abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 10 februari 2025 @ 08:40:22 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_216616389

quote:
‘Gat in de grond’ als wc keert terug: Oostenrijk plaatst tientallen hurktoiletten
Vakantiegangers die in het verleden in Frankrijk waren kennen ze ongetwijfeld: toiletten die bestaan uit twee voetsteunen met daartussen een gat in de grond. Door gebrekkige hygiëne vormden ze vaak het dieptepunt van een tussenstop. Maar nu zijn ze terug.

Het Oostenrijkse snelwegbedrijf Asfinag rust zijn verzorgingsplaatsen steeds vaker uit met deze zogeheten hurktoiletten. Ze maken nu deel uit van de ‘standaarduitrusting voor parkeerplaatsen’, aldus bouwmanager Elfriede Mayr tegen de Oostenrijkse radio-omroep (ORF).
Deze toiletten zijn - afgezien van Frankrijk - vrij ongebruikelijk in Europa. In de Arabische wereld en Zuidoost-Azië komen ze veel vaker voor. In plaats van op een toiletbril te zitten, hurkt de gebruiker boven een gat in de vloer. Deskundigen benadrukken keer op keer dat deze vorm van ontlasting gezonder is: er is minder contact nodig en het is dus hygiënischer.

‘Vollediger stoelgang’
Althans: als de toiletten regelmatig schoon worden gehouden. Oudere vakantiegangers herinneren zich ongetwijfeld met slecht gemikte drollen bezaaide hurktoiletten langs de Franse snelwegen of op Franse campings. En toch roemen experts voordelen als een snellere, gemakkelijker en vollediger stoelgang en de preventie van aambeien.

Tegenstanders en ervaringsdeskundigen herinneren zich vooral de snel optredende en onbedwingbare beenkramp, natte enkels door opspattende urine en de penetrante lucht die opstijgt uit het tochtgat onder hen. Voor Asfinag speelt vooral een rol dat ze beter bestand zijn tegen vandalisme dan een zittoilet en bovendien makkelijker zijn schoon te houden.

‘Goede feedback’
Volgens woordvoerder Mayr hoeven ze alleen afgespoten te worden met een hogedrukspuit. ,,Daarvoor zijn ze zeer geschikt. Wij maken onze rustplekken gemiddeld vijf keer per dag schoon”, zegt ze tegen het Duitse opinieblad Stern. De organisatie zegt goede feedback te hebben ontvangen van zowel het schoonmaakpersoneel als van de klanten. Daar zaten ongetwijfeld geen gehandicapten tussen, want voor hen is dit toilet niet geschikt.

Het is niet bekend hoeveel Oostenrijkse rustplaatsen inmiddels over hurktoiletten beschikken, maar één ding is zeker: hun aantal neemt toe. Voor zover bekend zijn er in Duitsland en Nederland nog geen plannen om de hurktoiletten te herintroduceren. Zeker niet in de betaalde toiletten van tankstations langs de snelweg, die worden uitgebaat door commerciële bedrijven als 2theloo en One Hundred Restrooms, omdat dit niet zou passen bij de luxe beleving die de bedrijven willen aanbieden aan hun klanten.
https://www.ad.nl/auto/ga(...)ktoiletten~a8839f7f/

POLL
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_216616421
Afgelopen zomer op de terugweg moesten mijn kinderen dusdanig nodig dat we gingen stoppen bij zo’n parkeerplek in Frankrijk met een toilet ipv 1 van de grotere tankstations.

Het hokje was al vrij schimmig, zo’n betonnen bunkertje met verlichting die steeds aan het knipperen is. Eenmaal binnen is er een gat in de vloer van zo’n 50 cm in diameter met poep eromheen, poep op de muren ernaast en poep in de gehele ‘wc’. Honderden vliegen vlogen in en uit en de stank was echt ongekend. Zelfs plassen was te goor voor woorden om daar te doen.

Zover mijn anekdote.
pi_216616449
Ranzige dingen waren dat altijd...

Ik tafel altijd licht voor ik op vakantie ga, dan weet ik iig zeker dat ik onderweg niet hoef te bouten...
:')
pi_216616469
Gross :r
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_216616483
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 08:43 schreef Pizzakoppo het volgende:
Afgelopen zomer op de terugweg moesten mijn kinderen dusdanig nodig dat we gingen stoppen bij zo’n parkeerplek in Frankrijk met een toilet ipv 1 van de grotere tankstations.

Het hokje was al vrij schimmig, zo’n betonnen bunkertje met verlichting die steeds aan het knipperen is. Eenmaal binnen is er een gat in de vloer van zo’n 50 cm in diameter met poep eromheen, poep op de muren ernaast en poep in de gehele ‘wc’. Honderden vliegen vlogen in en uit en de stank was echt ongekend. Zelfs plassen was te goor voor woorden om daar te doen.

Zover mijn anekdote.
Slechte ervaringen met dergelijke "wc"s" heeft mij lang geleden al geïnspireerd een verzameling aan te leggen van foto's van de goorste wc's die ik op vakantie ben tegengekomen. :')
  maandag 10 februari 2025 @ 08:55:23 #6
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_216616534
Als ik zoiets tegenkwam, dan ging ik buiten tegen een boom pissen.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_216616563
Precies de reden dat je niet altijd moet afgaan op de mening van experts, iemand die ooit in frankrijk bij een dergelijk toilet is geweest weet wat voor een hel dat is.
  maandag 10 februari 2025 @ 09:07:44 #8
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216616629
Absoluut jeugdtrauma's :r als het even kan blijf ik er ver van weg, dan maar ergens langs de weg in de bosjes op een parking.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_216616637
De normale toiletten langs de snelweg zijn vaak net zo ranzig. En het ergste daarvan is dus dat je reet daadwerkelijk contact heeft met zo'n ondergespoten bril.
Allah Al Watan Al Malik
pi_216616658
Het is wel de beste manier om je bekkenbodemspieren te ontspannen om goed te poepen. Veel kwalen bij het poepen hebben we te danken aan zit wc's.
pi_216616752
quote:
9s.gif Op maandag 10 februari 2025 08:51 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Slechte ervaringen met dergelijke "wc"s" heeft mij lang geleden al geïnspireerd een verzameling aan te leggen van foto's van de goorste wc's die ik op vakantie ben tegengekomen. :')
Uploaden die hap :7
pi_216616785
Als de mobiliteit van je enkels een beetje beperkt is zit je wel je eigen broek te bevuilen.
pi_216616854
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 09:24 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Uploaden die hap :7
Stukken beter dan een hurktoilet dit:

Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  maandag 10 februari 2025 @ 09:39:37 #14
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_216616887
quote:
Deze toiletten zijn - afgezien van Frankrijk - vrij ongebruikelijk in Europa.
Zeker nog nooit in Zuidoost-Europa geweest.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_216617040
Beschamend dat we in Europa niet in staat zijn om fatsoenlijke en gratis openbare toiletten neer te zetten en die schoon te houden.
pi_216617177
Als ze normaal onderhouden worden vind ik ze fijner dan iets waar de hele wereld met blote billen op gezeten heeft.
Maar omdat ze eenvoudiger te onderhouden zijn moet geen excuus worden om niet te onderhouden.

Als je ooit een tiny house gaat bouwen kan je deze toilet mooi combineren en een douche.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216617368
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 08:43 schreef Pizzakoppo het volgende:

Zover mijn anekdote.
Mijn idee ook. Heb er in azie een paar keer gebruik van moeten maken maar het is hygienischer herken ik niet.
Als je niet weet hoe het moet wordt het een grote smeerboel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216617425
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mijn idee ook. Heb er in Azië een paar keer gebruik van moeten maken maar het is hygienischer herken ik niet.
Als je niet weet hoe het moet wordt het een grote smeerboel.
Hoe leer je schijten op een hurktoilet zonder de boel eronder te schijten?
  Moderator maandag 10 februari 2025 @ 10:27:00 #19
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216617447
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:25 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Gewoon boven dat gat hangen. Zo lastig is dat toch niet? Op een normale plee valt je stront toch ook op het plateau en zit het niet tegen de randen?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_216617459
quote:

[..]
Ervaring
quote:

[..]
Ervaring.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_216617469
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:27 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Gewoon boven dat gat hangen. Zo lastig is dat toch niet? Op een normale plee valt je stront toch ook op het plateau en zit het niet tegen de randen?
Nee je moet er heel anders bij gaan staan anders zit heel de muur onder.
pi_216617586
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee je moet er heel anders bij gaan staan anders zit heel de muur onder.
Als je last hebt van Duitse regen sowieso...
pi_216617660
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 09:09 schreef Mutant01 het volgende:
De normale toiletten langs de snelweg zijn vaak net zo ranzig. En het ergste daarvan is dus dat je reet daadwerkelijk contact heeft met zo'n ondergespoten bril.
Daarom ga je er maar op staan.. jurk omhoog en laten gaan!!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216617665
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 09:36 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Stukken beter dan een hurktoilet dit:

[ afbeelding ]
Trainspotting :Y
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216617673

[ Bericht 63% gewijzigd door xpompompomx op 10-02-2025 10:43:17 ]
pi_216617694

[ Bericht 100% gewijzigd door CarbonC op 10-02-2025 10:47:19 ]
pi_216617701
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:43 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Verkeerde onderwerp...
Echt?
  maandag 10 februari 2025 @ 10:53:09 #28
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_216617814
Mooie usernaam, Hurktoilet O+

Check:
@Hurktoilet

Is helaas niet meer vrij _O_
  maandag 10 februari 2025 @ 10:56:27 #29
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216617855
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 09:53 schreef CarbonC het volgende:
Beschamend dat we in Europa niet in staat zijn om fatsoenlijke en gratis openbare toiletten neer te zetten en die schoon te houden.
Dit met name toch?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 10 februari 2025 @ 10:58:27 #30
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_216617876
Sowieso vrijwel altijd een gruwel om openbare toiletten te gebruiken, probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Laatst moest ik 1.5 uur met een IC reizen voor werk en na een uurtje moest de liter ochtend koffie er toch echt uit. Niet normaal hoe smerig het toilet in die trein was, stonk als de hel, alles onder de graffiti en beschadigd. Gelukkig kan ik staand mn behoefte doen maar na een minuutje stilstaan plakte mn schoenen aan de grond vast. Gat-verdamme.
  maandag 10 februari 2025 @ 11:01:17 #31
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_216617912
quote:
10s.gif Op maandag 10 februari 2025 09:39 schreef Dven het volgende:

[..]
Zeker nog nooit in Zuidoost-Europa geweest.
In italië zijn er genoeg
pi_216617954
Dit soort wc's heb je toch alleen maar op van die kleine parkeerplaatsen zonder verdere faciliteiten? Zolang je bij een grote parkeerplaats stopt met tankstation/winkeltjes/restaurant etc heb je eigenlijk 9 van de 10 keer een redelijk goed onderhouden, normale wc-pot is mijn ervaring. Zelfs in de 90s in Frankrijk was dat al zo, die gaten zijn in ieder geval geen jeugdtrauma terwijl we wel elk jaar met de auto naar Spanje gingen dus ik ben op meer dan genoeg Franse parkeerplaatsen geweest.
  maandag 10 februari 2025 @ 11:07:40 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216617980
Laat de Europese commissie ons een lol doen en verbied deze krengen.
pi_216618102
Dit is zo ontzettend smerig.
pi_216618189
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:07 schreef Hexagon het volgende:
Laat de Europese commissie ons een lol doen en verbied deze krengen.
Of begin met het installeren van die dingen in de gebouwen van het Europees parlement en de Europese commissie.
pi_216618237
Als ik zon wc tegen kom kan ik je garanderen dat ik er een teringzooi achterlaat. Deze wc’s zijn pure klantenhaat
  maandag 10 februari 2025 @ 11:34:04 #37
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216618239
Openbare toiletten zijn sowieso vaak ranzig. In Parijs hebben ze zelfreinigende toiletten die na elk bezoek helemaal schoongespoeld worden. Die zijn ook vies maar beter te doen :P

Hurktoiletten op zich zijn prima, maar veel mensen maken er een bende van omdat ze niet weten hoe ze ze moeten gebruiken :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_216618274
Het wordt smerig gevonden omdat de eigenaar van zo'n plee het veelal in het openbaar niet belangrijk vindt de boel hygienisch te houden. Mensen die zo'n wc niet gewend zijn maken er al helemaal een *badum tsh* potje van. Vooral in het openbaar

Hurkend je behoefte doen is een stuk gezonder voor je.
Heel veel sambal
pi_216618419
Ik had een keer ontzettende diarree en heb dat hele ding toen ondergescheten.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  maandag 10 februari 2025 @ 11:53:38 #40
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_216618489
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 08:47 schreef Toine51 het volgende:
Ranzige dingen waren dat altijd...

Ik tafel altijd licht voor ik op vakantie ga, dan weet ik iig zeker dat ik onderweg niet hoef te bouten...
Voor de rest niet persoonlijk hoor, maar waarom voel je de behoefte om je stoelgang stages met ons te delen? :?

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  maandag 10 februari 2025 @ 11:59:44 #41
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_216618589
Ranzige bende.
  maandag 10 februari 2025 @ 12:01:30 #42
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_216618604
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:04 schreef Irritatie100 het volgende:
Dit soort wc's heb je toch alleen maar op van die kleine parkeerplaatsen zonder verdere faciliteiten? Zolang je bij een grote parkeerplaats stopt met tankstation/winkeltjes/restaurant etc heb je eigenlijk 9 van de 10 keer een redelijk goed onderhouden, normale wc-pot is mijn ervaring. Zelfs in de 90s in Frankrijk was dat al zo, die gaten zijn in ieder geval geen jeugdtrauma terwijl we wel elk jaar met de auto naar Spanje gingen dus ik ben op meer dan genoeg Franse parkeerplaatsen geweest.
Tegenwoordig zijn die toiletten ook gewoon zeer schoon bij tankstations, je betaalt er doorgaans ook voor, in Duitsland krijg je dan ook altijd nog zo'n 0,50 euro voucher (in Nederland misschien ook wel)
pi_216618605
quote:
10s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ik had een keer ontzettende diarree en heb dat hele ding toen ondergescheten.
Ik heb altijd het idee gehad dat iedereen die op hurktoiletten schijt ontzettende diarree heeft.

Maar toegegeven, dat zijn ook de enige keren dat ik op een hurktoilet schijt.
  maandag 10 februari 2025 @ 15:01:44 #44
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216620940
quote:
9s.gif Op maandag 10 februari 2025 08:51 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Is daar een Insta-account oid van?
pi_216620946
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 15:01 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Is daar een Insta-account oid van?
Alleen nog een mapje ergens op mijn pc thuis :P
pi_216621029
Oostenrijk was altijd al een schijtland.
pi_216621314
quote:
15s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:53 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Voor de rest niet persoonlijk hoor, maar waarom voel je de behoefte om je stoelgang stages met ons te delen? :?

:{²
Nou, dat kan ik jou herzelfde vragen. Waarom moet je steeds jouw sprookjesgeloof met ons delen?
  maandag 10 februari 2025 @ 16:19:11 #48
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_216622033
quote:
16s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:34 schreef Starhopper het volgende:
Openbare toiletten zijn sowieso vaak ranzig. In Parijs hebben ze zelfreinigende toiletten die na elk bezoek helemaal schoongespoeld worden. Die zijn ook vies maar beter te doen :P

Hurktoiletten op zich zijn prima, maar veel mensen maken er een bende van omdat ze niet weten hoe ze ze moeten gebruiken :')
Zo'n ronddraaiende bril _O_

En dan heel recalcitrant een drol op de bril leggen, die dan lekker uitgesmeerd wordt |:)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Spellchecker maandag 10 februari 2025 @ 17:27:43 #49
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216622885
Naar Oostenrijk ga je meestal op wintersport.

Sta je daar met je ski-jack en thermo-overall. _O- _O- _O- _O-
pi_216623082
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 16:19 schreef Dven het volgende:

[..]
Zo'n ronddraaiende bril _O_

En dan heel recalcitrant een drol op de bril leggen, die dan lekker uitgesmeerd wordt |:)
:') Dit klinkt als een ervaringsdeskundige
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')