Ik lees het alweer, de energietransitie is een groot succes in Cuijk.quote:Warmtepompen kapot en scheuren in muren: flatbewoners in de kou
Sinds de oplevering van een flat aan de Irenelaan in Cuijk schort er van alles aan de huurappartementen. In de muren zitten scheuren, de ramen gaan moeilijk dicht en er zijn allerlei lekkages. De warmtepompen werken niet goed, waardoor bewoners op en af in de kou zitten. Volgens de verhuurder worden de warmtepompen steeds gerepareerd, omdat de kosten voor nieuwe pompen te hoog zijn. Voor bewoners is de maat nu echt vol. "Altijd wel iets mis."
Bewoner Vincent van Hoof kan in zijn appartement, waar hij nu vier jaar woont, een aantal punten opnoemen die niet in de haak zijn.
"Er zitten scheuren in de muren, op het plafond zie je waterschade van de lekkende vloerverwarming bij de buren. Je kan het raam alleen sluiten als je er met je volle gewicht tegenaan leunt. Er is altijd wel iets mis", vertelt hij.
Drie weken na de oplevering van de flat is Vincent in zijn appartement komen wonen. De problemen spelen volgens hem al zolang hij er woont, onder andere met de warmtepompen.
"Het is een groot drama met deze warmtepompen. Mijn pomp is al acht maanden kapot, waardoor ik geen vloerverwarming heb. Bij sommige mensen is deze al jaren kapot. Het water lekt er onderuit, er zijn verkeerde schroeven geplaatst en er zijn zelfs pompen ontploft."
De Duitser Rüdiger Meyer baalt ook van de problemen. Zijn zoon Marian huurt sinds december een appartement in de flat en wilde in januari intrekken, maar bij het leggen van de nieuwe vloer ontdekten ze dat het beton zeiknat was.
"We zagen een grote donkere vlek. Het bleek om waterschade te gaan", vertelt hij. "Op de grond ligt grind dat eerst beton was, maar dat door de waterschade is aangetast."
Na de ontdekking zocht de familie meteen contact met de verhuurder. "Zij stuurden een loodgieter om een lekkend ventiel te vervangen en er staat al twee weken een droger om de vloer te drogen. Mijn zoon slaapt al een maand op zijn werk, omdat hij nog niet in zijn appartement kan."
Verhuurder NMG laat in een schriftelijke reactie weten dat hij de klachten herkent en dat hij zo efficiënt mogelijk aan de problemen werkt.
"Hoewel wij ons volledig inzetten, kunnen sommige uitdagingen helaas niet direct worden opgelost. Dit is niet te wijten aan een gebrek aan inzet of toewijding, maar hangt samen met externe factoren die buiten onze invloedssfeer liggen", schrijft NMG.
De warmtepompen zouden volgens het bedrijf in een regenachtige situatie zijn geplaatst waardoor er water in de leidingen zit. Aangezien de waterpompen nog binnen de garantieperiode vallen, wil de eigenaar van de flat niet dat deze worden vervangen omdat de kosten van nieuwe pompen erg hoog zijn.
Volgens bewoner Vincent regent het klachten in de flat. In de groepsapp klagen verschillende bewoners over de staat van de relatief nieuwe appartementen. "De eindinspecties zijn een grap, net als mijn oplevering", schrijft een bewoner.
"Elke dag bellen heeft geen zin, want ze doen toch niks", zegt een andere bewoner. "Het is altijd maar ons probleem", vindt ook Vincent.
Voor bewoners is de maat vol en ze hopen dat er iets gaat veranderen. Verhuurder NMG zegt onverminderd te blijven zoeken naar passende oplossingen. Ze willen achteraf kijken of ze de Duitser Marian kunnen compenseren, omdat hij de eerste maanden niet in zijn appartement kon slapen.
Met andere woorden: het mag niks kosten, 'oplossen' met pleisters plakken en wanneer het nmg uitkomt.quote:Verhuurder NMG laat in een schriftelijke reactie weten dat hij de klachten herkent en dat hij zo efficiënt mogelijk aan de problemen werkt.
Iets anders valt ook niet te verwachten bij huisjesmelkers.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met andere woorden: het mag niks kosten, 'oplossen' met pleisters plakken en wanneer het nmg uitkomt.
'jamaar een beunhaas kan iedere installatie om zeep helpen'quote:
Als je het artikel echt had gelezen, had je geweten dat de problemen hier helemaal niets te maken hebben met de energietransitie of warmtepompen op zich, maar alles met een prutsinstallatie en een huisjesmelker die koste wat het kost wil besparen. De warmtepompen zijn slecht geïnstalleerd. Ze zijn ook nog eens in de regen geplaatst, waardoor er water in de leidingen zit. Dit had net zo goed kunnen gebeuren met een slecht geïnstalleerde cv-ketel of vloerverwarming op gas, maar ja, dat past natuurlijk niet in je verhaaltje.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:39 schreef Alpha0 het volgende:
Ik lees het alweer, de energietransitie is een groot succes in Cuijk. Vloerverwarming, wat was er mis met die radiatoren onder je raam?! Werkt al 60 jaar uitstekend.
De energietransitie dwingt je technisch gezien ingewikkeldere installaties te plaatsen die zich ook nog eens minder goed hebben kunnen bewijzen wat al met al dus een grotere kans geeft op ongelukken, zoals ook wel blijkt uit het artikel.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je het artikel echt had gelezen, had je geweten dat de problemen hier helemaal niets te maken hebben met de energietransitie of warmtepompen op zich, maar alles met een prutsinstallatie en een huisjesmelker die koste wat het kost wil besparen. De warmtepompen zijn slecht geïnstalleerd. Ze zijn ook nog eens in de regen geplaatst, waardoor er water in de leidingen zit. Dit had net zo goed kunnen gebeuren met een slecht geïnstalleerde cv-ketel of vloerverwarming op gas, maar ja, dat past natuurlijk niet in je verhaaltje.
Oh fuck ik heb ook vloerverwarming en een warmtepomp. Supertevreden en een lage energierekening (zonnepanelen).quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
De energietransitie dwingt je technisch gezien ingewikkeldere installaties te plaatsen die zich ook nog eens minder goed hebben kunnen bewijzen wat al met al dus een grotere kans geeft op ongelukken, zoals ook wel blijkt uit het artikel.
Even los dan van het feit dat de warmtepomp niet nieuw is en in bijvoorbeeld Zweden 60% van de huishoudens hun huis verwarmen met een warmtepomp.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
De energietransitie dwingt je technisch gezien ingewikkeldere installaties te plaatsen die zich ook nog eens minder goed hebben kunnen bewijzen wat al met al dus een grotere kans geeft op ongelukken, zoals ook wel blijkt uit het artikel.
Nou, dit dus.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:08 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Oh fuck ik heb ook vloerverwarming en een warmtepomp. Supertevreden en een lage energierekening (zonnepanelen).
Maar denk dat ik maar weer radiatoren hang omdat jouw onderbuik dat zegt.
quote:Op vrijdag 24 december 2010 17:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Van vervuiling in m'n CV weet ik alles
Kwam vorig jaar december terug van een feestje, stond m'n keuken blank omdat m'n automatische ontluchter in m'n CV ketel (Benraad / Atag) niet meer afsloot en m'n CV leegliep (druppelend).
Afijn, midden in de nacht met de vulslang het systeem leeg laten lopen in de gootsteen, keuken gedweild (half uur werk), ontluchter schoongemaakt met een beetje terpentine en daarna met een lauw sopje.
Weer gemonteerd, systeem gevuld, ontlucht, etc... Werkt alweer een jaar probleemloos maar ik maak 'm nu ieder jaar een keer schoon... Nieuwe ontluchter kost overigens ook niets maar mijn gedachte is "als het schoon is en mechanisch goed, dan niet vervangen".
Ja wacht maar, nu gaat alles nog goed. Volgend jaar heb je lekkage en kom je hier met hangende pootjes je ongelijk toegeven.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:08 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Oh fuck ik heb ook vloerverwarming en een warmtepomp. Supertevreden en een lage energierekening (zonnepanelen).
Maar denk dat ik maar weer radiatoren hang omdat jouw onderbuik dat zegt.
CV-systemen kunnen altijd gaan lekken.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:15 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ja wacht maar, nu gaat alles nog goed. Volgend jaar heb je lekkage en kom je hier met hangende pootjes je ongelijk toegeven.
Maar dat past niet in het narratief. Het moet en het zal slecht gepraat worden, want eigen ervaring ho maar.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
CV-systemen kunnen altijd gaan lekken.
Of je nu een CV-ketel of warmtepomp hebt: je hebt kleppen, je hebt ontluchters, je hebt leidingen.
Als daar iets in misgaat kan het lekken.
Maar een warmtepomp op zich heeft geen grotere kans om te lekken.
Maar daar gaat het niet oooohooom. Nee, TS rook een mogelijkheid om negatief te zijn over warmtepompen en in zijn verbetenheid om dat te ventileren besloot hij de rest van het bericht te negeren.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:20 schreef Filosoofert het volgende:
Grappig hoe TS zo gefixeerd is op het woord "warmtepomp" ofzo dat het nieuwsbericht hem ontgaat.
Het is natuurlijk te schandalig voor woorden dat een verhuurder zich zo opstelt en die verantwoordelijkheid wegschuift.
Eigenlijk zouden de bewoners collectief (een deel van) de huur niet moeten betalen om zo oplossingen af te dwingen.
Wij hebben jaren geleden in ons kleine huurappartementje een lekkage van de bovenbuurman gehad.
Maandenlang vochtige muren en de woningbouw deed niets, 100den telefoontjes en mailtjes verder maar ze konden niks vinden (bleek een aansluiting van de afvoer douche te zijn), keken niet goed.
Uiteindelijk een externe expert laten komen, die zette ons diezelfde middag nog in een huis op een vakantiepark, op kosten woningbouw/verzekering, heb geen bon gezien. Vocht was slecht voor onze gezondheid en we moesten er meteen uit.
Binnen 2 weken was alles gedroogd en gefixed en mochten/moesten we weer terug.
Oh, volgend jaar, want hoe lang geleden is mijn huis opgeleverd?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:15 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ja wacht maar, nu gaat alles nog goed. Volgend jaar heb je lekkage en kom je hier met hangende pootjes je ongelijk toegeven.
Daarom moeten wij eigenlijk gewoon OTquote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet oooohooom. Nee, TS rook een mogelijkheid om negatief te zijn over warmtepompen en in zijn verbetenheid om dat te ventileren besloot hij de rest van het bericht te negeren.
Dat ís ontopic want dat is precies waaraan dit topic zijn bestaansrecht ontleent. TS heeft niet de minste interesse om het over het bericht zelf te hebben, dat is toch duidelijk?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:23 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Daarom moeten wij eigenlijk gewoon OT
Het ligt altijd "buiten hun invloedssfeer".quote:"Hoewel wij ons volledig inzetten, kunnen sommige uitdagingen helaas niet direct worden opgelost. Dit is niet te wijten aan een gebrek aan inzet of toewijding, maar hangt samen met externe factoren die buiten onze invloedssfeer liggen", schrijft NMG.
Toegegeven, het gaat een keer niet over migranten of migratie.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat ís ontopic want dat is precies waaraan dit topic zijn bestaansrecht ontleent. TS heeft niet de minste interesse om het over het bericht zelf te hebben, dat is toch duidelijk?
Mwah heeft het dan bestaansrecht? Kunnen hier wel met zn alle TS gaan overhalen natuurlijk maarehhh...quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat ís ontopic want dat is precies waaraan dit topic zijn bestaansrecht ontleent. TS heeft niet de minste interesse om het over het bericht zelf te hebben, dat is toch duidelijk?
Ja maar in de bouw werken tegenwoordig ook veel van die mannenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toegegeven, het gaat een keer niet over migranten of migratie.
Het is niet van een socialewoningbouw maar van een vastgoedbedrijf. Daar ben je nog slechter af denk ikquote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:24 schreef Filosoofert het volgende:
Je ziet wel vaker slechte kwaliteit in sociale huurwoningen, alsof er met de oplevering niet zo nauw gekeken wordt
Bij vloerverwarming verwarm je inderdaad je vloer... en dat is veel massa, dus dat duurt lang om op te warmen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:30 schreef Mortaxx het volgende:
Vloerverwarming is ook echt kut. Is dat ik nooit de verwarming aan heb maar als dat nodig is duurt het een dag voordat het warmer is
Volgens mij blijkt vooral uit het artikel dat gebrekkige installaties, al dan niet door zuinige verhuurders, een hoop ellende opleveren. Kijk voor de grap anders eens hier, waar gasketels oververtegenwoordigd zijn.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik hou het bij een dekentjequote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij vloerverwarming verwarm je inderdaad je vloer... en dat is veel massa, dus dat duurt lang om op te warmen.
Wil je dat niet, dan heb je Jaga convectoren nodig. Die geven na ~10 minuten al warmte af.
Of je hangt een infraroodpaneel op (of je zet het ergens neer).
Vertel meer over je open haard die je elke avond aanslingert met vuurstenen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
De energietransitie dwingt je technisch gezien ingewikkeldere installaties te plaatsen
quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toegegeven, het gaat een keer niet over migranten of migratie.
Ik lees anders dat er weer een buitenlander een woning bezet heb.quote:De Duitser Rüdiger Meyer baalt ook van de problemen. Zijn zoon Marian huurt sinds december een appartement in de flat en wilde in januari intrekken, maar bij het leggen van de nieuwe vloer ontdekten ze dat het beton zeiknat was.
Vloerverwarming werkt al sinds de Romeinen uitstekendquote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:39 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik lees het alweer, de energietransitie is een groot succes in Cuijk.Vloerverwarming, wat was er mis met die radiatoren onder je raam?! Werkt al 60 jaar uitstekend.
Dit dus zoiets makkelijk in een maand opgelost worden.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met andere woorden: het mag niks kosten, 'oplossen' met pleisters plakken en wanneer het nmg uitkomt.
Nee komt door de energietransitie en bad warmtepomp.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 22:19 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Vloerverwarming werkt al sinds de Romeinen uitstekend
Het probleem is snelbouw met goedkope materialen, onkundige bouw, onkundige installatie, alles zo snel mogelijk en en zo goedkoop mogelijk.
Een CV maakt mijn huis lekker warm.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
CV-systemen kunnen altijd gaan lekken.
Of je nu een CV-ketel of warmtepomp hebt: je hebt kleppen, je hebt ontluchters, je hebt warmtewisselaars, je hebt leidingen.
Als daar iets in misgaat kan het lekken.
Maar een warmtepomp op zich heeft geen grotere kans om te lekken.
Wat een flauwekul. Er is niks ingewikkelds aan een warmtepomp. Warmtepompen zijn bovendien niet nieuw. Wellicht voor Nederland, maar ze worden in noordelijke landen al veel langer gebruikt. Airco's zijn trouwens ook niet nieuw en dat is in de basis dezelfde techniek.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Niet snappen hoe je vloerverwarming moet gebruikenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:30 schreef Mortaxx het volgende:
Vloerverwarming is ook echt kut. Is dat ik nooit de verwarming aan heb maar als dat nodig is duurt het een dag voordat het warmer is
Ik hoor vreemd genoeg ook nooit gejanksmoel over koelkasten.quote:Op woensdag 12 februari 2025 07:48 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Er is niks ingewikkelds aan een warmtepomp. Warmtepompen zijn bovendien niet nieuw. Wellicht voor Nederland, maar ze worden in noordelijke landen al veel langer gebruikt. Airco's zijn trouwens ook niet nieuw en dat is in de basis dezelfde techniek.
Hier lijkt me eerder sprake van prutswerk bij de installatie.
Past bij mij niet.quote:Op woensdag 12 februari 2025 08:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bij mij niet.
Hier doet de warmtepomp dat.
Dat zal.quote:
In sommige gevallen zijn woningen / appartementen zo klein of onpraktisch dat het niet past zonder heel veel poespas.quote:
Ook daar heb ik eens naar gekeken maar ook die ruimte heb ik gewoon niet.quote:Op woensdag 12 februari 2025 11:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In sommige gevallen zijn woningen / appartementen zo klein of onpraktisch dat het niet past zonder heel veel poespas.
Maar er zijn ook monoblocks met geïntegreerde boilervaten, formaat staande koelkast. Dat valt vaak alweer wat beter in te passen. Moet alleen de buitenunit nog ergens kwijt kunnen.
Woon je in een kelderbox of een gangkast?quote:Op woensdag 12 februari 2025 11:08 schreef HSG het volgende:
[..]
Ook daar heb ik eens naar gekeken maar ook die ruimte heb ik gewoon niet.
In een atoombunker.quote:Op woensdag 12 februari 2025 13:19 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Woon je in een kelderbox of een gangkast?
Waarbij wel vermeld mag worden dat er een wildgroei aan installatiebedrijfjes is ontstaan door die transitie. Er zitten ook veel beunhazen tussen.quote:Op woensdag 12 februari 2025 07:48 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Er is niks ingewikkelds aan een warmtepomp. Warmtepompen zijn bovendien niet nieuw. Wellicht voor Nederland, maar ze worden in noordelijke landen al veel langer gebruikt. Airco's zijn trouwens ook niet nieuw en dat is in de basis dezelfde techniek.
Hier lijkt me eerder sprake van prutswerk bij de installatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |