Topic gesloten:quote:DEN HAAG - Justitie gaat niemand vervolgen voor de veronderstelde mishandeling van een NS-conducteur, vorig jaar april. Na het incident werden treinen, trams en bussen in heel Nederland drie minuten stilgezet, omdat de NS-beambte zou zijn aangevallen door een groep jongens. De zaak is geseponeerd, meldt de Volkskrant.
De spoorvakbond VVMC maakte in april vorig jaar bekend dat een NS-conducteur op de trein 'door zes tot acht jongens zwaar mishandeld' zou zijn.
Het incident vond op zaterdagavond 13 april plaats in de trein op het traject tussen Den Haag HS en Delft. De medewerkster zou zijn 'geschopt, geslagen en met grof geweld van de trap geduwd', schreef de vakbond in een persbericht. Ook de machinist van de trein zou klappen hebben gekregen.
Treinen stil uit protest
Het bericht leidde tot geschokte reacties. De NS zette een week later op zaterdagavond om 22.30 uur de treinen drie minuten stil uit protest tegen geweld op het spoor.
Het Openbaar Ministerie (OM) kan de aanval niet bewijzen, aldus de Volkskrant. Ook de 15-jarige jongen die werd aangehouden en een dag later vrij kwam, wordt niet vervolgd.
Er zijn volgens het OM geen beelden van in de trein, maar alleen op het perron. Ook zouden getuigen 'deels tegenstrijdige' verklaringen hebben afgelegd. 'Dat maakt dat niet valt te reconstrueren wat er precies is gebeurd.'
https://www.omroepwest.nl(...)eur-niet-te-bewijzen
Waren daar toen geen beelden van?quote:Op woensdag 12 februari 2025 13:52 schreef Nober het volgende:
Niemand vervolgd voor mishandeling NS-conducteur: 'Niet te bewijzen'
[..]
Topic gesloten:
NWS / Conductrice zwaar mishandeld in trein en van trap gegooid.
Ons weer druk gemaakt om helemaal niets. Bedankt Openbaar Ministerie!
Totale onzin. Dit is een maatschappelijk probleem. Mbt sociale vaardigheden op de paar rotte appels na die in elke organisatie werkzaam zijn kun je nog iets leren van een conducteur/conductrice.quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:07 schreef Horzula het volgende:
🤣
Dat komt er nou van als je de NS zo bestuurt als nu het geval is.
Altijd maar doen of de (betalende) passagier niet goed bij haar/zijn hoofd is. Treinen laten vervallen waardoor de (eigenlijk volgende) trein vervalt. Etc.
Conducteurs met de sociale vaardigheden van een appelworm.
Reizen ze bij Justitie ook vaak 'leuk' met de trein? Dat zou een hoop verklaren.
Niet alle. Het nieuwe materieel wel zoals bijvoorbeeld de flirt etc. Maar als je met een groep te maken krijgt is er nauwelijs bewijs wie uiteindelijk de genadeklap heeft gegeven en dat zeker bij tegenstrijdige verklaringen. En gesprekken zijn met de cams uiteraard niet op te vangen. En als machinist moet je al in de cabine de zaak bedienen om gelijk de situatie te kunnen overzien bij een calamiteit.quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:22 schreef Starhopper het volgende:
Alle treinen hebben toch camera's?
Vertaling: Het ministerie heeft geen tijd en geen zin.quote:Op woensdag 12 februari 2025 13:52 schreef Nober het volgende:
Niemand vervolgd voor mishandeling NS-conducteur: 'Niet te bewijzen'
[..]
Topic gesloten:
NWS / Conductrice zwaar mishandeld in trein en van trap gegooid.
Ons weer druk gemaakt om helemaal niets. Bedankt Openbaar Ministerie!
Het maakt geen reet uit. Asielzoeker of geboren en getogen Nederlander. Tegen een groep(tuig) als eenling is er nooit een bewijs wie uiteindelijk die klap of trap heeft gegeven waardoor iemand in het gips beland bij tegenstrijdige verklaringen. Het is helaas schijnbaar niet mogelijk de gehele groep verantwoordelijk te stellen.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Niet alle daders worden gepakt en veroordeeld, dat is een gegeven in de strafrechtspleging dat verder losstaat van de ernst of impact. Als je geen bewijs hebt en geen verdachte houdt het op. Dat het OM de indruk heeft gewekt dit soort zaken niet zo serieus te nemen en misdrijven te laten zitten als het om een asielzoeker gaat doet daar niet aan af.
Het is wel mogelijk, zelfs heel eenvoudig. het is niet gewenst.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het maakt geen reet uit. Asielzoeker of geboren en getogen Nederlander. Tegen een groep(tuig) als eenling is er nooit een bewijs wie uiteindelijk die klap of trap heeft gegeven waardoor iemand in het gips beland bij tegenstrijdige verklaringen. Het is helaas schijnbaar niet mogelijk de gehele groep verantwoordelijk te stellen.
Ik reis al erg lang met de NS. En met treinen in andere landen. De achting voor de reiziger is schrikbarend laag geworden, en veel conducteurs kunnen totaal niet met reizigers omgaan.quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Totale onzin. Dit is een maatschappelijk probleem. Mbt sociale vaardigheden op de paar rotte appels na die in elke organisatie werkzaam zijn kun je nog iets leren van een conducteur/conductrice.
Dat is zeker niet de oplossing. Dan moet je voor iedereen het ov gratis maken. Maar dan nog zal overlast niet verdwijnen. Het is een maatschappelijk probleem waar niet alleen het OV(NS) mee te maken heeft. Ook ambulance personeel etc etc etc heeft steeds meer te maken met agressie.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:18 schreef LXIV het volgende:
Als conducteur zou ik passagiers van Kleur helemaal niet meer om hun kaartje vragen, zoals in Duitsland nu officieel beleid is. Te gevaarlijk en als je aangevallen wordt staan noch je werkgever de NS, noch de Nederlandse staat achter je. Ze zoeken het maar uit!
Ooh dat wist ik niet. Ik dacht dat ik ze ook in de dubbeldekkers zag hangen?quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:36 schreef Cherni het volgende:
[..]
Niet alle. Het nieuwe materieel wel zoals bijvoorbeeld de flirt etc. Maar als je met een groep te maken krijgt is er nauwelijs bewijs wie uiteindelijk de genadeklap heeft gegeven en dat zeker bij tegenstrijdige verklaringen. En gesprekken zijn met de cams uiteraard niet op te vangen. En als machinist moet je al in de cabine de zaak bedienen om gelijk de situatie te kunnen overzien bij een calamiteit.
Zou héél goed kunnen. Niet dat je er op uit moet zijn.quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:36 schreef Werkman het volgende:
[..]
Vertaling: Het ministerie heeft geen tijd en geen zin.
Geld dat nu omgekeerd ook in het voordeel van het slachtoffer als je er eentje terug kapot mept of steekt?
Die in de revisie zijn geweest. Ik rij nu helaas al bijna 2 jaar geen trein meer. De nieuwe icng heb ik nog niet eens goed kunnen bekijken.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:31 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ooh dat wist ik niet. Ik dacht dat ik ze ook in de dubbeldekkers zag hangen?
Hoe vaak reis je met de trein in het buitenland? Ik ben ooit in Duitsland begonnen. Ik heb daar mee gemaakt dat mensen zeer hardhandig de trein uit geschopt werden(letterlijk). Heb er 2 jaar gewerkt totdat men in NL zo rond 2002 een enorm tekort hadden en ben overgestapt naar NS.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:22 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik reis al erg lang met de NS. En met treinen in andere landen. De achting voor de reiziger is schrikbarend laag geworden, en veel conducteurs kunnen totaal niet met reizigers omgaan.
Ik wil hier niet beweren dat je ze dan maar te lijf moet gaan, maar de soms jammerlijke toestanden in en rond het spoor werken dit soort toestanden wel in de hand.
Trams of bussen hebben dit soort gelazer veel minder.
Het is helaas wel zo. Bij OV bedrijven wordt ook wel (erg zachtjes) gezegd: het zijn altijd dezelfde die geweldincidenten hebben.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:22 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik reis al erg lang met de NS. En met treinen in andere landen. De achting voor de reiziger is schrikbarend laag geworden, en veel conducteurs kunnen totaal niet met reizigers omgaan.
Ik wil hier niet beweren dat je ze dan maar te lijf moet gaan, maar de soms jammerlijke toestanden in en rond het spoor werken dit soort toestanden wel in de hand.
Trams of bussen hebben dit soort gelazer veel minder.
3 gevallen waarvan jij denkt dat het aan het personeel ligt. Kan zijn. Er zitten rotte appels tussen. Maar dat aantal is zeer klein en word er uiteindelijk uitgefilterd. Zeker als jij de enige op een standplaats bent die steeds tegen agressie aanloopt. Dan zal de werkgever je verzoeken iets anders te gaan doen intern of extern. En in uiterste gevallen tijdelijk op non actief vanwege een onderzoek.quote:Op woensdag 12 februari 2025 17:08 schreef Shotty het volgende:
[..]
Het is helaas wel zo. Bij OV bedrijven wordt ook wel (erg zachtjes) gezegd: het zijn altijd dezelfde die geweldincidenten hebben.
Ik reis zelf ook veel met de trein. Ik heb in die jaren 3* geweld gezien waar NS personeel bij betrokken was.
In alle 3 de gevallen werdt dit geweld geïnitieerd door het NS personeel.
Ben daar (in 2019) 11 maanden doorheen gefietst maar heb alleen de trein van Stuttgart naar Ravensburg en terug genomen en met de fiets terug van de treinhalte bij Neuschwanstein in de buurt. Alles leek daar strak geregeld, hoewel ook daar vertragingen waren.quote:Op woensdag 12 februari 2025 16:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hoe vaak reis je met de trein in het buitenland? Ik ben ooit in Duitsland begonnen. Ik heb daar mee gemaakt dat mensen zeer hardhandig de trein uit geschopt werden(letterlijk). Heb er 2 jaar gewerkt totdat men in NL zo rond 2002 een enorm tekort hadden en ben overgestapt naar NS.
Niet alle landen hebben zulke cucks als agent als wij in Nederland. Spanje is wat dit betreft ook héél vermakelijk.quote:Op woensdag 12 februari 2025 16:03 schreef Cherni het volgende:
En over Frankrijk nog maar niet te spreken. Bij de RER eigen ervaring en was erg netjes heel netjes. Gewoon 50 euro boete cash betalen per persoon omdat ik een zone te ver was. Niet betalen stond al een groep bewapende agenten klaar die er uitzagen alsof het ex legionears waren en mij zo met gezin en al de trein uit gesleurd hadden en vast hadden gezet totdat ik de boete had verwerkt.
De manier dat je voelt waarop sommige van de conducteur collega's er bij voorbaat al van uit gaan dat je iets crimineels doet. Ik ben overigens een blonde blanke Nederlander.quote:Op woensdag 12 februari 2025 16:03 schreef Cherni het volgende:
En wat versta je onder niet om kunnen gaan met reizigers als we er even vanuit gaan dat je gewoon een geldig vervoersbewijs hebt.
Dan krijg je van die gaslighting dat je toch altijd ongelijk hebt met die klacht (terwijl ze in werkelijkheid honderden klachten over hetzelfde hebben).quote:Op woensdag 12 februari 2025 16:03 schreef Cherni het volgende:
En mocht het zijn dat je slecht behandeld bent dien je gewoon een klacht in maar je gaat geen fysiek geweld plegen.
Nee, 3 gevallen waarvan de NS personeel met geweld begon. 1x slaan, 1x duwen, en 1x probeerde een ns meisje 2 verbouwereerde jongens de trein uit te trekken. (Die zelfs toen nog beleefd bleven)quote:Op woensdag 12 februari 2025 17:30 schreef Cherni het volgende:
[..]
3 gevallen waarvan jij denkt dat het aan het personeel ligt. Kan zijn. Er zitten rotte appels tussen. Maar dat aantal is zeer klein en word er uiteindelijk uitgefilterd. Zeker als jij de enige op een standplaats bent die steeds tegen agressie aanloopt. Dan zal de werkgever je verzoeken iets anders te gaan doen intern of extern. En in uiterste gevallen tijdelijk op non actief vanwege een onderzoek.
https://nieuws.ns.nl/ns-i(...)akt-met-maatregelen/
En geloof mij of niet. Dan zit daar niet eens alle verbale agressie bij. Ik werd ook zo nu en dan wel eens voor rotte vis uitgemaakt(bij een calamiteit, waarom het zolang duurde). Prima te handelen en zo is er ontzettend veel personeel die daar niet eens melding van maakt.
Maar hoe dan ook fysiek geweld is natuurlijk bizar. Dien dan gewoon een klacht in als je van mening bent dat je slecht behandeld bent.
Vertragingen, prijzen, stations zijn iets anders. Zeker de prijzen zijn inderdaad erg hoog. Vertragingen tja,dat kunnen tal van oorzaken zijn.quote:Op woensdag 12 februari 2025 17:51 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ben daar (in 2019) 11 maanden doorheen gefietst maar heb alleen de trein van Stuttgart naar Ravensburg en terug genomen en met de fiets terug van de treinhalte bij Neuschwanstein in de buurt. Alles leek daar strak geregeld, hoewel ook daar vertragingen waren.
[..]
Niet alle landen hebben zulke cucks als agent als wij in Nederland. Spanje is wat dit betreft ook héél vermakelijk.
[..]
De manier dat je voelt waarop sommige van de conducteur collega's er bij voorbaat al van uit gaan dat je iets crimineels doet. Ik ben overigens een blonde blanke Nederlander.
[..]
Dan krijg je van die gaslighting dat je toch altijd ongelijk hebt met die klacht (terwijl ze in werkelijkheid honderden klachten over hetzelfde hebben).
Ik ben het zéér met je eens dat in dit geval geweld gebruiken tegen conducteur niet juist is, maar de huidige Nederlandse situatie in het treinvervoer werkt deze toestanden in de hand.
Ik heb trouwens in '95 of '96 een uitflippende agent met snor een groep tienerweesjongens letterlijk uit de trein zien schoppen (had ook met mij te maken, ik was onderweg uit Wageningen naar Amsterdam gegaan met XTC op die ik eerder in Amsterdam had gekocht en was met ze gaan praten) een halte later vroegen dezelfde agenten kalm of ik er zelf uitging of dat ze me er uit moesten schoppen, dus ging ik eruit en pakte de volgende trein. Net zoals die werd jongens.
Heb een keer agenten op het balkon zien staan met een bejaarde man in een onderbroek.
Een andere keer zat op een ander balkon, op de grond tegen zo'n klapstoel aan een mijnheer met een bruine huid en kroeshaar heroïne van een folietje te Chinezen.
En die treinstations van vroeger!
Ben ongeveer sinds 1995 in de weer als treinreiziger en sommige dingen doen de NS en ProRail wel goed.
Andere zijn echter jammerlijk en in veel gevallen is reizen met de trein tamelijk onpraktisch en voor wat je ervoor krijgt te duur.
Dan raad ik iedereen aan als een conducteur zomaar zonder enige aanleiding een reiziger slaat of op een andere fysieke manier aanpakt gelijk een klacht in te dienen. Geheid dat die conducteur of conductrice op non actief word gezet en mogelijk de spullen kan pakken. Zelfs als er vooraf iets is gebeurt dat een reiziger bijvoorbeeld gespuugd heeft en je geeft een klap heb je heel wat uit te leggen en moet je van goede huize komen om je baan niet te verliezen.quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:01 schreef Shotty het volgende:
[..]
Nee, 3 gevallen waarvan de NS personeel met geweld begon. 1x slaan, 1x duwen, en 1x probeerde een ns meisje 2 verbouwereerde jongens de trein uit te trekken. (Die zelfs toen nog beleefd bleven)
Gewoon met mijn eigen ogen gezien, dus weinig geloven aan.
Ik keur geweld absoluut niet goed, niet van passagiers, en niet van het NS personeel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |