Gaat het nu toch eindelijk gebeuren?quote:Wilders herhaalt dreigement: kabinet valt als asielwetten worden aangepast
PVV-leider Wilders zegt dat hij geen enkele wijziging van de asielwetten van minister Faber zal accepteren. "Anders is het voorbij met het kabinet."
Vanochtend was er het wekelijkse coalitieoverleg tussen de fractieleiders van coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB. Daar werd onder meer gesproken over het negatieve advies van de Raad van State over Fabers wetsvoorstellen. De Raad adviseerde gisteren om voorstellen niet in de huidige vorm in te dienen bij de Tweede Kamer, omdat ze moeilijk uitvoerbaar zijn en niet zorgvuldig tot stand zijn gekomen.
Hoewel alle coalitiepartijen de wetten alsnog naar de Kamer willen sturen is er onenigheid over de snelheid daarvan. NSC en VVD sluiten niet uit dat de wetsvoorstellen moeten worden aangepast.
Op sociale media reageerde Wilders gisteren al stevig. "Na opgeven noodwet geen wijzigingen meer. Anders mag de kiezer zich uitspreken", schreef hij op X.
Woorden vandaag steviger
Een dag later koos Wilders nog steviger woorden. "Hier trek ik een streep in het zand, er wordt niks meer aan veranderd", zei hij tegen de verzamelde pers in de Tweede Kamer. "Ik heb het vanmorgen voorgelegd aan mijn fractie en die waren unaniem tegen aanpassingen. Als NSC, en misschien de VVD, wijzigingen doorzet, dan is het voorbij met het kabinet."
NSC-leider Van Vroonhoven reageerde laconiek op de uitspraken van Wilders. "Dat maakt mij niet onrustig. Ik ken hem ook. Willen we een streng asielbeleid hebben, dan moeten we ervoor zorgen dat het ook uitvoerbaar is. Je hebt niks aan strenge wetgeving als het alleen maar chaos veroorzaakt."
Volgens Wilders werkt NSC hem "keihard tegen". "We gaan geen wijzigingen doorvoeren. Niet iedere keer voor onze kroonjuwelen. De tekst zoals gestuurd naar de Raad van State blijft ongewijzigd, anders is het voor ons een brug te ver en gaan we naar de kiezer toe."
Tegen de aanwezige pers zei Wilders dat er vorige week een NSC-bewindspersoon naar hem toe kwam om over wijzigingen te spreken. De PVV-leider wilde niet zeggen om wie dat ging. "Maar dat gaan we niet doen."
'Gehannes'
VVD-leider Yesilgöz noemt het "onnodig en onverantwoord" dat Wilders een bom legt onder het kabinet. "Het begint een beetje sleets te worden", zei ze over het dreigement. Volgens haar wil de VVD vaart maken met de asielvoorstellen en kost het "gehannes" over de uitspraken van Wilders alleen maar tijd en energie.
Yeşilgöz zegt dat het kabinet "beter kan formuleren" waarom wetsvoorstellen die Faber heeft opgesteld wél tot een lagere instroom leiden. De BBB wil de wetsvoorstellen "zo snel mogelijk naar de Kamer", aldus partijleider Van der Plas.
Premier Schoof houdt zich op de vlakte over de kwestie. Hij wilde niet ingaan op de uitspraken van Wilders en benadrukt dat minister Faber van Asiel en Migratie zich eerst gaat beraden. Wel wil Schoof de voorstellen binnen enkele weken bespreken in de ministerraad.
"De Raad van State is een belangrijke adviseur en we nemen het advies heel serieus", zegt Schoof. "We gaan kijken hoe we ermee omgaan, en ik sta altijd open voor verbeteringen."
De Raad van State kwam gisteren met een zeer kritisch advies over de wetsvoorstellen van Faber. De belangrijkste adviseur van kabinet en parlement raadde het kabinet aan de voorstellen niet zonder aanpassingen in te dienen.
Het gaat om wetten die volgens het kabinet moeten leiden tot "het strengste asielbeleid ooit". Maar volgens de Raad van State wordt "niet aannemelijk gemaakt" dat de maatregelen zullen bijdragen aan het beperken van de instroom of een meer efficiënte asielprocedure.
Eerdere dreigementen
Het is niet voor het eerst dat Wilders dreigt met nieuwe verkiezingen. In december zei Wilders nog dat hij vanuit de coalitie geen aanpassingen aan de wetsvoorstellingen van Faber zal accepteren. "Omdat ik dan geen zin meer heb in het kabinet", zei hij destijds.
Eind september liepen de spanningen ook hoog op omdat minister Faber van Asiel een beroep wilde doen op "buitengewone omstandigheden" in de Vreemdelingenwet. Zo konden er noodmaatregelen genomen worden, zonder eerst langs de Kamer te gaan.
Wilders twijfelde toen openlijk of hij "nog heel lang vrolijk wil doorgaan" met dit kabinet.
Feitelijk klopt dit natuurlijk wel. Je wilt punten doorvoeren, maar anderen liggen in de weg.quote:
Ze zitten er oprecht om hun eigen zakken te vullen ;-)quote:Op dinsdag 11 februari 2025 17:34 schreef Filosoofert het volgende:
Perfecte uitweg, kan hij weer van de zijlijn schreeuwen.
Bedankt allemaal voor de miljarden die het optuigen van het kabinet kostte we gaan het gewoon weer allemaal anders doen.
Ze zouden daar in Den Haag eens godverdomme hun best moeten doen, ipv "het kabinet valt als ik mijn zin niet krijg hoor, echt!!!"
Er zitten miljoenen mensen iedere dag hun werk te doen zodat het land draait maar met dit incompetente geklungel komen we geen steek verder.
Ik ben de gehele politiek echt schijtbeu, van links tot rechts er zit toch niks oprechts meer tussen.
Onderbuik/off
Klopt niet. Als er tenminste deugdelijke wetten worden gemaakt.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 17:41 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Feitelijk klopt dit natuurlijk wel. Je wilt punten doorvoeren, maar anderen liggen in de weg.
Zeg maar waar elke politieke partij last van heeft.
De PVV en de FvD? Klopt!quote:Op dinsdag 11 februari 2025 17:42 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Ze zitten er oprecht om hun eigen zakken te vullen ;-)
In hun ogen zijn ze deugdelijk. Anderen vinden dat niet, dus dan ligt het aan de anderen volgens hun.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 17:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klopt niet. Als er tenminste deugdelijke wetten worden gemaakt.
Daar heeft Frans geen last van met zijn obscure geldstromen.quote:
Beter de VVD een keer erbuiten laten.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 17:49 schreef Cupfighter het volgende:
Laat maar vallen
Nooit meer PVV in de regering
Dan kom je denk ik van een hele koude kermis thuis de volgende keer.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 17:49 schreef Cupfighter het volgende:
Laat maar vallen
Nooit meer PVV in de regering
Beide zou ook wel eens fijn zijn.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 17:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Beter de VVD een keer erbuiten laten.
Oh dat vind ik ook primaquote:Op dinsdag 11 februari 2025 17:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Beter de VVD een keer erbuiten laten.
Wie wil nog met deze mongolenbende in een coalitiequote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan kom je denk ik van een hele koude kermis thuis de volgende keer.
Voor Geert is het in de formatie al misgegaan toen hij er voor tekende dat grondrechten niet geschonden zouden worden. Daar probeerde hij later onderuit te komen met de noodwet.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 17:57 schreef Confetti het volgende:
Dat de Raad van State het juridisch allemaal vind kunnen (los van uitvoerbaarheid) zegt al genoeg over de plannen. Slappe hap.
Behalve de BBB als die nog zetels overhouden en heel misschien de VVD is er geen partij die hiermee de regering in gaat, zit je dan met 40 of meer zetelsquote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De PVV zit er zelden in.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:05 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Beide zou ook wel eens fijn zijn.
2x is voorlopig genoegquote:
Wat dan? Jij denkt dat al die rechtse stemmers zomaar *puff* doen?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Behalve de BBB als die nog zetels overhouden en heel misschien de VVD is er geen partij die hiermee de regering in gaat, zit je dan met 40 of meer zetels
Die gaan naar het CDA waarschijnlijk en die wil zeker niet met de PVVquote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat dan? Jij denkt dat al die rechtse stemmers zomaar *puff* doen?
Die stappen gewoon over naar iets anders rechts en zullen ze wel gedwongen worden om met pvv samen te gaan.
IJdele hoop
Dat klopt.quote:
Dat is nog beter: de politiek in Den Haag helemaal opheffen en het aan Brussel over laten. De provincies en gemeentes mogen blijven.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:16 schreef Fietsenrek het volgende:
Eigenlijk maakt het geen hol uit welke partijen er zitten. Ze verschillen allemaal qua standpunten en er zal altijd compromissen moeten komen. En als die compromis er dan is, dan moet het weer door andere kamertjes heen en als laatste langs de grote vervelende baas Brussel.
Je weet dat ook Nederland ook gewoon mede bepaald wat er ' uit Brussel komt'?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:16 schreef Fietsenrek het volgende:
Eigenlijk maakt het geen hol uit welke partijen er zitten. Ze verschillen allemaal qua standpunten en er zal altijd compromissen moeten komen. En als die compromis er dan is, dan moet het weer door andere kamertjes heen en als laatste langs de grote vervelende baas Brussel.
Zal geen geweldig resultaat zijn, maar centrum- tot links zijn wel groter dan de vorige verkiezingen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar als wij wat willen doorvoeren in ons land, mag het niet van Brussel. Ja wij bepalen heel veel. Misschien bedoelde je betalen. Dat klopt wel.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:19 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je weet dat ook Nederland ook gewoon mede bepaald wat er ' uit Brussel komt'?
Omtzigt is een Christendemocraat.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zal geen geweldig resultaat zijn, maar centrum- tot links zijn wel groter dan de vorige verkiezingen.
En heb nog altijd liever een coalitie mét de christendemocraten dan zonder. 4 partijen zonder geweten in een coalitie stoppen heeft niet gewerkt.
Wie betaalt, be..quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:27 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Maar als wij wat willen doorvoeren in ons land, mag het niet van Brussel. Ja wij bepalen heel veel. Misschien bedoelde je betalen. Dat klopt wel.
Hardop gelachen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:37 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Omtzigt is een Christendemocraat.
Dat kan. Dat doet heel Fok! om jouw act, dus als we jou ook een keer aan het lachen kunnen maken is het mooi.quote:
Scheelt een hoop salarissen lol.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is nog beter: de politiek in Den Haag helemaal opheffen en het aan Brussel over laten. De provincies en gemeentes mogen blijven.
Dat doen we ook gewoon. Mede bepalen. Het is idioot om te doen alsof dit niet zo is.quote:
Ja nog minder dan wat Volt Nederland hier bepaalt wat er gebeurt.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:19 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Uhhmm, nee. We bepalen vól mee.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja nog minder dan wat Volt Nederland hier bepaalt wat er gebeurt.
Het is maar goed dat we geen netto ontvanger zijn. Dat is meer iets voor de landjes waar de economie het niet goed doet.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:27 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Maar als wij wat willen doorvoeren in ons land, mag het niet van Brussel. Ja wij bepalen heel veel. Misschien bedoelde je betalen. Dat klopt wel.
Ja nog minder dan wat Volt Nederland hier bepaalt wat er gebeurt.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:19 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Oke, mooi om jouw perceptie uitgeschreven te zien.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Uhhmm, nee. We bepalen vól mee.
Het is niet "mijn perceptie". Het is wat er daadwerkelijk gebeurt.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:52 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja nog minder dan wat Volt Nederland hier bepaalt wat er gebeurt.
[..]
Oke, mooi om jouw perceptie uitgeschreven te zien.
Ik vind het een logge mastodont die 10 jaar achterloopt op het huidige politieke klimaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |