abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216587240
Hallo allemaal,

Het is tijd voor een nieuw energiecontract, en ik zit te dubben tussen vast of dynamisch.

We verbruiken 284m² gas per jaar,
2018 kWh stroom, teruglevering 2687 kWh.
10 zonnepanelen op het zuiden.
Geen electrische auto, geen thuisbatterij.

Wat is dan voordeliger, dynamisch of vast?

Als ik proef berekeningen maak op diverse websites, dan kom ik uit op dynamisch.
pi_216587347
Houden die proefberekeningen ook rekening met hoe laat je verbruik is? Want een dynamisch tarief is gemiddeld goedkoper maar als je meeste verbruik op de piekuren is kom je daarboven
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_216587630
Ook: Wat is het verschil in prijs tussen die twee, is dat de moeite waard om elke dag/week met je energie bezig te moeten zijn?
pi_216587854
Het nadeel van dynamisch is dat de piek uren soms echt flink uitschieten. En dat zijn nou juist de momenten dat je zelf ook wil gaan koken.

Nu is het op jaar basis voor ons tot nu toe altijd wel voordeliger geweest. Want in de zomermaanden is de stroom wel weer een stuk goedkoper dan welk vast contract ook
pi_216587948
Bij anwb betaal je geen teruglever vergoeding.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216588001
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:49 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,

Het is tijd voor een nieuw energiecontract, en ik zit te dubben tussen vast of dynamisch.

We verbruiken 284m² gas per jaar,
2018 kWh stroom, teruglevering 2687 kWh.
10 zonnepanelen op het zuiden.
Geen electrische auto, geen thuisbatterij.

Wat is dan voordeliger, dynamisch of vast?

Als ik proef berekeningen maak op diverse websites, dan kom ik uit op dynamisch.
Maar goed zit je ongeveer op ¤300 wij betalen ¤2500 pj. Dus ik vraag mij af waar je je druk over maakt
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216588910
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:57 schreef Mortaxx het volgende:
Houden die proefberekeningen ook rekening met hoe laat je verbruik is? Want een dynamisch tarief is gemiddeld goedkoper maar als je meeste verbruik op de piekuren is kom je daarboven
Daar zit ik inderdaad mee.
pi_216589260
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:16 schreef DJKoster het volgende:
Ook: Wat is het verschil in prijs tussen die twee, is dat de moeite waard om elke dag/week met je energie bezig te moeten zijn?
Nou, energiedirect geeft 75 euro bij vast contract en 39 bij dynamisch.

Dus dan zou ik denken dat dynamisch voordeliger is. Maar ik heb daar toch een hard hoofd ov8in, aangezien we vooral stroom verbruiken als de zon onder is.
pi_216589336
Ik vind het heerlijk om weer een vast contract voor 3 jaar te hebben. 3 jaar lang geen stress *O*
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_216589393
Ik ben blij met mijn vaste contract. Nooit tegen de kinderen zeggen dat ze nu niet mogen douchen omdat het over een uur wellicht goedkoper is. Maar met jouw verbruik is het toch hooguit tientjeswerk (tenzij je echt alles in daluren kunt doen)?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216591196
Ik hoor het al, gewoon voor vast gaan ^O^

Dankjewel allemaal.
pi_216594577
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:20 schreef Wantie het volgende:
Dus dan zou ik denken dat dynamisch voordeliger is. Maar ik heb daar toch een hard hoofd ov8in, aangezien we vooral stroom verbruiken als de zon onder is.
Maar als de zon onder is waait het (op zee en langs de kust) net zo hard of zelfs harder. Ook zullen bedrijven dan minder actief zijn dus is de vraag ook weer lager.

Maar goed, ik blijf dit volgen omdat ik in oktober voor de keus kom te staan.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216594701
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:43 schreef 215 het volgende:

[..]
Maar als de zon onder is waait het (op zee en langs de kust) net zo hard of zelfs harder. Ook zullen bedrijven dan minder actief zijn dus is de vraag ook weer lager.

Maar goed, ik blijf dit volgen omdat ik in oktober voor de keus kom te staan.
Klopt, maar als het goed begrijp:

Nu wel ik meer stroom op dan jaarlijks verbruik.
Ik betaal dan enkel de transportkosten etc en 30 euro per maand aan terugleverkosten.

Bij dynamisch betaal ik die 30 euro per maand niet.
Maar daar staat tegenover dat ik de opwek en verbruik niet 1 op 1 kan wegstrepen tegen elkaar.

De kans is groot dat ik minder ontvang voor de opgewekte stroom dan dat ik betaal voor de aankoop ervan.

Ik concludeer nu dat ik met een vast contract, zolang de salderingsregeling er nog is, beter af ben met een vast contract.

Nu nog even uitvogelen bij wie :7
pi_216596787
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, maar als het goed begrijp:

Nu wel ik meer stroom op dan jaarlijks verbruik.
Ik betaal dan enkel de transportkosten etc en 30 euro per maand aan terugleverkosten.

Bij dynamisch betaal ik die 30 euro per maand niet.
Maar daar staat tegenover dat ik de opwek en verbruik niet 1 op 1 kan wegstrepen tegen elkaar.

De kans is groot dat ik minder ontvang voor de opgewekte stroom dan dat ik betaal voor de aankoop ervan.

Ik concludeer nu dat ik met een vast contract, zolang de salderingsregeling er nog is, beter af ben met een vast contract.

Nu nog even uitvogelen bij wie :7
Dat klopt maar ik gaf antwoord op een klein deel van je dilemma. :)
  zaterdag 8 februari 2025 @ 17:58:57 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_216597294
Ik ben hier heel blij met dynamisch.

Boiler kan wel op de klok en ook veel overig verbruik valt makkelijk naar de goedkopere uren te drukken.

Ons elektrische fornuis tzt niet...jammer dan.

Je moet het meer zien als je verbruik een beetje gidsen en je wint al veel.

Heel dwangmatig mee om gaan word je niet blij van en brengt alleen het laatste beetje.

Zelfs de piek prijzen zijn ook maar zelden duurder dan de vaste tarieven die ik zag de keren dat ik het eens terug keek.
  zondag 9 februari 2025 @ 08:26:48 #16
459050 SailorP
Oud in een nieuw jasje
pi_216604240
Ik ben met een vergelijkbaar verbruik voor een vast contract gegaan vanwege de welkomstbonus. Aangezien aanbieders die bonus nog niet hebben gekoppeld aan je daadwerkelijk verbruik geeft dat relatief een enorm voordeel als je een laag maandbedrag hebt. Dynamische contracten met een welkomstbonus heb ik nog niet gezien.
pi_216610155
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 08:26 schreef SailorP het volgende:
Ik ben met een vergelijkbaar verbruik voor een vast contract gegaan vanwege de welkomstbonus. Aangezien aanbieders die bonus nog niet hebben gekoppeld aan je daadwerkelijk verbruik geeft dat relatief een enorm voordeel als je een laag maandbedrag hebt. Dynamische contracten met een welkomstbonus heb ik nog niet gezien.
Hier ook. Bonus + subsidie > energierekening = gratis energie
pi_216610803
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 17:35 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Hier ook. Bonus + subsidie > energierekening = gratis energie
Hier in de praktijk jarenlang trouw blijven aan de leverancier een paar panelen en die subsidie = Geld toekrijgen elk jaar.
pi_216617546
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 08:26 schreef SailorP het volgende:
Dit dus. En vooral geen gedoe met wanneer de stroom nu duur of goedkoop is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')