Die zijn wel allemaal na Jezus geschreven en dat is natuurlijk lekker makkelijk.quote:Op maandag 3 maart 2025 10:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad genoeg teksten die aangeven dat Jezus al leefde voordat Hij op aarde incarneerde.
En de Heilige Geest is inderdaad de geest van Christus, op welke manier Christus aanwezig is zonder zelf persoonlijk aanwezig te zijn (want die is als hogepriester aan het werk gegaan in de hemelse tempel tot hij daar klaar mee is en weer terugkeert).
Dat ondersteunt inderdaad het idee van de 3-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest, die tezamen God zijn.
Het is een joods boek over een koning en zijn koninkrijk.quote:
Ik lees er wat anders uit, namelijk een bizarre seksuele toespeling. Dat komt omdat wij verschillende perspectieven hebben. Jij bekijkt het vanuit een subjectieve geloofsopvatting, ik kijk nuchter en rationeel wat er staat. Beide perspectieven zijn gelijkwaardig, wetenschappelijk gezien stellen ze echter geen reet voor.quote:Op maandag 3 maart 2025 10:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus leeft via Zijn geest in de bekeerden, en op die manier blijven zij met God verbonden. Dat is wat de tekst zegt.
Doelpalen verzetten heet dit.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:04 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Die zijn wel allemaal na Jezus geschreven en dat is natuurlijk lekker makkelijk.
Hier seksuele dingen in zien is allesbehalve nuchter wmb. Eerder iets om je zorgen over te maken.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:11 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik lees er wat anders uit, namelijk een bizarre seksuele toespeling. Dat komt omdat wij verschillende perspectieven hebben. Jij bekijkt het vanuit een subjectieve geloofsopvatting, ik kijk nuchter en rationeel wat er staat. Beide perspectieven zijn gelijkwaardig, wetenschappelijk gezien stellen ze echter geen reet voor.
Nou, "de Heere die in mij is", laat voor een nuchter iemand als ik niets aan de verbeelding over..quote:Op maandag 3 maart 2025 10:58 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hoe zie je er iets seksueels in?Projectie?
In de Heer zijn is een welbekend begrip.
"Blijf in wat je geleerd hebt en je gaat niet dwalen in de suidowetenschap. "
Eze 23:18-21 SV 18 Alzo ontdekte zij haar hoererijen, en ontdekte haar schaamte; toen werd Mijn ziel van haar afgetrokken, gelijk als Mijn ziel was afgetrokken van haar zuster. 19 Doch zij vermenigvuldigde haar hoererijen, gedenkende aan de dagen van haar jeugd, als zij gehoereerd had in het land van Egypte. 20 En zij werd verliefd meer dan derzelver bijwijven, welker vlees is als het vlees der ezelen, en welker vloed is als de vloed der paarden. 21 Alzo hebt gij weder opgehaald de schandelijke daad uwer jeugd, als die van Egypte uw tepelen betastten, vanwege de borsten uwer jeugd.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:11 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik lees er wat anders uit, namelijk een bizarre seksuele toespeling. Dat komt omdat wij verschillende perspectieven hebben. Jij bekijkt het vanuit een subjectieve geloofsopvatting, ik kijk nuchter en rationeel wat er staat. Beide perspectieven zijn gelijkwaardig, wetenschappelijk gezien stellen ze echter geen reet voor.
Welnee, voor een nuchtere, niet-gelovige als ik, is de tekst zoals die is. En die heeft een schunnige interpretatie.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hier seksuele dingen in zien is allesbehalve nuchter wmb. Eerder iets om je zorgen over te maken.
Want?quote:
Dus met ze bedoel je de joden?quote:Op maandag 3 maart 2025 11:05 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is een joods boek over een koning en zijn koninkrijk.
Omdat je zelf selecteert wat wel en geen relevante teksten zijn op basis van een criterium dat je zelf bedenkt.quote:
Is gewoon objectief vast te stellen.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat je zelf selecteert wat wel en geen relevante teksten zijn op basis van een criterium dat je zelf bedenkt.
Alle teksten in het NT zijn na Jezus geschreven, dus het is niet relevant denk ik.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Is gewoon objectief vast te stellen.
O, maar natuurlijk wel.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alle teksten in het NT zijn na Jezus geschreven, dus het is niet relevant.
Dat is zo. Zo gaven ze meer autoriteit aan het personage. Een heel handig trucje. En broodnodig om op dat moment te vertellen aan de oorspronkelijke toehoorders. Het moet hun echt hoop gegeven hebben.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alle teksten in het NT zijn na Jezus geschreven, dus het is niet relevant denk ik.
Als Jezus wordt gelezen in een tekst van het OT, dan is dat na Jezus geschreven, dat is nogal vanzelfsprekend.
Maar de vraag is dan dus of het OT ook over Jezus gaat.
De schrijvers van het NT gaan daar wel van uit. Daarom schrijven ze uberhaupt over hem.
Dus je gelooft niet dat het OT over Jezus spreekt, begrijp ik dat goed?quote:Op maandag 3 maart 2025 12:21 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat is zo. Zo gaven ze meer autoriteit aan het personage. Een heel handig trucje. En broodnodig om op dat moment te vertellen aan de oorspronkelijke toehoorders. Het moet hun echt hoop gegeven hebben.
Nee. In het algemeen staan er in het OT geen profetieën die betrekking hebben op de tijd van Jezus of de tijd tussen Jezus, de tijd waarin wij leven en toekomstige tijden.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je gelooft niet dat het OT over Jezus spreekt, begrijp ik dat goed?
Waarom zou je je dan iets aantrekken van de rest van het personage Jezus?
Het volk aan wie de Messias is beloofd en daarop wacht en wiens komst vergezeld zal zijn met tekenen. Het duurt te lang dus wordt de kabbala als profetisch inleg-boek gebruikt.quote:
Waarom is Jezus voor jou een held? Vind je hem in de geschriften niet stuitend arrogant overkomen, als iemand die zichzelf constant aanprijst als de zoon van God, de weg, de waarheid en het leven, de enige weg naar verlossing, de enige die je werkelijk vrij kan maken, enzovoorts?quote:Op maandag 3 maart 2025 12:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Nee. In het algemeen staan er in het OT geen profetieën die betrekking hebben op de tijd van Jezus of de tijd tussen Jezus, de tijd waarin wij leven en toekomstige tijden.
Ik ben bekend met de meeste teksten die christenen gebruiken om allerlei voorspellingen in het OT te zien maar de uitleg van hen vind ik erg mager. Vooral gebaseerd op wens-denken. Het is voor mij overduidelijk dat schrijvers van het NT handig gebruik hebben gemaakt van het OT maar dat is dan ook alles.
Het personage Jezus zoals die wordt voorgesteld door de schrijvers is natuurlijk een held. Ook 1 van mij. Daarbij komt nog de vraag wie Jezus werkelijk was en de vragen wat we van de historische Jezus nog in het NT kunnen ontdekken. Het is een mysterie dat me vanaf m'n pak hem beet 8e levensjaar al boeit en me tot m'n dood zal blijven boeien. Het antwoord op de vraag of Jezus wel of niet in het OT al voorspeld is doet er voor mij helemaal niet toe.
Wat mensen buiten mijn eigen kring om betreft: Brian Wilson op 2, Jezus de Davide op 1.
Wetenschappers die aan schriftkritiek doen beweren dat het evangelie naar Marcus de oudste van de 4 is, en geschreven voor de vernietiging van de tempel. Hoe verklaren ze de toekomstige verwijzing daarnaar?quote:Op maandag 3 maart 2025 13:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom is Jezus voor jou een held? Vind je hem in de geschriften niet stuitend arrogant overkomen, als iemand die zichzelf constant aanprijst als de zoon van God, de weg, de waarheid en het leven, de enige weg naar verlossing, de enige die je werkelijk vrij kan maken, enzovoorts?
Nee, de consensus onder wetenschappers is dat ook Marcus na de val van de tempel geschreven is.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:16 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Wetenschappers die aan schriftkritiek doen beweren dat het evangelie naar Marcus de oudste van de 4 is, en geschreven voor de vernietiging van de tempel. Hoe verklaren ze de toekomstige verwijzing daarnaar?
Hoe hebben ze dat vastgesteld?quote:Op maandag 3 maart 2025 13:46 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Nee, de consensus onder wetenschappers is dat ook Marcus na de val van de tempel geschreven is.
Ja soms maken de schrijvers wel apart mannetje van die Jezus.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom is Jezus voor jou een held? Vind je hem in de geschriften niet stuitend arrogant overkomen, als iemand die zichzelf constant aanprijst als de zoon van God, de weg, de waarheid en het leven, de enige weg naar verlossing, de enige die je werkelijk vrij kan maken, enzovoorts?
Maar wie is dan die 'Jezus' die jij een held vindt? Waar is die op gebaseerd? Is dat niet gewoon een fictief personage in plaats van de persoon waarover je in de geschriften leest? Waarom zouden de aspecten van naastenliefde en dergelijke ook niet gewoon door de auteurs verzonnen zijn? En als ze die dingen niet verzonnen hebben, waarom dan de rest wel?quote:Op maandag 3 maart 2025 13:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ja soms maken de schrijvers wel apart mannetje van die Jezus.
Kijk als je strijd voor je volk, tegen een overmacht en je sterft daarvoor dan neem ik m'n petje voor je af. Ik zeg vaak tegen m'n kinderen dat ze niet falen als ze het maart proberen. Dat is onderdeel van m'n levensvisie dat komt daar wel vandaan.
Verder is het evangelie,.de oproep tot naastenliefde, natuurlijk een hoopgevende boodschap die van levensbelang is voor de huidige maatschappij.
Even kort. Ik kan er eindeloos ober doorgaan. Maar dit lijkt me wel voldoende.
De bovennatuurlijke Jezus Christus is een fictief persoon want er is geen enkel bewijs dat hij heeft bestaan. Dit fictieve persoon - ook wel Zoon van God genoemd - zou hebben gesproken over naastenliefde e.d. De historische Jezus is vermoedelijk geen fictief persoon en heeft echt bestaan. Dit persoon - een gewoon mens - was misschien timmerman of visser (is allemaal niet echt duidelijk) en is waarschijnlijk als een misdadiger aan het kruis gestorven. Je haalt duidelijk beiden door elkaar hetgeen wetenschappelijk gezien onverantwoord is.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar wie is dan die 'Jezus' die jij een held vindt? Waar is die op gebaseerd? Is dat niet gewoon een fictief personage in plaats van de persoon waarover je in de geschriften leest? Waarom zouden de aspecten van naastenliefde en dergelijke ook niet gewoon door de auteurs verzonnen zijn? En als ze die dingen niet verzonnen hebben, waarom dan de rest wel?
Het klinkt voor mij toch allemaal alsof je cherrypickt of basis van wat je zelf leuk vindt aan wat je leest, en op basis daarvan een fictieve Jezus voor jezelf hebt gemaakt die niet betrouwbaarder is dan de Jezus waarover we in de geschriften lezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |