EULA en Algemene Voorwaarden gaan tot waar de wet geen uitsluitsel bied, de wet blijft gewoon staan. Ik vraag mij af hoe het zit met de term gratis juridisch, als ik een contract afsluit met gratis upgrade, zoals gratis aansluiten, kunnen ze daar dan wel op terugkomen?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:37 schreef Farenji het volgende:
Gratis is vrijwel nooit gratis, je betaalt alleen niet altijd met geld. En als het goed is heb je ooit de EULA geaccepteerd, helemaal niemand leest die natuurlijk maar daar zal vast wel het nodige instaan waar men zich achter kan verschuilen. Maw: suck it up.
Interessante simplificering van ons rechtssysteemquote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:53 schreef zalkc het volgende:
[..]
EULA en Algemene Voorwaarden gaan tot waar de wet geen uitsluitsel bied,
Valt wel mee toch? Je ziet soms dat voorwaarden en gebruiksovereenkomsten proberen om boven de wet te gaan staan. Het zijn slechts aanvulsels op wat de wet al bepaald heeft. Ze mogen dan ook niet beperkend zijn in jouw rechten. Garantietermijnen zijn een berucht voorbeeld van waar recht en voorwaarden soms tot botsing komen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:40 schreef r_one het volgende:
[..]
Interessante simplificering van ons rechtssysteem
Looooooolquote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:30 schreef zalkc het volgende:
De vorige App was dikke prima en deed wel wat ik verwachtte, maar deze is er nu niet meer in de app-store van mijn TV.
[...]
Nu had ik om de buffer af en toe te legen en de app draaiende te houden de app af en toe verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zo ook vandaag was het plan, helaas geen app meer in de app-store.
Nee, dat valt niet mee. In Nederland kennen we dwingend recht en regelend recht (en nog wat smaken er tussenin). En dan zijn er nog zaken die niet bij wet geregeld zijn. En dan is er nog zoiets als jurisprudentie. En ... en ... en ...quote:
Geloof je direct, het is niet mijn werkveld. Maar voor zover ik altijd begrepen heb zijn algemene voorwaarden leuk voor de leveringsovereenkomst, maar niet zozeer dat het op gelijke voet staat met andere vormen van recht, toch?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 22:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, dat valt niet mee. In Nederland kennen we dwingend recht en regelend recht (en nog wat smaken er tussenin). En dan zijn er nog zaken die niet bij wet geregeld zijn. En dan is er nog zoiets als jurisprudentie. En ... en ... en ...
"Leuk" in de zin van decoratief?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 22:17 schreef zalkc het volgende:
[..]
Geloof je direct, het is niet mijn werkveld. Maar voor zover ik altijd begrepen heb zijn algemene voorwaarden leuk voor de leveringsovereenkomst,
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je hiermee nou bedoelt te stellen.quote:maar niet zozeer dat het op gelijke voet staat met andere vormen van recht, toch?
Weet je wat, jij hebt gelijk en ik ben gewoon dom, maar ik weet nog steeds niet hoe het zit met "gratis" producten, zijn die wel of niet onderdeel van een leveringsovereenkomst.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 22:24 schreef r_one het volgende:
[..]
"Leuk" in de zin van decoratief?
[..]
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je hiermee nou bedoelt te stellen.
quote:Op dinsdag 21 januari 2025 22:34 schreef zalkc het volgende:
[..]
Weet je wat, jij hebt gelijk en ik ben gewoon dom, maar ik weet nog steeds niet hoe het zit met "gratis" producten, zijn die wel of niet onderdeel van een leveringsovereenkomst.
Ik denk dat hier (tussen je hele woordenbrij) je kernvraag staat.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 14:30 schreef zalkc het volgende:
Stel dat de gratis dienst iets is waardoor ik het product niet meer kan gebruiken, heb ik dan rechten op compensatie?
Dat is inderdaad de oorzaak waar het over gaat.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 22:40 schreef Droopie het volgende:
Google eens KPN app, en klik dan op nieuws. Er zijn wat issues, problemen, weet ik veel.
Misschien staat er wat voor jou van toepassing is.
Een app lijkt mij een service, daar mag je geld voor vragen lijkt mij.
Zonder app werkt het toch ook.
dan gaat het volgens mij om het wezenlijke karakter van het product.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 22:56 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de oorzaak waar het over gaat.
De app lijkt mij een onderdeel van een betaald abonnement dus ergens betaal je er indirect wel voor. Als Netflix de app van de samsung TV's zou gooien is ook niet echt relaxed te noemen, ondanks dat je het ook op een andere manier kan kijken. En voor mij werkt het minder goed zonder app, ik moet dan een extra kastje aansluiten of streamen via chromecast.
Het lijkt me sowieso een andere discussie of een aanbieder verplicht is om diensten op een bepaald platform aan te blijven bieden, ondersteuning heeft zijn grenzen uiteraard. Daar gaat het nu niet over.
Waar het mij meer over gaat is of het verschil maakt of het een gratis onderdeel of een betaalde service is. Een extra zenderpakket kun je gewoon stopzetten en daarmee vervallen ook de kosten. Maar in dit geval is de gratis service gekoppeld aan het abonnement, en ik ben het abonnement aangegaan mede vanwege deze service.
De TV+ app die geschikt is voor android smart-tv'squote:Op dinsdag 21 januari 2025 22:35 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat hier (tussen je hele woordenbrij) je kernvraag staat.
Als jij door het wegvallen van de dienst een product niet meer kunt gebruiken, dan is het product non-conform geworden. Het maakt dan helemaal niet uit of de dienst gratis of of betaald was.
Mijn vraag is dan: welk KPN product kun jij dan helemaal niet meer gebruiken?:Want ik neem aan dat je je Sony TV niet bij KPN hebt gekocht.
De leverancier bied een redelijk alternatief met de normale tv-box (of hoe dat kastje ook heet), dus het zal geen enkele stand houden. Dat ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 23:02 schreef Droopie het volgende:
[..]
dan gaat het volgens mij om het wezenlijke karakter van het product.
Heb jij een product gekocht waarvan de app een groot aandeel had in je keuze van de aanschaf, zou het mij niets verbazen dat je in je recht staat om je contract op te zeggen.
Of dit het geval in deze is, ik zou zeggen nee, beroep jij je daar wel op weet ik niet of een rechter daar in meegaat.
Dat klopt. Voorbeeld uit de praktijk: een tracker waarbij geadverteerd werd met "geschikt voor Apple en Android, download de app in de appstore of playstore" en de ondersteuning voor de Apple app werd (blijvend) beëindigd. Dan mag je ontbinden. Tracker retour, volledige aankoopbedrag terug, klaar.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 23:09 schreef zalkc het volgende:
Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat er situaties zijn waar het toch minder helder is. Waar bijvoorbeeld geen alternatief kan worden geboden. Ik kan me voor stellen dat ontbinding van het contract dan een optie is.
Dat is geen product maar een dienst, die mag je -betaald of gratis, is om het even- in licentie gebruiken (maar je wordt geen eigenaar van dat product). En dan komen we op de EULAquote:Op dinsdag 21 januari 2025 23:02 schreef zalkc het volgende:
De TV+ app die geschikt is voor android smart-tv's
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |