abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216527392
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk kansloos tot de derde of vierde macht. Hoe zie je dat voor je? Dat kunnen we helemaal niet.
Dat hebben we al gedaan. Linux, LibreOffice, Wine en zo. En ook voor ieders vakgebied.
pi_216527431
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dan zijn we het daar over eens. Dat is dus onmogelijk. Laat het realisme dan neerdalen.
Dan moeten we even kijken wat we wel kunnen. Op ICT gebied in het geheel is dat niet veel.
Hier werd net verteld, de VS is onze vijand.
Nou zover zijn we nog lang niet. De VS levert zowat de gehele IT infrastructuur voor de EU en de EU heeft de technologie voor de chipmachines.
Vakman pur sang
pi_216527462
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat hebben we al gedaan. Linux, LibreOffice, Wine en zo. En ook voor ieders vakgebied.
Linux is een spin-off van UNIX. Puur Amerikaans. De uitvinders zijn Thompson en Ritchie. Onze Fin heeft daar verder op geborduurd. Heel verdienstelijk maar ik bedoel hiermee dat we ook dat niet zelf uitgevonden hebben.

https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=872

Hun enorme verdienste is dat ze open source tevens hebben uitgevonden en dat ze dat "normaal" vonden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216527481
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Linux is een spin-off van UNIX. Puur Amerikaans. De uitvinders zijn Thompson en Ritchie. Onze Fin heeft daar verder op geborduurd. Heel verdienstelijk maar ik bedoel hiermee dat we ook dat niet zelf uitgevonden hebben.
Heeft alleen de kernel gemaakt wat opzich maar een kleine verandering was die zonder hem wel door een ander gemaakt was.
Vakman pur sang
  zondag 2 februari 2025 @ 20:24:34 #130
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216527504
quote:

[..]

https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=872

Hun enorme verdienste is dat ze open source tevens hebben uitgevonden en dat ze dat "normaal" vonden.

Linux was gebaseerd op Tanenbaums minix. Alleen de structuur van het filesysteem is Unix-like.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_216527505
quote:

[..]
Onzin. Je hebt het over GNU, van Richard Stallman, van de Free Software Foundation. Een laag waarmee je op Linux Unix software kunt draaien. Zoals je met Wine Windows programma's op Linux kunt draaien. Linux is een heel uniek ontwerp.
pi_216527509
Ik mis een paar usual suspects die hier horen te schreeuwen dat het een briljante zet is van Trump.
pi_216527522
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Heeft alleen de kernel gemaakt wat opzich maar een kleine verandering was die zonder hem wel door een ander gemaakt was.
Hij heeft de kernel niet "gemaakt" want die was er al uiteraard. Dat is de basis. Anderen hebben die geadapteerd naar de pc die indertijd nog niet bestond.
pi_216527549
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Hij heeft de kernel niet "gemaakt" want die was er al uiteraard. Dat is de basis. Anderen hebben die geadapteerd naar de pc die indertijd nog niet bestond.
Zal wel ben geen nerd.
Vakman pur sang
pi_216527556
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Linux was een adaptie van Tannenbaums minix.
Ja, dat klopt. Maar ze hebben daar ook veel over gebakkeleid. Tannenbaum stond een micro-kernel met kleine modules voor ogen, terwijl de eerste versies van Linux monolithisch waren. Alhoewel daar ondertussen wel wat verandering in is gekomen.
pi_216527571
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik zou dat nog eens goed nakijken.
pi_216527579
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:24 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik mis een paar usual suspects die hier horen te schreeuwen dat het een briljante zet is van Trump.
Ik snap uberhaubt niet dat dit nieuws is. Dit was zo ongeveer de nr 1 belofte van de verkiezingsronde.
Nu gebeurt wat al 100 keer is aangekondigd en mensen doen verbaast en verontwaardigd :')
Vakman pur sang
pi_216527587
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:24 schreef -XOR- het volgende:
Tanenbaums minix
Lees die link nou even. Thompson en Ritchie is.... 1969. Tannenbaum was veel later.
pi_216527603
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Onzin. Je hebt het over GNU, van Richard Stallman, van de Free Software Foundation. Een laag waarmee je op Linux Unix software kunt draaien. Zoals je met Wine Windows programma's op Linux kunt draaien. Linux is een heel uniek ontwerp.
Lees die link nou even. Thompson en Ritchie is.... 1969. Stallman was toen 14 of zo.
pi_216527611
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Lees die link nou even. Thompson en Ritchie is.... 1969. Tannenbaum was veel later.
Hoe veel besturingssystemen heb jij zelf geschreven? Ik drie. Ik programmeer ook al 40 jaar en ben goed op de hoogte.
pi_216527642
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe veel besturingssystemen heb jij zelf geschreven? Ik drie. Ik programmeer ook al 40 jaar en ben goed op de hoogte.
Wat doet dat er nou toe. 3 geloof ik geen bal van. In ieder geval zijn ze niet erg beroemd geworden, jouw besturingssystemen... Overspeel je hand nou niet zo.
  zondag 2 februari 2025 @ 20:31:45 #142
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_216527646
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2025 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als dat al zo was waren we opgegeven. Nu beweer je dat een EU in een oorlog zit met zowel
Rusland, VS en China.

De VS zit met ons in de NAVO en is onze bondgenoot.
Dat is de realiteit vooralsnog.
Dat is de realiteit van gisteren, de realiteit van vandaag is volledig anders.

NATO is bijna betekenisloos geworden. De plannen om minstens 20.000 troepen uit Europa terug te halen zijn er al. Wat er overblijft zal ook vooral als chantagemiddel worden ingezet. Dit is project 2025. Daarin is geen enkele ruimte voor een Europese oorlog. De afbouw is begonnen, die is met MAGA aan de macht onomkeerbaar.

Een fysieke oorlog met de VS is onwaarschijnlijk, net als fysieke oorlog met China overigens. Onze fysieke dreiging komt uit Rusland en die kunnen we best hebben wanneer we serieus investeren.

China is interessant genoeg degene die een wonderlijke balans brengt die in het voordeel is van Europa. China is na Taiwan zeer geïnteresseerd in Siberië. Daar is Rusland zich pijnlijk van bewust. Zolang de VS het belangrijk vindt en in staat is China te weerhouden van het innemen van Taiwan is Siberië redelijk veilig. Maar de tijd dat de VS ook onze belangen liet meetellen ligt achter ons met deze regering. Amerika Only is het huidige beleid. We moeten het gewoon helemaal zelf doen.

Waar niet Europeanen helemaal gelijk in hebben is dat we de afgelopen decennia als Europa geteerd hebben op goedkope energie uit Rusland, goedkope arbeid uit Azië en goedkope veiligheid uit Amerika. Eigenlijk nauwelijks anders dan het koloniale verleden. We hebben maximaal geprofiteerd van het werk van anderen. die tijd is voorbij.
pi_216527784
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wat doet dat er nou toe. 3 geloof ik geen bal van. In ieder geval zijn ze niet erg beroemd geworden, jouw besturingssystemen... Overspeel je hand nou niet zo.
Wat denk jij dat een besturingssysteem eigenlijk allemaal doet? Ok, laten we het dan houden op een kernel, wat stuurprogramma's voor hardware en hulpprogramma's zoals een editor en een manier om nieuwe programma's te bouwen. En die kernel beheert het geheugen, de tijd die programma's krijgen om te draaien en welke programma's op welke manier van de overige hardware gebruik kunnen maken.

Voor een microcontroller is dat vrij simpel, voor een PC is dat wat ingewikkelder. Ik heb er 1 gemaakt voor een Atmel AT, 1 voor een Microchip dsPIC33 en 1 voor een PC. Ik ben ook begonnen met een ARM32, maar dat heb ik niet afgemaakt door problemen met de ontwikkelomgeving.
pi_216527813
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat denk jij dat een besturingssysteem eigenlijk allemaal doet? Ok, laten we het dan houden op een kernel, wat stuurprogramma's voor hardware en hulpprogramma's zoals een editor en een manier om nieuwe programma's te bouwen. En die kernel beheert het geheugen, de tijd die programma's krijgen om te draaien en welke programma's op welke manier van de overige hardware gebruik kunnen maken.

Voor een microcontroller is dat vrij simpel, voor een PC is dat wat ingewikkelder. Ik heb er 1 gemaakt voor een Atmel AT, 1 voor een Microchip dsPIC33 en 1 voor een PC. Ik ben ook begonnen met een ARM, maar dat heb ik niet afgemaakt door problemen met de ontwikkelomgeving.
Ja hallo dus nu zijn we afhankelijk van de VS omdat jij zonodig op fok moet zitten en niet je project hebt afgemaakt
Vakman pur sang
pi_216527819
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
https://www.chessprogramming.org/Bart_Weststrate

Dit ben ik overigens. Loop ook al een tijdje mee. In de jaren 80 van de vorige eeuw maakte je alles eigenlijk zelf. Er was niks toen. Mijn aandacht ging uit naar de denksport programma's en vooral schaken. Ben daar nog steeds hobbymatig mee bezig. 15 jaar lang heb ik de kost verdiend met de programmeerkunst van het schaken en doe dat nu nog alleen dan op het gebied van automatisering van administratieve processen. Veel minder leuk maar men moet iets voor de living. :)

Hoogtepunt was het wereldkampioenschap snelschaken in 1993. Dat heb ik nooit meer overtroffen en sinds die tijd ging ik kijken naar wat andere activiteiten zoals saai programmeerwerk waar nog wel wat mee te verdienen was. Dat is verder gelukt allemaal. Maar waren prachtige tijden, dat vrije leven.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 02-02-2025 20:47:46 ]
  zondag 2 februari 2025 @ 20:43:15 #146
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216527850
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 16:33 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Degenen die 'First' worden zijn de mensen die genoeg geld hebben. Als de boel gedestabiliseerd is, de inflatie overal torenhoog is en de meeste mensen hun huis, goud, aandelen, etc. moeten verkopen, dan kunnen diegenen met genoeg geld alles lekker goedkoop opkopen. Uiteindelijk, na jaren ploeteren, komt de ecnonomie er weer bovenop, soort van, en dan kan het volgende rondje graaien beginnen.
Yup. Standaard kleptocraten-fantasietje wat hier wordt uitgeleefd.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216527989
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
https://www.chessprogramming.org/Bart_Weststrate

Dit ben ik overigens. Loop ook al een tijdje mee. In de jaren 80 van de vorige eeuw maakte je alles eigenlijk zelf. Er was niks toen. Mijn aandacht ging uit naar de denksport programma's en vooral schaken. Ben daar nog steeds hobbymatig mee bezig. 15 jaar lang heb ik de kost verdiend met de programmeerkunst van het schaken en doe dat nu nog alleen dan op het gebied van automatisering van administratieve processen. Veel minder leuk maar men moet iets voor de living. :)
Leuk :)

Ja, dan moet je dat toch allemaal wel weten. Ik ben autodidact, begonnen met een ZX-81. Je begint klein en je projecten worden steeds groter. Soms ook uit noodzaak, want de eerste PC's en de bijbehorende zakelijke software was duur. Dus dan moet je die software zelf maar maken. Ik heb ook een eigen register gemaakt met transistors, een ALU met poortjes, een processor met bitslices en een Z80 en een Motorola computer. Mijn breadboard was niet groot genoeg om het allemaal van poortjes te maken.

Ik wilde vroeger uitvinder worden en ben zo ook bezig geweest met dingen zoals lopende robotjes en zo. Ik heb van 1997 t/m 2005 mijn eigen website gehad, maar die bestaat dus niet meer.

Mij maak je dus niet gek met techniek en zeker niet met computers ;)
  Forum Admin zondag 2 februari 2025 @ 20:53:42 #148
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216528009
Iets wat je niet zo snel (nog eens) van me gaat zien : fuck de vs en fuck de retards die Trump tot president hebben gestemd. Zak in de stront. :W
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 2 februari 2025 @ 20:56:13 #149
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216528048
Hopelijk binnenkort hier ook, zodat je als consument de keuze kan maken Europees/Nederlands te kopen.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216528065
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 20:56 schreef Perrin het volgende:
Hopelijk binnenkort hier ook, zodat je als consument de keuze kan maken Europees/Nederlands te kopen.
[ x ]
Het is jammer voor Trudeau dat hij er mee moet stoppen, hij is denk ik in geen tijden zo populair in Canada geweest sinds vannacht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')