De enige tafel die hij eigenlijk echt wel heeft moeten automatiseren was de tafel van 5. Daar heeft hij moeite in gestoken. De tafel van 10 en 1 vond hij wel supermakkelijk.quote:Dat betekent dat kinderen slechts de tafelsommen 1×2, 5×2 en 10×2 uit hun hoofd hoeven te leren. Alle andere sommen kunnen ze uitrekenen aan de hand van deze steunsommen.
Ze rekenen 9×2 uit door als steunsom 10×2=20 te nemen en daarvan 2 af te trekken. Voor 8×2 moet nogmaals 2 worden afgetrokken. Een som als 6×2 rekenen ze uit door 2 op te tellen bij 5×2.
Er speelt toch iets rondom autisme?quote:Op woensdag 16 april 2025 22:33 schreef Schanu het volgende:
Ik stel de vraag even hier in de hoop op tips. De 8 jarige heeft onwijs veel moeite met rekenen, en dan vooral de tafels. Het automatiseren wil haar gewoonweg niet lukken en ze weigert te oefenen omdat ze na 1 fout al dichtklapt.
Ze zit in groep 4 dus tafels zijn een big deal, de frustratie voor haar des te groter dat het andere kinderen uit haar klas wel lukt en haar niet. Komt dit bekend voor voor iemand en zo ja, hoe zouden wij haar hierbij kunnen helpen?
Ze oefent al op speelse wijze op verschillende sites op de computer en de tablet, we proberen de tafels ook steeds samen met haar te oefenen, we oefenen met plus en min sommen tot 10 (op aanraden van de juf, omdat ze haar niet willen frustreren, alles boven de 10 pakt de juf al met haar op), op school oefent ze 1 op 1 met de juf begreep ik van de 8 jarige en zit ze geregeld aan de instructietafel. Kortom, we proberen al best veel![]()
Wauw! Dat zal wennen zijn. Maar zo tof dat het gewoon gelukt is.quote:Op maandag 14 april 2025 17:38 schreef miss_sly het volgende:
Wij ontvingen zojuist de acceptance e-mail met startdatum van het nieuwe schooljaar. Het gaat dus echt gebeuren, ze gaat het huis uit
Ik had toevallig een rekencursus daarover gehad vanmiddag. Leer haar trucjes aan, bijv.:quote:Op woensdag 16 april 2025 22:33 schreef Schanu het volgende:
Ik stel de vraag even hier in de hoop op tips. De 8 jarige heeft onwijs veel moeite met rekenen, en dan vooral de tafels. Het automatiseren wil haar gewoonweg niet lukken en ze weigert te oefenen omdat ze na 1 fout al dichtklapt.
Ze zit in groep 4 dus tafels zijn een big deal, de frustratie voor haar des te groter dat het andere kinderen uit haar klas wel lukt en haar niet. Komt dit bekend voor voor iemand en zo ja, hoe zouden wij haar hierbij kunnen helpen?
Ze oefent al op speelse wijze op verschillende sites op de computer en de tablet, we proberen de tafels ook steeds samen met haar te oefenen, we oefenen met plus en min sommen tot 10 (op aanraden van de juf, omdat ze haar niet willen frustreren, alles boven de 10 pakt de juf al met haar op), op school oefent ze 1 op 1 met de juf begreep ik van de 8 jarige en zit ze geregeld aan de instructietafel. Kortom, we proberen al best veel![]()
Mijn zoon (zwakke rekenaar, auDD) krijgt op school (sbo) de methode Rekensprint, dit is speciaal gericht op zwakke rekenaars die moeite hebben met automatiseren. Voor hem werkt het heel goed. Misschien eens vragen of school ermee bekend is?quote:Op vrijdag 18 april 2025 09:15 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor alle waardevolle tips, wij hebben weer wat extra inspiratie en gaan ermee aan de slag
Wij kregen de tip om automatiseren te combineren met bewegen. Bijvoorbeeld een bal overgooien tijdens het opzeggen, een trap oplopen of (touwtje) springen. Dat activeert het deel van de hersenen dat ook gebruikt wordt voor automatiseren dacht ik.quote:Op vrijdag 18 april 2025 09:15 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor alle waardevolle tips, wij hebben weer wat extra inspiratie en gaan ermee aan de slag
Wij hebben op een gegeven moment de tafels die de oudste nog niet goed beheersten aan de voorkant van de traptreden geplakt (1 kleur per tafel en dan bovenaan ...x10 en dan zo elke trede terug tellen). Als ze naar boven liep dan keek ze daar tegenaan.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:02 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wij kregen de tip om automatiseren te combineren met bewegen. Bijvoorbeeld een bal overgooien tijdens het opzeggen, een trap oplopen of (touwtje) springen. Dat activeert het deel van de hersenen dat ook gebruikt wordt voor automatiseren dacht ik.
Update, wellicht hebben anderen hier ook nog iets aan. Zoon heeft inmiddels een bloedonderzoek gehad, daar kwam niks bijzonders uit. Wel heeft hij een heel lage bloeddruk. De huisarts vermoedt daarom dat zijn bloedvolume niet evenredig toeneemt met een grote groeispurt. Dat heeft even tijd nodig. Dus na 1-2 weken gaat het weer even beter, tot een nieuwe groeispurt. Ennn repeat.quote:Op donderdag 27 maart 2025 14:16 schreef Phaidra het volgende:
Van mij ook iets heel anders. Onze oudste (12,5 jaar) heeft sinds een tijdje af en toe periodes dat hij bij het opstaan heel duizelig en misselijk is. In de loop van de ochtend neemt dit langzaam af en lijkt er niks meer aan de hand te zijn. Maar de volgende ochtend weer precies het zelfde.
Wel een goede van dat eten! We staan er niet zo bij stil, maar zeker als er zoveel en fanatiek gesport wordt, is meer en voedzamer eten inderdaad belangrijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Update, wellicht hebben anderen hier ook nog iets aan. Zoon heeft inmiddels een bloedonderzoek gehad, daar kwam niks bijzonders uit. Wel heeft hij een heel lage bloeddruk. De huisarts vermoedt daarom dat zijn bloedvolume niet evenredig toeneemt met een grote groeispurt. Dat heeft even tijd nodig. Dus na 1-2 weken gaat het weer even beter, tot een nieuwe groeispurt. Ennn repeat.
Daarnaast is er op het vlak van voeding wel wat winst te behalen. Met het intensieve sporten en de groei mag hij een stuk meer eten dan hij nu doet. Dus daar proberen we ook op te letten. Volle zuivelproducten, roomboter op brood, dubbel beleg, etc. En gewoon boterhammen extra. Ik heb vandaag ook maar vitamines gekocht om zijn energie hopelijk wat op te krikken.
Het blijft nog op en af steeds. Afgelopen 2 weken ging het een stuk beter, maar deze week is hij alweer de hele week thuis. Maar ja, hij blijft voorlopig nog wel groeien natuurlijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wel een goede van dat eten! We staan er niet zo bij stil, maar zeker als er zoveel en fanatiek gesport wordt, is meer en voedzamer eten inderdaad belangrijk.
Gaat het nu ook wat beter, als in dat hij er minder last van heeft?
Hij blijft inderdaad nog wel even groeien. Bovendien is het als je gedwongen meer moet eten ook een gemakkelijke valkuil om toch iets minder te eten. En iets minder van goed voedzaam eten betekent ook meteen dat je echt weer een stuk minder binnenkrijgt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:22 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het blijft nog op en af steeds. Afgelopen 2 weken ging het een stuk beter, maar deze week is hij alweer de hele week thuis. Maar ja, hij blijft voorlopig nog wel groeien natuurlijk.
Ja precies. Het kost hem ook veel energie, want hij ligt veel in bed. Dat is niks voor hem eigenlijk. Nu thuis kunnen we goed monitoren wat hij eet, kook je even een eitje als hij daar zin in heeft of maken we tonijnsalade. Maar op school is het lastiger. Je kan niet zomaar tussendoor eten en de pauzes zijn relatief kort. Hij heeft vaak niet genoeg tijd om alles op te eten (of is te druk met zijn vriendenquote:Op donderdag 5 juni 2025 08:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hij blijft inderdaad nog wel even groeien. Bovendien is het als je gedwongen meer moet eten ook een gemakkelijke valkuil om toch iets minder te eten. En iets minder van goed voedzaam eten betekent ook meteen dat je echt weer een stuk minder binnenkrijgt.
Het is een moeizame balans. Hij zal er wel overheen groeien, maar het is vooral nu echt niet prettig voor hem.
Mijn dochter heeft eten op school al langere tijd geleden opgegeven. Ze eet direct als ze thuiskomt. Nu sport zij niet op hoog niveau en hoeft ze ook maar 3 kilometer te fietsen, dus het is voor haar niet zo'n ding. Ze is er inmiddels aan gewend. Maar voor jouw zoon is het wel een belangrijk punt om op school iets te eten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja precies. Het kost hem ook veel energie, want hij ligt veel in bed. Dat is niks voor hem eigenlijk. Nu thuis kunnen we goed monitoren wat hij eet, kook je even een eitje als hij daar zin in heeft of maken we tonijnsalade. Maar op school is het lastiger. Je kan niet zomaar tussendoor eten en de pauzes zijn relatief kort. Hij heeft vaak niet genoeg tijd om alles op te eten (of is te druk met zijn vrienden).
Die repen hebben we wel voor tijdens zijn training, maar wel een goed idee om die ook mee naar school te geven!quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft eten op school al langere tijd geleden opgegeven. Ze eet direct als ze thuiskomt. Nu sport zij niet op hoog niveau en hoeft ze ook maar 3 kilometer te fietsen, dus het is voor haar niet zo'n ding. Ze is er inmiddels aan gewend. Maar voor jouw zoon is het wel een belangrijk punt om op school iets te eten.
Is eventueel iets van een proteine reep om mee te nemen een idee? Ik heb ze bijvoorbeeld van Nature Valley en die zijn best oke, hebben best wat kcal en dus extra proteine. Eet je gemakkelijk even op tussendoor.
Langzaam maar zeker zijn we dingen aan het voorbereiden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:41 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Die repen hebben we wel voor tijdens zijn training, maar wel een goed idee om die ook mee naar school te geven!
Hoe gaat het met je dochter? Is ze al druk met voorbereiden van haar vertrek of komt dat allemaal nog?
en eten tijdens de les? Mijn dochter sport ook onder schooltijd en fietst naar school in de pauze. De klasgenoten die van sport komen mogen eerste 20 minuten in de les eten. Wel een andere situatie, maar wellicht is er iets mogelijk.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja precies. Het kost hem ook veel energie, want hij ligt veel in bed. Dat is niks voor hem eigenlijk. Nu thuis kunnen we goed monitoren wat hij eet, kook je even een eitje als hij daar zin in heeft of maken we tonijnsalade. Maar op school is het lastiger. Je kan niet zomaar tussendoor eten en de pauzes zijn relatief kort. Hij heeft vaak niet genoeg tijd om alles op te eten (of is te druk met zijn vrienden).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |