abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 maart 2025 @ 22:53:49 #1
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216914775
Wat gebeurt er allemaal in de Veertigdagentijd?

De vastentijd begint op een woensdag, die Aswoensdag heet. Dat ‘as’ komt van een katholieke gewoonte: de priester strijkt dan met as een kruisje op je voorhoofd.

De laatste week van de lijdenstijd is het hoogtepunt: deze heet de Goede Week. In veel kerken is dan elke dag een bijeenkomst, op z’n minst op de vrijdagavond en de zondagochtend.

De laatste dagen van deze week zijn het belangrijkste. De donderdag is Witte Donderdag, waarop Jezus’ laatste maaltijd wordt herdacht. De vrijdag heet Goede Vrijdag, waarin Jezus’ kruisiging centraal staat. De zaterdag wordt Stille Zaterdag genoemd, omdat die dag Jezus gestorven was. De zondag is van deze dagen de laatste en de allerbelangrijkste: dit is Pasen, de dag dat Jezus opstond uit de dood.

Bij vasten gaat het niet om spierkracht, maar om wilskracht

Waarom duurt de vastentijd veertig dagen?
Het zijn eigenlijk 46 dagen, omdat de zondagen niet mee worden geteld: de zondag is namelijk een feestdag en dan hoef je niet te vasten.

Veertig is gekozen omdat het in de Bijbel een belangrijk getal is: het staat voor ‘een volle generatie’. Veel vrouwen kunnen na hun veertigste namelijk meestal geen kinderen meer krijgen. Dan begint er dus symbolisch een nieuwe generatie. Ook waren in die tijd veel ouders rond de veertig als hun oudste kinderen het huis uit gingen.

In de Bijbel komt het getal veertig regelmatig terug. Noach wachtte bijvoorbeeld veertig dagen voordat hij uit zijn boot stapte. Mozes verbleef veertig dagen op de Sinaïberg en kreeg toen pas de Tien Geboden. Elia zwierf veertig dagen in diezelfde omgeving en ontmoet dan God. Bij Jezus komen deze verhalen samen als hij zelf ook veertig dagen zich terugtrekt in een woestijn. Daar worstelt hij enorm met zijn roeping, maar uiteindelijk staat hem alles helder voor de geest en begint hij zijn publieke optreden.

Telkens dus een periode van veertig dagen waarin een persoon in de Bijbel intens zoekt, maar een nieuw leven met God vindt. Dat wordt als het ware ‘nagespeeld’ in de Veertigdagentijd: de christenen zoeken God en hopen hem uiteindelijk te vinden.

Waarom vasten veel christenen in deze periode?
Vasten is een soort trainen. Net zoals je in de sportschool het jezelf kunstmatig een beetje lastig maakt om zo je spieren te ontwikkelingen en je conditie te verbeteren. Zo is vasten een methode om jezelf geestelijk een beetje onder druk te zetten om zo je spirituele uithoudingsvermogen te vergroten.

Bij vasten gaat het dus niet om spierkracht, maar om wilskracht. Door jezelf iets kleins te ontzeggen train je je vermogens om in het algemeen meer door te zetten en nee te zeggen.

Hoe kun je vasten?
Vasten kan op allerlei manieren: de clou is dat je jezelf een periode iets ontzegt wat je graag wilt. Denk aan het minderen of volledig stoppen van:

alcohol
suiker
social media
tv
seks
beleg
tussendoortjes
Traditioneel is de zondag trouwens de uitzondering: dan hoef je niet vasten, want dat is een feestdag.

De Veertigdagentijd gaat ook over bezinnen, hoe doe je dat?
Er zijn altijd talloze ‘leesroosters’ verkrijgbaar rond de Vastentijd: boekjes met Bijbelteksten die thematisch zijn geordend en daarbij een gedachte.

https://www.eo.nl/artikel(...)entijd-op-een-rijtje

Veel succes, mensen!
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 3 maart 2025 @ 22:55:41 #2
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216914801
In welke kelder heb je dit gevonden dan? Ik kan complete gebruiksaanwijzingen voor de Ramadan, de Iftar en het Suikerfeest vinden op elke overheidspagina maar hier heb ik nog nooit van gehoord.
pi_216914808
Eerst nog even carnavallen!! *O*
  maandag 3 maart 2025 @ 22:57:54 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216914826
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 22:55 schreef Richestorags het volgende:
In welke kelder heb je dit gevonden dan? Ik kan complete gebruiksaanwijzingen voor de Ramadan, de Iftar en het Suikerfeest vinden op elke overheidspagina maar hier heb ik nog nooit van gehoord.
Het aantal christenen die aan de vastentijd doen, zijn op 1 hand te tellen en die wonen allemaal in Urk,.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 3 maart 2025 @ 22:59:07 #5
396550 Richestorags
pi_216914850
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 22:57 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Het aantal christenen die aan de vastentijd doen, zijn op 1 hand te tellen en die wonen allemaal in Urk,.
Een bedreigde minderheid dus.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:02:04 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216914902
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 22:59 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Een bedreigde minderheid dus.
Verder ook geen prestatie. Je kan in principe gewoon je broodje kaas tussendoor vervangen door een goedkoper Belvita koekje. Telt in principe ook als vasten binnen het christendom.

Verder ook niet heel interessant. Er wordt immers niet royaal voor je gekookt, dus waarom zou je dit doen joh
  maandag 3 maart 2025 @ 23:03:17 #7
3542 Gia
User under construction
pi_216914927
quote:
De EO kelder, zie de Bron.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:03:37 #8
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_216914931
"Vasten" alleen maar omdat er geen boter op je sneetje brood met kaas zit. :')

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  maandag 3 maart 2025 @ 23:04:17 #9
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216914942
quote:
15s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:03 schreef BansheeBoy het volgende:

Graag wat meer respect, svp.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216914962
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 22:57 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dat lijkt me sterk daar het geloof wat in Urk belijd wordt niets te maken heeft met de vastentijd.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:05:30 #11
396550 Richestorags
pi_216914966
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:02 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Verder ook geen prestatie. Je kan in principe gewoon je broodje kaas tussendoor vervangen door een goedkoper Belvita koekje. Telt in principe ook als vasten binnen het christendom.

Verder ook niet heel interessant. Er wordt immers niet royaal voor je gekookt, dus waarom zou je dit doen joh
Beter is het inderdaad om je nieren te slopen door geen water te drinken...
  maandag 3 maart 2025 @ 23:06:32 #12
13462 BansheeBoy
pi_216914978
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik ben nog nooit een vastende Christen tegengekomen. Het disrespect naar de eigen religie komt van binnenuit.

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:06:43 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216914984
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:02 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Intolerantie jegens deze geloofsovertuiging getuigt van een gebrek aan empathie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 3 maart 2025 @ 23:07:28 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216914994
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Beter is het inderdaad om je nieren te slopen door geen water te drinken...
12 uurtjes geen water drinken zal geen effect op je hebben hoor. Gewoon in de andere 12 uur goed hydrateren.

Alhoewel niet vasten altijd het beste is.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:07:52 #15
3542 Gia
User under construction
pi_216915001
quote:

Jij bepaalt niet hoe wij ons geloof belijden.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:07:54 #16
396550 Richestorags
pi_216915003
quote:

Nee, de Islam biedt meer solide voedingsadvies inderdaad. Ik heb vanochtend 7 dadels gegeten zodat ik niet vergiftigd kan worden en kamelenpis gedronken tegen mijn maagzweer
pi_216915010
quote:
15s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:06 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Ik ben nog nooit een vastende Christen tegengekomen. Het disrespect naar de eigen religie komt van binnenuit.

https://www.thereligionof(...)madan-bombathon.aspx
  maandag 3 maart 2025 @ 23:08:58 #18
3542 Gia
User under construction
pi_216915012
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:07 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
12 uurtjes geen water drinken zal geen effect op je hebben hoor. Gewoon in de andere 12 uur goed hydrateren.

Alhoewel niet vasten altijd het beste is.
En wanneer neem je je 8 uurtjes slaap?
  maandag 3 maart 2025 @ 23:09:37 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216915020
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Intolerantie jegens deze geloofsovertuiging getuigt van een gebrek aan empathie.
Intolerantie jegens religie is altijd goed. Verder vooral leuk voor degenen die meedoen hoor.

Verder weinig intolerant aan mijn reactie.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:10:11 #20
13462 BansheeBoy
pi_216915027
quote:
1s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Jij bepaalt niet hoe wij ons geloof belijden.
Zeker niet, maar wie wel eigenlijk? Want niemand lijkt het te doen. Ik ken praktiserende christeren en die heb ik nog nooit zien vasten.

maandag 3 maart 2025 @ 23:10:45 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216915032
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:08 schreef Gia het volgende:

[..]
En wanneer neem je je 8 uurtjes slaap?
"8 uurtjes"... dat zijn geen uurtjes meer, maar uren... :')

Als je 8 uur slaapt, heb je letterlijk 33% van je leven weggegooid.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:11:36 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216915041
Ik heb ook alvast een flyer gemaakt voor de Jumbo.

BESTE KLANTEN,

Vanaf woensdag begint de heilige vastentijd. Voor veel mensen is dit een periode van bezinning en zelfreflectie, en een meditatie op het komende lijden van Jezus Christus, de messias, die voor de mensheid gestorven is.

Graag attenderen wij u erop dat u vanaf heden uw extra boodschappen in onderstaand mandje kunt plaatsen, om zo solidariteit met onze vastende, christelijke medemens te tonen, en de barmhartigheid die de Heer opgedragen heeft in praktijk te brengen.

Verder willen wij u laten weten dat al onze medewerkers een training religieuze sensitiviteit hebben ondergaan en graag uw vragen over deze heilige tijd en wat dat betekent voor miljoenen mensen over de hele wereld van antwoord te voorzien.

AMEN.

HR-afdelingen overal kunnen mij mailen voor een Vastentijd-informatiepakket, zodat deze belangrijke periode ook op het werk de gerechtvaardigde aandacht krijgt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 3 maart 2025 @ 23:11:58 #23
3542 Gia
User under construction
pi_216915050
quote:

[..]

Dat zie je ook niet aan een Christen.
Ik kan ook zeggen dat ik nog nooit een vastende moslim heb gezien, want hoe kun je iets zien wat men niet doet.

Ik vast ook elke dag, tussen de maaltijden door, duh.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:12:03 #24
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216915051
quote:
15s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:10 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik ken praktiserende christeren en die heb ik nog nooit zien vasten.

Voor veel christenen is religie een persoonlijke ervaring, dus die zal je niet 'zien' vasten.

Binnen mijn kring zijn er ook veel Turkse moslims die niet vasten (alevi)
  maandag 3 maart 2025 @ 23:12:44 #25
3542 Gia
User under construction
pi_216915059
quote:
15s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:10 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Zeker niet, maar wie wel eigenlijk? Want niemand lijkt het te doen. Ik ken praktiserende christeren en die heb ik nog nooit zien vasten.

Hoe herken je iemand die vast?
  maandag 3 maart 2025 @ 23:13:47 #26
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216915071
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Dit jaar minder, maar bij moslims in de zomer (wanneer de vastentijd langer is) merk je dat aan de vieze adem. Die zitten vaak in ketose en stinken een uur in de wind. -O-
  maandag 3 maart 2025 @ 23:16:35 #27
396550 Richestorags
pi_216915101
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Je zou ze niet moeten herkennen.

quote:
Wanneer jullie vasten, doe dan niet als de huichelaars met hun sombere gezichten, want zij vertrekken hun gezicht om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen.

Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
pi_216915141
Dit is zeker waar Mohammed het idee van de ramadan van heeft gejat.
pi_216915147
Jammer dat dit topic weer verpest wordt door een aantal vaste trollen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 3 maart 2025 @ 23:20:05 #30
3542 Gia
User under construction
pi_216915149
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:13 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dit jaar minder, maar bij moslims in de zomer (wanneer de vastentijd langer is) merk je dat aan de vieze adem. Die zitten vaak in ketose en stinken een uur in de wind. -O-
Klopt, maar een Christen mag gewoon eten en drinken. Je vast al als je normaal rookt en tijdens de 40 dagen niet, niet neuken, niet zuipen, niet snoepen, geen vlees op vrijdag en Aswoensdag, enz....

Als ik over straat loop, zie je aan mij niet of ik wel of niet vast. Net zomin als je dat aan een moslim ziet.
  maandag 3 maart 2025 @ 23:22:19 #31
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216915169

Tijdens de Veertigdagentijd bereiden christenen zich voor op Pasen.
Vroeger sprak men over vastentijd.
Christenen proberen in de veertigdagentijd sober te leven, meer te bidden en solidair te zijn.
Veertig is een symbolisch getal voor christenen.
Jezus bleeft veertig dagen in de woestijn.
En de Israëlieten trokken onder leiding van Mozes veertig jaar lang door de woestijn.

Het Paasfeest is het grootste feest van het liturgische jaar.
Wij vieren met Pasen dat Jezus niet meer dood is maar leeft.
Hij heeft de dood overwonnen.
De Verrijzenis staat centraal in ons christelijke geloof.
Het Paasfeest wordt altijd gevierd in de lente.
De periode hieraan voorafgaande wordt de Veertigdagentijd genoemd.

De Veertigdagentijd duurt van Aswoensdag tot Pasen.
Maar als je goed telt zijn dat 46 dagen.

Waarom spreken we dan over Veertigdagentijd?
Dit komt, omdat de 6 zondagen die in deze periode vallen, niet als vastendag gerekend worden en derhalve niet meegeteld worden.

Een groot feest kan pas echt gevierd worden als er een intensieve voorbereiding aan vooraf is gegaan.
De periode van de Veertigdagentijd is van oudsher een tijd van inkeer, bezinning en gebed ter voorbereiding op Pasen.

Hoe beleef jij de Veertigdagentijd? Laat het ons weten!
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 3 maart 2025 @ 23:24:23 #32
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216915194
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt, maar een Christen mag gewoon eten en drinken. Je vast al als je normaal rookt en tijdens de 40 dagen niet, niet neuken, niet zuipen, niet snoepen, geen vlees op vrijdag en Aswoensdag, enz....

Als ik over straat loop, zie je aan mij niet of ik wel of niet vast. Net zomin als je dat aan een moslim ziet.
Ligt wel aan de stroning. Sommige evangelische/pinksterchristenen mogen alleen water/drinken.

En ken ze wel die het op 1 maaltijd per dag houden. Dit is meestal in de avond
  maandag 3 maart 2025 @ 23:31:14 #33
3542 Gia
User under construction
pi_216915240
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:24 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ligt wel aan de stroning. Sommige evangelische/pinksterchristenen mogen alleen water/drinken.

En ken ze wel die het op 1 maaltijd per dag houden. Dit is meestal in de avond
Ik ben katholiek. En omdat ik ouder ben dan 60, zijn de regels soepeler.

quote:
Minderjarigen en zestigplussers worden ontheven van het vastengebod.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vastentijd
pi_216915537
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[ afbeelding ]

En de Israëlieten trokken onder leiding van Mozes veertig jaar lang door de woestijn.
Mengden die Israëli's zich daar ook al?
Cindy De Vuyst
pi_216915545
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 22:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

Veel succes, mensen!
En doe je er zelf ook aan mee of is het topic meer een reactie op de Ramadan topic? Ik weet zeker dat als het Ramadan topic er niet was geweest, je dit topic niet geopend had. Zeker gezien je posts waarin je refereert naar Ramadan-acties zoals die van de Jumbo.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 00:32:52 #36
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216915548
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 00:32 schreef Kerelx het volgende:

[..]
En doe je er zelf ook aan mee of is het topic meer een reactie op de Ramadan topic? Ik weet zeker dat als het Ramadan topic er niet was geweest, je dit topic niet geopend had. Zeker gezien je posts waarin je refereert naar Ramadan-acties zoals die van de Jumbo.
Het zit echt diep hè?

Ik eet overdag inderdaad niet. Niet dat dat een hele opgave is, want dat deed ik al niet, maar dit topic dient dan ook vooral ter bewustwording.

Vreemde reactie ook, want in het ramadan-topic is atheïst en zelfverklaarde religie-hater MikeyTT volop aanwezig. Met een reden, natuurlijk, maar oh wat totaal niet onvoorspelbaar dat je daar niet van een in stuip schiet.

Ik ga nu slapen, want morgen werken. Ik zie je verder totaal onsamenhangende gepikeerde brouwsels morgen weer, ok?

[ Bericht 6% gewijzigd door EttovanBelgie op 04-03-2025 00:42:51 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216915605
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 00:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het zit echt diep hè?

Ik eet overdag inderdaad niet. Niet dat dat een hele opgave is, want dat deed ik al niet, maar dit topic dient dan ook vooral ter bewustwording.

Vreemde reactie ook, want in het ramadan-topic is atheïst en zelfverklaarde religie-hater MikeyTT volop aanwezig. Met een reden, natuurlijk, maar oh wat totaal niet onvoorspelbaar dat je daar niet van een in stuip schiet.

Ik ga nu slapen, want morgen werken. Ik zie je verder totaal onsamenhangende gepikeerde brouwsels morgen weer, ok?
Het moet je inderdaad heel diep zitten dat je dit topic opent als reactie op het Ramadan topic en daar ook naar refereert.

MikeyTT reageert daar normaal, itt jou. Het gaat mij niet om of iemand atheist, katholiek of jood is. Je posts zijn gewoon buitengewoon hatelijk. En je reageert zelf onsamenhangend door in elke topic de hel erbij te slepen.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 01:35:24 #38
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216915643
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 23:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Vrijdag onthoudingsdag is ook buiten de vastentijd normale gang van zaken.

Daar komt 'vrijdag visdag' vandaan. Zoek maar op :)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216915816
quote:

[..]

:W hier heb je er eentje.
pi_216915903
Ik had wel een teamgenoot die aan vasten deed, was ook voorganger in 1 of andere niche kerk, maar die deed dat geloof ik voor andere mensen, ik ben niet gelovig dus als iemand weet hoe dat zit dan hoor ik dat graag.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 4 maart 2025 @ 09:39:48 #41
3542 Gia
User under construction
pi_216917584
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 01:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vrijdag onthoudingsdag is ook buiten de vastentijd normale gang van zaken.

Daar komt 'vrijdag visdag' vandaan. Zoek maar op :)
Zeg ik toch! Vrijdag en Aswoensdag geen vlees.
Hou me daar niet altijd aan, maar wel heel vaak.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 09:57:08 #42
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216917724
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 09:39 schreef Gia het volgende:

[..]
Zeg ik toch! Vrijdag en Aswoensdag geen vlees.
Hou me daar niet altijd aan, maar wel heel vaak.
Zoals het overkwam op mij in die zin, bedoelde je alleen in de vastentijd op vrijdag :)
1947-2016
  dinsdag 4 maart 2025 @ 10:00:45 #43
3542 Gia
User under construction
pi_216917762
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 09:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zoals het overkwam op mij in die zin, bedoelde je alleen in de vastentijd op vrijdag :)
Nee, nee. Bij ons kwam vroeger op vrijdag de visboer langs! Vaste prik, vrijdag vis.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 10:03:58 #44
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_216917810
Wordt vast mooi!
  dinsdag 4 maart 2025 @ 10:07:50 #45
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216917840
Wat leuk! Heel veel succes!
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 4 maart 2025 @ 10:17:02 #46
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216917940
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 10:00 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee, nee. Bij ons kwam vroeger op vrijdag de visboer langs! Vaste prik, vrijdag vis.
Lekker hoor :)

Wij waren ook katholiek, maar zo 'erg' waren wij ook weer niet.
1947-2016
  dinsdag 4 maart 2025 @ 11:11:00 #47
3542 Gia
User under construction
pi_216918607
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 10:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Lekker hoor :)

Wij waren ook katholiek, maar zo 'erg' waren wij ook weer niet.
Heb het dan over ruim 50 jaar geleden. Toen kwam nog de melkboer, de bakker, de voddenboer, de visboer, en zelfs een deur voor deur bloemenman. Maar toen hadden veel huisvrouwen nog geen rijbewijs en alles op de fiets of te voet doen was ook wat ver.
Melkboeren zijn hier op de schop gegaan omdat ze niet meer konden concurreren met de supermarkten. Supermarkten konden stunten met hun prijzen, wat de melkboer van de leverancier (Campina) niet mocht.
Mijn vader was zo'n melkboer. 6 dagen per week langs de deuren, veel mensen op de pof en op zondag je boek tellen.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 12:52:20 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216919803
Leuk, net als bij de Ramadan gewoon alleen de lusten en niet de lasten van nemen.

Dus wel lekker carnavallen en ingaan op een uitnodiging voor een Iftar. Maar zeker niet zelf mee vasten. Nergens voor nodig.
pi_216920146
quote:

[..]

Dat komt omdat de verlichting niet aan Christenen voorbij is gegaan in tegenstelling tot moslims.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 13:22:21 #50
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_216920241
quote:
Telt ook niet meer mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')