Die verdomde decreten ook altijdquote:Dankzij Napoleon mag deze gemeente miljoenen betalen voor kapotte toren
TIEL - In Tiel is de Sint Maartenkerk al bijna 700 jaar een bekend gezicht, maar de 45 meter hoge toren heeft een drastische opknapbeurt nodig.
De gemeente Tiel trekt de portemonnee om de toren te laten renoveren voor drie miljoen euro. Maar waarom is de gemeente, en niet de Protestantse Kerk Nederland (PKN) zelf, hier verantwoordelijk voor? Dat heeft de Gemeente Tiel aan niemand minder dan Napoleon Bonaparte te danken.
Volgens projectleider Cor Ribbers is de renovatie van de toren hard nodig. Het metselwerk aan de binnen- en buitenkant is in slechte staat en er is houtrot in de klankborden in de vensters. Ook komt er via het lekke dak water het gebouw binnen en is de omgeving van de toren ronduit gevaarlijk in verband met stukken steen die van de toren af kunnen vallen. Dit laatste komt volgens Ribbers door watererosie. Water loopt in de voegen in het gesteente. Als het water dan bevriest, zet het uit en kan het de steen in verloop van tijd kapot drukken, met alle gevolgen van dien.
Napoleon
Het prijskaartje van de verbouwing is aanzienlijk. Het aanvankelijke budget van 900.000 euro werd eind vorig jaar tot maar liefst drie miljoen euro verhoogd. En helaas is het de gemeente Tiel die het grootste deel van de kosten mag dragen. Hoewel de kerk tot voor kort nog van de PKN was, Tiel kocht de kerk eind vorig jaar, is de kerktoren al bijna 300 jaar in gemeentelijk bezit.
Veel van de oudere kerktorens in Nederland zijn officieel eigendom van de gemeente. Volgens lokaal historicus Wim Veerman komt dit door een decreet van Napoleon. De Franse keizer zag het strategische nut van de torens als observatieposten in en besloot ze in 1798 te nationaliseren. "Als je de vijand wilde zien aankomen, dan moest je hier zijn", vertelt Veerman vanaf het dak van de toren. ''Er werd dan met vlaggen of bellen gesignaleerd dat er wat aan de hand was."
Het lijkt mij beter om hier veel geld aan te besteden dan om geld weg te gooien aan een of andere oorlog elders.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 22:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.gld.nl/nieuws(...)n-voor-kapotte-toren
[..]
Die verdomde decreten ook altijd
Dat zal allemaal best, maar overheidsbezittingen kunnen toch van de hand worden gedaan? De beslissingen van een Franse bezetter van eeuwen terug lijken me niet onvermijdelijk tot in de eeuwigheid vast te liggen.quote:Volgens lokaal historicus Wim Veerman komt dit door een decreet van Napoleon. De Franse keizer zag het strategische nut van de torens als observatieposten in en besloot ze in 1798 te nationaliseren.
Ik geloof niet dat de gemeente Tiel ooit veel blijk van interesse heeft getoond in het uitvoeren van een speciale militaire operatie in een ver oord, maar het zou wel veel Tieltopics opleveren.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 23:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het lijkt mij beter om hier veel geld aan te besteden dan om geld weg te gooien aan een of andere oorlog elders.
Ken je het Tiel-complot niet?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 23:29 schreef Tengano het volgende:
Omdat Tiel zeer frequent, en met tal van zaken in het nieuws is, willen wij deze gelegenheid graag benutten om de populariteit van Tiel te toetsen.
[poll=8363]
Zie hier iemand die onderdeel is van het complot, of ben je nooit verder geweest dan de afslag a15 en direct weer teruggekeerd zonder daadwerkelijk Tiel in te rijden?quote:Op woensdag 22 januari 2025 00:07 schreef Marsenal het volgende:
Vroeger vaak naar Wychen moeten rijden, in Tiel ging ik dan langs de McDrive. Die moest ook dringend gerestaureerd.
Ik mis een optie.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 23:29 schreef Tengano het volgende:
Omdat Tiel zeer frequent, en met tal van zaken altijd in het nieuws is, willen wij deze gelegenheid graag benutten om de populariteit van Tiel te toetsen.
[poll=8363]
Het lijkt mij goed om historische erfgoed te onderhouden en de expansie gerichte Rus zo ver mogelijk van onze grens te houden.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 23:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het lijkt mij beter om hier veel geld aan te besteden dan om geld weg te gooien aan een of andere oorlog elders.
Ik mis de optie Flipje.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 23:29 schreef Tengano het volgende:
Omdat Tiel zeer frequent, en met tal van zaken altijd in het nieuws is, willen wij deze gelegenheid graag benutten om de populariteit van Tiel te toetsen.
[poll=8363]
Ik mis ik woon al in deze goden stadquote:Op dinsdag 21 januari 2025 23:29 schreef Tengano het volgende:
[poll=8363]
Tiel inrijden? In m'n eentje? Ben je wel helemaal lekker?quote:Op woensdag 22 januari 2025 00:21 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Zie hier iemand die onderdeel is van het complot, of ben je nooit verder geweest dan de afslag a15 en direct weer teruggekeerd zonder daadwerkelijk Tiel in te rijden?
Waarschijnlijk wist de gemeente dat en hebben ze hem gekocht omdat ze die kerk willen behouden. Waarschijnlijk krijgt die kerkgemeente dat niet meer voor elkaar gezien die ook leeglopen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:31 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar hoe de fuck krijg je het voor elkaar om een kerk te kopen en vervolgens een jaar later 3 miljoen moeten aftikken voor een renovatie, het lijkt me toch dat je dit al in je koop contract regelt?
Ik ken daar een moeilijk lekker wijf.quote:
Als je artikel daadwerkelijk leest kom je erachter dat de kerktoren al 3 eeuwen lang de verantwoordelijkheid van de gemeente was.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:31 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar hoe de fuck krijg je het voor elkaar om een kerk te kopen en vervolgens een jaar later 3 miljoen moeten aftikken voor een renovatie, het lijkt me toch dat je dit al in je koop contract regelt?
+1quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik mis ik woon al in deze goden stad
Dit vind ik echt de slechtste complotten die er bestaan.quote:Op woensdag 22 januari 2025 00:20 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ken je het Tiel-complot niet?
de stad Tiel bestaat niet. "Ze" willen ons doen geloven dat dit wel het geval is door haar in de media te noemen en overal op de kaart te zetten. "Ze" zijn vaak de Nederlandse regering, de CIA, de Mossad of buitenaardse wezens
Om dit te bewijzen zijn er 3 logische vragen:
Ken je daadwerkelijk iemand uit Tiel?
Ben je weleens echt in Tiel geweest?
Ken je iemand die in Tiel is geweest?
Kun je alle vraag met; Nee beantwoorden? Dat klopt natuurlijk: Tiel bestaat niet echt
Een ieder die wel een Ja heeft op 1 van deze vragen is onderdeel van het complot
Als je dus bij een aangesloten winkelier iets koopt voor 10 euro dan krijg je 1 dubbletje op je flippas (1%).quote:
![]()
![]()
De FlipPas is dé cadeau- en spaarkaart van Tiel, koop lokaal en wordt beloond! De FlipPas houder spaart punten bij deelnemende ondernemers en kan de punten daar ook weer inwisselen. De deelnemers zijn te herkennen aan hun FlipPas raamsticker.
Koop een pas bij een FlipPas deelnemer voor ¤ 2,50![]()
• Bij iedere bestede euro ontvangt de FlipPas houder 1 punt;
• Een punt is ¤ 0,01 waard![]()
• De FlipPas houder kan punten inwisselen bij aankopen of speciale acties*
• Punten kunnen ook cadeau worden gegeven
• Punten zijn niet inwisselbaar tegen contant geld
https://winkelenintiel.nl/flippas/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 30-01-2025 10:33:47 ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |