En je punt is? Je snapt het gewoon echt niet hè. Blaast hoog van de toren maar hebt echt geen flauw idee waar het over gaat.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:06 schreef Panterjong het volgende:
Uit Ezra:‘Ik, Kores, koning van Perzië, kondig hierbij aan dat de Here, de God van Israël, die mij alle koninkrijken op aarde heeft gegeven, mij heeft opgedragen de tempel in Jeruzalem te herbouwen
In de Babylonische talmoed staat ook dat je de 70 weken van Daniël niet moet berekenen.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
De Joden zien Daniël trouwens niet als profeet. Hij staat bij 'historie'.
Ali: Immers was het niet Kores die opdracht gaf om de tempel en Jeruzalem te herbouwen.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En je punt is? Je snapt het gewoon echt niet hè. Blaast hoog van de toren maar hebt echt geen flauw idee waar het over gaat.
quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:27 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ali: Immers was het niet Kores die opdracht gaf om de tempel en Jeruzalem te herbouwen.
Ezra:
Ik, Kores, koning van Perzië, kondig hierbij aan dat de Here, de God van Israël, die mij alle koninkrijken op aarde heeft gegeven, mij heeft opgedragen de tempel in Jeruzalem te herbouwen
Klopt niet met je sekteleer he. Jammer voor je
quote:Op zaterdag 8 februari 2025 19:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En de opdracht om Jeruzalem te herbouwen markeert het begin van de profetie.
Staat daar om de tempel te herbouwen of om Jeruzalem te herbouwen?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 19:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
25U moet weten en begrijpen:
vanaf de tijd dat het woord uitgaat
om te laten terugkeren en om Jeruzalem te herbouwen
tot op Messias, de Vorst, verstrijken er zeven weken en tweeënzestig weken.
Hmm..quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de Babylonische talmoed staat ook dat je de 70 weken van Daniël niet moet berekenen.
Rara waarom zou dat zijn.
Ja die verdomde Christenen toch ook, die zouden natuurlijk niet kunnen weten wie de messias is.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmm..
Wellicht omdat ze zagen dat allerlei 'christenen' ermee aan de haal gingen en daarmee de joden steevast uitmaakten voor moordenaars van de messias?
Kun je niet lezen?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
[..]
[..]
Staat daar om de tempel te herbouwen of om Jeruzalem te herbouwen?
En dan nog een vraag: Als Daniël naar Kores als messias zou verwijzen, hoe kan die opdracht dan het begin van een profetie tot de komst van de messias zijn als Kores zelf die opdracht geeft?
Denk je ooit weleens echt na over de dingen die je zegt eigenlijk? Of roep je maar wat omdat het goed uitkomt als je weer eens over 'sektepraatjes' wilt beginnen?
Welke Talmoed interpretaties van Daniël vind je bezwaarlijk?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja die verdomde Christenen toch ook, die zouden natuurlijk niet kunnen weten wie de messias is.
Daar staat "tempel" ja, niet "Jeruzalem".quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:00 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Kun je niet lezen?
Ik heb het even zwart gedrukt voor je, misschien helpt het.
Weet je wat het verschil is tussen "de tempel" en "Jeruzalem"? "De tempel" is 1 gebouw, en "Jeruzalem" is een hele stad.quote:Ik, Kores, koning van Perzië, kondig hierbij aan dat de Here, de God van Israël, die mij alle koninkrijken op aarde heeft gegeven, mij heeft opgedragen de tempel in Jeruzalem te herbouwen.
Dat de tempel niet binnen een paar weken af was is verder logisch. Het is geen schuurtje he. In het algemeen wordt aangenomen dat de tempel rond 515 voor Christus klaar was. Dus Kores gaf de opdracht de tempel te herbouwen. Darius spoorde het volk aan de tempel af te maken. Dit moet zo rond 520 voor Christus geweest zijn.
Xerxes zou er verder aan bijgedragen kunnen hebben de tempel te herbouwen. Maar hij gaf dus duidelijk niet de opdracht. Dan moeten we ook nog met de theorie rekening mee houden dat de naam Xerxes voor meerdere personenen is gebruikt. Maar dat is allemaal niet zo belangrijk. Jij zei Kores heeft geen opdracht gegeven. De bijbel zegt: Kores heeft wel opdracht gegeven.
Nee nee ventje, zo makkelijk kom je er niet vanaf. Als je klinkklare onzin zit te verkondigen, en je wordt daarop gewezen, geef dat dan ook even eerlijk toe. Anders ben je geen waardige gesprekspartner, maar een trol.quote:Voor wat betreft je vraag. Hoe vaak moet ik je uitleggen dat er geen enkele profetie, als zijnde voorspelling in de toekomst, in Daniël staat. Het is allemaal achteraf opgeschreven.
Het gaat weer nergens over en bevestigd daarmee wat ik zeg.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 14:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat doe je wel meer hoor...
Zegt iemand dat hij hindu is, post je wat plaatjes smerige rivieren en modder en, wellicht zelfs poep. Kon ik niet opmaken. Het moest in ieder geval geheel de grond ingeboord worden.
Je bent hier enkel en alleen om anderen te bespotten en te ridiculiseren en verpakt het vervolgens in een mantel van semi-filosofie en 'interesse'.
Goh, en na talloze lieden die hier met hun heilige boeken en waarheden komen dacht je: James Brown, da's het probleem...quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:07 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het gaat weer nergens over en bevestigd daarmee wat ik zeg.
Libertarisch zei niet alleen dat hij een hindoe is. Zijn topic is om een reden compleet verwijderd en is hij geband. Hij is regelmatig grof, speelt op de man en boorde constant de Abrahamitische religies/christendom de grond in. Ik heb hem daarop ‘een keer’ een spiegel voorgehouden en dat haal je hier eenzijdig aan, alsof ik de boosdoener ben, terwijl hij geband is. En ook dat was iets van weken geleden in een andere discussie wat je hier weer bij betrekt en denkt ermee te kunnen moddergooien. Ik blijf je niveau dat van een roddelblad vinden, totaal niet interessant of geloofwaardig.
Dat is het balk splinter verhaal gecombineerd met drogredenen. Ik heb je een keer van repliek bedient, omdat je Ali vertelde dat hij “dat boek” (wat hem inspireert) moest wegleggen, terwijl je eigen inspiratiebronnen zoals James Brown aanhaalde. Je meent anderen te kunnen vertellen wat ze wel/niet moeten doen, waar ze hun inspiratie uit moeten halen, en hoe ze moeten denken, terwijl je zelf je eigen gang gaat. Zo werkt het dus niet.
Ali: Kores gaf niet de opdracht de tempel te herbouwenquote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar staat "tempel" ja, niet "Jeruzalem".
Ali: Kores gaf niet de opdracht de tempel te herbouwenquote:Weet je wat het verschil is tussen "de tempel" en "Jeruzalem"? "De tempel" is 1 gebouw, en "Jeruzalem" is een hele stad.
Dat was Kores. Met de herbouw van de tempel begon de herbouw van Jeruzalem. Je moet ergens beginnen he.quote:Wat zegt de engel tegen Daniêl: "de tempel", of "Jeruzalem"?
En wie was het die de opdracht gaf om "Jeruzalem" te herbouwen? Was dat Kores? Nee, dat was niet Kores. Dat was Artaxerxes.
Staat anders gewoon letterlijk in de bijbel hoor.quote:Nee nee ventje, zo makkelijk kom je er niet vanaf. Als je klinkklare onzin zit te verkondigen, en je wordt daarop gewezen, geef dat dan ook even eerlijk toe. Anders ben je geen waardige gesprekspartner, maar een trol.
Ik heb niet gezegd dat Kores niet de opracht gaf om de tempel te bouwen. Ik zei dat hij niet de opdracht gaf om de tempel en de stad te herbouwen:quote:Op zaterdag 8 februari 2025 23:00 schreef Panterjong het volgende:
Ali: Kores gaf niet de opdracht de tempel te herbouwen
Ezra: Ik Kores heb opdracht van God gekregen de tempel te herbouwen.
quote:Op zaterdag 8 februari 2025 19:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Daniël spreekt duidelijk niet over Kores als messias, want de gebeurtenissen die hij beschrijft spelen zich af na Kores. Immers was het niet Kores die opdracht gaf om de tempel en Jeruzalem te herbouwen, maar Artaxerxes die lang na Kores kwam. En de opdracht om Jeruzalem te herbouwen markeert het begin van de profetie. Kores stierf in 529 v. Chr, dus zo'n 70 jaar eerder.
Nee, als je mijn woorden verdraait klopt het niet nee.quote:Dat klopt niet he?
Wat is dit nou weer voor een uit de duim gezogen iets. Het gaat erom welk decreet werd gegeven. Niet wat jij allemaal erbij fantaseert.quote:Dat was Kores. Met de herbouw van de tempel begon de herbouw van Jeruzalem. Je moet ergens beginnen he.
Degene die opdracht geeft het laatste steentje neer te leggen is natuurlijk niet de opdrachtgever.
Nee, vanaf dat moment begon men met het herbouwen van de tempel.quote:Daniel 9.25
weet en begrijp: vanaf de uitgang
van een woord
is het, om nog een keer Jeruzalem
op te bouwen,
tot aan de zalving van een leidsman
Of : Onthoud: vanaf het moment dat het bevel wordt gegeven om terug te gaan en Jeruzalem te herbouwen,
En wie gaf het volk toestemming bevel om terug te gaan: Juist Kores.
Vanaf dat moment begon men dus met de herbouw van Jeruzalem.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen Artaxerxes erachter kwam dat de mensen ook de stad aan het herbouwen waren, maakte hij daar een einde aan en zei dat hij daar eerst een decreet voor moest uitvaardigen. Dus nee, er was nog geen decreet voor:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarom ratel je door over het herbouwen van de tempel terwijl het decreet moet gaan over het herbouwen van Jeruzalem? Niets in de tekst die je citeert spreekt over het herbouwen van de stad, alles gaat alleen over de tempel.quote:knip.
God had gezegd dat Kores dat zou doen. Maar heeft hij dat ook daadwerklijk gedaan? Het antwoord is nee. Kores had geen decreet gegeven om de stad te herbouwen, alleen de tempel. Het decreet om de stad te herbouwen kwam van Artaxerxes in 457 V. Chr. Daarin gaf hij opdracht om zowel de tempel te herbouwen en rechtsorde in de stad te herstellen. Dat impliceert dus dat de stad zelf herbouwd wordt en niet alleen de tempel. Dit decreet werd vervolgens in 444 v. Chr. ook daadwerkelijk uitgevoerd, omdat eerder niet mogelijk was.
We kunnen het hier lang en kort over hebben, maar ik zie dat jij niet echt oprecht naar de tekst kijkt, je wilt alleen je gelijk halen. Je verdraait mijn woorden, vult de dingen in zoals je zelf wilt, zoals 'ja het decreet ging over de tempel, maar dus ook de stad, want ze moeten ergens beginnen hè', blijft hameren op dingen die helemaal niet relevant zijn voor het punt. Dat is geen exegese, dat is de boel verdraaien zodat je ervan kunt maken wat je wilt.
Voor een uitgebreide analyse hier:
https://biblearchaeology.(...)axerxes-decree-part1
Hier:
https://www.ministrymagaz(...)ing-the-date-457-b.c
Hier:
https://digitalcommons.an(...)le=1291&context=jats
Hier:
https://www.adventistbibl(...)ads/70weeks457BC.pdf
Enz.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 09-02-2025 02:54:53 ]
quote:Op zondag 9 februari 2025 02:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat Kores niet de opracht gaf om de tempel te bouwen. Ik zei dat hij niet de opdracht gaf om de tempel en de stad te herbouwen:
[..]
[..]
Nee, als je mijn woorden verdraait klopt het niet nee.
[..]
Wat is dit nou weer voor een uit de duim gezogen iets. Het gaat erom welk decreet werd gegeven. Niet wat jij allemaal erbij fantaseert.
[..]
Nee, vanaf dat moment begon men met het herbouwen van de tempel.
En al begon met met het herbouwen van de stad, dan wil dat niet zeggen dat daar ook een decreet voor is gegeven. Er is geen enkel bewijs voor dat Kores daar een decreet voor heeft gegeven. In tegendeel, al het bewijs wijst erop dat hij een decreet heeft gegeven om de tempel te herbouwen, en niet de stad. bronnen.
Decreet van Kores:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen Artaxerxes erachter kwam dat de mensen ook de stad aan het herbouwen waren, maakte hij daar een einde aan en zei dat hij daar eerst een decreet voor moest uitvaardigen. Dus nee, er was nog geen decreet voor:Je praat jezelf volledig vast. Bizar dit. Lees het zelf nog eens. Nergens ontkracht je wat er in de bijbel staat. Nergens ga je op m'n argumenten in. Ook zo apart dat jezelf de boel verdraait en dan zegt dat ik dat doe. Naar sektegedrag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Waarom ratel je door over het herbouwen van de tempel terwijl het decreet moet gaan over het herbouwen van Jeruzalem? Niets in de tekst die je citeert spreekt over het herbouwen van de stad, alles gaat alleen over de tempel.
God had gezegd dat Kores dat zou doen. Maar heeft hij dat ook daadwerklijk gedaan? Het antwoord is nee. Kores had geen decreet gegeven om de stad te herbouwen, alleen de tempel. Het decreet om de stad te herbouwen kwam van Artaxerxes in 457 V. Chr. Daarin gaf hij opdracht om zowel de tempel te herbouwen en rechtsorde in de stad te herstellen. Dat impliceert dus dat de stad zelf herbouwd wordt en niet alleen de tempel. Dit decreet werd vervolgens in 444 v. Chr. ook daadwerkelijk uitgevoerd, omdat eerder niet mogelijk was.
We kunnen het hier lang en kort over hebben, maar ik zie dat jij niet echt oprecht naar de tekst kijkt, je wilt alleen je gelijk halen. Je verdraait mijn woorden, vult de dingen in zoals je zelf wilt, zoals 'ja het decreet ging over de tempel, maar dus ook de stad, want ze moeten ergens beginnen hè', blijft hameren op dingen die helemaal niet relevant zijn voor het punt. Dat is geen exegese, dat is de boel verdraaien zodat je ervan kunt maken wat je wilt.
Voor een uitgebreide analyse hier:
https://biblearchaeology.(...)axerxes-decree-part1
Hier:
https://www.ministrymagaz(...)ing-the-date-457-b.c
Hier:
https://digitalcommons.an(...)le=1291&context=jats
Hier:
https://www.adventistbibl(...)ads/70weeks457BC.pdf
Enz.
Nogmaals Ezra: Kores gaf opdracht de tempel de herbouwen.
Ali: Kores gaf niet de opdracht de tempel te herbouwen.
Je wringt je in allerlei bochten en mompelt wat over bewijs en plaatst er dan wat linkjes uit de adventshoek bij. Moest je jezelf inhouden om niet de link naar het boek van Veith erbij te plaatsen?
Ik heb met je te doen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Panterjong op 09-02-2025 08:17:04 ]Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
Origenes benadrukte allegorie inderdaad, maar dat letterlijke lezingen pas later kwamen lijkt me domweg onjuist. "De joden" hebben allerlei verschillende tekstradities, maar dat betekent niet dat ze rond het ontstaan van het christendom hun teksten niet letterlijk namen.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:00 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen is dat de Joden het allemaal niet zo letterlijk nemen, maar zich bewust zijn van het feit dat er mythologische en metaforische elementen in zitten. Net zoals ik zou zeggen: Ik ben het spuugzat. Als je het letterlijk zou nemen, zou ik overgeven, terwijl dat niet zo is, maar ik aan wil geven dat er helemaal klaar mee ben. Originis zei al dat je niet alle delen van de bijbel letterlijk moet nemen. Augustinus begon met het letterlijk nemen van de schepping en Maria's maagdelijkheid. Bij het opkomen van het protestantisme ontstond het fundamentalisme, dat iedere letter in de bijbel letterlijk werd genomen. Zo krijg je dan een hele kromme situatie die door dominee's op krampachtige wijze recht moet worden gepraat.
Ja, alleen bestaat het boek uit 3 delen die door verschillende auteurs in verschillende periodes zijn geschreven.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En die leefde in de 8e en 7e eeuw voor Christus. Lang voordat Kores geboren was.
Vergeet die verdomde joden niet.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja die verdomde Christenen toch ook, die zouden natuurlijk niet kunnen weten wie de messias is.
In mijn boek Goddelijke patronen betoog ik waarom deze "messias" mogelijk Onias de derde is.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:00 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Goed dan, de zgn 70 weken profetie uit Daniel verwijst hiernaar
Je gaat hier zelf nergens op in en bent alleen persoonlijk. Citeert me verkeerd en weigert correctie.quote:Op zondag 9 februari 2025 07:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je praat jezelf volledig vast. Bizar dit. Lees het zelf nog eens. Nergens ontkracht je wat er in de bijbel staat. Nergens ga je op m'n argumenten in. Ook zo apart dat jezelf de boel verdraait en dan zegt dat ik dat doe. Naar sektegedrag.
Nogmaals Ezra: Kores gaf opdracht de tempel de herbouwen.
Ali: Kores gaf niet de opdracht de tempel te herbouwen.
Je wringt je in allerlei bochten en mompelt wat over bewijs en plaatst er dan wat linkjes uit de adventshoek bij. Moest je jezelf inhouden om niet de link naar het boek van Veith erbij te plaatsen?
Ik heb met je te doen.
Dat heb ik nergens gelezen hoor.quote:Op zondag 9 februari 2025 09:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, alleen bestaat het boek uit 3 delen die door verschillende auteurs in verschillende periodes zijn geschreven.
Waarom niet Jezus? Welk startpunt en welke berekening hanteer jij? Is Onias ook gedood maar niet voor zichzelf? Heeft hij het slachtoffer doen ophouden?quote:Op zondag 9 februari 2025 09:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In mijn boek Goddelijke patronen betoog ik waarom deze "messias" mogelijk Onias de derde is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |