abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216887951
Er staat bij de ingang een bordje met huisregels, hierop staat dat ik binnen niet mag filmen. Stel ik doe het toch, wat voor consequenties zouden er kunnen zijn? Heb ik niet de vrijheid van informatiegaring in het openbaar of in een openbaar gebouw? Kan ik deze huisregel gewoon negeren en toch gaan filmen? Of staat het gemeentehuis in hun recht om mij desnoods hardhandig het gebouw uit te zetten? En als ze de politie bellen? Kunnen die dan iets doen? Lijkt mij niet aangezien er geen wet overtreden wordt.
pi_216888026
Waarom zou je dit willen?
  zaterdag 1 maart 2025 @ 23:05:36 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216888041
Een gemeentehuis is geen volledig openbare ruimte, en het bestuur mag dus huisregels opstellen. Als ze je zien filmen, mogen ze je vragen te vertrekken. Hier geen gehoor aan geven is huisvredebreuk, dus de politie mag dan gewoon optreden.

Als je filmt zonder overlast te veroorzaken en je vertrekt zodra ze dat verzoeken, dan is er niet heel veel dat ze kunnen doen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216888300
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 23:04 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Waarom zou je dit willen?
Misschien is er journalistieke relevantie? Misschien wil ik een nieuwsitem maken over het gemeentehuis oid?
  Moderator zaterdag 1 maart 2025 @ 23:25:13 #5
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_216888363
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 23:21 schreef ricky3 het volgende:

[..]
Misschien is er journalistieke relevantie? Misschien wil ik een nieuwsitem maken over het gemeentehuis oid?
Wat zit je nu te speculeren? Jij weet dat beter dan wij.
F.K.A. SuperwormJim
  Redactie Frontpage zaterdag 1 maart 2025 @ 23:34:28 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_216888520
quote:

[..]
Dan neem je contact op met de persvoorlichter, en kun je een moment plannen wanneer je mag komen filmen
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zaterdag 1 maart 2025 @ 23:38:58 #7
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_216888584
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 23:05 schreef Mikeytt het volgende:
Een gemeentehuis is geen volledig openbare ruimte, en het bestuur mag dus huisregels opstellen. Als ze je zien filmen, mogen ze je vragen te vertrekken. Hier geen gehoor aan geven is huisvredebreuk, dus de politie mag dan gewoon optreden.

Als je filmt zonder overlast te veroorzaken en je vertrekt zodra ze dat verzoeken, dan is er niet heel veel dat ze kunnen doen.
Ja dit zo ongeveer
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Spellchecker zaterdag 1 maart 2025 @ 23:42:41 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216888633
quote:

[..]
Misschien beter om dat even te melden van te voren?

Misschien.
pi_216889327
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 23:34 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Dan neem je contact op met de persvoorlichter, en kun je een moment plannen wanneer je mag komen filmen
Iets zegt me dat TS een zelfbenoemde journalist is zonder officiële accreditatie
pi_216889343
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 00:57 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Iets zegt me dat TS een zelfbenoemde journalist is zonder officiële accreditatie
En denkt dat er iets interessants te filmen valt in een gemeentehuis...
pi_216889391
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 23:00 schreef ricky3 het volgende:
Er staat bij de ingang een bordje met huisregels, hierop staat dat ik binnen niet mag filmen.
Nou, dat lijkt me duidelijk.

Goed dat je er kennis van hebt genomen ^O^
quote:
Stel ik doe het toch, wat voor consequenties zouden er kunnen zijn?
Dat jij vriendelijk doch streng wordt aangesproken daarmee onmiddellijk te stoppen.
quote:
Heb ik niet de vrijheid van informatiegaring in het openbaar of in een openbaar gebouw?
Nee, in dit geval niet.
quote:
Kan ik deze huisregel gewoon negeren en toch gaan filmen?
Kan maar is niet echt snugger.
Mag het? Nee.
quote:
Of staat het gemeentehuis in hun recht om mij desnoods hardhandig het gebouw uit te zetten?
Ja. Of te laten zetten.
quote:
En als ze de politie bellen?
Dan moeten ze 0900-8844 bellen. Of als jij erg vervelend bent 112.
En dan komen ze.
quote:
Kunnen die dan iets doen?
Jazeker wel.
quote:
Lijkt mij niet aangezien er geen wet overtreden wordt
Maar wel de huisregels.

Als ik bij jou thuis over je 3-zits bankstel pis, is er ook geen wet overtreden.

[ Bericht 30% gewijzigd door r_one op 02-03-2025 01:22:28 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216889397
Volgens mij kunnen ze de beelden in beslag nemen en ga je gewoon een hoge boete betalen omdat je gefilmd hebt!
Cindy De Vuyst
pi_216889420
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 01:15 schreef einzeinz het volgende:
Volgens mij kunnen ze de beelden in beslag nemen en ga je gewoon een hoge boete betalen omdat je gefilmd hebt!
Rechtsgrond voor de boete?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216889421
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 00:57 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
A la Henrie Kamps :')
.
pi_216889426
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 01:23 schreef r_one het volgende:

[..]
Rechtsgrond voor de boete?
Als je niet mag filmen mag het niet!
Als ze daar sancties opzetten van 500 euro tot 1000 euro zou ik daar niet van schrikken.

Ik heb hoge boetes gezien voor zaken die ik eigenlijk als faits divers zou zien en waarvan je dan denkt dat zo'n buitenproportionele boetes gewoon niet kunnen.
Je zou maar tegen een boom pissen en 400 euro boete krijgen, het kan dus ;)
Cindy De Vuyst
pi_216889441
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 01:25 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Als je niet mag filmen mag het niet!
Als ze daar sancties opzetten van 500 euro tot 1000 euro zou ik daar niet van schrikken.
En wie gaat die boete dan opleggen?
quote:
Ik heb hoge boetes gezien voor zaken die ik eigenlijk als faits divers zou zien en waarvan je dan denkt dat zo'n buitenproportionele boetes gewoon niet kunnen.
Je zou maar tegen een boom pissen en 400 euro boete krijgen, het kan dus ;)
Gast ... voor 400 euro kun je bijna 3x tegen een boom aan pissen :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_216890015
Het werkt hier dus waarschijnlijk iets anders van in de VS. Daar mag je gewoon alles filmen. Nou vraag ik mij natuurlijk af of A. De politie daadwerkelijk gaat komen. En B wat die dan eventueel zouden kunnen doen.

quote:
Kunnen die dan iets doen?
Jazeker wel.
Wat dan? Het gebouw uitzetten? Of kunnen ze mij daadwerkelijk arresteren/ een boete geven

quote:
Het is maar een hypothetische situatie. En overigens zijn er genoeg zelfbenoemde journalisten idd. Een accreditatie is nergens voor nodig.

quote:
Hier geen gehoor aan geven is huisvredebreuk, dus de politie mag dan gewoon optreden.
volgens Google is huisvredebreuk jezelf wederrechtelijk toegang verschaffen tot een gebouw. Weet niet of dit hier van toepassing is aangezien het gebouw openbaar toegankelijk is?
  zondag 2 maart 2025 @ 09:48:07 #18
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_216891136
Gewoon met zulks een camerabril naar binnen gaan, kunnen ze niks van zeggen.

pindazakje
  zondag 2 maart 2025 @ 09:50:05 #19
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_216891162
Ben je zo'n wappie?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 2 maart 2025 @ 10:09:16 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216891414
Voel inderdaad sterke wappievibes.
Huilen dan.
  Spellchecker zondag 2 maart 2025 @ 10:20:39 #21
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216891531
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 05:39 schreef ricky3 het volgende:
Het werkt hier dus waarschijnlijk iets anders van in de VS. Daar mag je gewoon alles filmen. Nou vraag ik mij natuurlijk af of A. De politie daadwerkelijk gaat komen. En B wat die dan eventueel zouden kunnen doen.
[..]
Wat dan? Het gebouw uitzetten? Of kunnen ze mij daadwerkelijk arresteren/ een boete geven
[..]
Het is maar een hypothetische situatie. En overigens zijn er genoeg zelfbenoemde journalisten idd. Een accreditatie is nergens voor nodig.
[..]
volgens Google is huisvredebreuk jezelf wederrechtelijk toegang verschaffen tot een gebouw. Weet niet of dit hier van toepassing is aangezien het gebouw openbaar toegankelijk is?
Probeer het gewoon en breng vooral verslag uit. *O*
pi_216891636
Ja, de politie komt. En, afhankelijk van jouw houding, kunnen ze je arresteren, een boete geven en/of helemaal niets.

Als jij verbaal of fysiek geweld gebruikt tegen de politie is het sowieso klaar, dan is het arrestatie en rechtszaak. Waarschijnlijk een goede boete en een paar dagen schoffelen.
pi_216893663
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 05:39 schreef ricky3 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het is dan ook geen huisvredebreuk maar lokaalvredebreuk.

De openbare toegankelijkheid is met (huis)regels omkleed. Lap je die aan je laars, ben je in overtreding en zal je gevorderd worden het gebouw te verlaten.

Doe je dat niet, zal de politie komen om je dat nogmaals duidelijk te maken en nogmaals te vorderen het gebouw te verlaten.

Doe je dat niet (of treed je in herhaling), zul je hoogstwaarschijnlijk gearresteerd worden o.g.v. overtreding van art. 139 Sr. en is het niet ondenkbaar dat jij je "hypothetische situatie" uit mag leggen aan de Nederlandse rechter.

Zo duidelijk?
.
pi_216894971
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 13:35 schreef r_one het volgende:

[..]
Het is dan ook geen huisvredebreuk maar lokaalvredebreuk.

De openbare toegankelijkheid is met (huis)regels omkleed. Lap je die aan je laars, ben je in overtreding en zal je gevorderd worden het gebouw te verlaten.

Doe je dat niet, zal de politie komen om je dat nogmaals duidelijk te maken en nogmaals te vorderen het gebouw te verlaten.

Doe je dat niet (of treed je in herhaling), zul je hoogstwaarschijnlijk gearresteerd worden o.g.v. overtreding van art. 139 Sr. en is het niet ondenkbaar dat jij je "hypothetische situatie" uit mag leggen aan de Nederlandse rechter.

Zo duidelijk?
Jazeker! Bedankt. Ja vroeg mij vooral af hoe het in NL werkt. In de VS mogen ze gewoon overal filmen in de openbare ruimten. Is daar een stuk simpeler geregeld. Ik was niets van plan hoor maar was gewoon nieuwsgierig hoe het hier geregeld is.
pi_216895003
Methoden en vormen van lokaalvredebreuk
Lokaalvredebreuk kan in verschillende vormen voorkomen, waaronder:

Ongeautoriseerd binnendringen: iemand betreedt een afgesloten gebouw zonder toestemming, bijvoorbeeld door een deur open te breken of via een raam binnen te komen;
Weigeren te vertrekken: iemand blijft in een lokaal of ruimte na een duidelijke vordering om te vertrekken;
Kraken van panden: het innemen van bedrijfsruimtes zonder toestemming van de eigenaar;
Protesten of sit-ins: groepen die zonder toestemming in een gebouw blijven om te demonstreren (demonstratierecht is overigens een groot goed).

Her zal hier vooral om deel 2 gaan neem ik aan. Ze zullen vorderen te vertrekken als je filmt. Huisregels zelf lijken me behoorlijk irrelevant? Weet niet of het klopt. Alleen naar binnen lopen en gaan filmen is nog steeds geen lokaalvredebreuk zoals hier gezegd wordt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')