Ik heb de metered met spoelen en ben ook benieuwd of het via de app te schakelen is (misschien via systeemprofiel?)quote:Op dinsdag 18 februari 2025 09:16 schreef freak1 het volgende:
[..]
je hebt ook de enphase meetspoelen in je meterkast?
Variabel is hetzelfde als niet dynamischquote:Op woensdag 19 februari 2025 07:23 schreef Zedi het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe ze je variabel willen laten betalen, dan moet je elke keer meterstanden dooegeven op de dag dat een prijswijziging ingaat? Anders weten ze niet wat je precies hebt verbruikt tijdens een periode met een bepaalde prijs… of doen ze dan zelf een inschatting?
Dat weet ik maar dan moet je dus alsnog “elke keer” je standen door gaan geven. (Had overigens in m’n hoofd dat ze het per 3 maanden aanpassen maar met half jaar valt het mee).quote:Op woensdag 19 februari 2025 07:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Variabel is hetzelfde als niet dynamischVariabel gaat vaak per 6 maanden.
Vattenfal past elke 3 maanden de tarieven aan.quote:Op woensdag 19 februari 2025 07:38 schreef Zedi het volgende:
[..]
Dat weet ik maar dan moet je dus alsnog “elke keer” je standen door gaan geven. (Had overigens in m’n hoofd dat ze het per 3 maanden aanpassen maar met half jaar valt het mee).
Precies.quote:Op woensdag 19 februari 2025 10:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Afgelopen dagen (vrijwel) gratis gestookt met de Airco LW-warmtepomp
Niemand een idee?quote:Op woensdag 19 februari 2025 00:40 schreef admiraal_anaal het volgende:
Situatie als volgt:
Vast tarief contract Vattenfal is vorige week geëindigd. In 2024 3,6 MWh opgewekt en 4 MWh verbruikt. Netto 0,4 MWh verbruikt dus.
Nog steeds in bezit van een terugdraai Ferraris meter dus tot noch toe niks te maken gehad met terugleverkosten.
Wat is nu de meest slimme optie aangezien ik van vast tarief naar variabel ben gezet door aflopen van contract?
-gewoon ergens een vast tarief contract zoeken?
-variabel houden tot de prijzen zakken en dan pas naar vast contract gaan.(oorlogen eindigen bijna, winter is bijna voorbij)
-is variabel gunstig?
Ik heb geen idee hoelang ik mijn ferraris meter nog heb en probeer dat zo lang mogelijk te rekken uiteraard
Aangezien je opwek bijna gelijk is aan je verbruik en je en een ferrarismeter hebt is de stroomprijs niet echt relevant lijkt mij.quote:
Voor de "statistieken": wat voor merk / type?quote:Op zondag 23 februari 2025 17:00 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, een van de omvormers doet niks meer, gelukkig de kleinste, dus nu dat hele traject in van reparatie etc.
SolarEdge 2200h als ik het goed heb. Zitten maar 6 panelen op, maar alsnog baal ik er wel van.quote:Op zondag 23 februari 2025 17:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor de "statistieken": wat voor merk / type?
Nog wel lampjes op de omvormer? Wat doet het als je het kleine schakelaartje links een keer uit- en aanzet?quote:Op zondag 23 februari 2025 17:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
SolarEdge 2200h als ik het goed heb. Zitten maar 6 panelen op, maar alsnog baal ik er wel van.
Edit; het is of de omvormer zelf, of de bekabeling, maar eerst maar eens dinsdag even gaan meten of het de bekabeling is. Dan is de uitdaging anders dan dat het de omvormer is, want dat laatste is dan gewoon een garantieverhaal.
Ja, het blauwe internetverbinding lampje. Ja, alles gedaan, omvormer klikt ook niet bij het opnieuw opstarten. Dat zegt niet dat het de omvormer is, het kan alsnog bekabeling zijn, maar daar gaan we hopelijk dinsdag achter komen.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nog wel lampjes op de omvormer? Wat doet het als je het kleine schakelaartje links een keer uit- en aanzet?
En hoe heb je vastgesteld dat de omvormer niets doet? Zie je iets/niets in de App of heb je andere aanwijzingen? Wat is de monitoring status? Zijn er errors?
Bij SolarEdge is het zo:quote:Op zondag 23 februari 2025 18:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, het blauwe internetverbinding lampje. Ja, alles gedaan, omvormer klikt ook niet bij het opnieuw opstarten. Dat zegt niet dat het de omvormer is, het kan alsnog bekabeling zijn, maar daar gaan we hopelijk dinsdag achter komen.
Ik zie sinds eergisteren dat die panelen niks meer doen. Het zijn er 6, die geven geen waarde meer. Groene lampje op de omvormer is niet aan, gaat ook niet aan bij herstart etc etc, dus het is of de omvormer of de bekabeling. Komen we hopelijk dinsdag achter, en dan zien we vandaar uit wel verder.
Dat weet ik. Daarom zeg ik dinsdag, want ik heb (nog) geen multimeter, maar aangezien dinsdag onderhoud voor de warmtepomp gepland staat en die gast vroeger ook zonnepanelen deed, zou hij het in theorie redelijk snel moeten kunnen zien.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij SolarEdge is het zo:
Als de DC kabels zijn losgekoppeld van de omvormer en de zon schijnt, dan zou iedere optimizer 1 volt moeten produceren. Dus met 6 panelen zou je dan 6 volt DC moeten meten op een multimeter.
Als je dat aandurft, kan je het nameten.
Uiteraard moet het wel voldoende zonnig zijn daarvoor.
Succes iig, hopelijk is het wat simpels.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet ik. Daarom zeg ik dinsdag, want ik heb (nog) geen multimeter, maar aangezien dinsdag onderhoud voor de warmtepomp gepland staat en die gast vroeger ook zonnepanelen deed, zou hij het in theorie redelijk snel moeten kunnen zien.
Indien omvormer is het vervangen en klaar, maar is het de omvormer niet, dan is het de bekabeling, en dan is het een iets andere uitdaging. Daarom zeg ik; dinsdag weet ik (hopelijk) meer.
Dat hoop ik ook, maar, wat het ook is, het zal toch moeten worden opgelost.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Succes iig, hopelijk is het wat simpels.
Niets moet, je kan de panelen ook voor de sier op het dak houdenquote:Op zondag 23 februari 2025 18:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook, maar, wat het ook is, het zal toch moeten worden opgelost.
Dat kan, maar goed, dat doen we niet. Beter nu dan hoog zomer.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niets moet, je kan de panelen ook voor de sier op het dak houden
Ach...quote:Op dinsdag 25 februari 2025 23:18 schreef leolinedance het volgende:
Ook weer een optimizer kapot, de 3e of 4e van 15 stuks. Gelukkig nog 1,5 jaar garantie...maar ben bang dat er buiten de garantieperiode nog wel een paar zullen gaan.
edit: zie dat er 25 jaar garantie zit op de optimizers. Op montage arbeid 10 jaar, dat is over 1,5 jaar.
In mijn perceptie gaan de E-prijzen dalen. I.i.g. is het overheidsbeleid om minder belasting op E en meer op G te (gaan) heffen.quote:Op woensdag 19 februari 2025 00:40 schreef admiraal_anaal het volgende:
Situatie als volgt:
Vast tarief contract Vattenfal is vorige week geëindigd. In 2024 3,6 MWh opgewekt en 4 MWh verbruikt. Netto 0,4 MWh verbruikt dus.
Nog steeds in bezit van een terugdraai Ferraris meter dus tot noch toe niks te maken gehad met terugleverkosten.
Wat is nu de meest slimme optie aangezien ik van vast tarief naar variabel ben gezet door aflopen van contract?
-gewoon ergens een vast tarief contract zoeken?
-variabel houden tot de prijzen zakken en dan pas naar vast contract gaan.(oorlogen eindigen bijna, winter is bijna voorbij)
-is variabel gunstig?
Ik heb geen idee hoelang ik mijn ferraris meter nog heb en probeer dat zo lang mogelijk te rekken uiteraard
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |