Mikeytt | zaterdag 1 februari 2025 @ 09:42 |
https://nos.nl/artikel/25(...)centrum-philadelphia
quote: Ambulancevliegtuig crasht op drukke weg bij winkelcentrum PhiladelphiaEen medisch vliegtuig met zes mensen aan boord is 30 seconden na het opstijgen neergestort in de buurt van een winkelcentrum in Philadelphia. Daar explodeerde het toestel, waarbij meerdere huizen in brand vlogen. Jet Rescue Air Ambulance, het bedrijf dat het vervoer verzorgde, durft nog niet te bevestigen dat alle inzittenden zijn omgekomen.  Aan boord van de tweemotorige Learjet 55 waren naast de vierkoppige bemanning een kind en haar moeder, allen Mexicanen. Het meisje was na een levensreddende behandeling in een ziekenhuis in Philadelphia op weg terug naar Tijuana in Mexico. Het moment van het neerstorten en de daaropvolgende explosie is vastgelegd door beveiligingscamera's: Bekijk deze YouTube-videoVolgens de krant Philadelphia Inquirer stortte het toestel neer op een weg waar het druk was vanwege het spitsuur. Door de explosie vatten meerdere auto's, bedrijfspanden en huizen vlam. In het midden van de weg is een grote krater te zien op de plek van de crash. De lokale zender FOX29 Philadelphia zegt dat zeker zes mensen naar het ziekenhuis moesten. Drie van hem moeten daar blijven, maar verkeren niet in levensgevaar.  Het ongeluk gebeurde volgens de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA vrijdag rond 18.30 uur plaatselijke tijd bij de Roosevelt Mall in het noordoosten van de stad. Na het opstijgen bereikte het toestel volgens trackingsite ADS-B Exchange een hoogte van 1650 voet, ruim 500 meter, voordat het met ruim 200 kilometer per uur omlaag stortte. Zeer ervaren"We kunnen niet zeggen of er overlevenden zijn", zei Jet Rescue Air Ambulance in een verklaring. "Onze onmiddellijke zorg gaat uit naar de familie van de patiënt, ons personeel, hun families en andere slachtoffers die mogelijk gewond zijn geraakt op de grond." Het bedrijf voegt eraan toe dat de bemanning zeer ervaren was en dat het vliegtuig in optimale conditie verkeerde. Het was koud en regenachtig op het moment van de crash en het zicht was slecht. Op sociale media betuigde president Trump zijn medeleven. "Het is zo triest een vliegtuig te zien neerstorten in Philadelphia. Meer onschuldige zielen zijn verloren gegaan." Heftig!  Benieuwd naar de oorzaak gezien er niets mankeerde aan het vliegtuig en de bemensing zeer ervaren was... 
[ Bericht 3% gewijzigd door Danny op 18-02-2025 13:01:24 (post teruggezet) ] |
Isdatzo | zaterdag 1 februari 2025 @ 09:52 |
Inb4 Donald: komt door woke. |
saparmurat_niyazov | zaterdag 1 februari 2025 @ 09:58 |
quote: voordat het met ruim 200 kilometer per uur omlaag stortte.
Volgens mij klopt dit niet, als je zo snel daalt als de diverse filmpjes laten zien zou 200 km/u juist erg langzaam zijn.
https://www.nbcphiladelph(...)hia-learjet/4095858/
quote: “I think the most important bit of evidence that we’ve seen so far is the doorbell video showing the aircraft descending at an incredible angle,” Arthur Wolk, an aviation expert, told NBC10. “Almost 45 degrees, which means that the airplane was out of control. No pilot would voluntarily descend any airplane at that angle. That probably resulted in the airplane striking the ground at over 400 knots and probably 5 or even 10,000 feet a minute going down that fast. So, something overtook this flight crew.”
[ Bericht 0% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 01-02-2025 10:08:13 ] |
bijdehand | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:00 |
quote: Woke, Biden en Obama  |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:03 |
quote: Ik las vannacht al 280 mijl per uur.
Vanaf hier ging het ook al over dit ongeval: Droopie in NWS / [breaking] Vliegtuig en Helicopter Botsing Washington |
Stoorzendert | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:04 |
quote: Op zaterdag 1 februari 2025 06:05 schreef MissButterflyy het volgende:Weer een vliegtuig neergestort, deze keer dus een klein vliegtuig wat opsteeg met slecht weer. Zijn ze daarin ook afhankelijk van de luchtverkeersleiding? Dit is wel bizar hoor.  Ik zou een Learjet55 niet perse meer onder een 'klein vliegtuig' scharen. Dan denk ik eerder aan een Cessna 172 ofzo.
Het toestel is 43jaar, dat lijkt me overigens wel vrij oud...
 |
Cupfighter | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:04 |
quote: En links natuurlijk |
saparmurat_niyazov | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:06 |
quote: Dat lijkt me idd veel waarschijnlijker. |
Stoorzendert | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:09 |
quote: Volgens ADS-B vertical rate 11008ft/min = ~220km/h, ground speed:246knots = ~456km/h
 |
Zorro | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:10 |
Die levensreddende behandeling is niet helemaal gelukt dus. |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:10 |
Hier ook even het linkje naar het inmiddels uitgebreide artikel dat ik in het andere topic ook al gepost had: https://www.cbsnews.com/p(...)od-homes-catch-fire/ |
Red_85 | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:13 |
quote: Zal wel met de hoek te maken hebben.
Als je recht naar beneden valt, is je grondsnelheid 0, maar je valt toch echt met een bepaalde snelheid. |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:15 |
quote: En 280 mijl pu is 450 km pu, dus dat klopt dan idd wel. Ik gok dat er Amerikanen waren die diezelfde knots omgerekend hadden naar mijlen en het vervolgens gepost hadden, omdat zij mijlen pu wel begrijpen qua snelheid en knots niet, net zoals wij kilometers pu wel snappen qua snelheid en knots niet. |
Stoorzendert | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:15 |
quote: Op zaterdag 1 februari 2025 10:13 schreef Red_85 het volgende:[..] Zal wel met de hoek te maken hebben. Als je recht naar beneden valt, is je grondsnelheid 0, maar je valt toch echt met een bepaalde snelheid. Klopt, maar die info geeft ADS-B of FR niet De impact-snelheid is ver boven die 456km/h |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:20 |
quote: En dan een volle brandstoftank omdat ze net opgestegen zijn.... |
Stoorzendert | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:21 |
quote: Op zaterdag 1 februari 2025 10:15 schreef Leandra het volgende:[..] En 280 mijl pu is 450 km pu, dus dat klopt dan idd wel. Ik gok dat er Amerikanen waren die diezelfde knots omgerekend hadden naar mijlen en het vervolgens gepost hadden, omdat zij mijlen pu wel begrijpen qua snelheid en knots niet, net zoals wij kilometers pu wel snappen qua snelheid en knots niet. Ik hoop dat ze daar 'knots' wél begrijpen, want dat wordt overal in de luchtvaart gebruikt  |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:24 |
quote: Ja, dat snap ik, maar ik las gewoon op Twitter, en als je de snelheid daar begrijpelijk wilt maken moet je converteren naar mph, net zoals we het hier pas snappen als het kmh is  |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:28 |
Maar goed, toestel was onderweg naar Springfield, Missouri, en was ook al ruim een uur te laat vertrokken:
 |
Red_85 | zaterdag 1 februari 2025 @ 12:26 |
quote: Op zaterdag 1 februari 2025 10:15 schreef Leandra het volgende:[..] En 280 mijl pu is 450 km pu, dus dat klopt dan idd wel. Ik gok dat er Amerikanen waren die diezelfde knots omgerekend hadden naar mijlen en het vervolgens gepost hadden, omdat zij mijlen pu wel begrijpen qua snelheid en knots niet, net zoals wij kilometers pu wel snappen qua snelheid en knots niet. Je hebt ook nog het verschil tussen een land- en een zeemijl (knoop/knot)
Uit mn kop Landmijl= 1609m Zeemijl= 1852m
Altijd opletten. |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 12:35 |
quote: Op zaterdag 1 februari 2025 12:26 schreef Red_85 het volgende:[..] Je hebt ook nog het verschil tussen een land- en een zeemijl (knoop/knot) Uit mn kop Landmijl= 1609m Zeemijl= 1852m Altijd opletten. Ja, want Amerikanen op Twitter gaan om de snelheid van het vliegtuig aan te geven in begrijpelijke snelheden in zeemijlen rekenen... Blijft tricky idd. |
Stoorzendert | zaterdag 1 februari 2025 @ 12:48 |
quote: Op zaterdag 1 februari 2025 12:35 schreef Leandra het volgende:[..] Ja, want Amerikanen op Twitter gaan om de snelheid van het vliegtuig aan te geven in begrijpelijke snelheden in zeemijlen rekenen... Blijft tricky idd. Omdat 1knoop, 1zeemijl/uur is. En het vliegtuig geeft de snelheid weer in knots / knopen. Gewoon omdat het zo begonnen is omdat de navigatie van de luchtvaart veel overeenkomsten heeft met die van de scheepsvaart |
Nober | zaterdag 1 februari 2025 @ 12:50 |
DEI komt voor iedereen. |
Red_85 | zaterdag 1 februari 2025 @ 14:25 |
quote: Op zaterdag 1 februari 2025 12:35 schreef Leandra het volgende:[..] Ja, want Amerikanen op Twitter gaan om de snelheid van het vliegtuig aan te geven in begrijpelijke snelheden in zeemijlen rekenen... Blijft tricky idd. Dit ja  |
Red_85 | zaterdag 1 februari 2025 @ 14:25 |
quote: Op zaterdag 1 februari 2025 12:48 schreef Stoorzendert het volgende:[..] Omdat 1knoop, 1zeemijl/uur is. En het vliegtuig geeft de snelheid weer in knots / knopen. Gewoon omdat het zo begonnen is omdat de navigatie van de luchtvaart veel overeenkomsten heeft met die van de scheepsvaart Yes. Blijft lastig, maar dit is de kern ban het verhaal. |
SebbeSwensje | zaterdag 1 februari 2025 @ 14:33 |
Heftig weer, dit wens je niemand toe. |
YellowBlacks | zaterdag 1 februari 2025 @ 15:15 |
quote: John Anderson, a retired pilot from Philadelphia, told Fox News Digital that, based on the video of the crash and the way the aircraft struck the ground, the likely cause was a takeoff stall.
"The plane was out of the crew’s control. It was not controlled flight into terrain (CFIT). May have been a mechanical malfunction of the stabilizer, elevator, trim or even a load shift rearward within the cabin," Anderson said.
He further speculated that if "it was a medical flight with a stretcher on board and the stretcher was not properly secured, it may have rolled rearward."
"This would cause the nose to raise and stall the wing. In that case, the nose will drop with the angle in the video," he said. "Because it was right after takeoff and the initial climb, I would say it was likely aswing stall. There could be a number of factors that would cause a stall. Could have been a runaway trim, malfunctioning stabilizer." https://www.foxnews.com/u(...)e-have-lost-aircraft |
Red_85 | zaterdag 1 februari 2025 @ 15:21 |
quote: Allemaal mogelijkheden. Maar: de oranje blackboxen. Die zijn nodig. |
Nieuwschierig | zaterdag 1 februari 2025 @ 16:27 |
quote: Niet eens zeker dat dit toestel die had. En als ze er al zijn dan ook met een techniek van 43 jaar geleden, dus veel minder parameters die opgeslagen worden. |
Viv | zaterdag 1 februari 2025 @ 16:29 |
Inmiddels bevestiging dat alle zes inzittenden zijn overleden.
quote: De slachtoffers zijn een meisje en haar moeder, een arts, een paramedicus, de piloot en de co-piloot. Alle inzittenden hadden de Mexicaanse nationaliteit.
Het meisje was in het Shriners-kinderziekenhuis in Philadelphia geweest voor een levensreddende medische behandeling en was onderweg terug naar Tijuana in Mexico.
Een woordvoerder van het ziekenhuis zegt dat het ziekenhuispersoneel erg geraakt is door het ongeluk. Het meisje zou vrijdag met de medische staf nog het einde van haar behandeling hebben gevierd voordat ze naar huis mocht. https://nos.nl/artikel/25(...)-grond-veel-gewonden
Triest verhaal  |
Red_85 | zaterdag 1 februari 2025 @ 17:19 |
quote: Op zaterdag 1 februari 2025 16:27 schreef Nieuwschierig het volgende:[..] Niet eens zeker dat dit toestel die had. En als ze er al zijn dan ook met een techniek van 43 jaar geleden, dus veel minder parameters die opgeslagen worden. Volgens mij hadden ze die toen ook al en genoeg onderhoudssessies gehad in die levensduur. |
Momo | zaterdag 1 februari 2025 @ 17:51 |
|
Nieuwschierig | zondag 2 februari 2025 @ 00:17 |
Bekijk deze YouTube-video
Niets wijst op een stall en er zijn geen data recorders |
voetbalmanager2 | zondag 2 februari 2025 @ 18:44 |
Zit je lekker in een restaurant te eten vliegt er ineens een stuk vliegtuig met een noodvaart tegen je petje aan. Deze man is lichtgewond en kan het zijn kleinkinderen navertellen.
|