Met wat ze nu bieden aan verhaal, zou ik bijna zelf het verhaal willen schrijven om te kijken of ik het beter kan. Geen idee hoe je in dat schrijversteam komt, maar mij lijkt het een leuke baan. Mede bepalen wat er in de serie gaat gebeuren en waar duizenden mensen naar kijken, is op zich een hele eer. De schrijvers van nu lijken wel hun reet af te vegen aan de kladjes die ze produceren. Alsof de bron der inspiratie en originaliteit allang droog staat, maar het salaris toch wel binnenkomt iedere maand. Waarom dan nog je best doen?
Omdat de kijker beter verdient! Het wordt steeds luier, slapper, goedkoper en oppervlakkiger. En dat binnen een soapserie! Een soort televisie dat toch al niet bekend staat om de geniale plots. Zelfs al keken er maar honderd mensen, dan nog moet je zorgen dat je programma er staat! Geef je publiek een reden om te kijken. Waar kijken jullie momenteel voor? Alleen omdat je verbetering wilt zien of niet? Dat het weer een keer spannend, ontroerend of op zijn minst amusant is om naar te kijken.
Weet je wat amusant is om te kijken? De podcasts van Janine! In het echt zou er geen hond naar omkijken, maar in Meerdijk? Enorm publiek! En wat te denken over de hilarische vlogs van Steef, waarmee hij Nola probeert af te pakken? Duizenden kijkers! Wat fantastisch, maar alleen in fictie. In het echt zou Steef zijn eigen vriendenkring niet eens kunnen overhalen om naar die zwakzinnige meuk te kijken! Hoe kunnen schrijvers verwachten dat de kijker dit serieus neemt? Zeker als ze zelf hele delen van een verhaal buiten beeld laten plaatsvinden, waar de kijker dan slechts indirect van hoort. Zo werkt het niet! Laat het ZIEN! Geen aannames van "zo is het gebeurd" of "ik ontvang net een berichtje dat...". Als kijker wil je getuige zijn van belangrijke momenten binnen een verhaallijn.
De verhaallijnen komen zo snel als dat ze weer gaan, met een nadruk op flauwekulproblemen voor tussendoor. Wie is op dit moment amusant om naar te kijken, als personage? Bij iedere nieuwe aanzet denk ik al haast van: "Oh nee, gaan ze nu DIT doen?! Serieus?!" Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten bedenken. Stefano een joint laten roken.

Als dit is hoe ze deze troep schrijven, dan verklaart dat veel, maar houdt het lekker even buiten de serie!
Rest mij nog om te vermelden dat ik "het busje met Tamara" deze keer helaas niet in mijn verhaal kwijt kon. Jammer, het typeert seizoen 35 enorm! Het leerde ons dat gemakzuchtig ALTIJD nog luier kan en dat moeiteloos ook een manier is om afleveringen te vullen. Zelfs langlopende verhaallijnen zijn er niet veilig voor! Laat dit niet ook typerend zijn voor seizoen 36! Ik overweeg nu al zomerstop te gaan houden, met de flauwekul die we op het moment geserveerd krijgen.
P.s. Ah kijk, toch nog "het busje" erin geschreven. Komt altijd onverwachts. Mooi! Stiekem ging dit hele stukje erover...
[ Bericht 1% gewijzigd door Mr.Pomtip op 25-03-2025 18:04:21 ]