Door een zondagsrust op te leggen ...quote:Op woensdag 12 februari 2025 17:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ben vooral benieuwd hoe men dat voor zich ziet, dat miljoenen geseculariseerde NL'ers weer in de pas van Rome gaan lopen.
Gaat echt lekker he... Met al die volle Mediamarkten, zwembaden, bossen, Efteling, cafe's, restaria, eettenten, sportquote:Op woensdag 12 februari 2025 18:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Door een zondagsrust op te leggen ...
Dat doe ik toch ook? Dus waar heb je het dan over?quote:Op woensdag 12 februari 2025 17:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik juist niet. Daarom noem ik het "geloof",
Dat zal ik je haarfijn uitleggen. Hoe ik uiteindelijk tot het geloof ben gekomen, is door met een open geest alle informatie die relevant was voor het onderwerp tot mij te nemen. Als ik iets tegenkwam waarvan ik niet meteen kon zeggen of het klopte of niet, heb ik die informatie als nulhypothese gebruikt. Vervolgens heb ik gepoogd om die hypothese te falsificeren door tegengestelde informatie te vinden. Als ik die had gevonden, ging ik weer op zoek naar andere informatie om die nieuwe informatie te falsificeren die die informatie ontkracht. Op die manier kun je dus steeds onnauwkeurige informatie wegschrappen. Als je dan weer iets tegenkomt wat een eerdere aanname in twijfel brengt, ga je weer terug om dat weer te falsificeren. En als je dat maar lang genoeg blijft doen, zou je normaal gesproken steeds dichter bij de waarheid moeten uitkomen. Dat is de standaard manier waarop journalisten ook aan waarheidsvinding doen. Dat is niet 'wetenschap' volgens de natuurkunde nee, maar we zijn dan ook met totaal andere dingen bezig dan bètaweteschappen, we hebben het hier over literatuur, geschiedenis, taalkunde, theologie, enzovoorts.quote:maar wat jouw kennismethode precies is kan ik ook niet goed benoemen, want je hebt b.v. ook nogal afwijkende natuurwetenschappelijke overtuigingen. Voor mij persoonlijk is het een eigenaardige mengelmoes van geloof en pseudowetenschap, met een flinke scheut complotdenken en apofenie. Daarom stel ik ook dat jouw "feiten" en "bewijzen" niet overeenkomen met de noties van niet-christenen hier.
Tja, en ik vind dat je slecht bent in informatie en bronnen analyseren en verbanden leggen. Je lijkt ook totaal blind te zijn voor je eigen cognitieve biassen en vooronderstellingen op basis waarvan je stropoppen aanvalt en er een handje van hebt om in ad-hominems te vervallen. Dat zeg ik ook niet om je op de stang te jagen, maar als iemand die is opgeleid om dat soort dingen te analyseren.quote:Ik zeg dit niet om je op stang te jagen oid, ik zeg je alleen hoe een niet-christen als ik jouw argumentatie ervaar.
Daar laat ik het verder even bij
Waarom denk je dat dat niet meer kan?quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
De Eredivisie gaat niet door want de paus wil op zondag rust...
Kom ALSJEBLIEFT een keer terug naar de realiteit.
Het begint direct met:quote:Op woensdag 12 februari 2025 17:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Openbaring voorspelt geen toekomst.
En eindigt met:quote:1 Openbaring van Jezus Christus, die God Hem gegeven heeft om Zijn dienstknechten te laten zien wat spoedig moet geschieden, en Hij heeft die door Zijn engel gezonden en aan Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven.
2 Deze heeft van het Woord van God getuigd en van het getuigenis van Jezus Christus, alles wat hij gezien heeft.
3 Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.
7 Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, [...]
[...]
19 Schrijf nu op wat u hebt gezien, en wat is, en wat hierna zal geschieden.
Vraag me af hoe je dit dan leest.quote:22:7 En zie, Ik kom spoedig. Zalig is hij die de woorden van de profetie van dit boek in acht neemt.
22:10 En hij zei tegen mij: Verzegel de woorden van de profetie van dit boek niet, want de tijd is nabij.
22:18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
22:19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.
En hoe gaat de paus dat precies aanpakken?quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dat niet meer kan?
Hoe was dit pak 'm beet 70 jaar geleden? En de honderden jaren daarvoor?
Via de politiek. Jij als RKK-kenner moet dat toch ook weten.quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En hoe gaat de paus dat precies aanpakken?
Maak dat eens concreet. Geen Eredivise meer op zondag.
Juist. En hoe is dat precies een bewijs dat het de toekomst voorspelt?quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:27 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het begint direct met:
[..]
En eindigt met:
[..]
Vraag me af hoe je dit dan leest.
De enige partij in NL die voor zondagsrust is, is de SGP.quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Via de politiek. Jij als RKK-kenner moet dat toch ook weten.
Stel dat het wel gebeurt, wat dan?quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De enige partij in NL die voor zondagsrust is, is de SGP.
Ergens wel ironisch.
Dat gaat niet gebeuren.quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Stel dat het wel gebeurt, wat dan?
Ik heb geen glazen bol. Ik ben er alleen van overtuigd dat het gaat gebeuren, beginnend vanuit de VS, maar je ziet nu al overal ballonnetjes opgaan. Naarmate kerk en staat meer verenigd raken, worden gewetenskwesties politieke kwesties.quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren.
Geen hond in NL die dat gaat accepteren.
Mijn vraag was hoe je dit voor je ziet... via de politiek... OK... hoe zal dat gaan?
Hee als jij zegt ik onderzoek in de bijbel wat de Bijbel vertelt over het christendom, dan helemaal prima leuk.quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat doe ik toch ook? Dus waar heb je het dan over?
Dit forum is niet 'wetenschap', maar 'filosofie en levensbeschouwing'. Dat betekent ook dat we niet elke gedachte aan een rigoureuze empirische of anderszins wetenschappelijke methode hoeven te onderwerpen voordat we het recht hebben om die te uiten. Daar is ruimte voor, omdat de manier waarop een mens, inclusief jijzelf, de realiteit benadert en die navigeert, ook niet bestaat uit louter empirische en anderszins wetenschappelijke methoden. Kun jij bewijzen dat je morgen nog leeft? Kun jij bewijzen dat je een rationele gedachte hebt? Er zijn zoveel dingen die je niet kunt bewijzen, maar waar je allerlei aannames (oftewel geloofsovertuigingen) over hebt en op basis daarvan maak je keuzes in het leven. Wat ik bij jou de inrduk krijg, is dat je vrije gedachten wilt doodslaan met het argument 'het is niet per se waar'. Nee, dat klopt nee, daarom is er ook vrij verkeer van ideeën, zodat in die grote 'marktplaats' van ideeën wij met zijn allen een poging kunnen doen om aan een schat aan informatie de waarheid te destilleren. Als je daar geen interesse in hebt, wat doe je dan in een forum als levensbeschouwing en filosofie?
[..]
Dat zal ik je haarfijn uitleggen. Hoe ik uiteindelijk tot het geloof ben gekomen, is door met een open geest alle informatie die relevant was voor het onderwerp tot mij te nemen. Als ik iets tegenkwam waarvan ik niet meteen kon zeggen of het klopte of niet, heb ik die informatie als nulhypothese gebruikt. Vervolgens heb ik gepoogd om die hypothese te falsificeren door tegengestelde informatie te vinden. Als ik die had gevonden, ging ik weer op zoek naar andere informatie om die nieuwe informatie te falsificeren die die informatie ontkracht. Op die manier kun je dus steeds onnauwkeurige informatie wegschrappen. Als je dan weer iets tegenkomt wat een eerdere aanname in twijfel brengt, ga je weer terug om dat weer te falsificeren. En als je dat maar lang genoeg blijft doen, zou je normaal gesproken steeds dichter bij de waarheid moeten uitkomen. Dat is de standaard manier waarop journalisten ook aan waarheidsvinding doen. Dat is niet 'wetenschap' volgens de natuurkunde nee, maar we zijn dan ook met totaal andere dingen bezig dan bètaweteschappen, we hebben het hier over literatuur, geschiedenis, taalkunde, theologie, enzovoorts.
[..]
Tja, en ik vind dat je slecht bent in informatie en bronnen analyseren en verbanden leggen. Je lijkt ook totaal blind te zijn voor je eigen cognitieve biassen en vooronderstellingen op basis waarvan je stropoppen aanvalt en er een handje van hebt om in ad-hominems te vervallen. Dat zeg ik ook niet om je op de stang te jagen, maar als iemand die is opgeleid om dat soort dingen te analyseren.
Totale waanzin....quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb geen glazen bol. Ik ben er alleen van overtuigd dat het gaat gebeuren, beginnend vanuit de VS, maar je ziet nu al overal ballonnetjes opgaan. Naarmate kerk en staat meer verenigd raken, worden gewetenskwesties politieke kwesties.
Wat ik al wel zie, is dat er allerlei clubs en organisaties zijn die hier al voor pleiten, en dan vooral in naam van de familie en in naam van de natuur:
https://www.greensabbathproject.net/
https://europeansundayalliance.eu/
https://familysolidarity.(...)-common-day-of-rest/
Enzovoorts.
De paus is er duidelijk over: zondagsrust is goed voor de familie en om de aarde te redden van klimaatverandering en natuurvernietiging door ongebreideld kapitalisme. Dat zijn de twee hoofdkenmerken.
Lobby's voor klimaatactie hebben we al jaren. Het verzet tegen wat velen beschouwen als een aanval op de familie via Woke begint ook steeds meer te groeien.
Zondagsrust zal een oplossing zijn waar de hele wereld zich in kan vinden als middel om de grote kwesties van vandaag op te lossen.
Dat mensen daar zich niet aan onderwerpen? Tijdens corona lieten miljarden mensen zich ook praktisch in hun huis opsluiten en werd commerciële activiteit ingeperkt, soms maanden aan een stuk. Je moet echt niet denken dat mensen zich niet aan zoiets onderwerpen als de omstandigheden niet zo zijn dat mensen daar vrijwillig voor kiezen of zich simpelweg laten dwingen.
We hebben het hier toch niet over hoe oud de aarde is?quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:43 schreef dop het volgende:
[..]
Hee als jij zegt ik onderzoek in de bijbel wat de Bijbel vertelt over het christendom, dan helemaal prima leuk.
Maar als we gaan onderzoeken hoe oud de aarde is of hoe de mens is ontstaan, dan kun je niet telkens tot de conclusie komen dat de vraag te moeilijk is of niet te bewijzen, om vervolgens te komen vertellen. Ja maar de bijbel zegt, en gezien ik geen fouten in de bijbel vind en ik (voor mij zelf ) geen afdoende wetenschappelijke methode kan vinden om die moeilijke vraag te beantwoorden dan is wat de Bijbel zegt het juiste antwoord. Want ik kan geen fouten in de Bijbel vinden dus alle vragen waar ik het antwoord niet op weet kan ik zo uit de bijbel oplepelen.
Dat noemen we allemaal Geloof, helaas voor jouw, dit topic heet, de waarheid over.....
En niet mijn geloof in.....
Ja... de wereld is miljarden jaren oud.quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We hebben het hier toch niet over hoe oud de aarde is?
Ik maak daar toch ook geen stokpaardje van als iets dat we hier moeten bespreken of waarvan iedereen moet aannemen dat wat ik daarover geloof waar is?
Dat wil niet zeggen dat ik geen empirische gegeven heb om mijn standpun te onderbouwen. Maar het is hier helemaal niet aan de orde.
Ik weet niet of het onder Trump gebeurt, dat heb ik ook niet gezegd.quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Totale waanzin....
Klimaatactivisten zijn nu ineens de stoottroepen van de paus, en uitgerekend het conservatief Evangelische Amerika onder Trump gaat met de paus plannen smeden om een verplichte zondagrust op te leggen. Datzelfde Amerika dat schijt heeft aan klimaat en 'sociale rechtvaardigheid', want dat is communisme.
Dit is toch niet serieus te nemen, man.
Ik heb zo'n vermoeden dat dat geen katholieken waren...quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet niet of het onder Trump gebeurt, dat heb ik ook niet gezegd.
Weet je dat er eind 19e eeuw al voor zondagswetten in de VS gelobbied werd, en dat die bijna werden aangenomen, maar dat een zevendedagsadventist daar toen een stokje voor heeft gestoken, waardoor ze niet werden aangenomen?
De geschiedenis herhaalt zich altijd.
Nee, dat waren 'protestanten' inderdaad.quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb zo'n vermoeden dat dat geen katholieken waren...![]()
Maar ja, dat zijn dan weer geen 'echte protestanten', en zo kun je je favoriete zondenbok van stal blijven halen, alles om die totaal wereldvreemde 'profetie' maar overeind te houden.
Nogmaals: hoe gaat dat in NL via de politiek, die afgedwongen zondagsrust? Kun je ook aangeven welke katholieke partijen we nog hebben in Nederland? En of de SGP wel echt gereformeerd is?
Zoals jij doet, met je doemprofetieën?quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
I Je heoft mensen alleen maar te traumatiseren door hen te doen geloven dat hun leven in gevaar is, en mensen doen wat je ze opdraagt.
Ik begrijp sinds kort dat zelfs aartsconservatieve Calvinisten eigenlijk afgezanten van de paus zijn inderdaad...quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, dat waren 'protestanten' inderdaad.
Daarom ben ik ook geen 'protestant' waar je altijd op af zit te geven, maar een zevendedagsadventist.
Welke doemprofetieën? Dat God de wereld zal oordelen?quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals jij doet, met je doemprofetieën?
De Catholic Mirror...quote:Op woensdag 12 februari 2025 18:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Welke doemprofetieën? Dat God de wereld zal oordelen?
Heb je trouwens dat artikel van de Catholic Mirror gelezen over de zondagsrust?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |