abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216433228
Hallo,

Ik ben na jaren diesel rijden er mee gestopt. Ik wil vooral goedkoop naar mijn werk.
Dus ben ik mij gaan verdiepen in LPG. Dan lees je vooral een hoop meningen over meer onderhoud, motoren die dit het niet aankunnen etc. Maar tussendoor lees je dat het omslag punt rond de 5000km per jaar ligt. Dat het qua uitstoot een stuk schoner is. Het vermogen verlies is er ook al een tijdje niet meer. Dat als je een auto af fabriek met lpg koopt dat onderhoud alleen bij iets vaker bougies vervangen ligt.
Toch is er maar 1 fabrikant die 2 merken heeft met motoren die op lpg rijden.

Met een omslag punt van 5000km is dit voor de meeste autobezitters interessant alleen moet je dan wel Renault of Dacia willen rijden.
Hoe komt het toch dat er zo weinig vraag naar LPG is dat fabrikanten er geen brood in zien? Is dat puur het imago dat stamt uit de jaren 90?
pi_216433347
Geen Tesla rijden :')
pi_216433408
Sorry ik ben geen nazi.
pi_216433478
Ruimte gebrek
pi_216433569
Voor moderne direct ingespoten motoren kost een ombouw minimaal 3000¤. Omdat moderne motoren veel zuiniger zijn, valt er misschien maar 1000¤ te besparen per jaar als je 25000km rijdt. Tel daarbij nog extra onderhoud en garages zijn al zo duur geworden.

Misschien dat een gebruikte auto met lpg nog interessant is, maar een nieuwe ombouwen is zonde van het geld.
.
  zondag 26 januari 2025 @ 01:34:00 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_216433584
ombouwen is duur, de auto wordt gecompliceerder dus duurder om aan te werken.

waterstof is ook 'n optie
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 26 januari 2025 @ 08:03:13 #7
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216434128
Ik zou zelf ook wel op LPG willen rijden. Ik heb de momenten bij de pomp nog helder op het netvlies staan.... ze zijn echter inderdaad schaars.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_216434548
Mijn vader reed altijd op LPG, eigenlijk nooit problemen, nu is hij zelf ook handig dus wellicht dat dat scheelt.
Enige nadeel is dat LPG in sommige landen niet makkelijk te verkrijgen is, in Frankrijk eigenlijk alleen op de grote tolwegen, komt omdat ze daar strenge regels hebben dat de tankinstallatie 50 meter van het station af moet staan, je moet ook tussen kamelenbulten parkeren zodat de wagen niet wegrolt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216434643
Ik heb er 1 gehad, ¤15 per week ipv ¤60 voor benzine.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216434904
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 09:41 schreef halfway het volgende:
Ik heb er 1 gehad, ¤15 per week ipv ¤60 voor benzine.
Dus een ombouw van 3k heb je in iets meer dan een jaar al terugverdiend?
pindazakje
pi_216435036
Voor mij was toen het nadeel dat ik niet echt kon tanken savonds laat.

Verder fantastisch... Zou zo weer 1 nemen.
pi_216435083
quote:
11s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:18 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dus een ombouw van 3k heb je in iets meer dan een jaar al terugverdiend?
Weet ik veel toen al omgebouwd gekocht, koste niet veel meer als een gewone benzine
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216436091
Nu gaan jullie uit van ombouwen. Af fabriek is het helemaal niet zoveel duurder.
Maar doordat er weinig vraag naar is, zijn fabrikanten ook niet geneigd het aanbod te vergroten. Het zelfde geldt natuurlijk voor de beschikbaarheid van gas, dit is ook afhankelijk van de vraag.

Het onderhoud is dus bij een auto die vanaf de fabriek met LPG wordt geleverd ook te verwaarlozen. Uitgerekend 50 tot 100 euro per jaar. Je moet alleen 2 keer zo vaak de bougies vervangen. En iedere paar jaar de lpg filter vervangen. Kleppen continu afstellen en vervangen is niet meer als de motor dus aangepast, wat is gebeurd als die uit de fabriek komt.

Hoger verbruik is imo te verwaarlozen tegenover de gas prijs. Liter LPG is nu 82 cent, liter benzine 1,90, verbruik scheelt ca 2/3 km per liter.

Omreken modelen geven aan dat je break even speelt bij ca 5000km, als je uit gaat van een Dacia Sandero. Opgaven van gebruikers geven aan dat zij ongeveer 1 op 15 op lpg rijden, terwijl 1 op 17,5 op benzine.

Wat ik hier lees zijn het ook vooral vooroordelen die stammen uit het het verleden.

Punt is wel dat vooral Dacia hun auto's uitrust met LPG, wat welliswaar het best verkopende merk van Europa is, maar niet echt een merk dat je kiest als auto liefhebber. Niet echt een sexy auto merk.
pi_216436328
Mijn lpg ervaring is van 25 jaar terug. Een (short)lease auto op lpg. Ik stond dus echt dagelijks bij de tank en kon in de achterklep geen kratje bier meer kwijt want daar zat die tank al. Met name dat vrijwel dagelijks tanken kwam me behoorlijk de keel uit. Blij dat ik drie maanden later een dieseltje kreeg.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216437322
Wat voor auto was dat dan? Had je een lpg tank in een smart? Bij Dacia zit die op de plek van het reserve wiel, dus je houdt nog een aardige achterklep over. En kan je iets meer dan 300km op een tank gas.
Wat je nu nieuwe kan kopen is allemaal bifuel, dus er komt nog zo'n 600km bij op benzine. Ik heb uitgerekend dat ik 1 keer per week zal moeten tanken. Maar even op en neer naar mijn schoonmoeder gaat dan net niet. Daar staat tegen over dat deze rit met lpg 20 euro kost, met de benzine auto waar mijn vrouw in rijdt 37,50 met de diesel is dit vergelijkbaar (25 euro) met de lpg, maar daar heb je weer veel meer wegenbelasting.
  vrijdag 7 februari 2025 @ 17:04:41 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_216584552
jaren gereden, mercedes en opel. de opels hebben bijna 5 ton gehaald (astra g stations 1.8 uit 1999 en 1.6 2002)
ben er mee gestopt dat de belasting steeds duurder werd en ik niet genoeg km reed (2023)
kon gemiddeld 450/500km rijden
  vrijdag 7 februari 2025 @ 17:06:51 #17
53151 T42
Pinball Wizard
pi_216584584
quote:
11s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:18 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dus een ombouw van 3k heb je in iets meer dan een jaar al terugverdiend?
gewoon 1 kopen die al ingebouwd heeft
pi_216588200
Ik heb een Clio station uit 2011 met gas onderbouw. Rij 1:13 op gas, en kom makkelijk 550 km op een tank. Goed werkpaard, platen gips van 260 lang schuif je er zo in en de meeste reparaties doe ik zelf.
Alleen is de 1,2 motor niet zo snel, en is er af en toe een 'misfire' storing.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_216588894
Hou ook even in je achterhoofd dat het plan is om de G3 - kortingsregeling (op motorrijtuigenbelasting) in 2026 te beëindigen. Er wordt aan gewerkt om dat tegen te houden, maar of dat lukt is nog niet duidelijk.

Heb meerdere auto's op lpg gereden, 2 keer zelf in laten bouwen, 1 keer in een auto van een paar jaar oud en 1 keer in een nieuwe.
Ben er wel van genezen, veel fabrikanten / dealers doen erg moeilijk wanneer er een probleem is ("bouw eerst de lpg installatie maar uit, dan gaan we daarna kijken").

Renault / Dacia gaan goed met bepaalde motoren. Mitsubishi had vroeger ook een paar blokken die er goed tegen konden. Er zijn meer merken geweest die zelf nieuw bifuel auto's leverden, maar die waren er stiekem niet altijd even geschikt voor (Ford Fiesta, Mazda 2, Chevrolet Spark) met allerlei ellende tot gevolg.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_216588975
Vroeger was het populair, 2x een LPG gehad waaronder een Volvo S60 Bi-Fuel. Die had fabrieks-af LPG waardoor je ook ondersteuning had van de dealer. Waarschijnlijk is het niet zo populair meer door de EV's?
pi_216589437
Ik begrijp ook niet waarom het zo weinig populair is.

Mijn vader reed in de jaren '00 op LPG. 60 liter tank op de plek van het reservewiel, effectief dus 48-50 liter LPG er in. En dan makkelijk 500 kilometer rijden met een D-segmenter van ruim 1400kg. Die wagen was wel wat prijzen in de belasting door zijn gewicht.

Zelf heb ik een aantal jaren terug een Polo uit 2001 op LPG gehad. Verschil in wegenbelasting ten opzichte van benzine was ¤5 per maand. Echt een lachertje dus. Volle tank voor ¤20-22 en daar kon ik ruim 400 kilometer mee rijden. Met die 60pk op benzine, dus hooguit 55pk op LPG was het ding rete traag. Maargoed, dat lag meer aan de achterhaalde VW techniek dan aan het feit dat hij op LPG reed. Want 60pk uit een 1.4 was ook anno 2001 gewoon schandalig weinig.
De LPG tank lag op de plek van het reservewiel, waardoor er nauwelijks aan bagageruimte ingeleverd werd.

Tanken is soms even zoeken, zeker in sommige andere landen. Maar eigenlijk is dat geen enkel probleem. Want je kunt gewoon op benzine verder rijden wanneer er even geen LPG in de buurt te vinden is en je LPG tank leeg is. De auto schakelt automatisch over op benzine als er niets uit de LPG tank komt.

Nu rij ik geen LPG. Ik rij ook minder dan 10.000 km per jaar, dus zelf LPG laten inbouwen heeft geen zin (los van het feit dat deze auto inmiddels bijna 19 jaar oud is). Voor een volgende auto overweeg ik wel rond te kijken naar eentje waar al LPG is ingebouwd. Maar wederom, met mijn kilometers is het geen must dus als ik geen model+uitvoering naar wens kan vinden waar al LPG is ingebouwd, wordt het gewoon een benzine auto.
pi_216595206
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 22:04 schreef Sometimes het volgende:
Hou ook even in je achterhoofd dat het plan is om de G3 - kortingsregeling (op motorrijtuigenbelasting) in 2026 te beëindigen. Er wordt aan gewerkt om dat tegen te houden, maar of dat lukt is nog niet duidelijk.

Heb meerdere auto's op lpg gereden, 2 keer zelf in laten bouwen, 1 keer in een auto van een paar jaar oud en 1 keer in een nieuwe.
Ben er wel van genezen, veel fabrikanten / dealers doen erg moeilijk wanneer er een probleem is ("bouw eerst de lpg installatie maar uit, dan gaan we daarna kijken").

Renault / Dacia gaan goed met bepaalde motoren. Mitsubishi had vroeger ook een paar blokken die er goed tegen konden. Er zijn meer merken geweest die zelf nieuw bifuel auto's leverden, maar die waren er stiekem niet altijd even geschikt voor (Ford Fiesta, Mazda 2, Chevrolet Spark) met allerlei ellende tot gevolg.
https://www.autoweek.nl/a(...)ting-is-van-de-baan/

Dat is dus al wel duidelijk.
pi_216598524
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 13:51 schreef Nico987 het volgende:

[..]
https://www.autoweek.nl/a(...)ting-is-van-de-baan/

Dat is dus al wel duidelijk.
Voor nu wel inderdaad.

Al doet Autoweek er wel moeite voor om het onduidelijk te houden:

Quote:
Het hing al in de lucht, maar is nu officieel: de voorgestelde afschaffing van de G3-korting op de mrb voor auto’s op lpg blijft bestaan.
/Quote
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_216600964
Ja niet zo'n goed geschreven zin. Dat is natuurlijk wat je krijgt als je snel content moet maken en je dit aan IA overlaad.

Er komt geen afschaffing in 26, dat was je stelling.
Uiteindelijk gaan ze op alle brandstof auto's de mrb omhoog gooien. Er is nu eenmaal bedacht dat we elektrisch moeten rijden. Op dit moment is het aandeel 1 op de 3.

De diesel is al grotendeels weggepest. Met allerlei regeltjes, accijnzen die hoger zijn etc. nu de benzine motor nog. Dus de mrb gaat overal steigen zo ook voor de lpg.
Zeker nu ook de elektrische auto moet gaan betalen, moeten die wel kunstmatig voordeliger gemaakt worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')