abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216632550
Hi,

Ben van plan (voor het eerst) wat te gaan beleggen, en daarvan een deel in (staats) obligaties. Echter snap ik een paar dingen niet.

De categorie. Ik zie A t/m F staan . Ik neem aan dat A de veilige optie is over t algemeen en F de minst veilige?

Onderstaande 3 voorbeelden geven allemaal minder dan 1% rente. Ik zie ze zelfs staan van 0%. De rente bij de Rabobank is momenteel 1.7%, en als ik het 3 maand vastzet, is dit 2,4%.

Waarom zou iemand deze dan kopen? Zelfs met een paar euro onder de nominale prijs kan dit toch niet uit met bijkomende DeGiro kosten ?

Is dit voor mensen die een dalende, of zelfs negatieve spaarrente verwachten?

0.75% 15JUL28

NL 0,75% 15JUL27

NEDERLAND0.5%JUL26

Zoals gezegd ben ik hier nieuw mee, ik zal wel iets niet snappen of over het hoofd zien.

Alvast heel erg bedankt!
pi_216632607
Ik ga dit even volgen uit interesse.
pi_216632627
Heb je de DeGiro toelatingstest al gedaan?
Zoals je je vragen formuleert komt op mij over als: wie kan me online helpen om in twee weken te leren viool spelen.
pi_216632661
tvp
pi_216632686
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 12:59 schreef vjjjj het volgende:
Hi,

Ben van plan (voor het eerst) wat te gaan beleggen, en daarvan een deel in (staats) obligaties. Echter snap ik een paar dingen niet.

De categorie. Ik zie A t/m F staan . Ik neem aan dat A de veilige optie is over t algemeen en F de minst veilige?

Onderstaande 3 voorbeelden geven allemaal minder dan 1% rente. Ik zie ze zelfs staan van 0%. De rente bij de Rabobank is momenteel 1.7%, en als ik het 3 maand vastzet, is dit 2,4%.

Waarom zou iemand deze dan kopen? Zelfs met een paar euro onder de nominale prijs kan dit toch niet uit met bijkomende DeGiro kosten ?

0.75% 15JUL28

NL 0,75% 15JUL27

NEDERLAND0.5%JUL26

Zoals gezegd ben ik hier nieuw mee, ik zal wel iets niet snappen of over het hoofd zien.

Alvast heel erg bedankt!
Ik zou het deel wat je in obligaties wil beleggen op een (deposito) spaarrekening zetten.
Het deel wat je wil beleggen in ETF's stoppen (S&P500 / Nasdaq 100).

En je buffer voor verwachte en onverwachte zaken gewoon op een reguliere spaarrekening.
pi_216632698
quote:
Hi,

............

Alvast heel erg bedankt!
https://www.degiro.nl/hel(...)tegorieen-bij-degiro
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:16:30 #7
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_216632750
quote:
Hi,

0.75% 15JUL28

NL 0,75% 15JUL27

NEDERLAND0.5%JUL26

Alvast heel erg bedankt!
Bij een rentepercentage 0 of heel laag zit het rendement doorgaans in de koersstijging. Je koop bijvoorbeeld op 90 en aan het einde van de looptijd krijg je 100.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_216632759
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zou het deel wat je in obligaties wil beleggen op een (deposito) spaarrekening zetten.
Het deel wat je wil beleggen in ETF's stoppen (S&P500 / Nasdaq 100).

En je buffer voor verwachte en onverwachte zaken gewoon op een reguliere spaarrekening.
Thanks voor je reply.
Ik ben een boek aan het lezen over beleggen en daarin wordt geadviseerd te spreiden. Dus een deel obligaties, een deel aandelen, een deel ETF's. Ik zie mezelf als passief en vrij voorzichtig dus dacht laat ik eens koekeloeren tussen de obligaties.
Is het nu niet het juiste moment om die te kopen? is dat wat je bedoeld? Of mis ik iets ?
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:30:16 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216632909
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:16 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Bij een rentepercentage 0 of heel laag zit het rendement doorgaans in de koersstijging. Je koop bijvoorbeeld op 90 en aan het einde van de looptijd krijg je 100.
Dit zal het wel zijn. En de prijs van obligaties wordt niet alleen bepaald door particulieren die als alternatief een spaarrekening hebben, maar ook door instituten die tegen zeer laag risico geld kwijt moeten. Die bepalen meer de koers
The End Times are wild
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:31:11 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216632921
Onder de 40 jaar hoef je je nog niet druk te maken over obligaties, dan kun je nog 100% in aandelen gaan
The End Times are wild
pi_216633117
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:17 schreef vjjjj het volgende:

[..]
Thanks voor je reply.
Ik ben een boek aan het lezen over beleggen en daarin wordt geadviseerd te spreiden. Dus een deel obligaties, een deel aandelen, een deel ETF's. Ik zie mezelf als passief en vrij voorzichtig dus dacht laat ik eens koekeloeren tussen de obligaties.
Is het nu niet het juiste moment om die te kopen? is dat wat je bedoeld? Of mis ik iets ?
Ik vind obligaties maar zonde van het rendement, dat kan vele tienduizenden Euro's schelen na decennia beleggen.

Als je belegt doe je dat met geld dat je kan missen en nu (en de komende 10 jaar) niet nodig hebt.
Dan zou ik er gewoon "offensief" in gaan en vol in ETF's (S&P500 / Nasdaq 100 of desnoods een World EFT).

Voor het defensieve deel / buffer hou je dan spaargeld aan.

Ben je 60 dan heb je weer andere dingen om over na te denken, bijvoorbeeld dat de markt wel een periode negatief kan zijn. Dus het kan dan wel slim zijn om een deel te verkopen (en in deposito's vast te zetten) en een deel in ETF's te houden.
pi_216633252
De obligaties worden me op een ander forum ook al afgeraden. Wellicht dat later deze week even een topic open over ETF's en aandelen ;)

Thanks allemaal!
pi_216633292
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:51 schreef vjjjj het volgende:
De obligaties worden me op een ander forum ook al afgeraden. Wellicht dat later deze week even een topic open over ETF's en aandelen ;)

Thanks allemaal!
Verkeerd boek gekocht
pi_216633323
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:51 schreef vjjjj het volgende:

Thanks allemaal!
Dat kan gewoon in het lopende topic. Dat is er juist om wildgroei te voorkomen.

WGR / [Beurs] Beursvloer #335 - Tariffs
pi_216633467
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind obligaties maar zonde van het rendement, dat kan vele tienduizenden Euro's schelen na decennia beleggen.

Als je belegt doe je dat met geld dat je kan missen en nu (en de komende 10 jaar) niet nodig hebt.
Dan zou ik er gewoon "offensief" in gaan en vol in ETF's (S&P500 / Nasdaq 100 of desnoods een World EFT).

Ben je 60 dan heb je weer andere dingen om over na te denken, bijvoorbeeld dat de markt wel een periode negatief kan zijn. Dus het kan dan wel slim zijn om een deel te verkopen (en in deposito's vast te zetten) en een deel in ETF's te houden.
Dat klopt inderdaad. Ik heb zelf een deel in ETF's (die overigens een enorm rendement op leverden in 2024). Het risico is afgedekt met putopties, maar de vraag is of dat niet gewoon zonde geld is.

Ik zoek nu zelf naar een middenweg om enerzijds de ETF's aan te houden, maar een deel van het restant niet te laten verdampen op een spaarrekening. Vandaar mijn interesse in dit topic. Obligaties leken mij een prima, redelijk veilige optie. In crypto/forex/vastgoed ben ik niet thuis, dus daar blijf ik verre van. Wat is het voordeel tav. depositos, naar jouw mening?
pi_216633838
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:05 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:

[..]
Dat klopt inderdaad. Ik heb zelf een deel in ETF's (die overigens een enorm rendement op leverden in 2024). Het risico is afgedekt met putopties, maar de vraag is of dat niet gewoon zonde geld is.

Ik zoek nu zelf naar een middenweg om enerzijds de ETF's aan te houden, maar een deel van het restant niet te laten verdampen op een spaarrekening. Vandaar mijn interesse in dit topic. Obligaties leken mij een prima, redelijk veilige optie. In crypto/forex/vastgoed ben ik niet thuis, dus daar blijf ik verre van. Wat is het voordeel tav. depositos, naar jouw mening?
Voordeel is een voorspelbaar rendement als je ze laat staan.

Er zijn natuurlijk meer zijwegen.

Zo had ik ook Amerikaanse REIT's (Crown Castle, Realty Income en Simon Property Group) voor het prima dividend. Die heb ik tijdelijk niet meer vanwege aanschaf van woning.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 15:34:54 #17
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_216634740
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Meh, er zijn genoeg obligaties of private credit waar de rendementen zeker interessant zijn. Gewoon staatspapier is voor de meeste retail beleggers inderdaad niet zo boeiend.
The more debt, the better
pi_216634962
- Ga weg met je bitcoin gezeik overal -

[ Bericht 89% gewijzigd door CoolGuy op 11-02-2025 16:00:29 ]
pi_216635156
Nou mijn hele bericht is weer verwijderd..

Negatieve spaarrente boeit niet zo, je moet dat dan verrekenen met de inflatie: reken met 10% inflatie.

Dus je moet boven de 10% maken wil het interessant zijn. Dan kom je maar op 1 ding uit en dat zijn geen staatsobligaties, al helemaal niet voor beginners.

en @CoolGuy wees eens cool, je neemt het blijkbaar nogal persoonlijk en dat is het niet.
  Moderator dinsdag 11 februari 2025 @ 16:13:55 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216635164
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 16:13 schreef achtja het volgende:
Nou mijn hele bericht is weer verwijderd..

Negatieve spaarrente boeit niet zo, je moet dat dan verrekenen met de inflatie: reken met 10% inflatie.

Dus je moet boven de 10% maken wil het interessant zijn. Dan kom je maar op 1 ding uit en dat zijn geen staatsobligaties, al helemaal niet voor beginners.

en @:CoolGuy wees eens cool, je neemt het blijkbaar nogal persoonlijk en dat is het niet.
Dit topic gaat over obligaties bij de Giro. JIJ grijpt elk topic aan om het over bitcoin te kunnen hebben. Stop daarmee, want die posts gaan gewoon weg als ze offtopic zijn en in dit topic is dat offtopic. Klaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216635174
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:31 schreef LXIV het volgende:
Onder de 40 jaar hoef je je nog niet druk te maken over obligaties, dan kun je nog 100% in aandelen gaan
Godver, moet ik nu al gaan afbouwen. Ik ben nog een Italian stallion man.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_216635178
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 16:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit topic gaat over obligaties bij de Giro. JIJ grijpt elk topic aan om het over bitcoin te kunnen hebben. Stop daarmee, want die posts gaan gewoon weg als ze offtopic zijn en in dit topic is dat offtopic. Klaar.
Ja ok, weer ontopic,

en Daarbij de hele wereld wilt momenteel af van staatsobligaties (zover dat kan) dus ik zou nogmaals zoals ik schreef in mijn eerste post, eerst verdiepen in! Want het zijn wel je hard verdiende centen.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 16:43:34 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216635460
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 16:15 schreef achtja het volgende:

[..]
Ja ok, weer ontopic,

en Daarbij de hele wereld wilt momenteel af van staatsobligaties (zover dat kan) dus ik zou nogmaals zoals ik schreef in mijn eerste post, eerst verdiepen in! Want het zijn wel je hard verdiende centen.
Als iedereen er van af wil, waarom renderen ze dan zo slecht?
The End Times are wild
pi_216635476
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 16:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als iedereen er van af wil, waarom renderen ze dan zo slecht?
Jij beantwoord jezelf
  dinsdag 11 februari 2025 @ 18:17:42 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216636639
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 16:44 schreef achtja het volgende:

[..]
Jij beantwoord jezelf
Nee. Als iedereen er van af wil dat daalt de prijs en stijgt dus het rendement!
The End Times are wild
  dinsdag 11 februari 2025 @ 18:40:44 #26
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_216636980
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 18:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Als iedereen er van af wil dat daalt de prijs en stijgt dus het rendement!
Ja, dit.
Voor de grote institutionele beleggers (bijvoorbeeld pensioenfondsen) zijn de staatsobligaties met de allerhoogste rating de basis van de beleggingsportefeuille. Ik voer de schaduwadministratie van een middelgroot pensioenfonds (belegd vermogen ruim EUR 13 miljard en ik schat (ik doe het uit mijn hoofd dus ik kan er wat naast zitten) dat ca. 25% daarvan is belegd in Nederlandse, Duitse en Franse staatsobligaties.
Normaal gesproken risicoloos.
Voor de rest inderdaad spreiden, spreiden en nog eens spreiden.
Zijn ze trouwens ook verplicht, voor zover ik weet en de regels niet veranderd zijn.

Maar dat is voor een particuliere belegger niet van toepassing dus in dit geval zou ik het advies van TFP volgen.
pi_216637556
Zou ik ook gewoon al m'n spaargeld op een beleggingsrekening kunnen zetten in plaats van mijn spaarrekening? Via de bank is aardig safe toch, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken dat dat ineens helemaal omlaag schiet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 19:34:16 #28
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_216637766
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:23 schreef Discombobulate het volgende:
Zou ik ook gewoon al m'n spaargeld op een beleggingsrekening kunnen zetten in plaats van mijn spaarrekening?
Het kan altijd natuurlijk.
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:23 schreef Discombobulate het volgende:
Via de bank is aardig safe toch, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken dat dat ineens helemaal omlaag schiet.
Hangt er maar net van af wat het risicoprofiel is van die beleggingsrekening. Maar ik neem dan aan dat je ook wel keuze hebt tussen profielen? Laag, middel, hoog risico? Dat zal je dan zelf moeten onderzoeken, of met hulp van iemand die er verstand van heeft.
pi_216638283
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:34 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Het kan altijd natuurlijk.
[..]
Hangt er maar net van af wat het risicoprofiel is van die beleggingsrekening. Maar ik neem dan aan dat je ook wel keuze hebt tussen profielen? Laag, middel, hoog risico? Dat zal je dan zelf moeten onderzoeken, of met hulp van iemand die er verstand van heeft.
Ja, gewoon de basis voor een beginnende belegger. Dus risico laag of middel. En het standaardpakket.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 20:22:42 #30
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_216638709
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:59 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ja, gewoon de basis voor een beginnende belegger. Dus risico laag of middel. En het standaardpakket.
Laat je adviseren door iemand die je heel goed kent, heel goed vertrouwt en heel goed je situatie kent.
Het kan echt echt per situatie heel erg verschillen.

En natuurlijk kennis van zaken heeft, maar dat kan ik niet beoordelen.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 20:29:19 #31
545 dop
:copyright: dop
pi_216638840
quote:
Hi,

0.75% 15JUL28

NL 0,75% 15JUL27

NEDERLAND0.5%JUL26

Dit zijn obligaties die langer geleden uitgegeven, met een lange looptijd.
Ze noteren onder de nominale waarde.
NL 0,75% 15JUL27 geeft elk jaar 0,75% rente en betaalt op 15juli 2027 ¤100 terug los tussentijds uitbetaalde rente (hij zal Ijn uitgegeven toen de geldmarkt rente veel lager was). Momenteel noteert deze obligaties grofweg ¤96 dat betekent als je ze koopt en vast houdt dat je in de komende als je ze laat aflopen uiteindelijk grofweg nog ¤1,50 rente krijgt uitgekeerd en ¤100 bij aflopen, wat ¤4 meer is dan je nu hebt betaald. Buiten aan en verkoop kosten is dat grofweg ¤2,75 per jaar wat dan weer heel dicht in de buurt is van de huidige rente.
Bij staatsobligaties die meer uitkeren dan de huidige rente zul je het omgekeerde zien die noteren iets boven de nominale waarde.
Dit alles wordt dan soms weer iets positief of negatief beļnvloeden naar gelang de verwachting in de markt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216639403
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 20:22 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Laat je adviseren door iemand die je heel goed kent, heel goed vertrouwt en heel goed je situatie kent.
Het kan echt echt per situatie heel erg verschillen.

En natuurlijk kennis van zaken heeft, maar dat kan ik niet beoordelen.
Dat is vooral als je zelf gaat klooien toch? Dat standaardpakket is toch gewoon S&P 500. Stel je doet weinig risico, hoe kan dat dat per situatie verschillen? Als persoon A hetzelfde bedrag heeft als persoon B, dan blijft het toch gewoon hetzelfde?

Ik ben echt een leek hoor.
pi_216644365
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 20:56 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dat is vooral als je zelf gaat klooien toch? Dat standaardpakket is toch gewoon S&P 500. Stel je doet weinig risico, hoe kan dat dat per situatie verschillen? Als persoon A hetzelfde bedrag heeft als persoon B, dan blijft het toch gewoon hetzelfde?

Ik ben echt een leek hoor.
Ook S&P kan naar beneden knallen:

Ik zou zeker nu niet met al je vermogen in het Amerika van de zeer wispelturige Trump gaan zitten. Straks heeft hij volgende week ruzie met Musk en zijn dan de techbedrijven aan de beurt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')