Het is blijkbaar belangrijk om een hele goede timing te hanteren. Doe je dat niet dan ben je in feite iemand gewoon aan het wurgen als ik het goed begrijpquote:Stikspel, ook wel de choking game genoemd. Daarbij verstikken kinderen elkaar door een halsslagader dicht te knijpen. Het idee is om net los te laten voordat iemand buiten bewustzijn raakt.
@sinterklaaskapoentje @JustinKquote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:43 schreef Tengano het volgende:
Uit de TT:
[..]
Het is blijkbaar belangrijk om een hele goede timing te hanteren. Doe je dat niet dan ben je in feite iemand gewoon aan het wurgen als ik het goed begrijp![]()
Raar spelletje hoor. Doe mij maar gewoon Rummikub.
Nou,dit.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 13:22 schreef Eightyone het volgende:
Pubers doen puberdingen.
Niet volgroeide hersenen zorgen er helaas voor dat ze niet kunnen inschatten hoe het zou kunnen eindigen.
quote:Op scholen moet structureel aandacht worden besteed aan gevaarlijke challenges op sociale media. Daarvoor pleiten de ouders van Tim uit Arkel, die in 2017 op 16-jarige leeftijd overleed door het zogeheten ‘stikspel’, ook wel choking game genoemd. Ze reageren hiermee op de dood van een leerling in Nieuwegein, die ook slachtoffer is geworden van dit gevaarlijke ‘spel’ waarvan filmpjes op sociale media rondgaan.
Vader Geert Reynders schrok toen hij donderdagavond hoorde over de dood van de leerling van het Anna van Rijn College in Nieuwegein, die ook slachtoffer werd van het 'stikspel’. De school maakte de oorzaak van zijn overlijden bekend. ,,Er komt weer veel naar boven”, zegt Reynders, die samen met zijn vrouw en dochter na de dood van Tim de stichting T.I.M. (Tegen Internet Misstanden) heeft opgericht. Doel is mensen te waarschuwen voor dit soort onlinechallenges en voorkomen dat er nieuwe slachtoffers vallen, onder meer met een website en meerdere films.
Het is volgens Reynders lastig er iets tegen te doen, maar hij ziet de school als de beste plek om jongeren te informeren over de gevaren ervan. ,,Hier komen jongeren samen. Sta er een tot twee keer per jaar bij stil, bijvoorbeeld in een mentorles.’’
Volgens Reynders is niet precies duidelijk hoeveel mensen in Nederland slachtoffer zijn geworden van de choking game. ,,Tim was niet de eerste, we weten van twee tot drie andere gevallen voor hem. En later is er ook in Den Haag nog iemand overleden.” Niet iedereen maakt het ook bekend, weet hij. ,,Er heerst nog steeds schaamte rond het onderwerp. En als Tim zichzelf niet had gefilmd, hadden we gedacht dat het zelfmoord was. Het wordt niet altijd herkend.”
Niet herkend
De ouders van Tim kenden het stikspel niet, net als veel mensen in hun omgeving. ,,Als we er vooraf van hadden geweten, waren we wel in gesprek gegaan met hem”, zegt Reynders. Al hadden ze niet kunnen bedenken dat hun zoon zich hieraan zou wagen. ,,Tim was niet het type dat veel uitprobeerde. Maar we hadden misschien wel kunnen vragen of hij bekend was met de challenges.’’
De vrees dat jongeren juist op het idee komen als er aandacht voor is, wijst Reynders van de hand. ,,Ze weten echt wel wat er speelt. Onderzoek in de VS laat zien dat de helft van de jongeren de challenge kende en 10 procent het wel eens heeft geprobeerd.’’
De aanpak is lastig, erkent hij. ,,Voor pubers is iets niet uitproberen bijna onmogelijk. We hebben er met jongeren over gesproken en zij zeggen: geef me informatie over de gevaren, maar ga niet met een vingertje wijzen.’’
En dat zijn cijfers uit 2008. Inmiddels zijn het er dus veel meer. Dit soort 'ongevallen' komt dus idd veel vaker voor. Ik had geen idee, maar ik had ook nog nooit van dit 'spelletje' gehoord.quote:
Als ik het vergelijk met dat er ergens een moordenaar rondloopt die 82 jonge mensen om het leven brengt, en nog steeds doorgaat, hoeveel media aandacht dat zou geven. Dag in dag uit. Op alle media kanalen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat zijn cijfers uit 2008. Dit soort 'ongevallen' komt dus idd veel vaker voor. Ik had geen idee, maar ik had ook nog nooit van dit 'spelletje' gehoord.
Ik weet nog een jaar of acht geleden dat ik eenzelfde kop zag. Dit bestaat al honderden jaren, jongeren die heel erg riskante spelletjes doen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
En dat zijn cijfers uit 2008. Inmiddels zijn het er dus veel meer. Dit soort 'ongevallen' komt dus idd veel vaker voor. Ik had geen idee, maar ik had ook nog nooit van dit 'spelletje' gehoord.
Als je het zo zegt is het inderdaad belachelijk dat er zo weinig aandacht is. Er sterven ongetwijfeld meer kinderen aan dit stikspel dan aan roken of alcohol waar je wel diverse campagnes voor hebt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ik het vergelijk met dat er ergens een moordenaar rondloopt die 82 jonge mensen om het leven brengt, en nog steeds doorgaat, hoeveel media aandacht dat zou geven. Dag in dag uit. Op alle media kanalen.
Groepen mensen die de doodstraf gaan eisen. Stille tochten voor de slachtoffers en hun familie. Noem maar op.
Als ik dat vergelijk met hoe onbekend deze moordenaar is, met al 82 doden bij 2008.
Dan valt er nog een wereld te winnen.
Ik denk wel een paar minuten langer dan die goede timing. Toen ik judo deed deden we ook gewoon verwurgingen, als iemand op tijd aftikt is er niets aan de hand. Wil je iemand dood hebben dan moet je nog wel 1-2 minuten doorgaan als diegene buiten westen is.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:43 schreef Tengano het volgende:
Uit de TT:
[..]
Het is blijkbaar belangrijk om een hele goede timing te hanteren. Doe je dat niet dan ben je in feite iemand gewoon aan het wurgen als ik het goed begrijp![]()
Raar spelletje hoor. Doe mij maar gewoon Rummikub.
quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:16 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Het “vrije internet” moet niet gereguleerd worden. Mensen moeten leren zelf te denken en om te gaan met het “vrije internet”
quote:Vier minderjarigen aangehouden om 'choking challenge' in Rotterdam
ROTTERDAM - Vier minderjarigen zijn vorige week aangehouden om deelname aan een zogeheten 'choking challenge'. Daarbij wordt een armklem aangelegd bij een persoon tot deze bewusteloos raakt.
https://www.telegraaf.nl/(...)allenge-in-rotterdam
Ja, dat vraag ik ook af. Je kan het volgens mij niet jezelf doen, iemand moet het bij je doen. Als bijvoorbeeld gepest zou worden, kan die gene ook zo te grazen worden genomen door pestkoppen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:15 schreef junkiesietze het volgende:
Maar das dan toch gewoon moord? schijnbaar heeft iemand niet op tijd los gelaten, dus die gene is verantwoordelijk voor de dood van het meisje, niet?
Minstens doodslag ja.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:15 schreef junkiesietze het volgende:
Maar das dan toch gewoon moord? schijnbaar heeft iemand niet op tijd los gelaten, dus die gene is verantwoordelijk voor de dood van het meisje, niet?
Ik vraag me echt af hoe die jongen overleden is. Zou mij ook niet verbazen dat ze hem meer dan drie minuten in een rear naked choke gehouden hebben. En dan ben je al 2 minuut en 50 seconden buiten westen.quote:Volgens de Hersenstichting raken hersenen beschadigd als ze langer dan drie minuten geen zuurstof krijgen.
Daar wordt gesport volgens de regels.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af hoe die jongen overleden is. Zou mij ook niet verbazen dat ze hem meer dan drie minuten in een rear naked choke gehouden hebben. En dan ben je al 2 minuut en 50 seconden buiten westen.![]()
In judo, BJJ of MMA is nog nooit iemand overleden door een verwurging.
Ja, maar dan zou de leerling in kwestie echt wel 3 minuten buiten westen in een wurging gelegen moeten hebben. Anders ga je echt niet zo maar dood. Dat is toch onvoorstelbaar? Leerlingen weten dit toch ook wel lijkt me? Of zijn ze nou veel dommer dan ik me voorstel?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:57 schreef maily het volgende:
[..]
Daar wordt gesport volgens de regels.
Die denken daar niet bij na.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, maar dan zou de leerling in kwestie echt wel 3 minuten buiten westen in een wurging gelegen moeten hebben. Anders ga je echt niet zo maar dood. Dat is toch onvoorstelbaar? Leerlingen weten dit toch ook wel lijkt me? Of zijn ze nou veel dommer dan ik me voorstel?
Doodslag, zou ik denken?quote:
quote:Een leerling van een middelbare school in Maastricht is donderdag flauwgevallen bij een ‘stikspel’ met een andere leerling. Dat bevestigt rector Peter-Mathijs Linsen van het Bonnefanten College na berichtgeving door dagblad De Limburger. De 13-jarige leerling van 2 vmbo raakte door de ‘challenge’ een stuk van een tand kwijt.
Eerder deze maand kwam een scholier van een school in Nieuwegein om het leven door eenzelfde soort zaak. Vorige week werden vier minderjarigen aangehouden omdat ze het stikspel deden op een school in Rotterdam. Daarbij verloor een jongen ook kort het bewustzijn. Op sociale media zijn de gevaarlijke ‘challenges’ waarbij kinderen elkaar wurgen en vlak voor ze flauwvallen stoppen een trend.
Volgens rector Linsen is het incident op zijn school beangstigend. ,,Het is onbegrijpelijk, maar het is wel gebeurd”, zegt hij. ,,De challenge lijkt wel aan kracht te winnen, het is heel bijzonder.” Een docent van de school heeft volgens Linsen adequaat gehandeld. De jongen is later door zijn moeder opgehaald. ,,Fysiek ging het al heel snel prima. Ik denk dat meer in het hoofdje iets is gebeurd”, zegt de rector. ,,We staan in goed contact met moeder en kind.”
Leerlingen en ouders van leerlingen zijn inmiddels geïnformeerd of krijgen nog informatie. Ook denkt de school aan extra voorlichting.
De politie en het OM riepen ouders onlangs al op om met kinderen te praten over de wurgspellen en over de gevaren ervan. De Hersenstichting waarschuwt bijvoorbeeld dat de hersenen al na zeer korte tijd schade kunnen oplopen als ze geen zuurstof krijgen.
Wat gebeurt er dan?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 08:04 schreef Twiitch het volgende:
Wij deden vroeger deodorantbus ondersteboven op de tepel spuiten maar dit is nog veel gayer
niet klikkenquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |