Dat is dan op zich nog wel te verklaren denk ik. Urk was voorheen een eiland en je woont op een eiland.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:07 schreef DaMart het volgende:
Je woont in bijvoorbeeld Amsterdam of Groningen.
Je woont op Urk
quote:
https://taaladvies.net/ik-ben-of-heb-het-vergeten/quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:36 schreef Mikeytt het volgende:
Vreemd gebruik van 'ben' overigens ook, zoals "ik ben iets vergeten". Vrijwel alle talen zeggen "ik heb iets vergeten"
Je woont in Rotterdam-Centrum.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:07 schreef DaMart het volgende:
Je woont in bijvoorbeeld Amsterdam of Groningen.
Je woont op Urk
Rad =/= raad.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:34 schreef Mikeytt het volgende:
Woorden die 2 verschillende meervouden hebben afhankelijk van de betekenis > rad wordt raderen (mechanisch rad) en raden (zoals een gemeenteraad)
quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:53 schreef herverwijderd het volgende:
Interne tegenstellingen.
Basalt
Duffel
Eikels
Kruispunt
Oudheden
Dat zou heel goed kunnen maar we zitten hier op een Nederlands forum en ik denk dat hier meer mensen Nederlands spreken dan Servo-Kroatisch.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:24 schreef Discombobulate het volgende:
Nederlands is een vrij saaie taal wat die bijzonderheden betreft, kijk eens naar het Servo-Kroatisch, dat heeft echt gigantisch veel meer.
‘Op mijn telefoon’ heb ik nog nooit gehoord. Wel ‘aan de telefoon’.quote:Op donderdag 16 januari 2025 15:33 schreef Bargehassus het volgende:
Bijzonderheden in onze taal? Plaats ze hier!
TS begint:
Je zit achter de pc.
Je zit voor de tv..
Je zit op je telefoon.
Nog een voorbeeld:
De borden staan op tafel en het bestek ligt ernaast.
Een dominee staat in gemeente A.
Een soldaat ligt (is gelegerd) in plaats B.
Je zit ‘op je telefoon’ als je daarop aan het lezen bent en bijv. berichten intikt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘Op mijn telefoon’ heb ik nog nooit gehoord. Wel ‘aan de telefoon’.
Op je telefoon zitten is een gangbare uitdrukking voor als je op je telefoon bezig bent (met iets anders dan bellen, bijvoorbeeld FOK!ken).quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Doorgaans ben je "aan de telefoon" als je aan het bellen bent. "Op de telefoon" is als je bezig bent met je telefoon maar niet aan het bellen. Grofweg gezegd.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eh... spuit elf.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:35 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Doorgaans ben je "aan de telefoon" als je aan het bellen bent. "Op de telefoon" is als je bezig bent met je telefoon maar niet aan het bellen. Grofweg gezegd.
Ik had het gewoon over taal in het algemeen. Nederland is ontzettend saai wat dat betreft.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:29 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Dat zou heel goed kunnen maar we zitten hier op een Nederlands forum en ik denk dat hier meer mensen Nederlands spreken dan Servo-Kroatisch.
Hoe bedoel je? Hoe kan een taal nu saai zijn?quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik had het gewoon over taal in het algemeen. Nederland is ontzettend saai wat dat betreft.
En nog even afgezien daarvan, waar komt het woord saai vandaan? Niet uit het Engels, Frans of Duits.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:46 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Hoe kan een taal nu saai zijn?
Interessante gedachte . Ga ik even op herkauwen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:16 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Je bestuurt de pc, tv bestuurt jou.
Aan de ene kant snap ik je, maar aan de andere kant:quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:22 schreef Zorro het volgende:
Ik wil nog even opmerken dat ik "op je telefoon zitten" een van de meest debiele uitdrukkingen vind die er zijn en dat weiger ik dan ook pertinent te zeggen.
Tenzij je er daadwerkelijk op bent gaan zitten en je scherm nu stuk is.
Dat zijn geen fysieke dingen waar je echt op kunt gaan zitten.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:28 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Aan de ene kant snap ik je, maar aan de andere kant:
Wat is het verschil met zeggen: ik zit op voetbal, of, ik zit op muziekles?
Ook een mooie om over na te denken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:16 schreef ReplaR het volgende:
Een mens gaat dood, een soldaat sneuvelt.
Een theekopje dat valt sneuvelt ook...
Van Dale zegt daarover:quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:16 schreef ReplaR het volgende:
Een mens gaat dood, een soldaat sneuvelt.
Een theekopje dat valt sneuvelt ook...
Maar ‘bij het voetbal’ zijn, betekent toch echt wat anders dan ‘op voetbal zitten’. Bij het één kijk je en ben je aanwezig, en bij het ander beoefen je de sport en ben je lid van de club (als voetballer).quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:31 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat zijn geen fysieke dingen waar je echt op kunt gaan zitten.
(Overigens heb ik dat ook nooit gezegd. Ik was bij het voetbal. Klinkt ook raar als ik het zo opschrijf maar zo heette dat hier. Je bent ergens bij. Lid van dus.)
Dat heb ik altijd als ik hoor dat iemand op zijn hurken zit. Je zit gehurkt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:28 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Aan de ene kant snap ik je, maar aan de andere kant:
Wat is het verschil met zeggen: ik zit op voetbal, of, ik zit op muziekles?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |