Us er feitelijk een verschil? Je kunt niet zien of iemand wel of niet bij hamas zit, en ze hebben een overgrote meerderheid in steun. Iedere hamas lid is palestijn, en de meeste palestijnen steunen hamas. Dus hoe weet jij het wanneer het geen Hamas is? Hoe maak je dat onderscheid?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:38 schreef Momo het volgende:
[..]
Dus met elke Palestijn mag ook alles gebeuren?
nee is niet fout, maar men kan wel een beetje uit de buurt van het vechten blijven , het gaat Israel om de HAMAS mensenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:44 schreef Momo het volgende:
[..]
In dit topic praten mensen wel heel makkelijk over alle Palestijnse doden. Is enig empathie richting de burgers in Gaza dan fout?
quote:LIVE | Israël tegen Gazanen: verlaat gebieden bij de grens
Aangepast: 2 min geleden14 min geledenin Buitenland
Israël en Hamas onderhandelen over een nieuw akkoord nu het eerste deel is verlopen. Of het staakt-het-vuren in Gaza standhoudt komende tijd is nog maar de vraag.
Intussen claimen Houthi-rebellen in Jemen aanvallen te hebben uitgevoerd op Amerikaanse vliegdekschepen, terwijl de VS deze met contra-aanvallen beantwoordt. Ook in Syrië blijft het onrustig. Volg de laatste ontwikkelingen in ons liveblog.
quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
'Ja, maar Israël ...'
Daar hebben we de bekende whataboutism weer.
Dus iets empathie hebben tegenover de burgers van Palestina staat gelijk aan het kiezen van een kant? Toen ik empathie had voor de slachtoffers van 7 oktober koos ik toen ook partij?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
'Ja, maar Israël ...'
Daar hebben we de bekende whataboutism weer.
[..]
Ik zou het opmerkelijk willen noemen. Je ben je dan immers aan het drukmaken over mensen uit een samenleving, waar er de meest walgelijke sentimenten leven.
Mensen die uitzinnig in de straten staan als Israëliërs (half) dood, verkracht en gemarteld achter op een pick-up, als trofeeën worden rondgereden alleen maar omdat zij (Joods en) Israëlisch zijn, is verwerpelijk. Zulke mensen verdienen nul empathie.
Misschien moet je jezelf afvragen wát je zo tot deze mensen aangetrokken voelt. Waarom kies je doelbewust de kant van alles wat slecht en verwerpelijk is?
Die steun voor Hamas is niet zo groot (meer)quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:52 schreef Bensel het volgende:
[..]
Us er feitelijk een verschil? Je kunt niet zien of iemand wel of niet bij hamas zit, en ze hebben een overgrote meerderheid in steun. Iedere hamas lid is palestijn, en de meeste palestijnen steunen hamas. Dus hoe weet jij het wanneer het geen Hamas is? Hoe maak je dat onderscheid?
(PS, het is een schending van oorlogsrecht om geen uniformen te gebruiken om verschil te maken tussen leger/miltanten en burgers)
Dus 330 doden is geen probleem want de meesten van hun zouden toch wel Hamas steunen die hun als schild gebruikt?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:52 schreef Bensel het volgende:
[..]
Us er feitelijk een verschil? Je kunt niet zien of iemand wel of niet bij hamas zit, en ze hebben een overgrote meerderheid in steun. Iedere hamas lid is palestijn, en de meeste palestijnen steunen hamas. Dus hoe weet jij het wanneer het geen Hamas is? Hoe maak je dat onderscheid?
(PS, het is een schending van oorlogsrecht om geen uniformen te gebruiken om verschil te maken tussen leger/miltanten en burgers)
Hier schep je een morele equivalent, maar daar is geen sprake van.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Dus iets empathie hebben tegenover de burgers van Palestina staat gelijk aan het kiezen van een kant? Toen ik empathie had voor de slachtoffers van 7 oktober koos ik toen ook partij?
Die 330 doden hadden voorkomen kunnen worden. En ja, de meesten zullen Hamas (steungevers) zijn geweest. Of heb je iets dat het tegendeel bewijst?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Dus 330 doden is geen probleem want de meesten van hun zouden toch wel Hamas steunen die hun als schild gebruikt?
Een kaartje kopen om je favoriete sportclub aan te moedigen maakt je nog niet een van de spelersquote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:52 schreef Bensel het volgende:
[..]
Volgens welke regel denk je?quote:(PS, het is een schending van oorlogsrecht om geen uniformen te gebruiken om verschil te maken tussen leger/miltanten en burgers)
De realiteit is dat simpelweg heel erg veel mensen het achterliggende gedachtegoed (antisemitisme & de vernietiging van Israël en het Joodse volk) steunen. Zelfs al zijn ze het misschien op andere vlakken met Hamas niet eens, de achterliggende ideologie is bijna iedereen het mee eens.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:09 schreef Bensel het volgende:
[..]
Die 330 doden hadden voorkomen kunnen worden. En ja, de meesten zullen Hamas (steungevers) zijn geweest. Of heb je iets dat het tegendeel bewijst?
Wat op valt is het totale gebrek aan tegengeluid bij de Palestijnen. Het is bekend dat Hamas totalitair is en veel slachtoffers maakt onder de eigen bevolking om dissidenten het zwijgen op te leggen (ik vermoed meer doden dan israel veroorzaakt over de jaren), maar het is opvallend hoe weinig tegengeluid doorkomt. Zelfs uit noord korea en Iran komen meer berichten over dissidenten en tegengeluid
waarom mogen dan niet alle burgers in Israël stemmen?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israël is geen apartheidsstaat, dus nee.
Nooit komt daar vrede..quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:15 schreef theunderdog het volgende:
Ohja. Dit conflict is er ook nog. Nog steeds geen vrede begrijp ik?
Dat is dan ook niet de bedoeling. Verdeel en Heers is een beproefd concept.quote:
Welke groepen mogen dat precies niet? En probeer zelf eens te bedenken waarom niet?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
waarom mogen dan niet alle burgers in Israël stemmen?
Nog erger dus, de gemiddelde Israelier stemt dus democratisch en vrijwillig om een regime die staat voor genocide aan de macht te houden.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:33 schreef Bensel het volgende:
[..]
Welke groepen mogen dat precies niet? En probeer zelf eens te bedenken waarom niet?
Er zitten gewoon arabieren in de knesset, Dus qua democratie hebben ze weinig te klagen. Kan het beter? Jazaker. Maar dat geldt voor feitelijk alle democratische landen. israel heeft een goed excuus: ze worden van alle kanten aangevallen, zowel militair, diplomatiek als politiek. Dus dat er dan wat concessies gemaakt worden om het democratisch proces in algemene zin te behouden is niet vreemd.
Definieer jouw (incorrecte) betekenis van genocide eens? Hint: het is niet 'wat israel doet met de gazanen'quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:35 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Nog erger dus, de gemiddelde Israelier stemt dus democratisch en vrijwillig om een regime die staat voor genocide aan de macht te houden.
Zegt genoeg
vannachtquote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:37 schreef Bensel het volgende:
[..]
Definieer jouw (incorrecte) betekenis van genocide eens? Hint: het is niet 'wat israel doet met de gazanen)
Ik ben pro Oekraine, maar als er Russische burgers omkomen(zonder Kremlin link), sta ik ook niet te juichen hoor. Tijdje terug was er een aanslag op een Russisch theater maar daar kon ik ook wel enig empathie opbrengen voor de onschuldige burgers die omkwamen. Beide Israëlische en Palestijnse burgers hebben verschrikkelijk dingen meegemaakt in dit conflict, onschuldige burgers zijn vermoord. Ik snap niet zo om een van beide bevolkingen daar weg te zetten als geheel kwaadaardig.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hier schep je een morele equivalent, maar daar is geen sprake van.
Of wil je bijvoorbeeld ook beweren dat tijdens de Tweede Wereldoorlog de slachtoffers aan Duitse kant net zo erg waren als die in de concentratiekampen, gaskamers of massa-executies van de einsatzgruppen?
En je kunt ook kijken daar de huidige oorlog in Oekraïne, daar vinden we de Oekraïense slachtoffers toch heel erg, maar de Russische niet? Daar is natuurlijk een reden voor: de morele equivalent gaat simpelweg niet altijd op.
Alle Israëlische burgers in Israël mogen natuurlijk wél stemmen. Er zijn dan ook allerlei partijen in het land, van links tot rechts, van Joods tot Arabisch en van seculier tot religieus. Kortom, waar heb je het over?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
waarom mogen dan niet alle burgers in Israël stemmen?
Dat zijn er niet zoveel, de steun voor Poetin is simpelweg heel erg groot. En je weet natuurlijk zelf ook wel dat de empathie voor Russische burgers nihil zou zijn. Volledig terecht vind ik. De vraag is dan ook waarom de empathie voor Palestijnen zo groot is. En het antwoord ligt hier natuurlijk in allerlei ideologische motieven en onjuiste overtuigingen over dit conflict.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben pro Oekraine, maar als er Russische burgers omkomen(zonder Kremlin link), sta ik ook niet te juichen hoor. Tijdje terug was er een aanslag op een Russisch theater maar daar kon ik ook wel enig empathie opbrengen voor de onschuldige burgers die omkwamen. Beide Israëlische en Palestijnse burgers hebben verschrikkelijk dingen meegemaakt in dit conflict, onschuldige burgers zijn vermoord. Ik snap niet zo om een van beide bevolkingen daar weg te zetten als geheel kwaadaardig.
Aangezien de bevolking sinds 7/10 enkel gegroeid is in gaza, is dat laatste al onmogelijk. De rest van je post toont enkel aan dat je niet weet waar je over praat. Maar even een lesje in geschiedenis voor je:quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:39 schreef skysherrif het volgende:
[..]
vannacht
[ afbeelding ]
Bensel: niets aan het handje, allemaal heel democratisch van de vredelievende israeliers
Gazanen worden systematisch uitgemoord door Israelieten.
Wat ben jij ver afgegleden zegquote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Alle Israëlische burgers in Israël mogen natuurlijk wél stemmen. Er zijn dan ook allerlei partijen in het land, van links tot rechts, van Joods tot Arabisch en van seculier tot religieus. Kortom, waar heb je het over?
[..]
Dat zijn er niet zoveel, de steun voor Poetin is simpelweg heel erg groot. En je weet natuurlijk zelf ook wel dat de empathie voor Russische burgers nihil zou zijn. Volledig terecht vind ik. De vraag is dan ook waarom de empathie voor Palestijnen zo groot is. En het antwoord ligt hier natuurlijk in allerlei ideologische motieven en onjuiste overtuigingen over dit conflict.
Dat is gek. Ik heb Bibi toch meerdere keren met kaarten van Israël gezien waarop de Palestijnse gebieden onderdeel van Israël zijn, maar volgens mij hebben ze niet dezelfde rechten. Aparte wegen, ruimtes, geen stemrecht en veel minder bewegingsvrijheid lijken mij allemaal onderdeel van een apartheidsstaat.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israël is geen apartheidsstaat, dus nee.
Het terrorisme van 7 oktober was het resultaat van de intenties van barbaarse Arabische moslims, iets dat we al veel langer in deze regio zien. Dat was (zoals je zelf inmiddels ook wel zult weten) al het geval vóór Israël überhaupt was opgericht.
Hmm.quote:
De Westelijke Jordaanoever (want ik neem aan dat je hier nu op doelt) is betwist grondgebied. Door een aanzienlijk deel van de internationale gemeenschap is dit aan de Palestijnen toegewezen, op basis van niets en ook met verkeerde intenties, maar tot op heden is het in elk geval geen onderdeel van Israël.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 10:53 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat is gek. Ik heb Bibi toch meerdere keren met kaarten van Israël gezien waarop de Palestijnse gebieden onderdeel van Israël zijn, maar volgens mij hebben ze niet dezelfde rechten. Aparte wegen, ruimtes, geen stemrecht en veel minder bewegingsvrijheid lijken mij allemaal onderdeel van een apartheidsstaat.
Je empathie is natuurlijk begrijpelijk vanuit onze eigen cultuur, maar het is sterk de vraag of je eigenlijk wel medelijden moet hebben met die mensen.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 09:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Dus iets empathie hebben tegenover de burgers van Palestina staat gelijk aan het kiezen van een kant?
Uiteraard. Tenminste... als je bewust een keuze moet maken tussen terroristen en hun slachtoffers, maar dat lijkt me toch een redelijk automatisch proces.quote:Toen ik empathie had voor de slachtoffers van 7 oktober koos ik toen ook partij?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |