Misschien is er journalistieke relevantie? Misschien wil ik een nieuwsitem maken over het gemeentehuis oid?quote:
Wat zit je nu te speculeren? Jij weet dat beter dan wij.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 23:21 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Misschien is er journalistieke relevantie? Misschien wil ik een nieuwsitem maken over het gemeentehuis oid?
Dan neem je contact op met de persvoorlichter, en kun je een moment plannen wanneer je mag komen filmenquote:Op zaterdag 1 maart 2025 23:21 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Misschien is er journalistieke relevantie? Misschien wil ik een nieuwsitem maken over het gemeentehuis oid?
Ja dit zo ongeveerquote:Op zaterdag 1 maart 2025 23:05 schreef Mikeytt het volgende:
Een gemeentehuis is geen volledig openbare ruimte, en het bestuur mag dus huisregels opstellen. Als ze je zien filmen, mogen ze je vragen te vertrekken. Hier geen gehoor aan geven is huisvredebreuk, dus de politie mag dan gewoon optreden.
Als je filmt zonder overlast te veroorzaken en je vertrekt zodra ze dat verzoeken, dan is er niet heel veel dat ze kunnen doen.
Misschien beter om dat even te melden van te voren?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 23:21 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Iets zegt me dat TS een zelfbenoemde journalist is zonder officiële accreditatiequote:Op zaterdag 1 maart 2025 23:34 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Dan neem je contact op met de persvoorlichter, en kun je een moment plannen wanneer je mag komen filmen
En denkt dat er iets interessants te filmen valt in een gemeentehuis...quote:Op zondag 2 maart 2025 00:57 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Iets zegt me dat TS een zelfbenoemde journalist is zonder officiële accreditatie
Nou, dat lijkt me duidelijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 23:00 schreef ricky3 het volgende:
Er staat bij de ingang een bordje met huisregels, hierop staat dat ik binnen niet mag filmen.
Dat jij vriendelijk doch streng wordt aangesproken daarmee onmiddellijk te stoppen.quote:Stel ik doe het toch, wat voor consequenties zouden er kunnen zijn?
Nee, in dit geval niet.quote:Heb ik niet de vrijheid van informatiegaring in het openbaar of in een openbaar gebouw?
Kan maar is niet echt snugger.quote:Kan ik deze huisregel gewoon negeren en toch gaan filmen?
Ja. Of te laten zetten.quote:Of staat het gemeentehuis in hun recht om mij desnoods hardhandig het gebouw uit te zetten?
Dan moeten ze 0900-8844 bellen. Of als jij erg vervelend bent 112.quote:En als ze de politie bellen?
Jazeker wel.quote:Kunnen die dan iets doen?
Maar wel de huisregels.quote:Lijkt mij niet aangezien er geen wet overtreden wordt
Rechtsgrond voor de boete?quote:Op zondag 2 maart 2025 01:15 schreef einzeinz het volgende:
Volgens mij kunnen ze de beelden in beslag nemen en ga je gewoon een hoge boete betalen omdat je gefilmd hebt!
A la Henrie Kampsquote:Op zondag 2 maart 2025 00:57 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Iets zegt me dat TS een zelfbenoemde journalist is zonder officiële accreditatie
Als je niet mag filmen mag het niet!quote:
En wie gaat die boete dan opleggen?quote:Op zondag 2 maart 2025 01:25 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Als je niet mag filmen mag het niet!
Als ze daar sancties opzetten van 500 euro tot 1000 euro zou ik daar niet van schrikken.
Gast ... voor 400 euro kun je bijna 3x tegen een boom aan pissenquote:Ik heb hoge boetes gezien voor zaken die ik eigenlijk als faits divers zou zien en waarvan je dan denkt dat zo'n buitenproportionele boetes gewoon niet kunnen.
Je zou maar tegen een boom pissen en 400 euro boete krijgen, het kan dus
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
Wat dan? Het gebouw uitzetten? Of kunnen ze mij daadwerkelijk arresteren/ een boete gevenquote:Kunnen die dan iets doen?
Jazeker wel.
Het is maar een hypothetische situatie. En overigens zijn er genoeg zelfbenoemde journalisten idd. Een accreditatie is nergens voor nodig.quote:Iets zegt me dat TS een zelfbenoemde journalist is zonder officiële accreditatie
volgens Google is huisvredebreuk jezelf wederrechtelijk toegang verschaffen tot een gebouw. Weet niet of dit hier van toepassing is aangezien het gebouw openbaar toegankelijk is?quote:Hier geen gehoor aan geven is huisvredebreuk, dus de politie mag dan gewoon optreden.
Probeer het gewoon en breng vooral verslag uit.quote:Op zondag 2 maart 2025 05:39 schreef ricky3 het volgende:
Het werkt hier dus waarschijnlijk iets anders van in de VS. Daar mag je gewoon alles filmen. Nou vraag ik mij natuurlijk af of A. De politie daadwerkelijk gaat komen. En B wat die dan eventueel zouden kunnen doen.
[..]
Wat dan? Het gebouw uitzetten? Of kunnen ze mij daadwerkelijk arresteren/ een boete geven
[..]
Het is maar een hypothetische situatie. En overigens zijn er genoeg zelfbenoemde journalisten idd. Een accreditatie is nergens voor nodig.
[..]
volgens Google is huisvredebreuk jezelf wederrechtelijk toegang verschaffen tot een gebouw. Weet niet of dit hier van toepassing is aangezien het gebouw openbaar toegankelijk is?
Het is dan ook geen huisvredebreuk maar lokaalvredebreuk.quote:Op zondag 2 maart 2025 05:39 schreef ricky3 het volgende:
Het werkt hier dus waarschijnlijk iets anders van in de VS. Daar mag je gewoon alles filmen. Nou vraag ik mij natuurlijk af of A. De politie daadwerkelijk gaat komen. En B wat die dan eventueel zouden kunnen doen.
[..]
Wat dan? Het gebouw uitzetten? Of kunnen ze mij daadwerkelijk arresteren/ een boete geven
[..]
Het is maar een hypothetische situatie. En overigens zijn er genoeg zelfbenoemde journalisten idd. Een accreditatie is nergens voor nodig.
[..]
volgens Google is huisvredebreuk jezelf wederrechtelijk toegang verschaffen tot een gebouw. Weet niet of dit hier van toepassing is aangezien het gebouw openbaar toegankelijk is?
Jazeker! Bedankt. Ja vroeg mij vooral af hoe het in NL werkt. In de VS mogen ze gewoon overal filmen in de openbare ruimten. Is daar een stuk simpeler geregeld. Ik was niets van plan hoor maar was gewoon nieuwsgierig hoe het hier geregeld is.quote:Op zondag 2 maart 2025 13:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Het is dan ook geen huisvredebreuk maar lokaalvredebreuk.
De openbare toegankelijkheid is met (huis)regels omkleed. Lap je die aan je laars, ben je in overtreding en zal je gevorderd worden het gebouw te verlaten.
Doe je dat niet, zal de politie komen om je dat nogmaals duidelijk te maken en nogmaals te vorderen het gebouw te verlaten.
Doe je dat niet (of treed je in herhaling), zul je hoogstwaarschijnlijk gearresteerd worden o.g.v. overtreding van art. 139 Sr. en is het niet ondenkbaar dat jij je "hypothetische situatie" uit mag leggen aan de Nederlandse rechter.
Zo duidelijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |