abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216384329
Graag jullie hulp met het volgende:

In een hoek van onze keuken hebben we een cv-ketel gehad. Deze is vervangen door een warmtepomp. De ketel is weg maar de verdeler van de vloerverwarming hangt er nog wel. Dit hangt zo hoog omdat we een dijkhuis hebben.

We willen hier een kast en aanrechtblad laten maken door de timmerman. Deze timmerman doet het beter op duidelijke instructies dan op eigen initiatief. Het probleem is alleen dat we zelf ook niet goed weten wat we met de situatie willen.

We hebben een lijstje met wensen:
- wasmachine op plaats van vriezer,vriezer verhuist
- aanrechtblad boven wasapparaten
- magnetron (kleinere nieuwe) in een kastje of een plank op hoogte zodat het aanrecht goed te gebruiken is
- Een kast ter grootte van de verdeler zodat we daar goed bij kunnen. Mogelijk met een uitneembare achterwand zodat we ook nog de wasmiddelen ofzo in de kast kunnen zetten
- graag een kast voor het strijkijzer en de window vac.
- niet te massief. Mogelijk met vakken voor onze tajines of een plant.
- we zouden het leuk vinden als er langs de linkermuur een klimparcours voor onze kat wordt gemaakt zodat ze op de grote koof (6 meter) bovenaan (afzuigkap) kan klimmen.

Heeft iemand inspiratie?
Spoilers!
pi_216384524
De vriezer die vervangen moet worden door wasmachine is het apparaat naast de droger?

En die twee apparaten rechts daarvan die hoge dingen, zou je die willen verstoppen/opnemen in een kastmeubel of moet het kastmeubel er links van blijven?

quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 21:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een kast ter grootte van de verdeler zodat we daar goed bij kunnen. Mogelijk met een uitneembare achterwand zodat we ook nog de wasmiddelen ofzo in de kast kunnen zetten
Dit begrijp ik niet. Moet de kast ter grootte zijn van die buizenboel of moet de kast daar omheen vallen en een uitsparing hebben die de volledige buizenboel omsluit en toch bereikbaar houdt? Of nog iets anders?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216384603
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 21:44 schreef sigme het volgende:
De vriezer die vervangen moet worden door wasmachine is het apparaat naast de droger?

En die twee apparaten rechts daarvan die hoge dingen, zou je die willen verstoppen/opnemen in een kastmeubel of moet het kastmeubel er links van blijven?
[..]
Dit begrijp ik niet. Moet de kast ter grootte zijn van die buizenboel of moet de kast daar omheen vallen en een uitsparing hebben die de volledige buizenboel omsluit en toch bereikbaar houdt? Of nog iets anders?
Ja, dat is inderdaad de vriezer.

Nee, die twee grote dingen (warmtepomp en koelvriescombi) mogen gewoon zichtbaar blijven.

Er moet een groot meubel komen dat alle buizenboel uit het zicht onttrekt. In dat meubel moet de verdeler bereikbaar blijven. Ik dacht aan een stuk kast met deur en dubbele, uitneembare, achterwand. Zo hebben we wat ondiepe kastruimte en is de verdeler nog bereikbaar. Dit staat onduidelijk in de OP inderdaad.
Spoilers!
pi_216387699
Ik zou op dezelfde hoogte van je keukenkastjes verder bouwen en een hele wand maken waar je koelkast en warmtepomp ook achter een deurtje kunnen. En dan boven je wasmachine en droger minder diep met een stukje keukenblad er boven. Daarboven (boven de droger) kan je dan al je spullen kwijt.
Protège moi de mes désirs.
pi_216388056

Even snel wat gepaint. :P Denk dat dit de mooiste optie is als je toch een timmerman aan het werk gaat laten.
Protège moi de mes désirs.
pi_216388491
Hmm. Dat is inderdaad wel de meest cleane oplossing @arvensis Ik wil de koelkast sowieso niet achter een deur maar over de rest zal ik eens nadenken. In mijn hoofd is het ingewikkelder maar misschien denk ik te moeilijk.

Morgen komt de timmerman al kijken en bespreken, ik hoop dat ik voor die tijd al wat inspiratie heb :X
Spoilers!
pi_216388620
@Lucky_Strike

Iets heel anders: je zegt dat je over bent op een warmtepomp.

Het is moeilijk te zien op de foto maar het lijkt alsof de oude gesloten verdeler er nog hangt, met pomp.
Als dat zo is, dan mengt deze het retourwater mee met het aanvoerwater. Dat is voor een CV-ketel fijn, voor een warmtepomp niet.

Bij installatie van een warmtepomp vervang je die door een open verdeler zonder pomp en met weinig flowrestricties.
Dus warm water vanaf de warmtepomp gaat direct de vloer in, retourwater gaat direct terug naar de warmtepomp.

Wel iets om nog even naar te (laten) kijken.

Alles wat er meer op zit dan op onderstaande foto, is overbodig en verlaagt de afgifte en het rendement:

Vorig jaar bij mijn moeder hetzelfde gedaan.

Oude situatie met CV-ketel:

Nieuwe situatie met warmtepmop:

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-01-2025 11:45:59 ]
pi_216388680
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
@:Lucky_Strike

Iets heel anders: je zegt dat je over bent op een warmtepomp.

Het is moeilijk te zien op de foto maar het lijkt alsof de oude gesloten verdeler er nog hangt, met pomp.
Als dat zo is, dan mengt deze het retourwater mee met het aanvoerwater.

Bij installatie van een warmtepomp vervang je die door een open verdeler zonder pomp en met weinig flowrestricties.
Dus warm water vanaf de warmtepomp gaat direct de vloer in, retourwater gaat direct terug naar de warmtepomp.

Wel iets om nog even naar te (laten) kijken.

Alles wat er meer op zit dan op onderstaande foto, is overbodig en verlaagt de afgifte en het rendement:
[ afbeelding ]
Bedankt voor de tip, ik zal het eens uitzoeken.
Spoilers!
pi_216388708
Schuifdeuren *O*
Ooit een topic gemaakt. Schopje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Behalve scheef huis was de aflopende vloer hét aandachtspunt voor de rails.
Zie de oplossing. Het is ook wel handig als machines en apparaten waterpas staan.
Bleek dus dat bij vervangen van de wasmachine de diepte van de kastruimte net aan paste. |:( achter die drempel!
Hou daarmee rekening.
Andere aandachtspunten heb ik niet zo gauw.
Oh ja… maak de kastruimte ook diep genoeg, dat de deuren van wasmachine en droger op een kier kunnen staan bij dichte deuren.
pi_216412922
Woensdagavond hebben we een ontwerp gemaakt. De magnetron wordt verplaatst naar de bijkeuken en het kattenparcours maken we later wel. Dat maakte de situatie ineens veel overzichtelijker. Ons ontwerp is gisteren met de timmerman besproken en na wat aanpassingen wordt het dit:

In een van de bovenkastjes komt het strijkijzer. Wasmiddelen kunnen in de kast voor de vloerverwarming. Vazen, de windowvac en de stoomreiniger kunnen er ook nog in. Boven de bovenkastjes komt een groot vak waar ik wat prullen in kan neerzetten.

Nu nog nadenken over de kleur en het aanrechtblad :X

@TheFreshPrince, wat je zei over de vloerverwarming stond hier blijkbaar al wel op de radar. We gaan daar volgende week mee aan de slag, als we de rest van de voorbereidingen voor deze kast gaan treffen. Ik vind het wel een beetje matig dat de installateur hier niets over heeft gezegd eigenlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lucky_Strike op 24-01-2025 13:15:51 ]
Spoilers!
pi_216413017
Tip: haal bij de Action of online een paar watermelders en leg die onder in de kast onder die buizenspaghetti.
Mocht er dan een lek zijn, dan weet je het direct. Kosten? ¤3 tot ¤15 per stuk.

Ik heb ze hier ook onder het aanrecht bij de vaatwasser liggen. Ze doen niet meer dan piepen als er vocht is maar dat kan net het verschil maken tussen wel of geen waterschade.

Hou er wel rekening mee dat je iedere ~2 jaar de batterij (vaak CR2032 of CR2045) vervangt in zo'n ding, dus zet dat alvast in het agenda.

Er zijn ook wel luxere oplossingen die je een melding op je telefoon kunnen geven maar dan heb je het over een heel ander budget.

En zorg ervoor dat die omkasting makkelijk weg te halen is, anders kan je met loodgieters gereedschap geen slag maken om het los of vast te maken.

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-01-2025 13:33:19 ]
pi_216415100
Zo’n kast(je) waarin allerlei apparatuur verdwijnt, heet in het
keukenjargon: “garage” 😂

Fijn, dat jullie eruit zijn.
pi_216491707
We zijn akkoord met de offerte, de timmerman komt over 2-3 weken. Gisteren hebben we wat werk aan de elektra en afvoer voor de wasmachine gedaan dus dat is alvast klaar. Ik ga straks een werkblad bestellen.

We hebben wat onderzoek gedaan naar de opmerking van @TheFreshPrince over de pomp van de vloerverwarming. Het scheelt inderdaad wat verbruik. Maar op dit moment zou een installateur zoeken het hele project van de kast vertragen dus we hebben besloten om nog geen aanpassingen te doen. Over ongeveer 2 jaar gaat alles toch op de schop hier. Er komt een aanbouw, keuken, nieuwe vloer met vloerverwarming, en nog veel meer. Dat is een beter moment om aanpassingen te doen.

Ik ga wel op zoek naar watermelders :)
Spoilers!
pi_216493148
En jullie hoeven niet in een caravan *O*
pi_216494339
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 11:47 schreef AnneX het volgende:
En jullie hoeven niet in een caravan *O*
Dat mag ik hopen van niet. 14 maanden was echt genoeg :D
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties