Op zo'n omzet is dat dus echt niks. Er hoeft maar iets geks te gebeuren in de economie en je zit op verlies als je zo'n matige marge hebt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
30 m!lj03n 3uRo w!nSt iS w3!n!G!!!!1!1!1!12
Ja ok.
30 miljoen van 10,7 miljard omzet is dus maar een winstmarge van 0,28%.quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:33 schreef de_boswachter het volgende:
30 m!lj03n 3uRo w!nSt iS w3!n!G!!!!1!1!1!12
Ja ok.
Met inflatie er bij is het gewoon verlies. Kan je beter het geld op een spaarrekening zetten, dat levert meer op.quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:58 schreef Tengano het volgende:
[..]
30 miljoen van 10,7 miljard omzet is dus maar een winstmarge van 0,28%.
Dat kun je niet eens winst noemen dus. Eigenlijk speel je dan net quit/break-even.
Je business is in dat geval inderdaad dus heel erg kwetsbaar. Je hebt geen reserve meer als je een tegenvaller krijgt.
Je behoort dus een aanzienlijk grotere winstmarge te hebben om tegenvallers op te kunnen vangen. Het wegvallen van die tabaksopbrengsten is een goed voorbeeld van zo'n tegenvaller, waar je eigenlijk zelf als bedrijf helemaal niks tegen kunt doen.
Nog een keer zo'n tegenvaller en je zit in de min en gelijk dik in de problemen. Bij wijze van spreken kun je dan je deuren beter sluiten omdat het je er als bedrijf dan geld bij moet leggen om open te blijven.
En als dat wat langer (of te lang) duurt dan is het inderdaad zoals @:superniger net heel grappig zei: Dag Jumbo
Als dertig miljoen niets is geef het dan maar aan mij!quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:58 schreef Tengano het volgende:
[..]
30 miljoen van 10,7 miljard omzet is dus maar een winstmarge van 0,28%.
Dat kun je niet eens winst noemen dus. Eigenlijk speel je dan net quit/break-even.
Je business is in dat geval inderdaad dus heel erg kwetsbaar. Je hebt geen reserve meer als je een tegenvaller krijgt.
Je behoort dus een aanzienlijk grotere winstmarge te hebben om tegenvallers op te kunnen vangen. Het wegvallen van die tabaksopbrengsten is een goed voorbeeld van zo'n tegenvaller, waar je eigenlijk zelf als bedrijf helemaal niks tegen kunt doen.
Nog een keer zo'n tegenvaller en je zit in de min en gelijk dik in de problemen. Bij wijze van spreken kun je dan je deuren beter sluiten omdat je er als bedrijf dan geld bij moet leggen om open te blijven.
En als dat wat langer (of te lang) duurt dan is het inderdaad zoals @:superniger net heel grappig zei: Dag Jumbo
In ieder geval zit je met dit soort cijfers dus echt in zwaar weer, wat ik wel jammer vind want ik kom er graag. Ik zou het echt jammer vinden als ze zouden!!! verdwijnen. En ik had al eens gemerkt dat ze niet meer van die bijzondere regelingen hebben zoals een produkt gratis als je het ergens anders goedkoper ziet, of een nieuw produkt als je toevallig iets over de datum tegenkomt. Ik vond dat altijd wel leuk en ik waardeer dat gebaar enorm. Voor mij geeft het het idee, dat ze echt kwaliteit tegen de laagste prijs willen leveren. Plus ik vind de sfeer in de Jumbo en het personeel heel prettig.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:04 schreef Shotty het volgende:
Met inflatie er bij is het gewoon verlies. Kan je beter het geld op een spaarrekening zetten, dat levert meer op.
Vergeet ook niet dat dat over de absolute omzet gaat. In reeele termen is de omzet nog een flink stuk harder gezakt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:03 schreef de_boswachter het volgende:
‘De omzet liep 3% terug naar 10.7 miljard euro’
We h3bB3n H3t lAsT!G!!!!11!!1
Voor levensmiddelen is die relatief laag, maar 1,1%.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:58 schreef embedguy het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat dat over de absolute omzet gaat. In reeele termen is de omzet nog een flink stuk harder gezakt.
Om een goed beeld te krijgen van de terugloop van de omzet moet er nog de supermarkt-inflatie afgehaald worden. Geen idee wat die is maar dan wordt die 3% sowieso nog een stuk hoger.
No sure if seriousquote:Op donderdag 16 januari 2025 21:27 schreef cosmosis het volgende:
Alhoewel het traiteur deel van de Jumbo 100% beter is dan de AH (heerlijke gebrade stukken vlees) is de Jumbo zelfscan kassa meer dan kansloos.....Wie bedenkt dat het scanapparaat op de bodem zit terwijl de meeste scanstickers bovenop zitten zodat je zelfs je soep op zn kop moet houden om normaal te kunnen scannen, daar is de AH wel superieur aan.
Omzet loopt dus terug ipv van de aanvankelijke trend dat de omzet alsmaar bleef stijgen. Minder mensen kopen dus minder spullen bij Jumbo en de vraag is dus hoe kan dat? Jumbo was in het begin nieuw, interresant en een ander soort supermarkt. Nu is het er een van alle anderen. Maar je moet dus onderscheidend en aantrekkelijk blijven om alsmaar meer klanten aan je te binden en bij mij is dat gelukt. Ik ben een kritische consument, maar heb uiteindelijk wel de keuze voor Jumbo gemaakt. Vooral om het beleid wat ze nu dus helaas niet meer hebben, maar ze hebben nog wel steeds mijn goodwill.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:58 schreef embedguy het volgende:
Vergeet ook niet dat dat over de absolute omzet gaat. In reeele termen is de omzet nog een flink stuk harder gezakt.
Om een goed beeld te krijgen van de terugloop van de omzet moet er nog de supermarkt-inflatie afgehaald worden. Geen idee wat die is maar dan wordt die 3% sowieso nog een stuk hoger.
Is juist de beste kleur. Rood en blauw kunnen allebei m'n rug op.quote:
Dirk en Nettorama winnen marktaandeel en groeien flink. Zal daar door komen. Dirk is de goedkoopste supermarkt van Nederland volgens de consumentenbond, dus de consument lijkt naar de prijs te kijken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 23:22 schreef Tengano het volgende:
[..]
Omzet loopt dus terug ipv van de aanvankelijke trend dat de omzet alsmaar bleef stijgen. Minder mensen kopen dus minder spullen bij Jumbo en de vraag is dus hoe kan dat? Jumbo was in het begin nieuw, interresant en een ander soort supermarkt. Nu is het er een van alle anderen. Maar je moet dus onderscheidend en aantrekkelijk blijven om alsmaar meer klanten aan je te binden en bij mij is dat gelukt. Ik ben een kritische consument, maar heb uiteindelijk wel de keuze voor Jumbo gemaakt. Vooral om het beleid wat ze nu dus helaas niet meer hebben, maar ze hebben nog wel steeds mijn goodwill.
Jumbo zal dus verder moeten sleutelen om meer klanten aan zich te binden en wat ik uit het artikel opmaak is dat ze nu dus prijsverlagingen willen in gaan voeren om meer klanten aan te trekken. En een prijsverlaging betekent aanvankelijk dus nog minder marge tenzij die maatregel het effect heeft wat je beoogt: meer mensen komen bij jou om hun produkten te kopen.
Ik zou het zelf daarbij veel verstandiger vinden als ze weer in dat deel gaan opereren waarbij je je weer een speciale klant voelt bij Jumbo, want dat maakte Jumbo in het begin eigenlijk zo bijzonder, maar dat hebben ze voor een groot deel inmiddels dus laten varen wat in mijn ogen dus zonde is. Zonde voor de klant, maar ook zonde voor Jumbo omdat dat een unieke en onderscheidende succesfactor van hen was. Echt niemand anders had dat! En zij nu dus ook niet meer. Wat mij treft een verkeerde beslissing helaas en die maatregel zal qua inkomstenderving nauwelijks iets gekost hebben. Pennywise en poundfoolish dus in mijn ogen.
Het lijkt wel op reclame :-P maar is inderdaad een prima winkel.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:11 schreef Tengano het volgende:
[..]
In ieder geval zit je met dit soort cijfers dus echt in zwaar weer, wat ik wel jammer vind want ik kom er graag. Ik zou het echt jammer vinden als ze zouden!!! verdwijnen. En ik had al eens gemerkt dat ze niet meer van die bijzondere regelingen hebben zoals een produkt gratis als je het ergens anders goedkoper ziet, of een nieuw produkt als je toevallig iets over de datum tegenkomt. Ik vond dat altijd wel leuk en ik waardeer dat gebaar enorm. Voor mij geeft het het idee, dat ze echt kwaliteit tegen de laagste prijs willen leveren. Plus ik vind de sfeer in de Jumbo en het personeel heel prettig.
Ik was het een keer ergens over oneens; of beter gezegd ik vond iets vreemd. Toen kreeg ik het produkt voor de helft van de prijs en stond erbij "klanttevredenheidskorting". Ik vind dat soort dingen echt heel goed in hun formule. Ik ben dat bij andere supermarkten nooit zo tegengekomen, maar bij Jumbo is het onderdeel van hun policy waardoor ze zich zeer positief onderscheiden vind ik.
En ik zit hier niet opzettelijk reclame te maken hoor
Mijn collega en ik zijn nou eenmaal een beetje bevooroordeeldquote:Op donderdag 16 januari 2025 23:27 schreef Shotty het volgende:
Het lijkt wel op reclame :-P maar is inderdaad een prima winkel.
Dat valt mee ja. Dan komt de reeele omzet daling op 4,1%. Toch best fors.quote:Op donderdag 16 januari 2025 23:06 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Voor levensmiddelen is die relatief laag, maar 1,1%.
https://nos.nl/artikel/25(...)oren-zeggen-economen
Daar waren ze toch al mee gestopt?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 06:54 schreef Document1 het volgende:
Misschien dat proleten boegbeeld van een Verstappen niet meer sponsoren. Scheelt zo 20% van de winst gok ik.
Doen alleen nog amateursport, schaatsen, wielrennen en autosport zijn ze mee gestopt.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 06:58 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Daar waren ze toch al mee gestopt?
Frits verkoopt ze nu vanuit zijn Garage.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 07:14 schreef Alpha0 het volgende:
Waar moet je nu dan je sigaretten kopen?
Ik vind de sfeer in die winkels altijd zo raar, erg steriel maar beetje op een rare manier, net alsof er iets niet klopt.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 07:42 schreef Jaeger85 het volgende:
Qua prijsniveau vergelijkbaar met AH, maar veel slechtere aanbiedingen en vaak zijn bepaalde schappen leeg naar weer een tijdje leeg na weer een conflict met een producent. Dan is het niet gek dat slecht gaat met Jumbo.
Dat is iets recents, de huidige opstelling is vrij strak. Enkele jaren geleden voelden de winkels wat warmer en rommeliger aan.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 07:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind de sfeer in die winkels altijd zo raar, erg steriel maar beetje op een rare manier, net alsof er iets niet klopt.
De zelfscan bij de Jumbo (en de Plus) irritanter dan bij de AH.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:14 schreef Mylene het volgende:
Dan hebben ze een achterlijke vergelijking met kassabon dat Jumbo goedkoper zou zijn dan AH.
De confrontatiemonitor bij de zelfscan is ook niet uitnodigend.
Echt aanbiedingen hebben ze niet. Ja, bijvoorbeeld Glorix voor de zoveelste keer 4 flessen voor 5 euro.
Hoe dan?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:11 schreef Chadi het volgende:
Ik weet niet waar ze hun geld aan kwijt zijn maar ik betaal daar niet langer de hoofdprijs. De jumbo hier werd verbouwd waardoor ik gedwongen werd om naar een andere toko te gaan en die was voor mij stukken goedkoper. Scheelt honderden euro's per maand.
Zelfs dat niet.quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:51 schreef Leandra het volgende:
Tabaksverkoop was goed voor 7% van de jaarlijkse omzet, halverwege het jaar (1 juli 2024) mocht er geen tabak meer verkocht worden, en over het hele jaar is de omzet 3% lager.... ergo: er is niet zo heel veel aan de hand.
Een half jaar zonder tabaksinkomsten zou met het wegvallen daarvan immers 3,5% minder omzet moeten betekenen.
Want je koopt daar de helft van wat je voorheen bij de Jumbo kocht?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:11 schreef Chadi het volgende:
Ik weet niet waar ze hun geld aan kwijt zijn maar ik betaal daar niet langer de hoofdprijs. De jumbo hier werd verbouwd waardoor ik gedwongen werd om naar een andere toko te gaan en die was voor mij stukken goedkoper. Scheelt honderden euro's per maand.
Kwaliteit van Jumbo is structureel beter dan van AH. Vind met name de kwaliteit van fruit en groente bij AH vreselijk slecht.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:19 schreef halfway het volgende:
Kwaliteit moet omhoog, ala Delhaize niveau. Prijs mag dan wel iets meer zijn.
Fruit is een grote kostenpost. Ik betaal echt de helft van wat ik daar betaalde bij de jumbo. Dat scheelt mij met gemak 50 euro. Helemaal op de bananen , appels en komkommers.quote:
Dat komt mede door (zie artikel) hun strijd met sommige, grote levensmiddelenfabrikanten. De reden dat producten in de supermarkt in Nederland veel duurder zijn dan in bv Duitsland, komt niet door de winstmarge van de supermarkt, maar doordat de fabrikanten veel hogere prijzen vragen in Nederland. Ik vind het eingelijk wel goed dat Jumbo die strijd aangaat. Het zou de andere grote ketens sieren als ze dat ook zouden doen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 06:27 schreef Eightyone het volgende:
Er missen wel heel vaak producten, en vaak nog langdurig ook.
De fabrikanten zijn juist een kei in de het uitpersen van de Nederlandse consument. Waarom denk je dat een supermarkt in Duitsland veel minder voor inkoop betaalt dan een supermarkten in Nederland? Jumbo gaat juist de strijd aan met de fabrikanten. En terecht.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:52 schreef quirina het volgende:
Jumbo is een kei in fabrikanten uitpersen. Inkoop voor zo weinig mogelijk en dan de prijs omhoog voor de klant , dus meer winst voor Jumbo. Gaan fabrikanten niet mee met de prijs die Jumbo hun bied…verdwijnt het product van het schap. Dag Pringles, hallo goedkope Ripoff lookalike huismerk niet te vreten aardappelpuree schijfjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |