217045455
quote:
9s.gif Op donderdag 13 maart 2025 19:27 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
[ x ]

Oke Sjuul, dankje
Op zich wel slim om zo een beetje ritme te houden. Kan je ook mooi toernooitjes gooien. Dan gaat het ook weer makkelijker als je andere hand het weer doet. Even op vakantie had natuurlijk ook gekund.
pi_217046766
Vermoeiende rubriek Dragutin Horvat.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 23:21:31 #8
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_217053685
Prakje Jiwa is voor 8 jaar geschorst

Een aderlating voor al zijn nul fans
Met pijn en moeite derde
pi_217062711

@wimderon Jayden Walker moet een sneltrein halen, maar graag thoughts over de worp van Ryan Branley.
pi_217062756
Voorts maakt Darius Labanauskas een serieuze slag op de Challenge Tour dit weekend.
pi_217063746
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 19:22 schreef Alaphilippe_ het volgende:

@:wimderon Jayden Walker moet een sneltrein halen, maar graag thoughts over de worp van Ryan Branley.
Volgens mij had ik die al eens ter berde gebracht 11.gif

Hij moet dat draaitje eruit slopen, want zoiets gaat op een gegeven moment toch een eigen leven leiden.
pi_217071180
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 19:25 schreef Alaphilippe_ het volgende:
Voorts maakt Darius Labanauskas een serieuze slag op de Challenge Tour dit weekend.
Beau heeft bloed aan haar handen als we labanauskas weer op de hoofdtoer gaan zien volgend jaar
pi_217071196
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 13:01 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Beau heeft bloed aan haar handen als we labanauskas weer op de hoofdtoer gaan zien volgend jaar
Wat heeft dat met Beau te maken? Er zijn twee tourkaarten te verdelen.

Daarnaast, zou het wat uitmaken met de jaarlijkse stroom bagger die via Q-School binnenhuppelt?
pi_217072022
Tergel is goed bezig dit weekend _O_
pi_217072225
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 14:04 schreef wimderon het volgende:
Tergel is goed bezig dit weekend _O_
Nankervis, wat een achternaam.
pi_217072250
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 14:21 schreef Alaphilippe_ het volgende:

[..]

En wat een hoofd.
pi_217072445
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 13:03 schreef Alaphilippe_ het volgende:

[..]
Wat heeft dat met Beau te maken? Er zijn twee tourkaarten te verdelen.

Daarnaast, zou het wat uitmaken met de jaarlijkse stroom bagger die via Q-School binnenhuppelt?
Als ze hier had deelgenomen en iig de lijn had doorgezet was de kans dat 1 vd 2 tourkaarten haar kant op gaat groter geweest.

En die laatste opmerking is natuurlijk een dooddoener waarmee je ieders plek kunt relativeren, tot aan Robert Owen toe
pi_217072923
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 14:39 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Als ze hier had deelgenomen en iig de lijn had doorgezet was de kans dat 1 vd 2 tourkaarten haar kant op gaat groter geweest.
Maar dat heeft niets met Labanauskas te maken.
pi_217086616
twitter

quote:
Darts player Prakash Jiwa has been banned from all Darts Regulation Authority (DRA) events for eight years after being found guilty of match-fixing and betting on darts.

The Gambling Commission’s Sports Betting Intelligence Unit (SBIU) supported the investigation by facilitating information gathered in the course of its enquiries.

Following a hearing before the DRA Disciplinary Committee on 21 January 2025, Jiwa was found guilty of fixing four matches and betting on darts. He was found not guilty of obstructing the enquiry.

The Committee has suspended him from playing in or being involved in any DRA-regulated events until 6 November 2031, provided he pays costs of £17,741.46 in full.

There is no suggestion that the other players in these matches were involved.

John Pierce, Commission Director of Enforcement, said: “All betting customers in Britain should have confidence that bets placed with licensed gambling businesses are on markets that are fair and free from betting-related corruption.

“Our Sports Betting Intelligence Unit works closely with partners such as the Darts Regulation Authority to support sporting integrity investigations and combat match-fixing. This decision sends a clear message that betting-related corruption in sport will not be tolerated.”

Jiwa has until 19 March 2025 to appeal the decisions of the Disciplinary Committee.
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 18:19:24 #21
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_217097264
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 14:21 schreef Alaphilippe_ het volgende:

[..]
:D
What can change the nature of a man?
pi_217206068
https://recap.dartconnect.com/matches/67e67c2aa1999955d55c43ef

Opwarmertje voor Manby op de Development Tour. @wimderon
pi_217208603
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 12:09 schreef Alaphilippe_ het volgende:
https://recap.dartconnect.com/matches/67e67c2aa1999955d55c43ef

Opwarmertje voor Manby op de Development Tour. @:wimderon
Beau > Charlie
pi_217208729
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 15:59 schreef wimderon het volgende:

[..]
Beau > Charlie
Verbaast niet helemaal. Basisniveau sterk, maar soms nog een haperinkje.
pi_217208924
🔝📊 𝗗𝗲𝘃𝗲𝗹𝗼𝗽𝗺𝗲𝗻𝘁 𝗧𝗼𝘂𝗿 𝟲

113.43 Thorpe🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
106.72 Bates🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
105.47 Bates🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
105.47 Manby🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
103.66 Vetjens🇳🇱
102.21 Coates🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
102.00 Manby🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
100.68 Greaves🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
100.20 Coates🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
100.20 Greaves🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
98.56 Quinn🇮🇪
98.56 O’Hara🇮🇪
97.62 van der Velde🇳🇱
96.97 Beeton🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
pi_217219322
quote:
Hij zet alle spaarcenten opzij voor zijn droom, maar dartstalent Seppe Van Overbeke gooide zich ei zo na kapot: “Niet iedereen is Luke Littler...”

Seppe Van Overbeke is zot van darts, maar ‘The Starwalker’ verloor liefst 26 wedstrijden op rij op de Development Tour, de competitie voor darters tussen 16 en 24 jaar. Onze 20-jarige landgenoot doorbrak die negatieve spiraal onlangs, vooraleer hij een negatief record neerzette. Hoog tijd voor een gesprek over het verhaal achter de naakte feiten. “Mensen weten niet wat er schuilt achter mijn mindere gemiddeldes en slechte uitslagen”, klinkt het.

Dit weekend staat een nieuwe manche van de Winmau Development Tour op het programma in het Engelse Leicester. Zo zijn er vijf weekends met 24 toernooien doorheen het jaar. Op het einde is er een ranking op basis van prijzengeld. De beste twee krijgen een tourkaart voor het profcircuit en kwalificeren zich zelfs voor televisietoernooien als het WK en de Grand Slam of Darts. Grote kleppers als Wessel Nijman, Gian van Veen én Luke Littler braken er recent door, net als Dimitri Van den Bergh in het verleden.

Ook nu wagen Belgen er hun kans tussen de toptalenten in Engeland. Normaal gezien zou Seppe Van Overbeke dit weekend opnieuw aantreden, maar onze landgenoot moest in extremis passen. Een voorbeeld van hoe het niet zo simpel is om de dartstop te halen. “Ik werk in kledingwinkel America Today en werd deze week opgeroepen om iemand te vervangen. Het is jammer, maar eigenlijk komt het nog best goed uit”, aldus Van Overbeke aan de telefoon.

“Mezelf kapotgegooid”
Een ietwat opmerkelijke uitspraak, maar Seppe heeft er dan ook een moeilijke periode opzitten. Hij bouwt aan de weg terug.

“Vorig jaar in januari kreeg ik van de dokter te horen dat ik al een tijdje met een blessure kampte. Een tenniselleboog speelde me parten. Ik was veranderd van pijlen, naar een set van 21 gram. Daardoor moest ik mijn worp wat forceren. Ik moest echt te hard doorgooien. Onbewust gooide ik mijn elleboog kapot. Ik heb maar twee weekends meegespeeld vorig jaar. Het was nutteloos om elke keer af te reizen als ik met moeite nog gemiddeldes van 50 kon halen. Ik besloot te rusten en eigenlijk gooi ik pas sinds oktober weer pijnvrij. Soms hoor ik wel nog gekraak in mijn elleboog van het vocht dat er nog zit, maar daar heb ik geen last van.”

Vandaar dus dat Van Overbeke het moeilijk had op de Development Tour om resultaten uit de brand te slepen. Liefst 26 keer op rij verloor hij in de eerste ronde, vorige maand bij poging 27 was het eindelijk nog eens raak. Het negatieve record evenaarde onze landgenoot daardoor net niet en nu is hij aan de betere hand.

“Ik ben altijd positief gebleven. Ook al lukt het niet op training of merk je tijdens de opwarming al dat het niet jouw dag gaat worden, ik probeerde er altijd in te geloven. Opgeven staat niet in mijn woordenboek. Ik wist ook waar het aan lag, dus dan leg je je daarbij neer. Ik beet door in de wetenschap dat ik er beter zou uitkomen. Nu gooi ik met Scope darts van Target. Een iets dikkere barrel van 24 gram en ik moet zeggen, het niveau gaat snel de hoogte in. Ik gooi terug consistent die 70+ gemiddeldes en piek soms al eens naar de 85. Ik zit wel nog in die wenfase, dus vandaar dat het geen drama is om net nu een weekend te moeten skippen in Engeland. In mei wil ik er dan echt staan met mijn nieuwe pijlen, met vertrouwen.”

Hoog niveau
Elke keer de oversteek maken van België naar Engeland, het is niet goedkoop. Zijn al die weekends dan geen financiële uppercut voor zo’n jonge knaap?

“Nee, ik zag het echt als een leerschool. In 2023 gooide ik de allereerste keer een evenement op de Development Tour. Puur om me eens te meten met toppers internationaal. Op lokale toernooien in West -en Oost-Vlaanderen gooi je vaak tegen dezelfde spelers en het niveauverschil is gewoon enorm. Alleen in Engeland kan je echt bijleren. Daar gooien gastjes van 16 jaar al beter dan de heren met gemiddeldes van tussen de 80 en 90. Zelfs 0-4 verliezen van een Dylan Slevin (tegenstander van Dimitri Van den Bergh op het afgelopen WK, red.) is leerrijk.”

“Ook in de zaal spelen is een totaal andere beleving”, zegt de 20-jarige uit het West-Vlaamse Moorslede. “Het is muisstil. Ongelooflijk. Je kan er een naald horen vallen. De stress die er ook bij komt kijken, is niet te onderschatten. Die ervaringen kan ik nu dus meenemen voor de komende toernooien. Ik heb mezelf als het ware kunnen klaarstomen voor het echte werk.”

Van vader op zoon
Van Moorslede schopte ‘The Starwalker’ het dus al tot in Engeland. Zoals vele Belgen startte hij met lokale toernooitjes te gooien rond de kerktoren toen darts begon te boomen in de coronaperiode. Het talent, dat heeft hij van zijn vader Peter.

“Ik ben tussen 1989 en 1993 vier keer op rij kampioen geworden van de lokale caféclub in Sint Laureins en ik heb ook nog wel wat bekers van andere lokale toernooien in de kast staan thuis”, zegt papa Van Overbeke. “Pas in corona heb ik via mijn zoon de liefde voor de pijlen teruggevonden. Seppe begon interesse te krijgen in het spelletje en hij wist wel van mijn verleden in darts. We begonnen samen te gooien, mijn passie kwam terug en straalde over naar hem. Seppe vond wel snel zijn routine in de arm om steeds dezelfde werpbeweging te herhalen. Bovendien rekent hij enorm goed. Zelfs als hij mist, weet hij waar de volgende pijl naartoe moet.”
Het begon voor de 20-jarige West-Vlaming pas echt twee jaar geleden, op het Belgisch kampioenschap. “Ik ben toen als 33ste geëindigd”, klinkt het. “Toen heb ik een klik gemaakt om intensief toernooien te beginnen spelen. Decla en CLABET hadden me aan het werk gezien en klopten aan om me te sponsoren. Vanaf dan is het begonnen.”

Sparen en kosten delen
Van Overbeke voelt de steun van zijn ouders, maar simpel is het niet om zijn dartsdroom na te jagen. Hij staat er alleen voor om te reizen en ook qua financiering krijgt hij geen cadeaus.

“Mijn ouders kunnen zich door het werk niet vrijmaken om mee te gaan naar Engeland, ze zijn wel begaan met hoe ik het doe. En eigenlijk is het ook geen probleem dat ze niet mee kunnen, want er mag toch maar één iemand per speler mee in de zaal. Gelukkig komen de Belgen goed overeen en reis ik dus vaak samen met spelers als Lennert Faes of Arjen Degryse. We delen dan ook de kosten, wat het voor ons allen gemakkelijker maakt. Soms is dat met de auto en boot naar Milton Keynes. Naar Wigan ga ik in september met het vliegtuig. Om uit de kosten te geraken spaar ik al mijn prijzengeld op lokale toernooien en ik organiseer ook jaarlijks mijn eigen darttoernooi om met die opbrengst naar de Development Tour te kunnen.”

In Engeland spelen, daar slaagde hij al in. Maar van wat droomt ‘The Starwalker’ nog als darter en wat zijn de volgende stappen in zijn nog jonge carrière?
“Het doel is om in augustus de European Tour qualifier in Antwerpen mee te doen. Nu mijn tenniselleboog me niet langer in de weg staat, wil ik ook ponden pakken op de Development Tour. De laatste 32 of laatste 16 eens halen, zou super zijn (in een deelnemersveld van zo’n 400 darters, red.). En wie weet haal ik dan ooit het jeugdwereldkampioenschap. Maar alles op zijn tijd, daar heb ik nog vier jaar de kans voor. We zijn niet allemaal Luke Littler of de nieuwe Lex Paeshuyse. Zij zijn een klasse apart. Ik vergelijk me liever met mijn idool James Wade. Hij blijft kalm en is ook na wat mindere jaren terug boven water gekomen met een finale op de UK Open en een halve finale op de Belgian Darts Open dit jaar.”

Wat bezielt zulke mensen.
pi_217219575
Jeetje, zoontje Bunting is ook al aan het gooien.

https://recap.dartconnect.com/matches/67e7e996a1999955d55d959b
pi_217219592
Komt er ooit nog een dag van gerechtigheid voor Harrysson?
pi_217219598
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:21 schreef wimderon het volgende:
Ik vergelijk me liever met mijn idool James Wade. Hij blijft kalm en is ook na wat mindere jaren terug boven water gekomen met een finale op de UK Open en een halve finale op de Belgian Darts Open dit jaar.”
"Ik vergelijk me liever met mijn idool James Wade. Hij blijft kalm en is ook na wat mindere jaren terug boven water gekomen met een finale op de UK Open en een halve finale op de Belgian Darts Open dit jaar.”

Ja daar heeft hij pillen voor (lol).
pi_217222906
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:56 schreef wimderon het volgende:
Jeetje, zoontje Bunting is ook al aan het gooien.

https://recap.dartconnect.com/matches/67e7e996a1999955d55d959b
Wel een geinig mannetje.
pi_217240937
Nieuwe prize fund voor het WK, met 128 deelnemers

Winner: £1,000,000
Runner-Up: £400,000
Semi-Finalists: £200,000
Quarter-Finalists: £100,000
Last 16 losers: £60,000
Last 32 losers: £35,000
Last 64 losers: £25,000
Last 128 losers: £15,000

https://www.pdc.tv/news/2(...)dc-history-confirmed

[ Bericht 15% gewijzigd door Alaphilippe_ op 31-03-2025 12:48:29 ]
pi_217242111
quote:
11s.gif Op maandag 31 maart 2025 12:43 schreef Alaphilippe_ het volgende:

Dan wordt het WK wel een buitenproportineel deel van de OOM dan? Met zoveel extra prijzengeld :o
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_217242879
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:51 schreef franklop het volgende:

[..]
Dan wordt het WK wel een buitenproportineel deel van de OOM dan? Met zoveel extra prijzengeld :o
Prijzengeld in zijn totaliteit gaat al met zo'n 40% omhoog van 18 naar 25 miljoen pond en het WK prijzengeld verdubbeld, dus het wordt procentueel iets groter dan nu voor de OOM maar niet heel veel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wienerschnitzels op 31-03-2025 16:34:30 ]
pi_217258142
quote:
11s.gif Op maandag 31 maart 2025 12:43 schreef Alaphilippe_ het volgende:

En de Grand Slam gaat naar 48 deelnemers met 16 groepen van 3, waarbij alleen de groepswinnaar doorgaat.
pi_217303609
Khurelkhuu wint weer zijn wedstrijdjes, @wimderon .
pi_217360951
Harrysson wint twee Nordic/Baltic-events en staat bovenaan de ranking. Wordt het beloofde land in december bereikt?
pi_217363686
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 13:05 schreef Alaphilippe_ het volgende:
Ralfs Laumanis. @:wimderon @:Mani89

Op de World Cup ermee.
pi_217367331
Paul Lim staat ook op een goede positie om t pdc wk weer eens te halen. Zeker als de pdc in t verruimde deelnemersveld meer ruimte voor azie gaat inruimen
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:27:14 #40
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_217406998
Einde tijdperk Depressieve Dimitri
Met pijn en moeite derde
  maandag 21 april 2025 @ 16:49:45 #41
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_217431333
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:27 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Einde tijdperk Depressieve Dimitri
quote:
Dimitri Van den Bergh has made the decision to temporarily step away from professional darts. The Belgian star has chosen to take a break from the PDC circuit in order to focus on his health and overall well-being.

The news was confirmed by fellow player Vincent van der Voort during the Darts Draait Door podcast, via Henry Tomlinson of The Sun. The announcement marks a significant moment in Van den Bergh’s career. Over the past few months, fans and pundits alike have noted that he hasn’t quite looked himself on stage. Most notably, he withdrew from a recent tournament just moments before his scheduled match against Jose De Sousa, leaving many puzzled.
ALDUS
Nu de Hamster nog.
pi_217431375
Gefeliciteerd allemaal!
pi_217442858
quote:
❌ Michael Van Gerwen is set to MISS the 2025 World Cup of Darts this year due to a family holiday.

The pair will now consist of former UK Open champion Danny Noppert and fast-rising Dutch star, Gian Van Veen in place of MVG. 👇
Mike gaat weer lekker virussen oplopuh in Thailand met Daffffffne. Alles voor de sport!!!
U MAD?
pi_217455894
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 22:23 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Mike gaat weer lekker virussen oplopuh in Thailand met Daffffffne. Alles voor de sport!!!
Michael heeft gewoon geen zin in Noppert, zoveel is wel duidelijk inmiddels. Begrijp ik helemaal. Zou graag Van Veen en Nijman eens zien dan ipv dode boom Noppert
pi_217457022
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:53 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Michael heeft gewoon geen zin in Noppert, zoveel is wel duidelijk inmiddels. Begrijp ik helemaal. Zou graag Van Veen en Nijman eens zien dan ipv dode boom Noppert
Michael heeft weinig te willen.
U MAD?
pi_217495202
https://www.pdc.tv/news/2(...)alification-criteria

We zitten in november aan Jurjen van der Velde vast op de Grand Slam, geweldig.
pi_217516525
https://tv.dartconnect.com/event/pdcct25e11/matches

Nieuwe reeks Challenge Tours dit weekend, allen.

Bo doet mee, maar geen Unterbuchner o.a.
pi_217517635
100 gemiddeld voor Burness in de laatste 32 :') :'(.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 2 mei 2025 @ 20:41:46 #49
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_217520761
Merv heb gewonnen
pi_217530771

twitter

Dames en heren: onze wereldkampioen. Of is het Rafael van der Vaart?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')