Maar goed zit je ongeveer op ¤300 wij betalen ¤2500 pj. Dus ik vraag mij af waar je je druk over maaktquote:Op vrijdag 7 februari 2025 20:49 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,
Het is tijd voor een nieuw energiecontract, en ik zit te dubben tussen vast of dynamisch.
We verbruiken 284m² gas per jaar,
2018 kWh stroom, teruglevering 2687 kWh.
10 zonnepanelen op het zuiden.
Geen electrische auto, geen thuisbatterij.
Wat is dan voordeliger, dynamisch of vast?
Als ik proef berekeningen maak op diverse websites, dan kom ik uit op dynamisch.
Daar zit ik inderdaad mee.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 20:57 schreef Mortaxx het volgende:
Houden die proefberekeningen ook rekening met hoe laat je verbruik is? Want een dynamisch tarief is gemiddeld goedkoper maar als je meeste verbruik op de piekuren is kom je daarboven
Nou, energiedirect geeft 75 euro bij vast contract en 39 bij dynamisch.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 21:16 schreef DJKoster het volgende:
Ook: Wat is het verschil in prijs tussen die twee, is dat de moeite waard om elke dag/week met je energie bezig te moeten zijn?
Maar als de zon onder is waait het (op zee en langs de kust) net zo hard of zelfs harder. Ook zullen bedrijven dan minder actief zijn dus is de vraag ook weer lager.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 22:20 schreef Wantie het volgende:
Dus dan zou ik denken dat dynamisch voordeliger is. Maar ik heb daar toch een hard hoofd ov8in, aangezien we vooral stroom verbruiken als de zon onder is.
Klopt, maar als het goed begrijp:quote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:43 schreef 215 het volgende:
[..]
Maar als de zon onder is waait het (op zee en langs de kust) net zo hard of zelfs harder. Ook zullen bedrijven dan minder actief zijn dus is de vraag ook weer lager.
Maar goed, ik blijf dit volgen omdat ik in oktober voor de keus kom te staan.
Dat klopt maar ik gaf antwoord op een klein deel van je dilemma.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar als het goed begrijp:
Nu wel ik meer stroom op dan jaarlijks verbruik.
Ik betaal dan enkel de transportkosten etc en 30 euro per maand aan terugleverkosten.
Bij dynamisch betaal ik die 30 euro per maand niet.
Maar daar staat tegenover dat ik de opwek en verbruik niet 1 op 1 kan wegstrepen tegen elkaar.
De kans is groot dat ik minder ontvang voor de opgewekte stroom dan dat ik betaal voor de aankoop ervan.
Ik concludeer nu dat ik met een vast contract, zolang de salderingsregeling er nog is, beter af ben met een vast contract.
Nu nog even uitvogelen bij wie
Hier ook. Bonus + subsidie > energierekening = gratis energiequote:Op zondag 9 februari 2025 08:26 schreef SailorP het volgende:
Ik ben met een vergelijkbaar verbruik voor een vast contract gegaan vanwege de welkomstbonus. Aangezien aanbieders die bonus nog niet hebben gekoppeld aan je daadwerkelijk verbruik geeft dat relatief een enorm voordeel als je een laag maandbedrag hebt. Dynamische contracten met een welkomstbonus heb ik nog niet gezien.
Hier in de praktijk jarenlang trouw blijven aan de leverancier een paar panelen en die subsidie = Geld toekrijgen elk jaar.quote:Op zondag 9 februari 2025 17:35 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Hier ook. Bonus + subsidie > energierekening = gratis energie
Dit dus. En vooral geen gedoe met wanneer de stroom nu duur of goedkoop is.quote:Op zondag 9 februari 2025 08:26 schreef SailorP het volgende:
Ik ben met een vergelijkbaar verbruik voor een vast contract gegaan vanwege de welkomstbonus. Aangezien aanbieders die bonus nog niet hebben gekoppeld aan je daadwerkelijk verbruik geeft dat relatief een enorm voordeel als je een laag maandbedrag hebt. Dynamische contracten met een welkomstbonus heb ik nog niet gezien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |