abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217389612
Flitskaartjes? Voorop de keersom, achterop het antwoord.
Ik zou dan om te beginnen niet het antwoord laten geven maar gewoon laten kijken en oplezen zodat fouten niet worden afgestraft en het herhalen wel lukt.
  woensdag 16 april 2025 @ 22:58:10 #102
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_217389649
Mijn zoon heeft nooit alle tafels leren automatiseren, maar rekent ze uit op de manier zoals het hier uitgelegd wordt:

quote:
Dat betekent dat kinderen slechts de tafelsommen 1×2, 5×2 en 10×2 uit hun hoofd hoeven te leren. Alle andere sommen kunnen ze uitrekenen aan de hand van deze steunsommen.

Ze rekenen 9×2 uit door als steunsom 10×2=20 te nemen en daarvan 2 af te trekken. Voor 8×2 moet nogmaals 2 worden afgetrokken. Een som als 6×2 rekenen ze uit door 2 op te tellen bij 5×2.
De enige tafel die hij eigenlijk echt wel heeft moeten automatiseren was de tafel van 5. Daar heeft hij moeite in gestoken. De tafel van 10 en 1 vond hij wel supermakkelijk.

Hij rekende het best snel uit eigenlijk, het was maar een fractie langzamer dan als je alle tafels hebt geautomatiseerd. Maar goed, hij vond rekenen wel heel leuk, dus dat scheelt wel. Hij heeft het nooit als een issue gezien en was ook niet echt gefrustreerd. Daarmee is al veel gewonnen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_217389662
In kleine stukjes oefenen (dus niet meteen een hele tafel maar eerst een halve bijv). Veel opnoemen/nazeggen/oplezen zodat er geen kans op falen is, maar ze wel de som + antwoord weer hoort. Bijv buiten op de stoep de antwoorden van de tafel van 3 schrijven en die dan springen.
En desnoods: omkopen/belonen. Misschien niet helemaal wat je wilt, maar kan wel een zetje geven. Hier stond er ijs als toetje tegenover het beheersen van een nieuwe tafel.
pi_217389687
Voor het toepassen als je de tafels niet kent, gebruik ik voor leerlingen een soortgelijk trucje als @livelink noemt: zoals hier aan de rechterkant op de afbeelding. Je maakt dan gebruik van verdubbelen en halveren.
pi_217389766
Ik heb de tafels ook nooit volledig geautomatiseerd maar kon goed rekenen waardoor het niet opviel en ik pas inderdaad vergelijkbare trucjes als die van livelink toe. Dat is blijkbaar toch niet zo raar als ik dacht.

De tafel van 5 reken ik stiekem ook uit door de helft van het tiental te nemen. 5*7 = Helft van 70 = 35
Tafel van 9 is het tiental min het getal. 9*7 = 70-7 = 63
Nu pak ik 7 als voorbeeld maar juist de volledige tafel van 7 is bij mij nooit goed blijven hangen. Geen idee of dat voor anderen ook zo is maar die tafel voelt gewoon niet logisch. Ik vind het wel logisch klinken om te beginnen met de tafels van 1, 5 en 10 als basis en vanuit daar verder kijken wat werkt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Elleska op 16-04-2025 23:29:24 ]
pi_217390135
Er bestaan ook spelletjes met tafels. Het Gorgelsspel vonden ze hier het leukst en kun je tegen elkaar spelen met verschillende tafels, waardoor zij kan spelen met een tafel die ze al beheerst, terwijl jij speelt met de tafel die ze nog niet goed beheerst maar daardoor wel veel hoort. Er bestaan ook mini-loco setjes met de tafels, daarbij hoef je niet zelf het antwoord te bedenken, maar is het multiple choice. En er bestaat ook een kaartspelletje genaamd maximaal dat op zich goede recensies kreeg, maar heb ik zelf geen ervaring mee.
pi_217390448
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 22:33 schreef Schanu het volgende:
Ik stel de vraag even hier in de hoop op tips. De 8 jarige heeft onwijs veel moeite met rekenen, en dan vooral de tafels. Het automatiseren wil haar gewoonweg niet lukken en ze weigert te oefenen omdat ze na 1 fout al dichtklapt.

Ze zit in groep 4 dus tafels zijn een big deal, de frustratie voor haar des te groter dat het andere kinderen uit haar klas wel lukt en haar niet. Komt dit bekend voor voor iemand en zo ja, hoe zouden wij haar hierbij kunnen helpen?

Ze oefent al op speelse wijze op verschillende sites op de computer en de tablet, we proberen de tafels ook steeds samen met haar te oefenen, we oefenen met plus en min sommen tot 10 (op aanraden van de juf, omdat ze haar niet willen frustreren, alles boven de 10 pakt de juf al met haar op), op school oefent ze 1 op 1 met de juf begreep ik van de 8 jarige en zit ze geregeld aan de instructietafel. Kortom, we proberen al best veel :{
Er speelt toch iets rondom autisme?
Ik heb altijd begrepen dat tafels automatiseren lastig(er) kan zijn voor mensen met autisme.

Is er al eens geprobeerd om tafels aan te leren met muziek? Ik zag laatst Fens Muziekonderwijs voorbij komen, maar er zullen vast nog meer liedjes zijn.
pi_217390471
Zoon (kenmerken autisme en adhd) krijgt ze ook niet geautomatiseerd. Ook zo vaak geprobeerd en op allerlei manieren maar het is nooit gelukt. Hij rekent prima en rekent het dus uit en dat is inderdaad ongeveer net zo snel. Adhd en automatiseren schijnt heel lastig te zijn.
Als ik er zelf over nadenk dan heb ik voor hoofdrekenen in het algemeen ook allerlei trucjes en 'zie' ik de som voor me en los en dan op. En bepaalde tafels kan ik ook niet opdreunen.
De school waar de jongens op zaten legde destijds geen grote druk op die tafels, ik kan nu achteraf zeggen dat hem dat heel veel frustratie bespaart heeft, die had ie bij andere dingen al genoeg.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_217390501
quote:
7s.gif Op maandag 14 april 2025 17:38 schreef miss_sly het volgende:
Wij ontvingen zojuist de acceptance e-mail met startdatum van het nieuwe schooljaar. Het gaat dus echt gebeuren, ze gaat het huis uit :o
Wauw! Dat zal wennen zijn. Maar zo tof dat het gewoon gelukt is.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  donderdag 17 april 2025 @ 08:04:21 #110
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_217390719
Mijn dochter heeft dyslexie en heeft er ook moeite mee. Op school mag ze een tafelkaart gebruiken maar meestal doet ze het zelf.
pi_217396341
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 22:33 schreef Schanu het volgende:
Ik stel de vraag even hier in de hoop op tips. De 8 jarige heeft onwijs veel moeite met rekenen, en dan vooral de tafels. Het automatiseren wil haar gewoonweg niet lukken en ze weigert te oefenen omdat ze na 1 fout al dichtklapt.

Ze zit in groep 4 dus tafels zijn een big deal, de frustratie voor haar des te groter dat het andere kinderen uit haar klas wel lukt en haar niet. Komt dit bekend voor voor iemand en zo ja, hoe zouden wij haar hierbij kunnen helpen?

Ze oefent al op speelse wijze op verschillende sites op de computer en de tablet, we proberen de tafels ook steeds samen met haar te oefenen, we oefenen met plus en min sommen tot 10 (op aanraden van de juf, omdat ze haar niet willen frustreren, alles boven de 10 pakt de juf al met haar op), op school oefent ze 1 op 1 met de juf begreep ik van de 8 jarige en zit ze geregeld aan de instructietafel. Kortom, we proberen al best veel :{
Ik had toevallig een rekencursus daarover gehad vanmiddag. Leer haar trucjes aan, bijv.:

10 x 3 = 30 --> = een nul achter de drie plakken
5 x 3 = 15 --> = de helft daarvan (want 5 = de helft van 10), dus 30 ook door de helft.
6 x 3 = 18 --> = de helft + 3
4 x 3 = 12 --> = de helft - 3

10 x 6 = 60 --> = een nul achter de zes plakken.
5 x 6 = 30 --> = de helft daarvan (want 5 = de helft van 10), dus 60 ook door de helft.
6 x 6 = 36 --> = de helft + 6
4 x 6 = 24 --> = de helft - 6

Geen idee of dit past bij haar leeftijd, hoor. ;)

Of gebruik voorwerpen; eieren en eierdoosjes bijv. Houd de getallen klein, dus doe 3 eieren in een eierdoosje. Hoeveel eieren heb je als je 3 of 4 eierdoosjes hebt: 3 + 3 + 3 (= 3 x 3) = 9. Zoiets. Laat het leven. ;)
pi_217400039
Bedankt voor alle waardevolle tips, wij hebben weer wat extra inspiratie en gaan ermee aan de slag O+
  vrijdag 18 april 2025 @ 09:29:48 #113
327807 Mariposas
יה&#14
pi_217400197
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:15 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor alle waardevolle tips, wij hebben weer wat extra inspiratie en gaan ermee aan de slag O+
Mijn zoon (zwakke rekenaar, auDD) krijgt op school (sbo) de methode Rekensprint, dit is speciaal gericht op zwakke rekenaars die moeite hebben met automatiseren. Voor hem werkt het heel goed. Misschien eens vragen of school ermee bekend is?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_217400509
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:15 schreef Schanu het volgende:
Wij kregen de tip om automatiseren te combineren met bewegen. Bijvoorbeeld een bal overgooien tijdens het opzeggen, een trap oplopen of (touwtje) springen. Dat activeert het deel van de hersenen dat ook gebruikt wordt voor automatiseren dacht ik.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217400988
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 10:02 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Wij kregen de tip om automatiseren te combineren met bewegen. Bijvoorbeeld een bal overgooien tijdens het opzeggen, een trap oplopen of (touwtje) springen. Dat activeert het deel van de hersenen dat ook gebruikt wordt voor automatiseren dacht ik.
Wij hebben op een gegeven moment de tafels die de oudste nog niet goed beheersten aan de voorkant van de traptreden geplakt (1 kleur per tafel en dan bovenaan ...x10 en dan zo elke trede terug tellen). Als ze naar boven liep dan keek ze daar tegenaan.
Maar ze zei: ik kijk toch niet. En ik dacht: nou als je ze dan maar heel hard probeert om niet te zien, dan zie je ze misschien juist wel :+
Geen idee of het geholpen heeft, volgens mij rekent ze het nog steeds uit.

Ik had het idee gejat van een basisschool hier in de buurt waar ik het gezien had :Y .
Fake it till you make it...
pi_217849055
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:16 schreef Phaidra het volgende:
Van mij ook iets heel anders. Onze oudste (12,5 jaar) heeft sinds een tijdje af en toe periodes dat hij bij het opstaan heel duizelig en misselijk is. In de loop van de ochtend neemt dit langzaam af en lijkt er niks meer aan de hand te zijn. Maar de volgende ochtend weer precies het zelfde.
Update, wellicht hebben anderen hier ook nog iets aan. Zoon heeft inmiddels een bloedonderzoek gehad, daar kwam niks bijzonders uit. Wel heeft hij een heel lage bloeddruk. De huisarts vermoedt daarom dat zijn bloedvolume niet evenredig toeneemt met een grote groeispurt. Dat heeft even tijd nodig. Dus na 1-2 weken gaat het weer even beter, tot een nieuwe groeispurt. Ennn repeat.

Daarnaast is er op het vlak van voeding wel wat winst te behalen. Met het intensieve sporten en de groei mag hij een stuk meer eten dan hij nu doet. Dus daar proberen we ook op te letten. Volle zuivelproducten, roomboter op brood, dubbel beleg, etc. En gewoon boterhammen extra. Ik heb vandaag ook maar vitamines gekocht om zijn energie hopelijk wat op te krikken.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 20:18:45 #117
5428 crew  miss_sly
pi_217851020
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 16:31 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Update, wellicht hebben anderen hier ook nog iets aan. Zoon heeft inmiddels een bloedonderzoek gehad, daar kwam niks bijzonders uit. Wel heeft hij een heel lage bloeddruk. De huisarts vermoedt daarom dat zijn bloedvolume niet evenredig toeneemt met een grote groeispurt. Dat heeft even tijd nodig. Dus na 1-2 weken gaat het weer even beter, tot een nieuwe groeispurt. Ennn repeat.

Daarnaast is er op het vlak van voeding wel wat winst te behalen. Met het intensieve sporten en de groei mag hij een stuk meer eten dan hij nu doet. Dus daar proberen we ook op te letten. Volle zuivelproducten, roomboter op brood, dubbel beleg, etc. En gewoon boterhammen extra. Ik heb vandaag ook maar vitamines gekocht om zijn energie hopelijk wat op te krikken.
Wel een goede van dat eten! We staan er niet zo bij stil, maar zeker als er zoveel en fanatiek gesport wordt, is meer en voedzamer eten inderdaad belangrijk.

Gaat het nu ook wat beter, als in dat hij er minder last van heeft?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217854671
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wel een goede van dat eten! We staan er niet zo bij stil, maar zeker als er zoveel en fanatiek gesport wordt, is meer en voedzamer eten inderdaad belangrijk.

Gaat het nu ook wat beter, als in dat hij er minder last van heeft?
Het blijft nog op en af steeds. Afgelopen 2 weken ging het een stuk beter, maar deze week is hij alweer de hele week thuis. Maar ja, hij blijft voorlopig nog wel groeien natuurlijk.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 08:25:18 #119
5428 crew  miss_sly
pi_217854686
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:22 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Het blijft nog op en af steeds. Afgelopen 2 weken ging het een stuk beter, maar deze week is hij alweer de hele week thuis. Maar ja, hij blijft voorlopig nog wel groeien natuurlijk.
Hij blijft inderdaad nog wel even groeien. Bovendien is het als je gedwongen meer moet eten ook een gemakkelijke valkuil om toch iets minder te eten. En iets minder van goed voedzaam eten betekent ook meteen dat je echt weer een stuk minder binnenkrijgt.
Het is een moeizame balans. Hij zal er wel overheen groeien, maar het is vooral nu echt niet prettig voor hem.
pi_217854766
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hij blijft inderdaad nog wel even groeien. Bovendien is het als je gedwongen meer moet eten ook een gemakkelijke valkuil om toch iets minder te eten. En iets minder van goed voedzaam eten betekent ook meteen dat je echt weer een stuk minder binnenkrijgt.
Het is een moeizame balans. Hij zal er wel overheen groeien, maar het is vooral nu echt niet prettig voor hem.
Ja precies. Het kost hem ook veel energie, want hij ligt veel in bed. Dat is niks voor hem eigenlijk. Nu thuis kunnen we goed monitoren wat hij eet, kook je even een eitje als hij daar zin in heeft of maken we tonijnsalade. Maar op school is het lastiger. Je kan niet zomaar tussendoor eten en de pauzes zijn relatief kort. Hij heeft vaak niet genoeg tijd om alles op te eten (of is te druk met zijn vrienden :+).
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 08:38:23 #121
5428 crew  miss_sly
pi_217854784
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:36 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ja precies. Het kost hem ook veel energie, want hij ligt veel in bed. Dat is niks voor hem eigenlijk. Nu thuis kunnen we goed monitoren wat hij eet, kook je even een eitje als hij daar zin in heeft of maken we tonijnsalade. Maar op school is het lastiger. Je kan niet zomaar tussendoor eten en de pauzes zijn relatief kort. Hij heeft vaak niet genoeg tijd om alles op te eten (of is te druk met zijn vrienden :+).
Mijn dochter heeft eten op school al langere tijd geleden opgegeven. Ze eet direct als ze thuiskomt. Nu sport zij niet op hoog niveau en hoeft ze ook maar 3 kilometer te fietsen, dus het is voor haar niet zo'n ding. Ze is er inmiddels aan gewend. Maar voor jouw zoon is het wel een belangrijk punt om op school iets te eten.

Is eventueel iets van een proteine reep om mee te nemen een idee? Ik heb ze bijvoorbeeld van Nature Valley en die zijn best oke, hebben best wat kcal en dus extra proteine. Eet je gemakkelijk even op tussendoor.
pi_217854818
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn dochter heeft eten op school al langere tijd geleden opgegeven. Ze eet direct als ze thuiskomt. Nu sport zij niet op hoog niveau en hoeft ze ook maar 3 kilometer te fietsen, dus het is voor haar niet zo'n ding. Ze is er inmiddels aan gewend. Maar voor jouw zoon is het wel een belangrijk punt om op school iets te eten.

Is eventueel iets van een proteine reep om mee te nemen een idee? Ik heb ze bijvoorbeeld van Nature Valley en die zijn best oke, hebben best wat kcal en dus extra proteine. Eet je gemakkelijk even op tussendoor.
Die repen hebben we wel voor tijdens zijn training, maar wel een goed idee om die ook mee naar school te geven!

Hoe gaat het met je dochter? Is ze al druk met voorbereiden van haar vertrek of komt dat allemaal nog?
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 08:52:10 #123
5428 crew  miss_sly
pi_217854881
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:41 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Die repen hebben we wel voor tijdens zijn training, maar wel een goed idee om die ook mee naar school te geven!

Hoe gaat het met je dochter? Is ze al druk met voorbereiden van haar vertrek of komt dat allemaal nog?
Langzaam maar zeker zijn we dingen aan het voorbereiden.
Afgelopen weekend waren we een paar dagen in Maastricht zodat ze de stad kon leren kennen. Ze vindt het een hele leuke stad, dus dat komt goed uit. Ze had afgesproken met een Pools meisje dat er nu al een paar jaar op de day-school zit en ze heeft nog een Japans meisje ontmoet dat volgend jaar ook resident is. Dat waren leuke ontmoetingen.

Verder hebben we volgende week zaterdag een informatiedag in Utrecht voor alle nieuwe residents, en hebben we een packing list gekregen enzo. Het begint wel steeds echter te worden. Nog 2,5 maand en dan is ze weg.

Ze is nog aan het overdenken hoe ze ernaar toe zal gaan. Ze wil haar fiets graag meenemen (ze zitten tien minuten fietsen van het centrum) en nu heeft ze bedacht om met de trein te gaan, haar bagage op het station op te laten pikken (de school heeft die dag de hele dag regelmatig ritjes van station naar school om leerlingen op te halen) en dan zelf naar school te fietsen.
"Hoe iconic zou het zijn als ik als Nederlandse leerling lekker op de fiets arriveer op school?" was het idee :D
pi_217854951
En anders iets met voeding in drinken? Ik ken alleen de medische versie en heb geen idee welke vrij verkrijgbare opties geschikt zijn.
Heeft hij via het sporten toegang tot een sport diëtiste? Die kent vast nog meer opties voor de korte pauzes en kan meekijken voor de juiste balans daarin. Misschien is zelfs de medische drinkvoeding voorschrijven wel mogelijk nu er een medische oorzaak is benoemd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 06-06-2025 19:16:12 ]
pi_217854968
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:36 schreef Phaidra het volgende:

[..]
en eten tijdens de les? Mijn dochter sport ook onder schooltijd en fietst naar school in de pauze. De klasgenoten die van sport komen mogen eerste 20 minuten in de les eten. Wel een andere situatie, maar wellicht is er iets mogelijk.
*poef* nu is het weg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')