Inderdaad, het meest nuttige aan dit topic is dat we met elkaar uitwisselen hoe je aan je informatie moet komen. Als je zelfstandig deze wereld betreedt is de kans groot dat je dingen over het hoofd ziet. (Je denkt dat je het allemaal weet, maar met elkaar weten we veel meer)quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:25 schreef Essebes het volgende:
[..]
Nee, nee, geeft niet. Ik heb dit ook stap voor stap uitgevonden hoor.
Ze worden daar steeds strenger in, juist omdat er zoveel fraudes zijn. En niet alleen of iemand anders de opdracht vanaf jouw rekening doet, maar ook dat mensen er in geluisd worden via mooie verhalen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:05 schreef AnneX het volgende:
Haha…vanmiddag: na ( poging tot) overschrijven van flink bedrag naar Raisin wordt de ing rekening geblokkeerd.
Terwijl ik een limiet verhoging had ingesteld tot vrijdag.
Direct daarna een telefoontje van de fraudehelpdesk.👍🏼 Laat mij eerst zijn tel.nr checken en stelt allerlei vragen. En na deblokkeren laat / wacht hij ons af om alsnog in alle rust door het overschrijf proces lopen. 😎
Wat een dag.
Is het één van jullie wel eens gebeurd om gebeld te worden door je eigen bank om te verifiëren?
Nee, is me nooit overkomen terwijl ik gelden met enige regelmaat van en naar andere banken verplaats waarbij ING slechts een tussen bank is. Heb daar eigenlijk nooit meer dan 100 euro op staan.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:05 schreef AnneX het volgende:
Haha…vanmiddag: na ( poging tot) overschrijven van flink bedrag naar Raisin wordt de ing rekening geblokkeerd.
Direct daarna een telefoontje van de fraudehelpdesk.👍🏼 Laat mij eerst zijn tel.nr checken en stelt allerlei vragen. En na deblokkeren laat / wacht hij ons af om alsnog in alle rust door het overschrijf proces lopen. 😎
Wat een dag.
Is het één van jullie wel eens gebeurd om gebeld te worden door je eigen bank om te verifiëren?
Verkeerde. Dit is sparenquote:Op donderdag 19 juni 2025 20:43 schreef obligataire het volgende:
De recovery bij Kapitaal op Maat komt op stoom , vandaag weer een goede doos ijsjes van (ik vermoed) Super Cunt Den Bosch.
Ik had wel eens geld naar Raisin overgemaakt vanaf een andere 'vreemde' ING-rekening. Toen werd mijn account direct op non-actief gezet en moest ik me verantwoorden. Dat was overigens met een mailtje snel weer geregeld.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:05 schreef AnneX het volgende:
Wat een dag.
Ja, dat heb ik ook gehad toen ik een paar jaar geleden mijn eerste grote overboeking naar de Openbank deed.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:05 schreef AnneX het volgende:
Wat een dag.
Nee, nog nooit.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:05 schreef AnneX het volgende:
Wat een dag.
Ja dat heb ik vorige week gehad met de ABN-AMRO.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:05 schreef AnneX het volgende:
Wat een dag.
Dat is al sinds jaar en dag zo.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:39 schreef AnneX het volgende:
Oh, dit hoorde ik vanavond van iemand. Was nieuw(s) voor mij.
Tot nu toe ging ik uit van pér bank pér rekening zoals en/of, dus max 100.000 tezamen.
Quote: “ Gezamenlijke rekeningen:
Ook voor gezamenlijke rekeningen, bijvoorbeeld een en/of rekening, is het zo dat de bescherming van 1 cent tot ¤ 100.000 geldt per persoon. Heeft u samen met uw partner een en/of-rekening? Dan heeft u dus samen tot ¤ 200.000 aan bescherming.”
Bron: https://www.dnb.nl/betrou(...)mijn-geld-beschermd/
Dat zal en wist ik niet. Dacht per bank.quote:
Het deel van de quote geldt inderdaad voor de hele EU.quote:Op zondag 22 juni 2025 00:05 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dat zal en wist ik niet. Dacht per bank.
Geldt dat ook voor banken in het buitenland? Binnen Europa.
Aha. 👍🏼 Nog duidelijker. Dank.quote:Op zondag 22 juni 2025 06:44 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het deel van de quote geldt inderdaad voor de hele EU.
Er wordt gekeken naar jouw vordering per banklicentie, ongeacht hoeveel bankrekeningen hier onder zitten. Dus heb je 1 rekening met meerdere personen dan heeft elke persoon een garantie tot een 100.000. Andersom heeft 1 persoon meerdere rekeningen, dan worden al die rekeningen op 1 hoop gegooid en uiteindelijk heb je dan totaal een 100.000 garantie.
Dit is nog eens extra moeilijk om te zien wanneer die bank onder meerdere namen in de markt staat. Neem bijvoorbeeld Regio Bank, SNS en ASN. Uiteindelijk werken die allemaal onder 1 'de Volksbank' dus daar voelt het misschien of je bij meerdere banken zit, maar je zit er uiteindelijk maar bij 1.
Een ander voorbeeld waarbij het allemaal moeilijker wordt, stel jij hebt een bankrekening en daarnaast heeft de VvE waar jij lid van bent ook een bankrekening bij diezelfde bank. Ook hier gaat er gekeken worden naar jouw vordering naar die bank, dus het saldo van de VvE wordt teruggerekend naar jouw deel. Dat deel wordt meegenomen bovenop alle rekeningen die je verder nog had.
Is dat zo? Als de Vereniging van Eigenaars een rechtspersoon is, dan is het de rechtspersoon die een bankrekening heeft geopend en dus ook de rechtspersoon die een vordering heeft op de bank. Niet de individuele eigenaars. Dat de eigenaars op hun beurt weer een vordering hebben op de VvE, doet daar niet aan af. Met jouw redenering zouden VvE's veilig meer dan ¤ 100.000,- op een spaarrekening kunnen zetten. Jij schrijft immers dat het risico bij de eigenaars legt. Maar in de praktijk doen VvE's juist veel moeite om niet meer dan ¤100.000 op één spaarrekening te hebben staan, zodat zij onder het depositogarantiestelsel blijven vallen. Op de website van VvE Belang lees ik dan ook:quote:Op zondag 22 juni 2025 06:44 schreef snabbi het volgende:
Een ander voorbeeld waarbij het allemaal moeilijker wordt, stel jij hebt een bankrekening en daarnaast heeft de VvE waar jij lid van bent ook een bankrekening bij diezelfde bank. Ook hier gaat er gekeken worden naar jouw vordering naar die bank, dus het saldo van de VvE wordt teruggerekend naar jouw deel. Dat deel wordt meegenomen bovenop alle rekeningen die je verder nog had.
Bij een informele vereniging heb je wél gelijk, vermoed ik.quote:VvE’s die veel spaargeld in hun reservefonds hebben (bijvoorbeeld omdat er een duur onderhoudsproject aankomt) willen dat geld veelal verdelen over twee spaarrekeningen. Immers: in het Nederlandse depositogarantiestelsel is spaargeld gegarandeerd tot 100.000 euro. Per VvE dus.
Dank voor de aanvulling. Dit is dus precies zo'n ding waarom het allemaal een stuk complexer is en we van elkaar kunnen leren.quote:Op zondag 22 juni 2025 08:37 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Is dat zo? Als de Vereniging van Eigenaars een rechtspersoon is, dan is het de rechtspersoon die een bankrekening heeft geopend en dus ook de rechtspersoon die een vordering heeft op de bank. Niet de individuele eigenaars. Dat de eigenaars op hun beurt weer een vordering hebben op de VvE, doet daar niet aan af. Met jouw redenering zouden VvE's veilig meer dan ¤ 100.000,- op een spaarrekening kunnen zetten. Jij schrijft immers dat het risico bij de eigenaars legt. Maar in de praktijk doen VvE's juist veel moeite om niet meer dan ¤100.000 op één spaarrekening te hebben staan, zodat zij onder het depositogarantiestelsel blijven vallen. Op de website van VvE Belang lees ik dan ook:
[..]
Bij een informele vereniging heb je wél gelijk, vermoed ik.
Dus je hebt gelijk, ik ook en het is in elk geval niet zo'n handig voorbeeld.quote:Info: in Duitsland wordt de VvE gezien als deposant, daardoor heeft elk individuele VvE-lid tot ¤100.000,- zekerheid bij ons.
Geeft niet. Graag gedaan.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:00 schreef snabbi het volgende:
Dus je hebt gelijk, ik ook en het is in elk geval niet zo'n handig voorbeeld.
Weer het verkeerde topic 😉quote:Op zondag 29 juni 2025 12:41 schreef obligataire het volgende:
De specificatie v.d. maandbetaling van WvjG staat weer online.
Ja, ik maakte een groot bedrag over naar mijn nieuwe internet spaarrekening en werd binnen 15 minuten gebeld door mijn bank. Was vrij snel opgelost na wat vragen te beantwoorden. Ik vond het wel prettig dat er zo alert en proactief werd gehandeld.quote:Op donderdag 19 juni 2025 20:05 schreef AnneX het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |