abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216426151
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_216426159
twitter

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_216426723
Dat is toch totaal belachelijk, Hamas begint een oorlog, duizenden Palestijnen sneuvelen, half Gaza plat, en dan met dat soort leuzen aankomen...

Wat zijn en blijven het toch een sneue faalhazen.
pi_216426759
Het is ook eigenlijk wel bijzonder. De moslimfundamentalistische barbaren, die zelf al slachtend en verkrachtend door talloze Israëlische kibbutzim trokken, euforisch bellende richting familie dat men zojuist wel tien Joden had weten doodmartelen of af te schieten, noemen vervolgens het leger dat terugslaat ter verdediging van deze mensen 'nazi's'.

🤡🤡🤡
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_216426779
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 15:01 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Die vrouw heeft al langer moeite om haar vooringenomenheid uit te schakelen bij haar werk. Als je je dan ook steeds bevindt tussen burgerslachtoffers dan wordt dat alleen maar versterkt, dat gevoel dat ze al had.

Misschien heeft de NOS besloten ze gijzelaars te gaan noemen omdat ze in administratieve detentie zaten.
Men is zowaar met een correctie gekomen.
quote:
Noot van de redactie

In een eerdere versie van deze tekst stonden door een redactionele fout ten onrechte de woorden 'Palestijnse gijzelaars' in plaats van 'Palestijnse gevangenen'. Onze correspondent heeft die woorden niet gebruikt. De tekst is daarom aangepast.

Bron
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 16:56 schreef havanagila het volgende:
Dat is toch totaal belachelijk, Hamas begint een oorlog, duizenden Palestijnen sneuvelen, half Gaza plat, en dan met dat soort leuzen aankomen...

Wat zijn en blijven het toch een sneue faalhazen.
Het ergste is nog dat mensen in het Westen deze barbaren en hun adepten steunen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_216426836
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 17:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het ergste is nog dat mensen in het Westen deze barbaren en hun adepten steunen.
Die groep is bijzonder klein. Ook al is dat per definitie te groot, het zijn maar weinig mensen die voor Hamas zijn
pi_216426851
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 17:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Die groep is bijzonder klein. Ook al is dat per definitie te groot, het zijn maar weinig mensen die voor Hamas zijn
Nee hoor, die groep is aanzienlijk. Er zijn heel veel mensen die in meer of mindere mate sympathieën of begrip voor de Palestijnse terreurgroeperingen hebben. Van journalisten tot politici en van academici tot NGO's/actiegroepen.
pi_216426868
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 17:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, die groep is aanzienlijk. Er zijn heel veel mensen die in meer of mindere mate sympathieën of begrip voor de Palestijnse terreurgroeperingen hebben. Van journalisten tot politici en van academici tot NGO's/actiegroepen.
Die NGO's moeten wel. Als je in Hamas gecontroleerd gebied wil werken. Anders leef je niet lang.
pi_216426872
quote:

[..]
Dat is toch logisch? ik heb sympathie voor elke vorm van terreur. Vanuit alle hoeken in dit conflict. Zonder hen dit conflict niet
pi_216426960
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 17:10 schreef havanagila het volgende:

[..]
Die NGO's moeten wel. Als je in Hamas gecontroleerd gebied wil werken. Anders leef je niet lang.
Je kunt er ook voor kiezen om niet in dit gebied te werken. Bijvoorbeeld omdat elke NGO zich zou moeten willen distantieren van moslimfundamentalisme, terrorisme en antisemitisme.

De realiteit is echter dat zulke NGOs en actiegroepen juist als een magneet werken op veelal radicaal linkse mensen in het Westen, die een diepe haat jegens Israël (en soms ook Joden) koesteren en warme gevoelens voor de Palestijnen en diens verwerpelijke cultuur. Dat is dus doelbewust kiezen voor iets dat moreel verwerpelijk is.
pi_216427284
Leuke TopicTitel ook trouwens. Hamas trollt zionisten..... door willekeurige Israëli's bruut te vermoorden, en dan zichzelf af te laten slachten en hun eigen steden te laten vernietigen zeker? Wat voor kronkeldenkenkampioen ben je dan...

SPOILER

[ Bericht 37% gewijzigd door havanagila op 25-01-2025 17:53:27 ]
pi_216427482
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 17:43 schreef havanagila het volgende:
Leuke TopicTitel ook trouwens. Hamas trollt zionisten..... door willekeurige Israëli's bruut te vermoorden, en dan zichzelf af te laten slachten en hun eigen steden te laten vernietigen zeker? Wat voor kronkeldenkenkampioen ben je dan...

SPOILER
Zulke video's tonen ook op mooie wijze aan dat het beschaving tegen barbarisme is.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 18:32:21 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216427778
Ik blijf niet zo goed snappen dat mensen denken dat de Palesteinen Gazanen andere sympathieen zouden hebben dan Hamas. Hamas is ontstaan uit de bevolkingsgroep en is eigenlijk het topje van de ijsberg. En Hamas is dus het toonbeeld van waar die volledige bevolkingsgroep voor staat en in gelooft. En Hamas en de Gazaanse bevoking zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden; Hamas komt gewoon voort uit het volk.

Zie het een beetje als het Nederlands elftal. Als kind speelden we allemaal voetbal en hadden onze helden in de voetbalclub van onze voorkeur. Niemand was zeg maar zo groot als bijvoorbeeld Johan Cruijf, maar we waren wel allemaal zijn fan. En dat geldt ook voor al die andere voetballers die goed presteren in ons Oranje Legioen. En zonder dat je dus zelf ooit op voetbal hebt gezeten steun je je hele leven het Oranje Elftal en wordt het hele land versierd en juichen we allemaal mee als het weer zo ver is.

Volledig onterecht dus dat er daarom iedere keer gesproken wordt dat de bevolking Hamas niet zou steunen. Onzinnig want het zijn hun helden, hun strijders, zij knappen het vuile heldenwerk op; het martelen, verkrachten en doden van Joden waar de rest van het volk vervolgens voor juicht.

Die gehele bevolking, inclusief Hamas is psychisch onbewust onmenselijk. Mensen die er plezier aan ontlenen om anderen te martelen, verkrachten en te doden sluiten we in de Westerse beschaving gewoon op. Die noemen we een gevaar voor de samenleving en dat zijn zulke mensen ook; kijk maar naar 7 Oktober.

Mensen die in het westen dit type misdaders en de bijbehorende gruwelpraktijken blijven steunen zijn eveneens psychisch onbewust onmenselijk en er valt ook geen zinnig woord mee te wisselen. En dat komt door met name die onbewuste component van deze stoornis.

En juist die onbewuste component maakt dat dit probleem zo moeilijk op te lossen is, en misschien wel helemaal niet op te lossen is. Het moeilijkste wat er is, is om je eigen blinde vlek te zien. Daar moet je echt heel veel moeite voor doen, en je moet het lef hebben om aan jezelf te gaan twijfelen en dat vinden mensen moeilijk en doodeng.

Het instandhouden van de stoornis is daarom veel eenvoudiger en meer bekend. Het is een ingesleten patroon geworden en men maakt daarbij graag gebruik om al het kwaad op de ingebeelde tegenstander te projecteren.

En voor de duidelijkheid ook onze eigen samenleving is dus inmiddels al lange tijd geinfecteerd met deze stoornis.

Mijn excuses voor dit sombere inkijkje, maar ik zie dit dus nog steeds niet goed komen.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_216428240
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 17:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Men is zowaar met een correctie gekomen.
[..]
[..]
Bizar dat correct haar woorden noteren al te moeilijk is voor iemand op de redactie. Die had geen koffie op of stiekem een bewustje? Blijf er wel bij dat ik haar eerder wat gekleurd vond, wellicht door haar achtergrond of doordat ze dus langere tijd tussen de gewonden, doden en ravage zit waardoor je misschien vooral meeleeft met diegenen.
pi_216428399
Waarom zouden ze dat doen?

twitter
pi_216428450
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:20 schreef Nober het volgende:

[ x ]
Ik denk omdat hun troeven zijn uitgespeeld.

Anders zou ik niet weten waarom...
Intolerant voor intolerantie
pi_216428500
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 17:43 schreef havanagila het volgende:

SPOILER
Ze hebben andere criteria.
Intolerant voor intolerantie
pi_216428940
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_216429103
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:52 schreef egayalS het volgende:
[ x ]
Healthy, happy, mentally good hoe ziet Furkan dat?

twitter
pi_216429309
quote:

[..]
Wat is die 'aanzienlijk' bij, welk percentage van Nederland of hoeveel Nederlanders zijn voor Hamas en het uitroeien van Joden?

Dat jij het nodig hebt om iedereen die zich zorgen maakt over het voortzetten van de oorlog in gaza is, of het vervelend vindt dat burgers expres aangevallen worden, om die mensen weg te zetten als jodenhater die de Jood ook nog eens dood wil. Dat begrijp ik. Het dient jouw zaak. Netanyahu gebruikt deze techniek ook en met succes
pi_216430319
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 21:26:10 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216430397
quote:
9s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 21:21 schreef Aether het volgende:
[ x ]
Antisemieten gonna antisemiet
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216430439
twitter
pi_216430770
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 20:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat is die 'aanzienlijk' bij, welk percentage van Nederland of hoeveel Nederlanders zijn voor Hamas en het uitroeien van Joden?

Dat jij het nodig hebt om iedereen die zich zorgen maakt over het voortzetten van de oorlog in gaza is, of het vervelend vindt dat burgers expres aangevallen worden, om die mensen weg te zetten als jodenhater die de Jood ook nog eens dood wil. Dat begrijp ik. Het dient jouw zaak. Netanyahu gebruikt deze techniek ook en met succes
Ik zou het niet precies weten, ik heb er immers nog geen onderzoeken of statistieken van gezien. Maar deze mensen zijn terug te vinden bij partijen zoals BIJ1, PvdD, SP, GroenLinks-PvdA, Volt, Denk en ik waarschijnlijk ook wel FvD.

Natuurlijk lang niet allemaal, maar in meer of mindere mate deeltjes van de kiezers die op zulke partijen stemmen. Ik denk dat als je dat allemaal optelt, je nog wel op een schrikbarend percentage zou uitkomen.
pi_216430790
Israel bars Palestinians from returning to north Gaza in row over hostage Arbel Yehud
Jerusalem says Hamas broke truce terms by failing to free civilian woman before soldiers; Hamas official says she is alive, will be released next week
pi_216431013
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 21:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik zou het niet precies weten, ik heb er immers nog geen onderzoeken of statistieken van gezien. Maar deze mensen zijn terug te vinden bij partijen zoals BIJ1, PvdD, SP, GroenLinks-PvdA, Volt, Denk en ik waarschijnlijk ook wel FvD.

Natuurlijk lang niet allemaal, maar in meer of mindere mate deeltjes van de kiezers die op zulke partijen stemmen. Ik denk dat als je dat allemaal optelt, je nog wel op een schrikbarend percentage zou uitkomen.
Zo grof uit de duim, ruim de helft van de kiezers van die partijen? Die partijen hebben in de tweede kamer 41 zetels van de 150.

Iemand anders die hier op in wil haken?
  zaterdag 25 januari 2025 @ 22:11:04 #27
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
  zaterdag 25 januari 2025 @ 22:11:14 #28
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_216431080
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:20 schreef Nober het volgende:

[ x ]
Volgens mij was dat onderdeel van de deal
KuikenGuppy
pi_216431434
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 22:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Zo grof uit de duim, ruim de helft van de kiezers van die partijen? Die partijen hebben in de tweede kamer 41 zetels van de 150.

Iemand anders die hier op in wil haken?
Nee, ik heb niet gezegd de helft. Ik zei dat mensen met zulk gedachtegoed bij zulke partijen zijn terug te vinden. Hoe die percentages dan precies liggen weet ik niet. Dat zal bij de een meer zijn dan bij de ander en ik denk ook wel gebonden zijn aan bepaalde factoren zoals leeftijd of religie.
pi_216431445
twitter

"Vier Israëlische militairen" :')

#werkenbijdenos
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')