De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Uitstekend, hoe eerder, hoe beter. En we willen natuurlijk ook beelden van hoe radicale activisten met groen en paars haar, een keffiyeh en Hamas/Hezbollah vlag via ICE-raids worden opgepakt en het land uitgezet.
Het verheerlijken van antisemitisch moslimfundamentalisme in combinatie met antiwesterse sentimenten en Islamofilie moet met harde hand worden aangepakt. Hier dient simpelweg geen plek voor te zijn in het Westen. Daar gaat men maar voor naar Damascus, Sanaa, Ankara of Marrakesh.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
The Israeli hostages scheduled for release by Hamxs tomorrow are Arbel Yehoud (29), Agam Berger (19), and Gadi Moshe Mozes (80).
Yes, they kidnapped a 79 year old man.
quote:
Alongside the three Israeli hostages, five Thai hostages are also set to be released tomorrow. Their release will not involve any exchange of Palestinian prisoners.
quote:
Following the announcement of the release of 5 Thai hostages tomorrow, five foreign workers remain in captivity—three confirmed dead and two whose condition is unknown.
In the previous deal, 24 foreign workers were freed.
Op woensdag 29 januari 2025 16:40 schreef opgebaarde het volgende: Alleen deportatie bij racisme tegen Joden neem ik aan en de rest van het racisme moet wel gewoon kunnen
Hmm.
Racisme tegen wie bijvoorbeeld?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Waarschijnlijk een verzonnen verhaal van de trump woordvoerder. Het verkoopt wel lekker
Een journalist van de guardian vorig jaar “For the financial year 2023, the most recent for which data is available, only about $7m worth of condoms were distributed globally by USAid, and the vast majority of family-planning funds, 89%, were spent on programs in Africa.”
En het meest vreemde aan dit verhaal. De buurman die bepaalt wat het gebied in en uit mag (noem het geen controle hoor) die laat al jaren geen condooms toe. Hamas heeft jaren geleden opgeblazen condooms gebruikt om daarmee brand bommen in israel neer te gooien. Condooms komen Gaza niet in en dus zeker geen 50 million dollar aan condooms
En als het wel zo was dan was dat net fantastisch nieuws. Gazanen fokken als konijnen. We willen niet meer Gazanen maar minder minder minder
[..] Opmerkelijk. Ik reageer op jouw retorische vraag #18 dat er maar één bestaat. En toch verlang je daarna meerdere voorbeelden. Rare vragen. Hmm
Je begint zelf met deze post:
quote:
Op woensdag 29 januari 2025 16:40 schreef opgebaarde het volgende: Alleen deportatie bij racisme tegen Joden neem ik aan en de rest van het racisme moet wel gewoon kunnen
Waarmee je insinueert dat racisme tegen andere groepen wel acceptabel is. Dat is raar, want niemand die hier zoiets heeft gezegd, vandaar dat ik naar voorbeelden vraag.
[..] Waarschijnlijk een verzonnen verhaal van de trump woordvoerder. Het verkoopt wel lekker
Een journalist van de guardian vorig jaar “For the financial year 2023, the most recent for which data is available, only about $7m worth of condoms were distributed globally by USAid, and the vast majority of family-planning funds, 89%, were spent on programs in Africa.”
En het meest vreemde aan dit verhaal. De buurman die bepaalt wat het gebied in en uit mag (noem het geen controle hoor) die laat al jaren geen condooms toe. Hamas heeft jaren geleden opgeblazen condooms gebruikt om daarmee brand bommen in israel neer te gooien. Condooms komen Gaza niet in en dus zeker geen 50 million dollar aan condooms
En als het wel zo was dan was dat net fantastisch nieuws. Gazanen fokken als konijnen. We willen niet meer Gazanen maar minder minder minder
Doelbewust.
[..] Following the announcement of the release of 5 Thai hostages tomorrow, five foreign workers remain in captivity—three confirmed dead and two whose condition is unknown.
Dit stukje vind ik eigenlijk ook weer zoiets bizars dat dit soort van sluipenderwijs “gewoon “ geworden is.. dat de lichamen van overleden gijzelaars nog steeds gegijzeld worden en als wisselgeld gebruikt worden.. het ongelooflijke disrespect voor menselijke waardigheid.. maakt het alleen maar nog erger voor mij dat mensen de palestijnse zaak steunen
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Ik zie net op het nieuws dat ze vandaag 8 gijzelaars vrijlaten. Een daarvan is net al vrijgelaten (een vrouwelijke militair), vanmiddag dus nog 7 Israelische gijzelaars, en er worden vandaag 110 Palestijnse misdadigers overgedragen.
[..] Dit stukje vind ik eigenlijk ook weer zoiets bizars dat dit soort van sluipenderwijs “gewoon “ geworden is.. dat de lichamen van overleden gijzelaars nog steeds gegijzeld worden en als wisselgeld gebruikt worden.. het ongelooflijke disrespect voor menselijke waardigheid.. maakt het alleen maar nog erger voor mij dat mensen de palestijnse zaak steunen
The practice of keeping bodies started when Israel realized its enemies wanted to trade them for Israeli captives, says Yaakov Amidror, a retired Israeli general.
"Maar hunnie doen het ook " is in geen enkel geval een geldig tegenargument.
Het was geen tegenargument. Ik wees nixxx erop dat dit al jaren gaande is en door beide partijen wordt gedaan en zijn post dus van begin tot einde feitelijk onjuist is. Niks sluipenderwijs en niks dat het uniek voor de Palestijnen is.
Typisch ook dat je niet je ongelijk kan toegeven bij nieuwe informatie en voor de slecht doordachte aanval gaat.
Israël. Ze zeggen geen genocide te doen en op Bibi zijn kaarten is Palestina Israël dus het is wachten tot de mensen in Gaza een mooi Israëlisch paspoort krijgen.
[..] Israël. Ze zeggen geen genocide te doen en op Bibi zijn kaarten is Palestina Israël dus het is wachten tot de mensen in Gaza een mooi Israëlisch paspoort krijgen.
Keep your friends close but your enemies closer kun je ook te letterlijk nemen.
[..] Het was geen tegenargument. Ik wees nixxx erop dat dit al jaren gaande is en door beide partijen wordt gedaan en zijn post dus van begin tot einde feitelijk onjuist is. Niks sluipenderwijs en niks dat het uniek voor de Palestijnen is.
Typisch ook dat je niet je ongelijk kan toegeven bij nieuwe informatie en voor de slecht doordachte aanval gaat.
Natuurlijk sputtert al dat arabische volk tegen, maar de enige realistische vredige en beheersbare oplossing, is een geschikt Verweggistan voor dat bloeddorstige tunnelvolk te vinden.
[ Bericht 12% gewijzigd door Tengano op 30-01-2025 11:16:20 ]
[..] Het was geen tegenargument. Ik wees nixxx erop dat dit al jaren gaande is en door beide partijen wordt gedaan en zijn post dus van begin tot einde feitelijk onjuist is. Niks sluipenderwijs en niks dat het uniek voor de Palestijnen is.
Dank je voor de achtergrond informatie, daar was ik niet van op de hoogte. Artikel gelezen en als nuance wil ik wel aangeven dat ik het toch niet te vergelijken vind. Palestijnen die zijn doodgeschoten tijdens (vermeende) terreur daden tijdelijk bewaren (netjes bevroren in mortuarium) versus ontvoerde burgers.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Dank je voor de achtergrond informatie, daar was ik niet van op de hoogte. Artikel gelezen en als nuance wil ik wel aangeven dat ik het toch niet te vergelijken vind. Palestijnen die zijn doodgeschoten tijdens (vermeende) terreur daden tijdelijk bewaren (netjes bevroren in mortuarium) versus ontvoerde burgers.
Deze oorlog heeft mij minder vertrouwen gegeven in het onderscheidend vermogen van de IDF. Ik vind het onderhandelen met lijken nogal guur van beide partijen.