abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216351527
Eerst een filmpje, want de uitleg is een stuk beter dan dat ik het probeer.

Bekijk deze YouTube-video

Voor al diegenen met te weinig geduld een tldw:
Fabrikanten passen hun online services aan nadat je het apparaat hebt gekocht, zodat een internetverbinding verplicht is/wordt als je het wilt blijven gebruiken.

Hoe is dat geregeld qua Nederlandse (of Europese) wetgeving? Mag je je apparaat dan terugbrengen? Kan de fabrikant dan zeggen: "Jammer, je bent nu onze bitch."? Kun je er onderuit komen?
En stel: je oma belt op. Het digitale fotolijstje dat je hebt gegeven werkt niet meer. Althans, ze kan niet meer kijken naar haar kleinkinderen. In plaats daarvan staat een Engelse tekst en een Mastercardlogo. Wat zou jij doen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_216351818
Goede vraag. Gisteren was onze vaatwasser vastgelopen omdat we op onze telefoon geen app hadden geïnstalleerd via welke updates uitgerold worden :')!
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_216352060
Het nieuwe normaal toch?
De garantie van je auto vervalt, als je met een buitenboord computer de instellingen wijzigt van je auto.
Bijvoorbeeld je lane assist uitschakelen.

Maar ik kan me voorstellen dat je bij bijvoorbeeld een wasmachine ook pas garantie krijgt, als je je wasmachine laat inlezen bij een storing. Dan kunnen ze vaststellen wat er mis is en scheelt weer een bezoekje van de reparateur.

Heel ziek eigenlijk

In deze wereld heb je geen rechten meer.. tenzij je rechten overeenkomen met de doelstellingen van de elite.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 19 januari 2025 @ 10:10:32 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_216352137
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 10:03 schreef Viesdik het volgende:
Het nieuwe normaal toch?
De garantie van je auto vervalt, als je met een buitenboord computer de instellingen wijzigt van je auto.

Maar ik kan me voorstellen dat je bij bijvoorbeeld een wasmachine ook pas garantie krijgt, als je je wasmachine laat inlezen bij een storing. Dan kunnen ze vaststellen wat er mis is en scheelt weer een bezoekje van de reparateur.

Heel ziek eigenlijk

In deze wereld heb je geen rechten meer.. tenzij je rechten overeenkomen met de doelstellingen van de elite.
Of je koopt een ander (of ouder) model wasmachine.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_216352284
Philips heeft dat geprobeerd met een tv. Maar daar zijn ze gelukkig op teruggekomen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_216352958
Kijk en huiver:

Al een tijdje geleden dat ik deze had gezien, maar nu herinner ik 'm weer.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ridocar op 19-01-2025 11:31:40 ]
pi_216353648
quote:

:')
pi_216354193
quote:
Het nieuwe normaal toch?
Zo zwart/wit is dat niet.
Er moet wel een verband zijn tussen de "modificatie" en het probleem waarvoor je de garantie aanspreekt.

Als de motor van jouw auto kapot gaat dan kan men niet de garantie afwijzen om de reden dat de lane assist standaard uitgeschakeld is.
pi_216354306
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 12:43 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Er moet wel een verband zijn tussen de "modificatie" en het probleem waarvoor je de garantie aanspreekt.

Als de motor van jouw auto kapot gaat dan kan men niet de garantie afwijzen om de reden dat de lane assist standaard uitgeschakeld is.
zo zwart wit is dit helaas wel
waarom willen ze anders een blackbox in de auto hebben
pi_216354417
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 12:54 schreef Viesdik het volgende:
zo zwart wit is dit helaas wel
waarom willen ze anders een blackbox in de auto hebben
Wie is "ze" in deze context? Klinkt een beetje als een wappie die een "complot" ziet dat er niet is.
Die blackbox is een verplichting vanuit wetgeving.

Instellingen aanpassen via de ECU heeft niks te maken met die blackbox, dus hoe kom je daar überhaupt bij? Je hebt geen idee waar je het over hebt.
pi_216354445
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 13:04 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Wie is "ze" in deze context? Klinkt een beetje als een wappie die een "complot" ziet dat er niet is.
Die blackbox is een verplichting vanuit wetgeving.

Instellingen aanpassen via de ECU heeft niks te maken met die blackbox, dus hoe kom je daar überhaupt bij? Je hebt geen idee waar je het over hebt.
Als je zelf te dom bent om het te snappen, ga mensen dan niet uitmaken voor wappie. Vraag je moeder maar om uitleg.
pi_216354531
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 13:07 schreef Viesdik het volgende:
Als je zelf te dom bent om het te snappen, ga mensen dan niet uitmaken voor wappie. Vraag je moeder maar om uitleg.
Ik heb inderdaad niet het niveau om dit te begrijpen, klopt. Leg even uit anders: wat is het verband tussen fabrieksgarantie en de blackbox van de auto, terwijl de aanpassingen waarover je het hebt via de ECU van de auto gedaan worden?
pi_216354563
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 13:16 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ik heb inderdaad niet het niveau om dit te begrijpen, klopt. Leg even uit anders: wat is het verband tussen fabrieksgarantie en de blackbox van de auto, terwijl de aanpassingen waarover je het hebt via de ECU van de auto gedaan worden?
als je sorry zegt, dan overweeg ik te reageren :D
pi_216354669
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 12:43 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Zou moeten zijn idd. Alleen zal een fabrikant er alles aan doen om niet te hoeven betalen.
pi_216356768
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 13:34 schreef Ridocar het volgende:
Zou moeten zijn idd. Alleen zal een fabrikant er alles aan doen om niet te hoeven betalen.
Dat maakt nog steeds niet dat de garantie vervalt, zoals door Viesdik wordt gesteld.
pi_216363174
quote:
7s.gif Op zondag 19 januari 2025 09:17 schreef Ridocar het volgende:

Fabrikanten passen hun online services aan nadat je het apparaat hebt gekocht, zodat een internetverbinding verplicht is/wordt als je het wilt blijven gebruiken.

Hoe is dat geregeld qua Nederlandse (of Europese) wetgeving? Mag je je apparaat dan terugbrengen? Kan de fabrikant dan zeggen: "Jammer, je bent nu onze bitch."? Kun je er onderuit komen?
En stel: je oma belt op. Het digitale fotolijstje dat je hebt gegeven werkt niet meer. Althans, ze kan niet meer kijken naar haar kleinkinderen. In plaats daarvan staat een Engelse tekst en een Mastercardlogo. Wat zou jij doen?
nou, dat is de interpretatie van Rossman over deze changes.
als ik de officiele blog post https://blog.bambulab.com(...)on-control-system-2/
of de terms of use https://bambulab.com/en-eu/policies/terms erbij pak kom ik echt niet verder dan dat er een nieuw authorizatie systeem wordt ingevoerd waarbij enkel geauthoriseerde verbindingen met de printers toegestaan worden. zowel software als hardware matig.

ik zie nergens de vereiste voor een permanente internetverbinding. heb je daar een linkje voor?

maar nee, dat mag niet geeist worden tenzij vooraf expliciet duidelijk vermeld. koop jij een internet browser? dan kan daar een internet verbinding voor vereist worden. koop jij een magnetron? dan moet voorafgaand aan de koop wel heel duidelijk vermeld worden dat een itnernet verbinding nodig is. maar als dat de eis is, is dat de eis waarmee jij akkoord gaat. en als ze tussentijds iets introduceren waardoor het vereist wordt dan mag je idd het apparaat terugbrengen en krijg je geld terug.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_216363192
quote:
Het nieuwe normaal toch?

Heel ziek eigenlijk

wut?
dat doelstellingen van de elite is feitelijk een directe diskwalificatie met je wappie gepraat.
de garantie van je auto vervalt absoluut niet als jij wijzigingen aanbrengt die niets met de werking te maken hebben.
lane assist en dergelijke zijn overigens verplichtingen door EU reguleringen, door die ongedaan te maken kan de typegoedkeuring vervallen voor de auto.. houd daar rekening mee. maar als jij lane assist uitzet en de motor loopt een half jaar later stuk kunnen ze niet zeggen geen garantie want lane assist stond uit.
en dank u meneer Dood,
pi_216363779
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:11 schreef freak1 het volgende:

[..]
wut?
dat doelstellingen van de elite is feitelijk een directe diskwalificatie met je wappie gepraat.
de garantie van je auto vervalt absoluut niet als jij wijzigingen aanbrengt die niets met de werking te maken hebben.
lane assist en dergelijke zijn overigens verplichtingen door EU reguleringen, door die ongedaan te maken kan de typegoedkeuring vervallen voor de auto.. houd daar rekening mee. maar als jij lane assist uitzet en de motor loopt een half jaar later stuk kunnen ze niet zeggen geen garantie want lane assist stond uit.
onjuist
pi_216363868
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:04 schreef Viesdik het volgende:

[..]
onjuist
okay. goed beargumenteerd ook.

slechtste geval wordt de garantie in eerste instantie afgewezen worden door een onkundig persoon maar op het moment dat je dat op non conformiteit gooit en het naar je rechtsbijstand doorverwijst of er een andere zaak van maakt zal er geen enkel probleem zijn om garantie op een motor te claimen als jij geen wijzigingen hebt doorgevoerd aan de motor.
en dank u meneer Dood,
pi_216363871
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:11 schreef freak1 het volgende:

[..]
okay. goed beargumenteerd ook.

slechtste geval wordt de garantie in eerste instantie afgewezen worden door een onkundig persoon maar op het moment dat je dat op non conformiteit gooit en het naar je rechtsbijstand doorverwijst of er een andere zaak van maakt zal er geen enkel probleem zijn om garantie op een motor te claimen als jij geen wijzigingen hebt doorgevoerd aan de motor.
waarom ga ik iets beargumenteren als je niet normaal kan reageren

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 21-01-2025 10:14:29 ]
pi_216363894
Leuk om te weten, maar kunnen we verder helemaal niets mee. Ik heb geen tijd om een rechtszaak te beginnen tegen een multinational.
pi_216363897
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:11 schreef Viesdik het volgende:

[..]
waarom ga ik iets beargumenteren als je niet normaal kan reageren
wie reageert er hier abnormaal met "de elite" en schelden?

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 21-01-2025 10:14:36 ]
en dank u meneer Dood,
pi_216371358
quote:

Blog over een soortgelijke casus: https://blog.iusmentis.co(...)e-apparaten-mag-dat/
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_216374319
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:14 schreef freak1 het volgende:
wie reageert er hier abnormaal met "de elite" en schelden?
Laat gaan joh. Hij heeft echt geen flauw benul waar die over praat.
Roept iets over een blackbox die "ze" in de auto willen hebben, maar die verder echt helemaal niks te maken heeft met het uitschakelen van een lane assist via de ECU van de auto. Om over z'n garantie onzin nog maar te zwijgen.
pi_216391454

[ Bericht 17% gewijzigd door knoopie op 22-01-2025 19:58:03 (Weg want ik kan niet factchecken zonder bambu ) ]
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_216391588

[ Bericht 50% gewijzigd door knoopie op 22-01-2025 19:54:31 (Kan niet fact checken zonder Bambu lab machine) ]
pi_216391590
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 16:22 schreef knoopie het volgende:

[..]
De wereld van 3d-printers is tot nu toe altijd erg open source, en je kan meestel je faviruete software gebruiken om jouw files voor te bereiden en te slicen voor het printen op jouw printer.
met de nadruk op meestal. Formlabs, Ultimaker, Makerbot, Stratasys, toch een aantal grote merken waarbij je, indien je andere software dan die van de fabrikant gebruikt, een behoorlijke sub-par ervaring gaat krijgen. maargoed, je zei meestal. let's continue;
quote:
Bij bijna alle merken is dit ook nog steeds het geval.
nee, bij bijna alle ofwel open source printers (ratrig, prusa) of chinese clones (Creality) is dit het geval. niet bij merken die altijd duidelijk zijn geweest dat ze closed zijn zoals Bambu. appels en appels.
quote:
Die hele wereld is nog extreem open source gelukkig. Alleen bambu-labs heeft, om "veiligheidsredenen" ineens besloten dat je vanaf nu alleen nog maar hun software mag gebruiken om met hun printer te verbinden.
ook dat is niet waar.
Bambu heeft een aantal protocollen op de printer openstaan zoals MQTT die zonder diepere authenticatie gebruikt konden worden om te verbinden en cruciale dingen zoals rechtstreeks naar het geheugen schrijven of rechtstreeks de printer besturen toestonden. dat gebruikten o.a. bigtreetech voor hun Panda spullen en varianten daarop werden door slicers zoals orca gebruikt voor directe interactie. Bambu zegt nu dat alle verbindingen met de printer die diepgaande interactie teweegbrengen enkel en alleen via een authenticatie mechanisme mogen plaatsvinden. en ja, dat is het risico van open source. wil je dat niet kun je prima vanaf een SD kaart printen of kun je in lan mode via developer mode rechtstreeks je Orca slicer koppelen. dus dat is incorrect.
Bambu lab heeft besloten dat je vanaf nu verbindingen die via hun cloud lopen enkel en alleen met door hun goedgekeurde software mag doen. doet Ultimaker overigens ook via de Digital Library.
quote:
Dat zou hetzelfde zijn als wanneer je enkel je HP printer zou mogen gebruiken om documenten te printen die je met hun HP software hebt geopend en de HP software werkt alleen als je een internetverbinding hebt.
onzin. de juiste vergelijking hier is dat je voortaan alleen nog maar vanuit je vriendinnetje een opdracht naar je HP printer bij jou thuis staat kan versturen via de HP software. wil je dat direct vanuit Word doen dan moet je ofwel thuis zijn, ofwel; een VPN opzetten. maar Word blijft nog prima werken. vroeger kon Word echter rechtstreeks vanuit je vriendinnetje via de HP tool printer via het internet naar je printer thuis en dat kan nu niet meer.
quote:
Bovendien wordt alle data die jij naar jouw 3d-printer verstuurd voortaan via de servers van bambu gestuurd, dus zij zien alles. Die servers staan zeer waarschijnlijk niet in de EU. Voor mij een argument om geen Bambu te gebruiken, want ik gebruik mijn 3d-printer voor prototypes voor klanten, met wie ik een NDA ondertekend heb. En prototypes digitaal via China sturen valt definitief niet onder non-disclosure.
poeh ben blij dat ik geen klant ben van je want je hebt niet eens de tijd genomen de EULA en de privacy verklaringen van Bambu door te lezen. als jij Orca slicer icm Bambu gebruikte via je cloud account, dan ging die data hoe dan ook via de servers van Bambu die idd in China draaien. als je Orca via LAN mode direct gebruikte naar je printers dan ging het direct naar je printer. en dat blijft gewoon behouden. en als je echt panisch bent koppel je ze niet eens aan het internet en gebruik je gewoon de SD kaartjes. wat ook gewoon blijft werken.
quote:
[..]
Ben je het er niet mee eens? Pech gehad, Bambu Labs komt uit China. Zie daar maar eens je geld terug te krijgen of je europese rechten uit te oefenen. En helaas zullen veel klanten niet de moeite doen voor een apparaat van max E1000.
en wederom incorrect. Bambu verkoopt gewoon via Europese kanalen en moet dus aan de EU regulering voldoen. dus jij kunt prima je europese rechten uit oefenen.

je hebt er echt geen kaas van gegeten en draagt vooral bij aan de FUD over deze.

het is vooral een storm in een glas water.
waar het bottom line op neerkomt is dat men voorheen heel veel mocht doen met 3rd party hardware en software. dat wordt nu dichtgetimmerd. aan de basale functionaliteit die men heeft beloofd bij de aankoop van de printer is niets veranderd.
en dank u meneer Dood,
pi_216391607
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 16:35 schreef knoopie het volgende:
Van de door @:freak1 gegeven link:
[..]
Alleen geautoriseerd software mag nog verbinden en "kritische taken" uitvoeren. Welke taken zijn dan "critical"? Nou, zo een beetje alles wat je nodig hebt om te printen.
[..]
Welke software is dan nog geautoriseerd? Alleen nog maar de eigen Bambu software. De open source orca-slicer (waarop die van bambu trouwens gebaseerd is) mag niet meer.
holy fuck hoe fout kun je het hebben.
Orca is gebaseerd op Bambu Studio, Bambu weer op Prusa Slicer en Prusa Slicer weer op Slic3r. staat verdomme zelfs in de release notes van Orca
https://github.com/SoftFever/OrcaSlicer
"Orca Slicer is licensed under the GNU Affero General Public License, version 3. Orca Slicer is based on Bambu Studio by BambuLab.

Bambu Studio is licensed under the GNU Affero General Public License, version 3. Bambu Studio is based on PrusaSlicer by PrusaResearch.

PrusaSlicer is licensed under the GNU Affero General Public License, version 3. PrusaSlicer is owned by Prusa Research. PrusaSlicer is originally based on Slic3r by Alessandro Ranellucci.

Slic3r is licensed under the GNU Affero General Public License, version 3. Slic3r was created by Alessandro Ranellucci with the help of many other contributors."

zeg dan niks.
quote:
[..]
Het allereerste wat je bij Bambu connect moet doen om het te kunnen gebruiken, is online inloggen. Dus ja, je bent bij deze min of meer gedwongen voortaan online via de servers van bambu lab te printen als je gebruik wil maken van alle features.
wat een onzin. je kunt prima alles lokaal draaien. als je de online features wilt gebruiken van de printers moet je een online account aanmaken. dit moet je overigens ook bij Prusa, Ultimaker en anderen doen...
quote:
Dit staat trouwens allemaal in groot contrast met zo ongeveer alle andere populaire printers op de markt, die laten zien dat dezelfde functionaliteit prima mogelijk en veilig kan zijn zonder een online account waar je moet inloggen.
geef mij 1 voorbeeld van 1 merk waar je zonder online account alle online features zoals remote printing, cloud account e.d. hebt.
en dank u meneer Dood,
pi_216391620
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 16:35 schreef knoopie het volgende:
Van de door @:freak1 gegeven link:
[..]
Alleen geautoriseerd software mag nog verbinden en "kritische taken" uitvoeren. Welke taken zijn dan "critical"? Nou, zo een beetje alles wat je nodig hebt om te printen.
[..]
Welke software is dan nog geautoriseerd? Alleen nog maar de eigen Bambu software. De open source orca-slicer (waarop die van bambu trouwens gebaseerd is) mag niet meer.
[..]
Het allereerste wat je bij Bambu connect moet doen om het te kunnen gebruiken, is online inloggen. Dus ja, je bent bij deze min of meer gedwongen voortaan online via de servers van bambu lab te printen als je gebruik wil maken van alle features.

Dit staat trouwens allemaal in groot contrast met zo ongeveer alle andere populaire printers op de markt, die laten zien dat dezelfde functionaliteit prima mogelijk en veilig kan zijn zonder een online account waar je moet inloggen.
PS;
https://wiki.bambulab.com/en/knowledge-sharing/enable-lan-mode
dit ooit gelezen?
in LAN mode kun je gewoon, zonder internet, met Bambu studio alles doen wat je wilt met uitzondering van
-printen buiten je netwerk (gek he, zonder internet)
-de handy app buiten je netwerk gebruiken (gek he, zonder internet)
-print history (wat online bewaard wordt) werkt niet

verder werkt alles gewoon.
en dank u meneer Dood,
pi_216391684
quote:

en om dan, ondanks de gruwelijke hoeveelheid FUD omtrent het topic, weer terug bij de vraag te komen van jou;

concreet, nee, een fabrikant mag niet functionaliteit die je beloofd is cq toegezegd is bij aankoop ineens ontnemen. doen ze dat toch dienen ze je te compenseren.

in dit geval echter is het op zijn minst onhandig gecommuniceerd. voor een ieder die het product gebruikt zoals de fabrikant dat aanbeveeld, dus concreet;

-indien je de online diensten wilde gebruiken dan deed je dit met een account van de fabrikant met de software van de fabrikant op de printer van de fabrikant
>voor deze groep veranderd er niets
-indien je niet de online diensten wilde gebruiken en dat deed je op de aanbevolen manier, dus met de software van de fabrikant, zonder account van de fabrikant op de hardware van de fabrikant
>voor deze groep veranderd er niets

voor de groep die hardware modificaties heeft toegepast die niet aangeraden zijn door de fabrikant, andere software gebruikten dan aangeraden door de fabrikant, met andere software dan die van de fabrikant gebruik maakten van clouddiensten van de fabrikant
>voor hen veranderd er wel degelijk iets. zij kunnen niet of minder gebruik maken van de complete set diensten van de fabrikant. dit is in alle gevallen op te lossen door weer terug te gaan naar de software en hardware van de fabrikant.

in dit specifieke geval heeft de fabrikant er nog voor gekozen om een optie open te zetten (devmode in lanmode) om toch 3rd party hard en software te kunnen gebruiken, op eigen risico.

dat gejank van iedereen de hele tijd, je wist dat je je inkocht in een closed ecosystem, dat wordt nu benadrukt, dan moet je niet gaan huilen. gebruikte je het apparaat zoals het bedoeld was? dan veranderd er niets.
en dank u meneer Dood,
pi_216392180

[ Bericht 100% gewijzigd door knoopie op 22-01-2025 19:51:43 (Kan geen factcheck doen zonder Bambu) ]
pi_216392396
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 17:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Mea culpa. Orca en Bambu slicer zijn op dezelfde software gebaseerd wilde ik zeggen. Lijkt me geen reden om meteen te schelden. Maakt ook weinig uit voor het verdere verhaal.
tuurlijk maakt dat wel uit. je geeft aan dat open source zo belangrijk is en dat dat key is maar vervolgens kun je niet eens correct melden wie nu eigenlijk bij wie leentjebuur speelt. info die gewoon in de release notes staat. je punt draait erom dat de bambu slicer wel mag maar het orgineel, Orca, niet meer. en dit presenteer je als absolute waarheid. mijn holy fuck was dan ook een holy fuck van schok.
quote:
[..]
Kan je dan laten zien hoe? Want ik heb nu bij twee mensen gezien dat het niet zomaar werkt zonder dat de computer een internetverbinding heeft. De online forums staan er ook mee vol. Lan-only is misschien zo dat de printer direct aangestuurd wordt, maar in dat geval moet je wel eerst online zijn met bambu connect. Waar is dat voor nodig? Misschien is het wel mogelijk, maar alleen als je IP adressen statisch gaat maken en poorten gaat blokken, wat naar mijn mening onnodig ingewikkeld is. Zeker voor de doelgroep van deze printer.
de doelgroep van deze printer zal het aan hun reet roesten dat het ding uit china komt en internet nodig heeft. de doelgroep wil een printer die gewoon werkt. dat is de doelgroep. de groep die, al dan niet terechte, angst heeft voor hard en software uit china gaat naar Prusa. je koopt niet chinees spul om vervolgens te klagen dat het Chinees spul is. dat is gewoon debiel.
hoe het moet?
heel simpel. bambu studio downloaden en vervolgens op je printer op lan mode klikken en met de code verbinden. klaar. geen online account nodig. de computer heeft geen internet verbinding nodig maar wel een valide IP. als je een routertje zonder internet verbinding aansluit en daar je bambu printer op en je pc dan werkt het prima. dit is overigens geheel identiek aan hoe Prusa of Ultimaker werkt. niets bijzonders.
wel zal ik de eerste zijn die ook meteen zal erkennen dat ik de additionele functionaliteit die de Bambu cloud bied bijna onmisbaar vind.
quote:
[..]
Die wil ik helemaal niet gebruiken en dat is ook volkomen logisch dat dat niet gaat zonder internetverbinding.
Maar als ik met mijn Prusa via LAN of WLAN wil verbinden, dan typ ik het IP-adres in en werkt alles, zonder internetverbinding met een slicer naar voorkeur. Bij mijn Snapmaker is het precies hetzelfde. Waarom moet dat bij Bambu met hun eigen software ertussen die bovendien een internetverbinding nodig heeft? Updates werken ook gewoon prima met een usb-stick als geen internetverbinding op mijn apparaat heb/wil.

wederom onzin.
je kunt gewoon de bambu slicer downloaden en niet inloggen.
heb het zelf net nog even gedaan omdat ik het zeker wilde weten.
bambu slicer downloaden. printer selecteren. vervolgens naar het tabje device gaan, dan het plusje van printer toevoegen klikken, daar op bind with access code klikken en je verbind op basis van lokaal IP + access code vanuit lan mode. alles netjes uitgelegd. dus zonder inlog en zonder online account.
daarbij is GEEN internet verbinding nodig. het is gewoon niet waar wat je zegt.
en updates installeren? prima, lekker op de SD kaart zetten en installeren.
https://wiki.bambulab.com(...)-update-from-SD-card
waarom blijf je maar dingen als waarheid presenteren die aantoonbaar onwaar is? en dan claim je dat je 3d print diensten voor klanten doet? lekkere reclame zo.
quote:
Bij Bambu labs kan je enkel hun software gebruiken om met de printer te verbinden. En ze hebben ook al alle hardware ingebouwd om enkel met hun eigen filament te kunnen werken. Dus ze zijn slechts een update verwijderd van enkel nog met hun eigen materiaal en met hun eigen slicer werken, en dan is het slechts nog een kwestie van tijd voordat ze maandelijks geld gaan vragen voor het gebruik van de slicer. Want laten we eerlijk zijn, de hardware is zo goedkoop, dat ze daar nauwelijks geld op kunnen verdienen, dus het (toekomstige) verdienmodel moet ergens anders zitten.
halve waarheid. je kunt gewoon met Orca of Slic3r of elke compatible slicer slicen en op de SD kaart zetten en dan printen. prima. ook kun je emt Orca gewoon je printer verbinden en monitoren. de functionaliteit die straks niet meer kan, dus in de toekomst, is directe controle van de printer vanuit niet Bambu goedkeurde software.
en de rest van je zin is ook behoorlijke FUD. ja dat zit er in maar enkel bij een AMS. je bedoeld de RFID lezer om spoelen te herkennen? dat zit niet in de printer zelf dus dat is echt volledige onzine. maar als ze dat willen bij bijv. Prusa als ze dat zouden willen. het is geen enkel probleem voor Prusa om de volgende firmware update zo te maken dat de bootloader secure wordt, enkel nog door Prusa gesignde firmware geaccepteerd wordt en er een verplichte RFID lezer gebruikt moet worden zodat enkel Prusament gebruikt mag worden. dat is een optie. maar een hele domme optie want dan flikkert iedereen die printers eruit. verder zijn de printer prijzen zo ongeveer gelijk aan Prusa nu, zie ook de Prusa Core one, dus jouw theorie volgend gaat dit ook zeker bij Prusa gebeuren

ga toch weg, je reageert 100 procent op onderbuikgevoel zonder een greintje bewijs en elk "feit" dat je tot nu toe hebt genoemd heb ik weerlegd en komt enkel voort uit onkunde en onwetenschap.
quote:
Mijn mening is wel redelijk gevormd door een XTOOL lasersnijder een paar jaar terug, die ook ineens besloot dat ik zelfs niet meer via USB het apparaat te herkennen als ik een VPN aan had staan of geen internetverbinding had... Functioneel was daar ook geen enkele reden voor, maar was een bekend probleem.
En net als Bambu Lab, als er geen of slechts een halfbakken excuus komt waarom die online verbinding nodig is, dan kunnen we alleen maar gissen naar hun bedoelingen.
en met die laatste zin sla je de spijker op de kop. het is enkel gissen naar de bedoeling. en dat doe je dan ook volop, niet gehinder door enige kennis van zaken blijkbaar.
verder heb ik ook meerdere Xtool apparaten, waaronder de P2S en de F1 Ultra en die doen het bij mij gewoon prima zonder internet verbinding. heb daar een los laptopje bijstaan en een USB kabel omdat het bereik daar wat kut is. nooit issues gehad. soms internet eraan knopen met een kabeltje voor firmware updates..

weet je zeker dat je deze discussie verder wil voeren? tot nu toe is zo ongeveer alles wat je hier claimde en waarbij je leveranciers in een slecht daglicht wilde stellen aantoonbaar incorrect geweest...

[ Bericht 1% gewijzigd door freak1 op 22-01-2025 18:07:18 ]
en dank u meneer Dood,
pi_216394201
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 18:00 schreef freak1 het volgende:
weet je zeker dat je deze discussie verder wil voeren?
Nee. Ik heb zelf geen bambu labs staan, dus kan het niet beter uitzoeken en eerlijk gezegd interesseert het mij ook niet zo.

Als jij zegt dat mijn posts inhoudelijk niet kloppen, dan haal ik ze weg.
pi_216394539
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 20:09 schreef knoopie het volgende:

[..]
Nee. Ik heb zelf geen bambu labs staan, dus kan het niet beter uitzoeken en eerlijk gezegd interesseert het mij ook niet zo.

Als jij zegt dat mijn posts inhoudelijk niet kloppen, dan haal ik ze weg.
ik zei het niet, ik bewees dat ze inhoudelijk niet klopten.
en dat is ook het grote probleem met de hele discussie;
toen Creality een heel systeem invoerde van pay-to-print met abbonnementsvormen e.d. had niemand het hierover. want tja, chinees dus dat kun je verwachten.
nu een Bambu een security lockdown doorvoert is het het einde van de wereld.
nee, ik ben niet blij met de regressie in toegankelijkheid van de printer. ik had ook liever gezien dat het een open source systeem was.
maar de realiteit is dat niets wat ze doen een beperking van datgene is wat ik aangeschaft heb. ik kan met de bijgeleverde software en hardware nog exact doen wat mij beloofd is. meer zelfs.
en toch roept iedereen maar om het hardst dat het misdadig is. jij inclusief. met argumenten die je ergens hebt gehoord maar feitelijk onwaar zijn.
en een hele discussie wordt gevoerd, niet op feiten, maar op onderbuikgevoel. oh laten we even lekker tegen Bambu trappen want ze zouden zomaar toch wel iets meer kunnen doen. los van alle feiten en gewoon even lekker rellen. en je deed net zo hard mee, los van feiten slingerde je weer een berg FUD de wereld in.
jammer.
en dank u meneer Dood,
pi_216397192
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 20:28 schreef freak1 het volgende:
en toch roept iedereen maar om het hardst dat het misdadig is. jij inclusief.
Ik heb helemaal nergens gezegd dat het misdadig is. Wel graag bij de feiten blijven.
quote:
met argumenten die je ergens hebt gehoord maar feitelijk onwaar zijn.
Mijn argumenten waren gebaseerd om mijn beperkte eigen ervaringen. En omdat jij er kennelijk meer ervaring mee hebt, heb ik die ook weer weggehaald. Geen reden om emotioneel te worden.

Achterdocht is wat mij betreft terecht bij elk bedrijf dat graag al zijn producten “connected” wil hebben. En iedereen staat het vrij om een mening daarover te hebben of te twijfelen aan de motieven daarachter. Niet alleen bij Bambu labs.
Geen idee waarom je dit zo persoonlijk neemt.
pi_216398549
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 22:59 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik heb helemaal nergens gezegd dat het misdadig is. Wel graag bij de feiten blijven.
[..]
Mijn argumenten waren gebaseerd om mijn beperkte eigen ervaringen. En omdat jij er kennelijk meer ervaring mee hebt, heb ik die ook weer weggehaald. Geen reden om emotioneel te worden.

Achterdocht is wat mij betreft terecht bij elk bedrijf dat graag al zijn producten “connected” wil hebben. En iedereen staat het vrij om een mening daarover te hebben of te twijfelen aan de motieven daarachter. Niet alleen bij Bambu labs.
Geen idee waarom je dit zo persoonlijk neemt.
verspreiding van desinformatie, wat je duidelijk deed in alle posts die nog altijd gequote staan neem ik altijd serieus.
ook hier weer een aanname. dat de changes zijn om de spullen maar connected te krijgen. if anything zorgt het ervoor dat er juist minder apparaten connected zijn.
en absoluut staat het je vrij een mening te hebben.

bij een mening kun je dan zaken melden als "ik ben er wel bang voro dat er X gebeurd" of "ik vermoed dat men dan Y gaat doen" en niet statements als "En ze hebben ook al alle hardware ingebouwd om enkel met hun eigen filament te kunnen werken." wat gewoon 100 procent onwaar is. die hardware is niet aanwezig. en zo kan ik nog 10 punten pakken die je niet als mening maar als feit neerlegt.
dat stoort me.
en dank u meneer Dood,
pi_216399022
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 06:56 schreef freak1 het volgende:
verspreiding van desinformatie, wat je duidelijk deed in alle posts die nog altijd gequote staan neem ik altijd serieus.
Als het je daarom gaat, dan haal je die toch weg? Probleem, binnen dit topic tenminste, opgelost.
pi_216399214
@freak1, heb jij toevallig nog een originele advertentie? Bambu heeft goed zn best gedaan om de historie van de website te verwijderen en jij geeft aan wat er wel en wat er niet geadverteerd was
quote:
concreet, nee, een fabrikant mag niet functionaliteit die je beloofd is cq toegezegd is bij aankoop ineens ontnemen.
. Je stelt daarna dat Bambu in het recht staat om deze functionaliteit te verwijderen want het was nooit beloofd.

Ik ben heel benieuwd naar de oorspronkelijke advertenties, anders is eigenlijk alles wat je zegt niet te verifiëren en is het hetzelfde onderbuik gevoel als knoopie.

Overigens is het in het verleden vaker gebeurd, bijvoorbeeld de PS3 werd geadverteerd dat er Linux op mogelijk was, dat werd vervolgens bij een update weggehaald en de advertenties waren ook veranderd. Je kunt dus stellen dat de producent in hun recht stond (in de nieuwe advertenties stond niks meer over Linux) maar voor de oude verkopen was het wel degelijk een Selling point.

Het hele Sonos debacle.

De mogelijkheid om oudere (vaak nog prima werkende) hardware te configureren met nieuwe software (Unifi bijvoorbeeld) maar waarbij de nieuwere software wel nodig is voor nieuwe hardware.

Eigelijk zou je alleen hardware moeten kopen die direct na aankoop te flashen zijn naar alternatieve firmware.
pi_216399497
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 09:13 schreef Pendora het volgende:
@:Freak1, heb jij toevallig nog een originele advertentie? Bambu heeft goed zn best gedaan om de historie van de website te verwijderen en jij geeft aan wat er wel en wat er niet geadverteerd was
[..]
. Je stelt daarna dat Bambu in het recht staat om deze functionaliteit te verwijderen want het was nooit beloofd.

Ik ben heel benieuwd naar de oorspronkelijke advertenties, anders is eigenlijk alles wat je zegt niet te verifiëren en is het hetzelfde onderbuik gevoel als knoopie.

Overigens is het in het verleden vaker gebeurd, bijvoorbeeld de PS3 werd geadverteerd dat er Linux op mogelijk was, dat werd vervolgens bij een update weggehaald en de advertenties waren ook veranderd. Je kunt dus stellen dat de producent in hun recht stond (in de nieuwe advertenties stond niks meer over Linux) maar voor de oude verkopen was het wel degelijk een Selling point.

Het hele Sonos debacle.

De mogelijkheid om oudere (vaak nog prima werkende) hardware te configureren met nieuwe software (Unifi bijvoorbeeld) maar waarbij de nieuwere software wel nodig is voor nieuwe hardware.

Eigelijk zou je alleen hardware moeten kopen die direct na aankoop te flashen zijn naar alternatieve firmware.
sorry welke advertentie? ik denk dat er 2 dingen langs elkaar af lopen in dit topic. overigens niet alleen in het topic, maar in het algemeen in de discussie over de acties van Bambu.

advertenties over alle Bambu machines zijn feitelijk altijd hetzelfde geweest, zie ook;
https://www.123-3d.nl/Bam(...)-i10163-t115691.html
en
https://eu.store.bambulab.com/en-nl/products/x1-carbon
die advertentie tekst is nooit aangepast.
daar is geen historie van verwijderd.
het uitgangspunt van de Bambu machines is altijd geweest, en zo zijn ze altijd en overal geadverteerd;
je koopt de Bambu, het is een closed source systeem, je kunt de Bambu Studio downloaden en de Bambu Handy App en daarmee kun je printen.
wat de gewenning van een aantal mensen is geweest dat men dan ook 3rd party software en hardware kon gaan gebruiken. ook is de realiteit dat bij veel chinese printers ze half werkend uit de doos komen, zie Creality en consorten, en je daar de nodige mods aan moet doen voor je een fatsoenlijke print hebt.

Bambu is vanaf dag 1 duidelijk geweest over dat closed source systeem.

en laten we heel duidelijk zijn over de aangekondigde veranderingen van Bambu, zelfs al zou je alleen maar naar de allereerste aankondiging kijken;
Bambu geeft aan dat er in de toekomstige firmware updates een authenticatie mechanisme geimplementeerd gaat worden waardoor enkel nog geauthoriseerde hard en software bij de diepere lagen van het OS gaat kunnen. in latere posts is dat verder uitgelegd en is er een handreiking gedaan dat er een optie komt om binnen je eigen netwerk, dus zonder gebruik van de cloud van Bambu, ook bij die diepere lagen te kunnen komen via developer mode in lan mode.

Bambu heeft dus niet en gaat dus niet aangeboden functionaliteit verwijderen. er stonden vroeger protocollen open, ongedocumenteerd I might add, die gebruikt werder door derden om additionele functionaliteit of alternatieve voor functionaliteit te bieden. prima, maar ook vanaf het begin (wat alle 3e partijen ook grif toegeven) is er gezegd door Bambu, joh prima als je dingen wil bouwen, houd er rekening mee dat de manier waarmee je de verbinding opzet niet gedocumenteerd noch supported is. dat kan morgen verdwijnen. en een aantal jaar verder is het eindelijk morgen.

dus laat ik duidelijk zijn;
de bambu printers zijn nooit en nergens geadverteerd als zijnde "je kunt met 3rd party software verbinden en de printer besturen met dezelfde functionaliteit als de native software" noch is er ooit geadverteerd met "je kunt er alle 3rd party hardware op schroeven die je wilt". ik kan me enigzins een voorstelling maken van de tickets die aangemaakt worden waarbij de printer niet functioneerd dankzij die 3rd party shit dus ik snap de keus wel hoor.

dan stel je
"Je stelt daarna dat Bambu in het recht staat om deze functionaliteit te verwijderen want het was nooit beloofd. "
dat zeg ik niet. Bambu heeft geen functionaliteit verwijderd en gaat dat ook niet doen. de protocollen om verbinding te maken met de printer worden aangepast en beter/zwaarder beveiligd. dat vind een hele groep knutselaars niet fijn. maar het veranderd niets maar dan ook niets aan de functionaliteit zoals de printer verkocht is. printen met de bambu studio app en de bambu handy app. dat blijft allemaal werken exact zoals verkocht aan je. je eigen mods werken wellicht ineens niet meer

over dit punt
quote:
helemaal mee eens. dat is idd gebeurd en die functionaliteit is later verwijderd. als je de hele casus erbij pakt dan kun je ook zien dat Sony idd is aangeklaagd hiervioor en uiteindelijk een settlement heeft moeten betalen
https://en.wikipedia.org/wiki/OtherOS
het is overigens niet appels-appels, want sony heeft functionaliteit voor een apparaat beloofd (linux/OtherOS draaien op de spelcomputer) en heeft dit later teruggedraaid en ook later niet meer mee geadverteerd. daar zijn ze ook duidelijk in geweest. en de rechter heeft uiteindelijk na een aantal rechtszaken aangegeven dat dat onrechtmatig was en de clienten die het apparaat voor die functionaliteit kochten gecompenseerd moesten worden.
mbt je vergelijking, Bambu heeft nooit beloofd dat Orca slicer zou werken. sterker nog, Orca heeft vaker aangegeven dat het bij de gratie gods werkt en het geen officiele integratie of app bied.

en dan over Sonos, tja, die hebben toch ook het lid flink op de neus gehad? ook niet echt een vergelijking in deze.

in de hele zaak over Bambu is het vooral elkaar napraten. is er iets aan de hand voor de overgrote meerderheid ? nee. die gebruiken bambu studio, bambu handy en de printers en die printer vrolijk door. die gaan nooit iets merken aan die veranderingen.

en de groep dis perse 3rd party spullen en ongeauthorizeerde hardware willen gebruiken? tja, die gaan hier wat van merken. vote with your wallet. maar die wisten ook waar ze aan begonnen toen ze voor Bambu ipv Prusa kozen.

wel bijzonder dat we zo'n enorme apple fanaten zijn en dat als apple het ecosysteem dichttimmert dan is dat prachtig, moeten we willen, alles voor veiligheid.. maar als een andere fabrikant dat doet dan is het de duivel.
en dank u meneer Dood,
pi_216399591
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 09:13 schreef Pendora het volgende:
@:Freak1, heb jij toevallig nog een originele advertentie? Bambu heeft goed zn best gedaan om de historie van de website te verwijderen en jij geeft aan wat er wel en wat er niet geadverteerd was
[..]

Het hele Sonos debacle.

maar, om een verdere afdwaling te voorkomen want we kunnen wel met irrelevante voorbeelden blijven gooien, de vraag van TS was;
quote:

als jij een apparaat koopt waarbij het niet aannemlijk is dat je een internet verbinding nodig hebt voor gebruikt (bijv. bij aanschaf gloeilamp), jij het appraat ook op die manier gebruikt en de fabrikant dan plots een wijziging doorvoert waardoor het normale gebruik van het apparaat enkel nog kan door jou een irrelevante actie te laten ondernemen (bijv. een online account bij philips voor het gebruik van een gloeilamp zonder smart functies) dan is dat non-conformiteit en krijg je idd een compensatie of je geld terug.

koop je echter een smart home product dat voorheen zonder account werkte maar nu wel een account vereist dan wordt het lastiger. immers, van een smart-home product kan men verwachten dat je daar nu eenmaal een account voor nodig had., dat dit later in het proces verplicht gaat worden is niet netjes, maar als de leverancier daar een goede reden voor heeft (bijv. security) dan gaat dat lastig worden om daar iets mee te doen

in het door TS geschetste voorbeeld is dit allemaal niet im frage. er is en was geen online account verplicht en alle bijgeleverde en aanbeloven software is nog altijd aanwezig en ondersteund nog steeds alle verkochte functionaliteit en zelfs meer.
en dank u meneer Dood,
pi_216399693
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 09:49 schreef freak1 het volgende:

[..]
sorry welke advertentie? ik denk dat er 2 dingen langs elkaar af lopen in dit topic. overigens niet alleen in het topic, maar in het algemeen in de discussie over de acties van Bambu.

advertenties over alle Bambu machines zijn feitelijk altijd hetzelfde geweest, zie ook;
https://www.123-3d.nl/Bam(...)-i10163-t115691.html
en
https://eu.store.bambulab.com/en-nl/products/x1-carbon
die advertentie tekst is nooit aangepast.
daar is geen historie van verwijderd.
Dat is niet helemaal waar. In de oorspronkelijke kickstarter stond bij de Software specificaties: "Slicer: Bambu Studio, Cura, Superslicer"

Dus de historie is niet weggehaald, maar de hele regel software is wel ineens verdwenen bij de twee advertenties die jij nu verlinkt. Nu is een specificatie op kickstarter altijd met een korreltje zout, maar de specificatie is dus veranderd.

pi_216399973
Dus de mensen die hem bij de Kickstarter hebben gekocht, hebben nu recht op geld terug lijkt me dan.
pi_216400159
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 10:32 schreef Pendora het volgende:
Dus de mensen die hem bij de Kickstarter hebben gekocht, hebben nu recht op geld terug lijkt me dan.
Ik ben geen advocaat, maar denk niet dat het zo een vaart zal lopen. Want Kickstarter, alles onder voorbehoud, enz, enz.

Maar dat neemt niet weg dat overduidelijk veel mensen niet blij zijn met de (eventuele) aanstaande veranderingen. Natuurlijk interesseert het heel veel gebruikers niks, omdat die de iPhone ervaring willen. Prima voor hun. En waarschijnlijk was het naïef om te denken dat je 3rd party hardware of software altijd zou blijven werken op een bambu labs machine die gezegd hebben niet open source te zijn. Maar dat neemt niet weg dat die paar mensen dat eerst wel konden en straks na een (sterk aangeraden vanwege veiligheid) update niet meer.

En volgens mij is het grootste probleem daarbij dat veel mensen online niet helemaal begrijpen waarom meer veiligheid alleen maar zou kunnen met de voorgestelde update. Als ik eerlijk ben, snap ik dat ook niet helemaal waarom dat alleen op deze manier zou kunnen. En zonder een echt goede verklaring gaan mensen aannames doen over de motivatie van Bambu labs voor deze update.
pi_216400237
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 10:10 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is niet helemaal waar. In de oorspronkelijke kickstarter stond bij de Software specificaties: "Slicer: Bambu Studio, Cura, Superslicer"

Dus de historie is niet weggehaald, maar de hele regel software is wel ineens verdwenen bij de twee advertenties die jij nu verlinkt. Nu is een specificatie op kickstarter altijd met een korreltje zout, maar de specificatie is dus veranderd.

[ afbeelding ]
ik zie nog altijd het probleem niet, met beide slicers kun je nog steeds slicen en de print op de printer draaien. de directe integratie tussen die 3rd party slicer en de bambu printer via de cloud gaat met toekomstige updates niet meer op de oude manieren kunnen.
snap dat mensen dat vervelend vinden maar nog altijd zie ik geen beloftes verbroken worden of non confirmiteit.

en dat het eindproduct niet geheel overeen komt met een kickstarter staat volgens mij niet alleen in de kickstarter zelf maar ook zeer groot in de voorwaardes van kickstarter. voor zover ik kan vinde staat er nergens op de site van bambu, noch heeft er ooit op de site gestaan, dat directe integratie tussen cura en andere 3rd party slicers direct met de printer mogelijk was.
en dank u meneer Dood,
pi_216400267
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 10:32 schreef Pendora het volgende:
nee, want daar draait het dus de hele tijd om. ik kan het wel 1000 keer zeggen maar niemand schijnt hier te lezen;

je kunt nog altijd met elke slicer die je wilt een printje slicen en printen op de printer

met de nieuwe updates is het plan dat een directe aansturing van de printer via de bambu cloud niet langer een mogelijkheid is. oftewel, alle beloofde functionaliteit blijft gewoon werken.
en dank u meneer Dood,
pi_216400318
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 10:49 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik ben geen advocaat, maar denk niet dat het zo een vaart zal lopen. Want Kickstarter, alles onder voorbehoud, enz, enz.

Maar dat neemt niet weg dat overduidelijk veel mensen niet blij zijn met de (eventuele) aanstaande veranderingen. Natuurlijk interesseert het heel veel gebruikers niks, omdat die de iPhone ervaring willen. Prima voor hun. En waarschijnlijk was het naïef om te denken dat je 3rd party hardware of software altijd zou blijven werken op een bambu labs machine die gezegd hebben niet open source te zijn. Maar dat neemt niet weg dat die paar mensen dat eerst wel konden en straks na een (sterk aangeraden vanwege veiligheid) update niet meer.
en dan komen we bij de crux van het probleem. mensen zijn er niet blij mee dat een stukje nooit ondersteunde functionaliteit weggenomen wordt.
vind ik het netjes van Bambu? nee. had het ze gesierd als het vele malen beter was gecommuniceerd en het partner programma een stuk beter in elkaar had gestoken? absoluut.
is het het volle recht van Bambu om deze stappen te nemen? absoluut
maar puur omdat een fabrikant is doet waar je niet zo blij mee bent betekend nog niet dat ze iets doen wat niet mag. nu heb jij dat niet gezegd, maar de meerdereheid begrijpt gewoon niet wat de changes inhouden en verbind daar de meest bijzondere uitkomste n aan.
quote:
En volgens mij is het grootste probleem daarbij dat veel mensen online niet helemaal begrijpen waarom meer veiligheid alleen maar zou kunnen met de voorgestelde update. Als ik eerlijk ben, snap ik dat ook niet helemaal waarom dat alleen op deze manier zou kunnen. En zonder een echt goede verklaring gaan mensen aannames doen over de motivatie van Bambu labs voor deze update.
ik denk dat, in het kader van vele wegen naar Rome, dit zeker niet de beste of enige manier is voor Bambu.
wat ik wel denk is dat dit de makkelijkste weg voor Bambu is.
Bambu had prima een signing mechanisme kunnen implementeren via een 3rd party en daarbij een duidelijk partner programma ernaast waardoor de deur veel makkelijker openstond voor derden. dit is zeker niet de beste of meest veilige manier. maar wel de meest interessante voor Bambu. op de manier zoals ze hem nu gaan implementeren houd Bambu de volledige controle over het eco systeem. zonder toestemming van Bambu geen derde partijen die aan de printer gaan rommelen.
is dat consumer friendly? mwah niet echt. maar het perkt geen rechten in.
en dank u meneer Dood,
pi_216432096
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 10:24 schreef recursief het volgende:
Philips heeft dat geprobeerd met een tv. Maar daar zijn ze gelukkig op teruggekomen.
Tja philips is tegenwoordig gewoon een chinees merk wat “philips” er op plakt. Geen idee waarom je tegenwoordig nog een philips zou kopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')