Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen belasting gaan ontwijken door daar grote sommen geld in te stallen?quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:04 schreef SuperNeger het volgende:
Waarom telt het reservefonds VVE als vermogen dat je in box3 moet opgeven?
Ik heb bij de verkoop expliciet bedongen dat de koopprijs excl de (aanzienlijke) reservering van de VVE is/was.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:04 schreef SuperNeger het volgende:
Want als je ga verhuizen krijg ik het ook niet terug.
Alleen bij geen vve neem je het geld zelf weer mee wanneer het niet geïnvesteerd is.quote:Op woensdag 5 februari 2025 14:17 schreef namliam het volgende:
[..]
Ik heb bij de verkoop expliciet bedongen dat de koopprijs excl de (aanzienlijke) reservering van de VVE is/was.
Schrokken de kopers wel van dat het zo veel was, maar er staat diverse grote posten op de onderhoud agenda, o.a. het dak.
De reden dat de Hoge raad vind dat het bij je vermogen hoort is omdat er geen onderscheid mag zijn in huiseigenaren.... zij die wel en niet in een VVE zitten.
Een eigenaar zonder VVE dient als eigen vermogen (dus box 3) te reserveren / sparen voor onderhoud.
Omdat het feitelijk dezelfde reservering betreft, is het dus als VVE vermogen ook onderdeel van het box 3 vermogen.
Interessant. Kan een VvE dan ook een hypotheek nemen om de appartementen door de leden te laten verduurzamen ?? Met HRA uiteraard??quote:Op woensdag 5 februari 2025 14:17 schreef namliam het volgende:
De reden dat de Hoge raad vind dat het bij je vermogen hoort is omdat er geen onderscheid mag zijn in huiseigenaren.... zij die wel en niet in een VVE zitten.
Een eigenaar zonder VVE dient als eigen vermogen (dus box 3) te reserveren / sparen voor onderhoud.
Omdat het feitelijk dezelfde reservering betreft, is het dus als VVE vermogen ook onderdeel van het box 3 vermogen.
Ja, zo'n lening kan de VvE afsluiten. De rente is aftrekbaar voor de leden. Het is overigens geen hypotheek.quote:Op woensdag 5 februari 2025 17:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Interessant. Kan een VvE dan ook een hypotheek nemen om de appartementen door de leden te laten verduurzamen ?? Met HRA uiteraard??
Hartelijk dank voor de informatiequote:Op woensdag 5 februari 2025 18:08 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, zo'n lening kan de VvE afsluiten. De rente is aftrekbaar voor de leden. Het is overigens geen hypotheek.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.eigenhuis.nl/(...)rs-belastingvoordeel
of hier:
https://www.rijksoverheid(...)20hoogrendementsglas.
Een voorbeeld is de Energiebespaarlening van het Warmtefonds: https://www.warmtefonds.nl/vve
Wat jij met vraagprijs van de woning doet moet je zelf weten. Een taxateur zal kijken of de VvE gezond is, maar dit niet bij de waarde van de woning optellen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 23:03 schreef pitboer het volgende:
Dus als ik het goed begrijp,kun je je jouw gedeelte van de reserves bovenop de vraagprijs tellen?
Kun je doen, maar uiteindelijk maakt het geen drol uit natuurlijk. Je zet de woning linksom of rechtsom op de markt voor de hoogste prijs die je kan krijgen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 23:03 schreef pitboer het volgende:
Dus als ik het goed begrijp,kun je je jouw gedeelte van de reserves bovenop de vraagprijs tellen?
In principe zit het altijd in de koopprijs... alleen over de koopprijs betaal je Overdrachts belasting.... VVE geld niet, net zoals evt roerende goederen die achter blijven.quote:Op woensdag 5 februari 2025 23:03 schreef pitboer het volgende:
https://www.verenigingen.nl/zeven-belastingtips-voor-vve-ledenquote:Op donderdag 6 februari 2025 10:36 schreef paulowna het volgende:
Wij hebben als VVE een lening afgesloten voor renovatie,
ongeveer 8000 p.p.
Kunnen we dat ergens als schuld opvoeren?
De VVE meldt dat reservefonds in box 3 valt.
quote:Tip 2: Extra rente-aftrek
Heeft jouw VvE een lening afgesloten? Dan is jouw aandeel in de betaalde rente als ‘rente eigen woning’ aftrekbaar van de inkomstenbelasting (box 1). Kijk dus in de jaarrekening van de VvE of er een lening is afgesloten. Je kan jouw aandeel in de betaalde rente zelf berekenen. Je kan ook uitgaan van een opgave die je van de VvE-beheerder of penningsmeester krijgt.
Goede uitleg van de Hoge Raad, bedankt voor de uitleg.quote:Op woensdag 5 februari 2025 14:17 schreef namliam het volgende:
[..]
Ik heb bij de verkoop expliciet bedongen dat de koopprijs excl de (aanzienlijke) reservering van de VVE is/was.
Schrokken de kopers wel van dat het zo veel was, maar er staat diverse grote posten op de onderhoud agenda, o.a. het dak.
Indirect zit zoiets wel in de prijs natuurlijk.quote:Op woensdag 5 februari 2025 23:03 schreef pitboer het volgende:
Of andersom: als koper: indien er veel geld bij moet, dat vermogen van de vraagprijs afpingelen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 23:03 schreef pitboer het volgende:
Begrijp even niet wat je punt is. Het DGS geldt per rekening(houder), neem aan dat de VvE z'n eigen rekening heeft, los van de indivuele spaarrekeningen.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 09:02 schreef snabbi het volgende:
Maar goed, even een ander dingetje. Het geld op de bankrekening van de VvE valt ook gewoon onder je eigen persoonlijke DepositoGarantieStelsel bedrag. Dus jouw aandeel van het totale bedrag in de VvE + rekeningen op jouw naam -> samen 100k.
Het DGS werkt niet per rekening, maar gaat naar de aanspraaknemer. Laat ik het bij mijzelf houden ipv algemeen: in mijn VvE geldt dat dit vermogen op persoonlijke titel wordt geborgd. Dus als de bank van de VvE rekening kapot gaat, dan moet ik het saldo van al mijn rekeningen bij die bank + mijn aandeel van de rekening van de VvE bij elkaar optellen, om te weten waar ik aanspraak op maak.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 09:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Begrijp even niet wat je punt is. Het DGS geldt per rekening(houder), neem aan dat de VvE z'n eigen rekening heeft, los van de indivuele spaarrekeningen.
Waar je wel een goed punt te berde brengt: hoe zit het met het DSG als het VvE kapitaal op de VvE-rekening > 105 uitkomt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |