Het zit de uitdagers van de AH niet mee na al hun megalomane plannen.quote:https://www.nu.nl/economi(...)euros-wegvallen.html
Jumbo zit in een serieuze crisis: 'Zagen honderden miljoenen euro's wegvallen'
Jumbo is in het recente verleden door een crisis gegaan. Dat zei topman Ton van Veen donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. De supermarktketen verloor klanten, mag geen tabak meer verkopen, kocht te duur in en zag boegbeeld Frits van Eerd verdwijnen door een strafrechtelijk onderzoek.
Vooral 2022 en 2023 waren zware jaren. Eerder groeide de omzet elk jaar, maar Jumbo kon die lijn niet doortrekken, terwijl omzet in supermarktland juist heilig is. Ook in 2024 liepen de inkomsten terug.
Het verbod op tabaksverkoop dat medio vorig jaar inging, heeft het Veghelse bedrijf hard geraakt. Sigaretten en shag waren bij Jumbo goed voor zo'n 7 procent van de inkomsten. Maar door het verbod viel ineens 400 miljoen euro omzet weg.
Verder kwam het bedrijf tot de conclusie dat prijzen te hoog waren geworden. Volgens Van Veen kocht Jumbo te duur in, waardoor prijzen in de winkel te veel zijn opgelopen. Dit kwam de klandizie niet ten goede.
De tegenvallers waren terug te zien in de resultaten van het bedrijf. De totaalomzet liep met bijna 3 procent terug naar 10,7 miljard euro.
Verder kreeg het bedrijf in de afgelopen jaren te maken met het wegvallen van twee boegbeelden. Karel van Eerd, de grondlegger van Jumbo, overleed in 2022, terwijl zoon Frits nog altijd verwikkeld is in een strafzaak.
Binnen een familiebedrijf als Jumbo komen dergelijke persoonlijke ontwikkelingen extra hard aan. "Door interne en externe factoren zijn we in een serieuze crisis terechtgekomen", constateerde Van Veen.
Jumbo zegt prijzen verder te verlagen
De topman heeft inmiddels een plan in gang gezet om het tij te keren. Prijsverlagingen spelen daarin een belangrijke rol. En daarbij zocht Jumbo vorig jaar regelmatig de confrontatie met levensmiddelenfabrikanten.
Dat was in de winkels terug te zien door de vele lege schappen. Jumbo besloot producten van onder meer Coca-Cola, Nestlé, Haribo en Kraft Heinz tijdelijk niet te verkopen, om de fabrikanten onder druk te zetten. Die prijsverlagingen hebben het bedrijf naar eigen zeggen 150 miljoen euro gekost, maar zorgden er wel voor dat de klant goedkoper uit is.
Jumbo wil dit jaar verder gaan met het verlagen van de prijzen. Daarmee hoopt het klanten terug te winnen die de voorbije jaren naar de concurrent zijn gegaan.
Ook besloten de Brabanders de broekriem aan te halen door te snijden in het personeelsbestand. Dat had vooral gevolgen voor het hoofdkantoor, waar 350 banen verdwenen.
Winst steeg ondanks tegenvallers
Hoewel Jumbo vorig jaar tegenvallers te verwerken kreeg, kwam er onder de streep toch een winst uit. Volgens voorlopige cijfers bedraagt deze winst 30 miljoen euro, iets meer dan de 22 miljoen van het jaar ervoor.
Dit komt onder meer doordat Jumbo in België voor het eerst winst maakte. De Brabanders hebben bij de zuiderburen ruim dertig vestigingen en hopen dat aantal de komende jaren uit te breiden.
Van Veen is voorzichtig over de nabije toekomst. "Het is nog niet zeker of we in 2025 een herstel van de markt zullen zien. Daarvoor zijn de economische en politieke omstandigheden nog te onzeker." Wel heeft hij vertrouwen dat het bedrijf de weg omhoog heeft ingezet.
Ik zag het altijd als relatief goedkoop, maar wel met een interieur en uitstraling die niet zo armoedig en afgetrapt is als dat van Lidl en Aldi.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:22 schreef Straatcommando. het volgende:
Jumbo zit nu voor mijn gevoel ook in een identiteitscrisis, is het nu een wat meer premium supermarkt of willen ze een prijsvechter zijn?
De lokale Jumbo hier is wel heel erg netjes met een goed assortiment en de prijzen vind ik meevallen. De aanbiedingen zijn ook wel goed.
Nu? Jaren geleden al.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:22 schreef Straatcommando. het volgende:
Jumbo zit nu voor mijn gevoel ook in een identiteitscrisis, is het nu een wat meer premium supermarkt of willen ze een prijsvechter zijn?
De lokale Jumbo hier is wel heel erg netjes met een goed assortiment en de prijzen vind ik meevallen. De aanbiedingen zijn ook wel goed.
Plus dat ze heel erg hun eigen merk aan het pushen zijn en nog geeneens een keuze geven:quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:31 schreef RotatoR het volgende:
Jumbo is gewoon veel te duur. Vroeger waren ze nog wel redelijk met hun prijzen.
Dit begint wel irritante vormen aan te nemen jaquote:Op donderdag 16 januari 2025 19:34 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Plus dat ze heel erg hun eigen merk aan het pushen zijn en nog geeneens een keuze geven:
Pindas, alleen hun eigen merk.
Chocola, alleen hun eigen merk etc.
Toch kost het minstens een uur zoeken bij de andere supermarkten om een euro te besparen op de dagelijkse boodschappen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:31 schreef RotatoR het volgende:
Jumbo is gewoon veel te duur. Vroeger waren ze nog wel redelijk met hun prijzen.
Hadden ze voor die 150 miljoen niet beter gewoon hun prijzen kunnen verlagen? Dat kost ze ook wat maar voor je bij 150 miljoen bent ben je wel een heel stuk verder.quote:Jumbo besloot producten van onder meer Coca-Cola, Nestlé, Haribo en Kraft Heinz tijdelijk niet te verkopen, om de fabrikanten onder druk te zetten. Die prijsverlagingen hebben het bedrijf naar eigen zeggen 150 miljoen euro gekost, maar zorgden er wel voor dat de klant goedkoper uit is.
Hoe is Delhaize dan beterquote:Op donderdag 16 januari 2025 19:19 schreef halfway het volgende:
Kwaliteit moet omhoog, ala Delhaize niveau. Prijs mag dan wel iets meer zijn.
Niet dezelfde branding en formule als de AH, delen wel veel van dezelfde huismerken zoals Perla-koffie.quote:
Hoogvlietquote:Op donderdag 16 januari 2025 19:40 schreef Scuidward het volgende:
Dit leest als een advertentie. Geen zorgen Hoogvliet, ik ga niet snel vreemd.
Dat is pure flauwekul natuurlijk. Ook zeker in blanco verpakking allemaal.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:34 schreef ReplaR het volgende:
Pindas, alleen hun eigen merk.
Chocola, alleen hun eigen merk etc.
Dat zijn alle Duitse supermarkten, de "Duitse AH" is de Edeka bijvoorbeeld en dat ziet er gewoon uit als de Dirk in Nederland.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zag het altijd als relatief goedkoop, maar wel met een interieur en uitstraling die niet zo armoedig en afgetrapt is als dat van Lidl en Aldi.
Bakken lossen, mooie tijd was datquote:Op donderdag 16 januari 2025 20:32 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Dit systeem ook, echt goud.
Bekijk deze YouTube-video
Die hele vergelijkingsoorlog tussen supermarkten slaat ook nergens op.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:14 schreef Mylene het volgende:
Dan hebben ze een achterlijke vergelijking met kassabon dat Jumbo goedkoper zou zijn dan AH.
De confrontatiemonitor bij de zelfscan is ook niet uitnodigend.
Echt aanbiedingen hebben ze niet. Ja, bijvoorbeeld Glorix voor de zoveelste keer 4 flessen voor 5 euro.
30 miljoen winst op 10,7 miljard omzet is wel echt treurig. Iets van 0,3% netto winst marge. Dan kan je niet eens noodzakelijke investeeringen doen om op lange termijn in de business te blijven.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:03 schreef de_boswachter het volgende:
‘De omzet liep 3% terug naar 10.7 miljard euro’
We h3bB3n H3t lAsT!G!!!!11!!1
30 m!lj03n 3uRo w!nSt iS w3!n!G!!!!1!1!1!12quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:23 schreef flyguy het volgende:
[..]
30 miljoen winst op 10,7 miljard omzet is wel echt treurig. Iets van 0,3% netto winst marge. Dan kan je niet eens noodzakelijke investeeringen doen om op lange termijn in de business te blijven.
De grootse winst zit in groentes, veel groentes worden per kilo ingekocht en weer per stuk verkocht, hoe kleiner hoe meer in een kilo.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Die hele vergelijkingsoorlog tussen supermarkten slaat ook nergens op.
Alle grote supermarkten zijn vergelijkbaar in prijs.
Albert Heijn, Jumbo, Dirk... Zelfs Aldi en Lidl. Producten schelen in de ergste gevallen 10% in prijs... In Nederland moet je het echt aan de aanbiedingen zien.
Op zo'n omzet is dat dus echt niks. Er hoeft maar iets geks te gebeuren in de economie en je zit op verlies als je zo'n matige marge hebt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
30 m!lj03n 3uRo w!nSt iS w3!n!G!!!!1!1!1!12
Ja ok.
30 miljoen van 10,7 miljard omzet is dus maar een winstmarge van 0,28%.quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:33 schreef de_boswachter het volgende:
30 m!lj03n 3uRo w!nSt iS w3!n!G!!!!1!1!1!12
Ja ok.
Met inflatie er bij is het gewoon verlies. Kan je beter het geld op een spaarrekening zetten, dat levert meer op.quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:58 schreef Tengano het volgende:
[..]
30 miljoen van 10,7 miljard omzet is dus maar een winstmarge van 0,28%.
Dat kun je niet eens winst noemen dus. Eigenlijk speel je dan net quit/break-even.
Je business is in dat geval inderdaad dus heel erg kwetsbaar. Je hebt geen reserve meer als je een tegenvaller krijgt.
Je behoort dus een aanzienlijk grotere winstmarge te hebben om tegenvallers op te kunnen vangen. Het wegvallen van die tabaksopbrengsten is een goed voorbeeld van zo'n tegenvaller, waar je eigenlijk zelf als bedrijf helemaal niks tegen kunt doen.
Nog een keer zo'n tegenvaller en je zit in de min en gelijk dik in de problemen. Bij wijze van spreken kun je dan je deuren beter sluiten omdat het je er als bedrijf dan geld bij moet leggen om open te blijven.
En als dat wat langer (of te lang) duurt dan is het inderdaad zoals @:superniger net heel grappig zei: Dag Jumbo
Als dertig miljoen niets is geef het dan maar aan mij!quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:58 schreef Tengano het volgende:
[..]
30 miljoen van 10,7 miljard omzet is dus maar een winstmarge van 0,28%.
Dat kun je niet eens winst noemen dus. Eigenlijk speel je dan net quit/break-even.
Je business is in dat geval inderdaad dus heel erg kwetsbaar. Je hebt geen reserve meer als je een tegenvaller krijgt.
Je behoort dus een aanzienlijk grotere winstmarge te hebben om tegenvallers op te kunnen vangen. Het wegvallen van die tabaksopbrengsten is een goed voorbeeld van zo'n tegenvaller, waar je eigenlijk zelf als bedrijf helemaal niks tegen kunt doen.
Nog een keer zo'n tegenvaller en je zit in de min en gelijk dik in de problemen. Bij wijze van spreken kun je dan je deuren beter sluiten omdat je er als bedrijf dan geld bij moet leggen om open te blijven.
En als dat wat langer (of te lang) duurt dan is het inderdaad zoals @:superniger net heel grappig zei: Dag Jumbo
In ieder geval zit je met dit soort cijfers dus echt in zwaar weer, wat ik wel jammer vind want ik kom er graag. Ik zou het echt jammer vinden als ze zouden!!! verdwijnen. En ik had al eens gemerkt dat ze niet meer van die bijzondere regelingen hebben zoals een produkt gratis als je het ergens anders goedkoper ziet, of een nieuw produkt als je toevallig iets over de datum tegenkomt. Ik vond dat altijd wel leuk en ik waardeer dat gebaar enorm. Voor mij geeft het het idee, dat ze echt kwaliteit tegen de laagste prijs willen leveren. Plus ik vind de sfeer in de Jumbo en het personeel heel prettig.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:04 schreef Shotty het volgende:
Met inflatie er bij is het gewoon verlies. Kan je beter het geld op een spaarrekening zetten, dat levert meer op.
Vergeet ook niet dat dat over de absolute omzet gaat. In reeele termen is de omzet nog een flink stuk harder gezakt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:03 schreef de_boswachter het volgende:
‘De omzet liep 3% terug naar 10.7 miljard euro’
We h3bB3n H3t lAsT!G!!!!11!!1
Voor levensmiddelen is die relatief laag, maar 1,1%.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:58 schreef embedguy het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat dat over de absolute omzet gaat. In reeele termen is de omzet nog een flink stuk harder gezakt.
Om een goed beeld te krijgen van de terugloop van de omzet moet er nog de supermarkt-inflatie afgehaald worden. Geen idee wat die is maar dan wordt die 3% sowieso nog een stuk hoger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |