Die botsen dus juist niet. Ik heb je hierboven een wetenschappelijke methode beschreven om te testen of een populatie zondigt of niet. Daar is niets onwetenschappelijks aan. Het is de standaardmethode die al zeer lang in gebruik is.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat het gaat over wetenschap. En geloof. En waarom die twee dus altijd botsen.
Joden en Moslims leren doorgaans overigens niet dat baby's zondig geboren worden.
Denk niet dat er een 'wetenschappelijke consensus' is over hetgeen jij stelt.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die botsen dus juist niet. Ik heb je hierboven een wetenschappelijke methode beschreven om te testen of een populatie zondigt of niet. Daar is niets onwetenschappelijks aan.
Wat Joden en Moslims geloven, moeten ze zelf weten.
Dat komt omdat je geen wetenschappelijke opleiding hebt genoten en dus nooit geleerd hebt hoe wetenschappelijk onderzoek werkt.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Denk niet dat er een 'wetenschappelijke consensus' is over hetgeen jij stelt.
Dat zit wel in orde.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat komt omdat je geen wetenschappelijke opleiding hebt genoten en dus nooit geleerd hebt hoe wetenschappelijk onderzoek werkt.
Hoezo dan. Je kunt exact dezelfde methode gebruiken als je voor persoonlijkheidsstoornissen of welk ander menselijk gedrag dan ook zou gebruiken.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zit wel in orde.
Daarom weet ik dat het geen mens zal lukken een publicatie geplaatst te krijgen in een wetenschappeijk magazine dat stelt dat baby's zondig geboren worden.
Methodologisch en empirisch wordt dat een fiasco.
Nee, aangezien je een onfeilbare niet verifieerbare of falsifieerbare waarheid inzet als startpunt, en vereist dat iedereen die waarheid at face value aanneemt.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo dan. Je kunt exact dezelfde methode gebruiken als je voor persoonlijkheidsstoornissen of welk ander menselijk gedrag dan ook zou gebruiken.
Je haalt nu alles door elkaar. Het punt is niet om te bewijzen dat heilige regels de juiste zijn, maar om te bepalen welk deel van een populatie een bepaald gedraag vertoont. Dat wordt voor allerlei individueel 'zondig' gedrag al gedaan, zoals antisociaal gedrag, crimineel gedrag, in de sociale psychologie, enzovoorts. Je zou dat kunnen samenvoegen tot een cluster 'zonde' en daar gegevens over verzamelen.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, aangezien je een onfeilbare niet verifieerbare waarheid inzet als startpunt, en vereist dat iedereen die waarheid aanneemt.
De DSM is ook aan diens vijfde uitgave toe, omdat daar niet zo makkelijk wordt gedacht over vaststaande waarheden.
Die gedragingen worden niet gezien als zondig, laat staan dat ze van invloed zijn op je status na je dood of je positie in de ogen van een deïteit.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je haalt nu alles door elkaar. Het punt is niet om te bewijzen dat heilige regels de juiste zijn, maar om te bepalen welk deel van een populatie een bepaald gedraag vertoont. Dat wordt voor allerlei individueel 'zondig' gedrag al gedaan, zoals antisociaal gedrag, crimineel gedrag, in de sociale psychologie, enzovoorts. Je zou dat kunnen samenvoegen tot een cluster 'zonde' en daar gegevens over verzamelen.
Dit is een beetje een wanhopige poging om je eigen vooroordeel over geloof vs wetenschap door te drukken, maar hier sla je de plank toch echt compleet mis.
Als je wil, kun je die gedragingen als zondig zien. Er is geen autoriteit die zegt dat je iets op een bepaalde manier moet zien.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die gedragingen worden niet gezien als zondig, laat staan dat ze van invloed zijn op je status na je dood of je positie in de ogen van een deïteit.
Precies, als je wil.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je wil, kun je die gedragingen als zondig zien. Er is geen autoriteit die zegt dat je iets op een bepaalde manier moet zien.
'Zondigheid' is wat wij willen dat het is. Het is een label voor een reeks gedragingen die je associeert met overtredingen van heilige regels.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, als je wil.
Aangezien echter niet aangetoond kan worden wat 'zondigheid' precies is, doet geen enkele gedragskundige dat, buiten de 'religieuze hulpverlening' om, waar bijvoorbeeld ook homo-genezing als schappelijk wordt gezien.
1. De definitie van zondigheid is alsnog niet empirisch te bewijzen, aangezien deze dus afhankelijk is van een buitengewoon subjectieve interpretatie die met veel kunstgrepen gekoppeld wordt aan 'afwijkend' gedrag.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Zondigheid' is wat wij willen dat het is. Het is een label voor een reeks gedragingen die je associeert met overtredingen van heilige regels.
Als je nu anderen ervan wilt overtuigen dat die regels ook daadwerklijk afkomstig zijn van een God, dan is dat weer een heel andere kwestie natuurlijk.
Dit is dan ook het verschil tussen betrouwbaarheid en validiteit. Als je zo'n proef uitvoert, dan meet je welk deel van de populatie een bepaald gedrag vertoont. Je bent niet aan het meten in hoeverre die regels van goddelijke afkomstig zijn.
Maar je zou wel degelijk wetenschappelijk vast kunnen stellen dat wat de bijbel over de mensheid zegt, namelijk dat de hele mensheid zondig is, waar is.
1. Nee, je moet gewoon goed definiëren wat je beoogt te meten. Als je de tien geboden pakt, is daar niets subjectiefs aan.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. De definitie van zondigheid is alsnog niet empirisch te bewijzen, aangezien deze dus afhankelijk is van een buitengewoon subjectieve interpretatie die met veel kunstgrepen gekoppeld wordt aan 'afwijkend' gedrag.
2. Het geeft nog altijd geen enkele grond voor de stelling dat baby's 'zondig' geboren worden.
1. Waarom moet men die nemen? Dat Joden deze anders interpreteren - namelijk dat ze wel te onderhouden zijn - bewijst dat het subjectief is.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
1. Nee, je moet gewoon goed definiëren wat je beoogt te meten. Als je de tien geboden pakt, is daar niets subjectiefs aan.
2. Jawel, want er is geen reden om aan te nemen dat ze dat niet worden. Immers zondigt iedereen.
1. Ik zeg niet dat dat moet. Dus waarom stel je me die vraag?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Waarom moet men die nemen?
2. Wat is daarvoor je bewijs? Hoe zie, meet of onderzoek je dat een baby zondig ter wereld komt?
Waarom ga je daar van uit?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
1. Ik zeg niet dat dat moet. Dus waarom stel je me die vraag?
2. Dat heb ik hierboven al uitgelegd. Ervan uitgaande dat we zondigheid als overtreding van de tien geboden beschouwen: Je doet proeven op populaties en generaliseert die. Dan kun je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan nemen dat elk mens met de neiging tot dat gedrag geboren wordt. Ik kan je namelijk zonder proef ook wel verzekeren dat iedereen weleens de tien geboden overtreedt.
Nee, ik heb het nergens exclusief over de 10 geboden gehad.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat dat dat onderdeel van je hypothese zou zijn.
Nee, je gaf inderdaad een vrij belabberde definitie. Maar aangezien je het aan mij vroeg, heb ik die zelf ingevuld op basis van het bijbelse kader.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik heb het nergens exclusief over de 10 geboden gehad.
Omdat dat je onfeilbare waarheid is, en daarom volstrekt onwetenschappelijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, je gaf inderdaad een vrij belabberde definitie. Maar aangezien je het aan mij vroeg, heb ik die zelf ingevuld op basis van het bijbelse kader.
Nee, dit is weer een trieste poging tot ad hominem. Je snapt gewoon niet hoe wetenschap werkt. Elk onderzoek wordt vanuit een kader gedaan, een theorie, een model. Je onderzoek kan dat model en de theorie ondersteunen of niet. Maar je moet er wel een kiezen, anders heb je geen definities.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat dat je onfeilbare waarheid is, en daarom volstrekt onwetenschappelijk.
Het summum van wetenschap is twijfel.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, dit is weer een trieste poging tot ad hominem. Je snapt gewoon niet hoe wetenschap werkt. Elk onderzoek wordt vanuit een kader gedaan, een theorie, een model. Je onderzoek kan dat model en de theorie ondersteunen of niet. Maar je moet er wel een kiezen, anders heb je geen definities.
Ik ga daar niet op antwoorden, want je geeft ook geen inhoudelijk antwoord op het voorgaande.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het summum van wetenschap is twijfel.
Twijfel jij aan de bijbel?
Tsja maar er wordt wel meer waarde aan gehecht dan aan zaken die wel eeuwigheidswaarde hebben.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 19:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar zit echter geen eeuwigheidswaarde aan.
Jeweetwel, dat je voor eeuwig gepijnigd wordt omdat je bepaalde regeltjes niet hebt nageleefd.
Al gedaan: je hebt geen enkele empirische grond om dat bijbels model als wetenschappelijk model te presenteren, aangezien het enkel werkt wanneer je a priori ervan uitgaat dat de bijbel onfeilbaar is.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 21:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ga daar niet op antwoorden, want je geeft ook geen inhoudelijk antwoord op het voorgaande.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |