abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219859380
P.S. mompelde de man nog over “dubbelwandige dakdoorvoer” ?
pi_219860681
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 18:54 schreef AnneX het volgende:
P.S. mompelde de man nog over “dubbelwandige dakdoorvoer” ?
Daar hadden we al naar geïnformeerd bij de bouwmarkten, we zien ze nergens te koop.

Kennen ze hier niet. Wij hadden als praktische oplossing dan maar enkelvoudig met steenwol eromheen bedacht. Dat blijkt hier de normale oplossing. Ik ben dol op Spanje :D O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219860722
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 18:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Met een moker een gat in het plafond slaan.... Dat hadden jullie zelf ook nog wel gekund. Ik word er nog steeds niet enthousiast van. Gaat ie wel een nette dakdoorvoer maken voor de kachel of was dit het? :)

En met een moker... zoiets zaag je toch netjes uit met een decoupeerzaag of iets. Mogelijk kennen ze zo'n gereedschap daar niet. Er zijn weinig dingen die niet met een moker kunnen tenslotte.
Hij weet hoe een Spaans plafond is opgebouwd, wij hadden geen idee. Hij heeft een inschatting gemaakt waar de (betonnen) balken lopen, want daar moet je net niet zijn met je gat. Dat met die moker noemde hij “inspectie” :D

De nette dakdoorvoer wou hij best voor ons maken, maar hij dacht dat we dat ook best zelf zouden kunnen. Nu was hij met een kwartiertje klaar met z’n inspectie en hij wou er niks voor hebben.

Het plafond is dus betonnen balken met daarover keramische stenen (kneiterhard!), dat kennen we in NL niet.
Met een gaatje boren ofzo zie je dus niks, het is allemaal harde steen of beton.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219861346
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 20:20 schreef sigme het volgende:

[..]
Daar hadden we al naar geïnformeerd bij de bouwmarkten, we zien ze nergens te koop.

Kennen ze hier niet. Wij hadden als praktische oplossing dan maar enkelvoudig met steenwol eromheen bedacht. Dat blijkt hier de normale oplossing. Ik ben dol op Spanje :D O+
Leroy Merlin verkoopt ze in ieder geval.
pi_219861392
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 21:23 schreef Managarm het volgende:

[..]
Leroy Merlin verkoopt ze in ieder geval.
Vast, de Bauhaus etc ook wel. Maar niet de lokale bouwmarkten en dat is omdat men het hier als lokale Spanjaard niet gebruikt.

Leroy Merlin vond ik wel echt een vreselijke winkel, daar zal ik niet weer naartoe gaan. Deprimerende troep.
pi_219861453
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 21:27 schreef sigme het volgende:

[..]
Vast, de Bauhaus etc ook wel. Maar niet de lokale bouwmarkten en dat is omdat men het hier als lokale Spanjaard niet gebruikt.

Leroy Merlin vond ik wel echt een vreselijke winkel, daar zal ik niet weer naartoe gaan. Deprimerende troep.
Dat is dan niet zo slim van die Spanjaarden, hier wordt het in elke bouwmarkt verkocht. Nu maakt het met een betonnen dak niet zoveel uit maar als je ergens door hout heen moet dan is dubbelwandig toch wel aan te raden.
pi_219861508
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 21:33 schreef Managarm het volgende:

[..]
Dat is dan niet zo slim van die Spanjaarden, hier wordt het in elke bouwmarkt verkocht. Nu maakt het met een betonnen dak niet zoveel uit maar als je ergens door hout heen moet dan is dubbelwandig toch wel aan te raden.
Vast.

Je kan hier ook geen hout kopen, daar moet je ook 100 km voor rijden naar die Leroy of Bauhaus _O-
De (oudere) huizen met houten balken hebben gemetselde schoorstenen.
pi_219868355
Vandaag hebben we een deel van het muurtje aangesmeerd met de lokale bouwpleister (wij noemen dat roodband).
Viel lang niet tegen. Nu hopen dat het morgen er ook nog aanzit en goed uitziet :')

En we hebben de open haard (voor het eerst!) aangemaakt. Prachtig rustig vuurtje.

Ook nog wat ramen gewassen, volgens mij is wel duidelijk wat vóór en wat na is :D

pi_219869757
Goed doorgewerkt als eerder. _O_
Wat is de verdere todo lijst deze week?
  zondag 18 januari 2026 @ 20:48:22 #185
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_219870373
Lekker bezig hoor _O_ Zo'n tof project ook weer.
Spoilers!
pi_219870459
Morgen laatste dag hier. Nog klein stukje stuken en dan allerlei andere dingen gereed maken zoals de auto wassen en stofzuigen. Geen overbodige luxe na een week klussen.

Alles spullen die weer terug moeten inladen, nog wat te eten halen voor onderweg enzo, en dan is de laatste dag ook zo voorbij denk ik.
pi_219871593
Ik vind het zo knap dat jullie daar doorheen kunnen kijken. Heel fijn om mee te kijken en niets hoeven te soen
We have far more in common than that which devides us..
  maandag 19 januari 2026 @ 14:11:35 #188
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_219876571
Echt, respect. Heel tof om te lezen/zien dit.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 19 januari 2026 @ 14:15:37 #189
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219876616
Ik lees momenteel het boek 'Ode aan mijn handen' van Jesús Carrasco.
Dat boek gaat over een 10 jaar durende verbouwing van een bouwvallig huis in Spanje.
Ik moest gelijk aan jullie denken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_219876728
quote:
7s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:15 schreef golfer het volgende:
Dat boek gaat over een 10 jaar durende verbouwing van een bouwvallig huis in Spanje.
Diverse boeiende boeken van die beste man gelezen, o.a. "De Vlucht".

Ben benieuwd wat je van deze 'Ode aan mijn handen' vind?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219876746
quote:
Is misschien deze man. Ook pure horror of juist inspiratie. :)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2191904
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 19 januari 2026 @ 14:32:10 #192
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219876754
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Diverse boeiende boeken van die beste man gelezen, o.a. "De Vlucht".

Ben benieuwd wat je van deze 'Ode aan mijn handen' vind?
Ben net aan het boek begonnen, maar ik vind tot nu toe zijn schrijfstijl interessant en enigszins filosofisch.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 19 januari 2026 @ 14:33:26 #193
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219876766
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:31 schreef Bart2002 het volgende:

Is misschien deze man. Ook pure horror of juist inspiratie. :)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2191904
Nee, want dat gaat over een verbouwing in Portugal.
Poef.....gone! ©golfer
pi_219877838
quote:
Leuk! Zet ik op de leeslijst ^O^
pi_219877860
Vandaag bleek de stuc van gister netjes te zijn blijven hangen. Nog niet helemaal uitgehard dus nog niet egaal wit.
In de ochtend dat muurtje even afgemaakt

Daarna opruimen, inpakken & afsluiten.

Nog een nachtje slapen bij onze B&B waar we in de watten gelegd worden (die vrouw kan koken :9~ ) en dan vertrekken we morgenochtend naar het koude kikkerland.
pi_219890359
Echt ontzettend leuk, en ontzettend veel plezier! Ik zou ook best zoiets hebben maar ik heb 2 linker handen, maar dan ook echt uiterst links, een lamp ophangen zou ik niet eens weten hoe dat moet.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219911152
Koud in NL hoor! Dan weet ik weer waarvoor ik het allemaal doe _O-

In onze nieuwe casa krijgen we meer aanloop dan we gewend zijn. Vorige keer al eens de buren die zich kwamen voorstellen.
Deze keer onze B&B-gastheer en -dame elk even op bezoek.
En een Spaanse auto stopte voor het hek, waar een Nederlands sprekende jongeman uit stapte, die in het stadje bleek te wonen, alwaar hij als kind met zijn ouders naartoe geëmigreerd was. Die wou ook wel even kijken hoe het eruit zag van binnen.

Zoveel sociale interactie zijn we niet gewend :+
pi_219911265
😎
pi_219971054
Het jongste plan is om onze rots in te tegelen met deze tegeltjes:

die kleur O+
die tegels O+
die hoektegels O+
dat hoektegelje O+

Weer een Spaanse leverancier, zonder winkel, webwinkel met levering uitsluitend in Spanje. Dus dat zal wel weer een rondje benzinepomp worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')