Het originele verhaal op de AD-site:quote:NPO-bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang wordt door tientallen huidige of recent vertrokken medewerkers beticht van het creëren van een onveilige werksfeer. De klachten gaan onder meer over intimidatie, het negeren van collega's en verbale agressie.
Het AD heeft samen met Investico uitgebreid onderzoek gedaan naar klachten die bij de raad van toezicht van de NPO zijn ingediend. (Oud-)medewerkers zeggen dat de machtige positie van de organisatie bijdraagt aan de interne onveiligheid.
Een oud-leidinggevende stelt dat mensen "met knikkende knieën" binnenkwamen om te praten. Een andere medewerker spreekt van een "buitengewoon griezelige cultuur". Het AD schrijft dat meerdere oud-medewerkers met een geldbedrag en geheimhoudingsverklaring zijn vertrokken.
De eerste meldingen over Leeflang kwamen in het najaar van 2023 bij de ondernemingsraad van de NPO. Leeflang zou in gesprekken "intimiderend" zijn en "twee gezichten" hebben. De ondernemingsraad bevestigt aan het AD klachten te hebben ontvangen.
Voormalig NPO-bestuurslid Paul Doop deed in maart van 2024 via een brief zijn beklag bij voorzitter van de raad van toezicht Tjibbe Joustra, omdat hij het gevoel had de noodklok te moeten luiden. Dat was een maand na het verschijnen van het rapport-Van Rijn over de sociale veiligheid bij de publieke omroep. Volgens hem was er sprake van "een angstcultuur" onder Leeflang. Ook zou zij "meer denken in termen van vergelding/straffen in plaats van verzoening en mededogen". Doop vertrok in juli 2024 als bestuurder.
Leeflang bevestigt dat ze via de ondernemingsraad en een extern vertrouwenspersoon heeft gehoord over de klachten. Bij haar persoonlijk is geen melding gemaakt. "Ik heb zelf geen meldingen gehad, omdat het dus geen officiële klachten zijn. We krijgen allemaal signalen. Het zou raar zijn als mij dat, in deze positie, niet zou overkomen. Mensen vinden soms dat ik heel duidelijk ben, bijvoorbeeld omdat ik dingen benoem. Of omdat ik ze heb aangesproken op hun functioneren. Maar grensoverschrijdend? Nee."
In september kwamen er nog signalen dat Leeflang niet altijd prettig zou zijn om mee te werken. "Dit is professioneel. Dit is volwassen worden. Dit is hygiëne", reageert Leeflang. Wat ze precies bedoelt met "hygiëne", is niet duidelijk. "Bovendien is het vandaag de dag wel zo dat als je mensen aanspreekt op hun functioneren, heel snel de veiligheidskaart wordt getrokken. Dat is ook niet de kant die we op moeten."
Snijden in managementslagen lijkt me wel beter dan het budget voor programma's verkleinen (of zelfs hele zenders afstoten).quote:Op vrijdag 21 februari 2025 16:45 schreef KingRoland het volgende:
Des te mee reden om daar nog harder op te bezuinigen
Tjibbe de oer-NCTV-er die toezich houdt op de luis in de pels van de macht, het kan ook allemaal maar gewoon in Nederland.quote:beklag bij voorzitter van de raad van toezicht Tjibbe Joustra,
Er zijn verschillende omroepen (ON, WNL, Powned) die een wat hardere sfeer uitstralen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:06 schreef Jeo_Boden het volgende:
NPO is één grote zichzelf verrijkende witwas-operatie. Doe populistisch deugpraten en gij zult veel rijkdom ontvangen!
Die kunnen waarschijnlijk veel betere producties maken dan ze nu doen, maar worden kort gehouden door de NPO.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:21 schreef Loverboii het volgende:
vpro tune is mijn ringtone
wrs het enige goede er nog aan
Bedoel je deze?quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:21 schreef Loverboii het volgende:
En dat is gewoon een nummer van ELO.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:21 schreef Loverboii het volgende:
Here is the news. Legendarisch intro.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:40 schreef thedeedster het volgende:
[..]
En dat is gewoon een nummer van ELO.
(Electric Light Orcherstra)
quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:50 schreef Bugno3 het volgende:
Wel grappig. Half Fok! vindt de NPO maar een bastion sneeuwvlokjes. Nou, dat vindt deze mevrouw ook. Ik denk dat ze best een punt heeft hoor. Er is een cultuur ontstaan (zeker in de cultuursector, of bv het gemeentewezen) dat alles grensoverschrijdend is. Zoals "praten met stemverheffing"ik denk dat deze mevrouw zich helemaal de tyfus irriteert aan allerlei medewerkers met een meninkje die geen moer doen. En als je ze aanspreekt op hun doelstellingen vs resultaten is het huilen.
Ja dat zal best.quote:Ook zou zij "meer denken in termen van vergelding/straffen in plaats van verzoening en mededogen".
Ik denk dat je dit alles verkeerd begrijpt. Frederieke is juist zelf een aanjaagster en voorstander van de hele woke cancel-cultuur. Nu wordt ze echter geconfronteerd met de consequenties van haar eigen levensovertuiging.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:50 schreef Bugno3 het volgende:
Wel grappig. Half Fok! vindt de NPO maar een bastion sneeuwvlokjes. Nou, dat vindt deze mevrouw ook. Ik denk dat ze best een punt heeft hoor. Er is een cultuur ontstaan (zeker in de cultuursector, of bv het gemeentewezen) dat alles grensoverschrijdend is. Zoals "praten met stemverheffing"ik denk dat deze mevrouw zich helemaal de tyfus irriteert aan allerlei medewerkers met een meninkje die geen moer doen. En als je ze aanspreekt op hun doelstellingen vs resultaten is het huilen.
eens bij de big 4 zie ik dit ook.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 17:50 schreef Bugno3 het volgende:
Pfizer, Johnson & Johnson, Novo Nordisk & Abbot?quote:Op vrijdag 21 februari 2025 21:47 schreef KingRoland het volgende:
[..]
eens bij de big 4 zie ik dit ook.
Vrouwen bij elkaar is vaak nog een veel ergere slangenkuil.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 16:38 schreef Toine51 het volgende:
Dacht dat het allemaal beter zou worden met vrouwen aan de top..
Die zouden toch veel beter zijn dan die nare, blanke, oude mannen?
Oh, wacht..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |