Nu gaan jullie uit van ombouwen. Af fabriek is het helemaal niet zoveel duurder.
Maar doordat er weinig vraag naar is, zijn fabrikanten ook niet geneigd het aanbod te vergroten. Het zelfde geldt natuurlijk voor de beschikbaarheid van gas, dit is ook afhankelijk van de vraag.
Het onderhoud is dus bij een auto die vanaf de fabriek met LPG wordt geleverd ook te verwaarlozen. Uitgerekend 50 tot 100 euro per jaar. Je moet alleen 2 keer zo vaak de bougies vervangen. En iedere paar jaar de lpg filter vervangen. Kleppen continu afstellen en vervangen is niet meer als de motor dus aangepast, wat is gebeurd als die uit de fabriek komt.
Hoger verbruik is imo te verwaarlozen tegenover de gas prijs. Liter LPG is nu 82 cent, liter benzine 1,90, verbruik scheelt ca 2/3 km per liter.
Omreken modelen geven aan dat je break even speelt bij ca 5000km, als je uit gaat van een Dacia Sandero. Opgaven van gebruikers geven aan dat zij ongeveer 1 op 15 op lpg rijden, terwijl 1 op 17,5 op benzine.
Wat ik hier lees zijn het ook vooral vooroordelen die stammen uit het het verleden.
Punt is wel dat vooral Dacia hun auto's uitrust met LPG, wat welliswaar het best verkopende merk van Europa is, maar niet echt een merk dat je kiest als auto liefhebber. Niet echt een sexy auto merk.