Dat hebben we al gedaan. Linux, LibreOffice, Wine en zo. En ook voor ieders vakgebied.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk kansloos tot de derde of vierde macht. Hoe zie je dat voor je? Dat kunnen we helemaal niet.
Hier werd net verteld, de VS is onze vijand.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan zijn we het daar over eens. Dat is dus onmogelijk. Laat het realisme dan neerdalen.
Dan moeten we even kijken wat we wel kunnen. Op ICT gebied in het geheel is dat niet veel.
Linux is een spin-off van UNIX. Puur Amerikaans. De uitvinders zijn Thompson en Ritchie. Onze Fin heeft daar verder op geborduurd. Heel verdienstelijk maar ik bedoel hiermee dat we ook dat niet zelf uitgevonden hebben.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat hebben we al gedaan. Linux, LibreOffice, Wine en zo. En ook voor ieders vakgebied.
Heeft alleen de kernel gemaakt wat opzich maar een kleine verandering was die zonder hem wel door een ander gemaakt was.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Linux is een spin-off van UNIX. Puur Amerikaans. De uitvinders zijn Thompson en Ritchie. Onze Fin heeft daar verder op geborduurd. Heel verdienstelijk maar ik bedoel hiermee dat we ook dat niet zelf uitgevonden hebben.
Linux was gebaseerd op Tanenbaums minix. Alleen de structuur van het filesysteem is Unix-like.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Linux is een spin-off van UNIX. Puur Amerikaans. De uitvinders zijn Thompson en Ritchie. Onze Fin heeft daar verder op geborduurd. Heel verdienstelijk maar ik bedoel hiermee dat we ook dat niet zelf uitgevonden hebben.
https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=872
Hun enorme verdienste is dat ze open source tevens hebben uitgevonden en dat ze dat "normaal" vonden.
Onzin. Je hebt het over GNU, van Richard Stallman, van de Free Software Foundation. Een laag waarmee je op Linux Unix software kunt draaien. Zoals je met Wine Windows programma's op Linux kunt draaien. Linux is een heel uniek ontwerp.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij heeft de kernel niet "gemaakt" want die was er al uiteraard. Dat is de basis. Anderen hebben die geadapteerd naar de pc die indertijd nog niet bestond.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heeft alleen de kernel gemaakt wat opzich maar een kleine verandering was die zonder hem wel door een ander gemaakt was.
Zal wel ben geen nerd.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij heeft de kernel niet "gemaakt" want die was er al uiteraard. Dat is de basis. Anderen hebben die geadapteerd naar de pc die indertijd nog niet bestond.
Ja, dat klopt. Maar ze hebben daar ook veel over gebakkeleid. Tannenbaum stond een micro-kernel met kleine modules voor ogen, terwijl de eerste versies van Linux monolithisch waren. Alhoewel daar ondertussen wel wat verandering in is gekomen.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Linux was een adaptie van Tannenbaums minix.
Ik zou dat nog eens goed nakijken.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij heeft de kernel niet "gemaakt" want die was er al uiteraard. Dat is de basis. Anderen hebben die geadapteerd naar de pc die indertijd nog niet bestond.
Ik snap uberhaubt niet dat dit nieuws is. Dit was zo ongeveer de nr 1 belofte van de verkiezingsronde.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:24 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik mis een paar usual suspects die hier horen te schreeuwen dat het een briljante zet is van Trump.
Lees die link nou even. Thompson en Ritchie is.... 1969. Tannenbaum was veel later.quote:
Lees die link nou even. Thompson en Ritchie is.... 1969. Stallman was toen 14 of zo.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Onzin. Je hebt het over GNU, van Richard Stallman, van de Free Software Foundation. Een laag waarmee je op Linux Unix software kunt draaien. Zoals je met Wine Windows programma's op Linux kunt draaien. Linux is een heel uniek ontwerp.
Hoe veel besturingssystemen heb jij zelf geschreven? Ik drie. Ik programmeer ook al 40 jaar en ben goed op de hoogte.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Lees die link nou even. Thompson en Ritchie is.... 1969. Tannenbaum was veel later.
Wat doet dat er nou toe. 3 geloof ik geen bal van. In ieder geval zijn ze niet erg beroemd geworden, jouw besturingssystemen... Overspeel je hand nou niet zo.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe veel besturingssystemen heb jij zelf geschreven? Ik drie. Ik programmeer ook al 40 jaar en ben goed op de hoogte.
Dat is de realiteit van gisteren, de realiteit van vandaag is volledig anders.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als dat al zo was waren we opgegeven. Nu beweer je dat een EU in een oorlog zit met zowel
Rusland, VS en China.
De VS zit met ons in de NAVO en is onze bondgenoot.
Dat is de realiteit vooralsnog.
Wat denk jij dat een besturingssysteem eigenlijk allemaal doet? Ok, laten we het dan houden op een kernel, wat stuurprogramma's voor hardware en hulpprogramma's zoals een editor en een manier om nieuwe programma's te bouwen. En die kernel beheert het geheugen, de tijd die programma's krijgen om te draaien en welke programma's op welke manier van de overige hardware gebruik kunnen maken.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat doet dat er nou toe. 3 geloof ik geen bal van. In ieder geval zijn ze niet erg beroemd geworden, jouw besturingssystemen... Overspeel je hand nou niet zo.
Ja hallo dus nu zijn we afhankelijk van de VS omdat jij zonodig op fok moet zitten en niet je project hebt afgemaaktquote:Op zondag 2 februari 2025 20:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat denk jij dat een besturingssysteem eigenlijk allemaal doet? Ok, laten we het dan houden op een kernel, wat stuurprogramma's voor hardware en hulpprogramma's zoals een editor en een manier om nieuwe programma's te bouwen. En die kernel beheert het geheugen, de tijd die programma's krijgen om te draaien en welke programma's op welke manier van de overige hardware gebruik kunnen maken.
Voor een microcontroller is dat vrij simpel, voor een PC is dat wat ingewikkelder. Ik heb er 1 gemaakt voor een Atmel AT, 1 voor een Microchip dsPIC33 en 1 voor een PC. Ik ben ook begonnen met een ARM, maar dat heb ik niet afgemaakt door problemen met de ontwikkelomgeving.
https://www.chessprogramming.org/Bart_Weststratequote:Op zondag 2 februari 2025 20:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe veel besturingssystemen heb jij zelf geschreven? Ik drie. Ik programmeer ook al 40 jaar en ben goed op de hoogte.
Yup. Standaard kleptocraten-fantasietje wat hier wordt uitgeleefd.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:33 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Degenen die 'First' worden zijn de mensen die genoeg geld hebben. Als de boel gedestabiliseerd is, de inflatie overal torenhoog is en de meeste mensen hun huis, goud, aandelen, etc. moeten verkopen, dan kunnen diegenen met genoeg geld alles lekker goedkoop opkopen. Uiteindelijk, na jaren ploeteren, komt de ecnonomie er weer bovenop, soort van, en dan kan het volgende rondje graaien beginnen.
Leukquote:Op zondag 2 februari 2025 20:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
https://www.chessprogramming.org/Bart_Weststrate
Dit ben ik overigens. Loop ook al een tijdje mee. In de jaren 80 van de vorige eeuw maakte je alles eigenlijk zelf. Er was niks toen. Mijn aandacht ging uit naar de denksport programma's en vooral schaken. Ben daar nog steeds hobbymatig mee bezig. 15 jaar lang heb ik de kost verdiend met de programmeerkunst van het schaken en doe dat nu nog alleen dan op het gebied van automatisering van administratieve processen. Veel minder leuk maar men moet iets voor de living.
Het is jammer voor Trudeau dat hij er mee moet stoppen, hij is denk ik in geen tijden zo populair in Canada geweest sinds vannacht.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:56 schreef Perrin het volgende:
Hopelijk binnenkort hier ook, zodat je als consument de keuze kan maken Europees/Nederlands te kopen.
[ x ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |