https://www.ad.nl/auto/ga(...)ktoiletten~a8839f7f/quote:‘Gat in de grond’ als wc keert terug: Oostenrijk plaatst tientallen hurktoiletten
Vakantiegangers die in het verleden in Frankrijk waren kennen ze ongetwijfeld: toiletten die bestaan uit twee voetsteunen met daartussen een gat in de grond. Door gebrekkige hygiëne vormden ze vaak het dieptepunt van een tussenstop. Maar nu zijn ze terug.
Het Oostenrijkse snelwegbedrijf Asfinag rust zijn verzorgingsplaatsen steeds vaker uit met deze zogeheten hurktoiletten. Ze maken nu deel uit van de ‘standaarduitrusting voor parkeerplaatsen’, aldus bouwmanager Elfriede Mayr tegen de Oostenrijkse radio-omroep (ORF).
Deze toiletten zijn - afgezien van Frankrijk - vrij ongebruikelijk in Europa. In de Arabische wereld en Zuidoost-Azië komen ze veel vaker voor. In plaats van op een toiletbril te zitten, hurkt de gebruiker boven een gat in de vloer. Deskundigen benadrukken keer op keer dat deze vorm van ontlasting gezonder is: er is minder contact nodig en het is dus hygiënischer.
‘Vollediger stoelgang’
Althans: als de toiletten regelmatig schoon worden gehouden. Oudere vakantiegangers herinneren zich ongetwijfeld met slecht gemikte drollen bezaaide hurktoiletten langs de Franse snelwegen of op Franse campings. En toch roemen experts voordelen als een snellere, gemakkelijker en vollediger stoelgang en de preventie van aambeien.
Tegenstanders en ervaringsdeskundigen herinneren zich vooral de snel optredende en onbedwingbare beenkramp, natte enkels door opspattende urine en de penetrante lucht die opstijgt uit het tochtgat onder hen. Voor Asfinag speelt vooral een rol dat ze beter bestand zijn tegen vandalisme dan een zittoilet en bovendien makkelijker zijn schoon te houden.
‘Goede feedback’
Volgens woordvoerder Mayr hoeven ze alleen afgespoten te worden met een hogedrukspuit. ,,Daarvoor zijn ze zeer geschikt. Wij maken onze rustplekken gemiddeld vijf keer per dag schoon”, zegt ze tegen het Duitse opinieblad Stern. De organisatie zegt goede feedback te hebben ontvangen van zowel het schoonmaakpersoneel als van de klanten. Daar zaten ongetwijfeld geen gehandicapten tussen, want voor hen is dit toilet niet geschikt.
Het is niet bekend hoeveel Oostenrijkse rustplaatsen inmiddels over hurktoiletten beschikken, maar één ding is zeker: hun aantal neemt toe. Voor zover bekend zijn er in Duitsland en Nederland nog geen plannen om de hurktoiletten te herintroduceren. Zeker niet in de betaalde toiletten van tankstations langs de snelweg, die worden uitgebaat door commerciële bedrijven als 2theloo en One Hundred Restrooms, omdat dit niet zou passen bij de luxe beleving die de bedrijven willen aanbieden aan hun klanten.
Slechte ervaringen met dergelijke "wc"s" heeft mij lang geleden al geïnspireerd een verzameling aan te leggen van foto's van de goorste wc's die ik op vakantie ben tegengekomen.quote:Op maandag 10 februari 2025 08:43 schreef Pizzakoppo het volgende:
Afgelopen zomer op de terugweg moesten mijn kinderen dusdanig nodig dat we gingen stoppen bij zo’n parkeerplek in Frankrijk met een toilet ipv 1 van de grotere tankstations.
Het hokje was al vrij schimmig, zo’n betonnen bunkertje met verlichting die steeds aan het knipperen is. Eenmaal binnen is er een gat in de vloer van zo’n 50 cm in diameter met poep eromheen, poep op de muren ernaast en poep in de gehele ‘wc’. Honderden vliegen vlogen in en uit en de stank was echt ongekend. Zelfs plassen was te goor voor woorden om daar te doen.
Zover mijn anekdote.
Uploaden die hapquote:Op maandag 10 februari 2025 08:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Slechte ervaringen met dergelijke "wc"s" heeft mij lang geleden al geïnspireerd een verzameling aan te leggen van foto's van de goorste wc's die ik op vakantie ben tegengekomen.
Zeker nog nooit in Zuidoost-Europa geweest.quote:Deze toiletten zijn - afgezien van Frankrijk - vrij ongebruikelijk in Europa.
Mijn idee ook. Heb er in azie een paar keer gebruik van moeten maken maar het is hygienischer herken ik niet.quote:Op maandag 10 februari 2025 08:43 schreef Pizzakoppo het volgende:
Afgelopen zomer op de terugweg moesten mijn kinderen dusdanig nodig dat we gingen stoppen bij zo’n parkeerplek in Frankrijk met een toilet ipv 1 van de grotere tankstations.
Het hokje was al vrij schimmig, zo’n betonnen bunkertje met verlichting die steeds aan het knipperen is. Eenmaal binnen is er een gat in de vloer van zo’n 50 cm in diameter met poep eromheen, poep op de muren ernaast en poep in de gehele ‘wc’. Honderden vliegen vlogen in en uit en de stank was echt ongekend. Zelfs plassen was te goor voor woorden om daar te doen.
Zover mijn anekdote.
Hoe leer je schijten op een hurktoilet zonder de boel eronder te schijten?quote:Op maandag 10 februari 2025 10:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mijn idee ook. Heb er in Azië een paar keer gebruik van moeten maken maar het is hygienischer herken ik niet.
Als je niet weet hoe het moet wordt het een grote smeerboel.
Gewoon boven dat gat hangen. Zo lastig is dat toch niet? Op een normale plee valt je stront toch ook op het plateau en zit het niet tegen de randen?quote:Op maandag 10 februari 2025 10:25 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Hoe leer je schijten op een hurktoilet zonder de boel eronder te schijten?
Ervaringquote:Op maandag 10 februari 2025 10:25 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ervaring.quote:Op maandag 10 februari 2025 10:25 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Nee je moet er heel anders bij gaan staan anders zit heel de muur onder.quote:Op maandag 10 februari 2025 10:27 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Gewoon boven dat gat hangen. Zo lastig is dat toch niet? Op een normale plee valt je stront toch ook op het plateau en zit het niet tegen de randen?
Als je last hebt van Duitse regen sowieso...quote:Op maandag 10 februari 2025 10:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee je moet er heel anders bij gaan staan anders zit heel de muur onder.
Daarom ga je er maar op staan.. jurk omhoog en laten gaan!!quote:Op maandag 10 februari 2025 09:09 schreef Mutant01 het volgende:
De normale toiletten langs de snelweg zijn vaak net zo ranzig. En het ergste daarvan is dus dat je reet daadwerkelijk contact heeft met zo'n ondergespoten bril.
Trainspottingquote:Op maandag 10 februari 2025 09:36 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Stukken beter dan een hurktoilet dit:
[ afbeelding ]
Dit met name toch?quote:Op maandag 10 februari 2025 09:53 schreef CarbonC het volgende:
Beschamend dat we in Europa niet in staat zijn om fatsoenlijke en gratis openbare toiletten neer te zetten en die schoon te houden.
In italië zijn er genoegquote:Op maandag 10 februari 2025 09:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Zeker nog nooit in Zuidoost-Europa geweest.
Of begin met het installeren van die dingen in de gebouwen van het Europees parlement en de Europese commissie.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:07 schreef Hexagon het volgende:
Laat de Europese commissie ons een lol doen en verbied deze krengen.
Voor de rest niet persoonlijk hoor, maar waarom voel je de behoefte om je stoelgang stages met ons te delen?quote:Op maandag 10 februari 2025 08:47 schreef Toine51 het volgende:
Ranzige dingen waren dat altijd...
Ik tafel altijd licht voor ik op vakantie ga, dan weet ik iig zeker dat ik onderweg niet hoef te bouten...
Tegenwoordig zijn die toiletten ook gewoon zeer schoon bij tankstations, je betaalt er doorgaans ook voor, in Duitsland krijg je dan ook altijd nog zo'n 0,50 euro voucher (in Nederland misschien ook wel)quote:Op maandag 10 februari 2025 11:04 schreef Irritatie100 het volgende:
Dit soort wc's heb je toch alleen maar op van die kleine parkeerplaatsen zonder verdere faciliteiten? Zolang je bij een grote parkeerplaats stopt met tankstation/winkeltjes/restaurant etc heb je eigenlijk 9 van de 10 keer een redelijk goed onderhouden, normale wc-pot is mijn ervaring. Zelfs in de 90s in Frankrijk was dat al zo, die gaten zijn in ieder geval geen jeugdtrauma terwijl we wel elk jaar met de auto naar Spanje gingen dus ik ben op meer dan genoeg Franse parkeerplaatsen geweest.
Ik heb altijd het idee gehad dat iedereen die op hurktoiletten schijt ontzettende diarree heeft.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ik had een keer ontzettende diarree en heb dat hele ding toen ondergescheten.
Is daar een Insta-account oid van?quote:Op maandag 10 februari 2025 08:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Slechte ervaringen met dergelijke "wc"s" heeft mij lang geleden al geïnspireerd een verzameling aan te leggen van foto's van de goorste wc's die ik op vakantie ben tegengekomen.
Alleen nog een mapje ergens op mijn pc thuisquote:Op maandag 10 februari 2025 15:01 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Is daar een Insta-account oid van?
Nou, dat kan ik jou herzelfde vragen. Waarom moet je steeds jouw sprookjesgeloof met ons delen?quote:Op maandag 10 februari 2025 11:53 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Voor de rest niet persoonlijk hoor, maar waarom voel je de behoefte om je stoelgang stages met ons te delen?²
Zo'n ronddraaiende brilquote:Op maandag 10 februari 2025 11:34 schreef Starhopper het volgende:
Openbare toiletten zijn sowieso vaak ranzig. In Parijs hebben ze zelfreinigende toiletten die na elk bezoek helemaal schoongespoeld worden. Die zijn ook vies maar beter te doen![]()
Hurktoiletten op zich zijn prima, maar veel mensen maken er een bende van omdat ze niet weten hoe ze ze moeten gebruiken
quote:Op maandag 10 februari 2025 16:19 schreef Dven het volgende:
[..]
Zo'n ronddraaiende bril
En dan heel recalcitrant een drol op de bril leggen, die dan lekker uitgesmeerd wordt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |