abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216305003
Volgens mij is het min of meer twee, misschien alweer drie jaar geleden dat de laatste coronamaatregelen afgeschaft zijn in Nederland. Misschien is het in dat licht interessant om terug te kijken op die periode.

Ik heb een periode terug Children of Men (2006) opnieuw gekeken, prachtige film. In het verhaal is de gehele mensheid onvruchtbaar geworden en volgen we een soort anti-held die zich tegen deze achtergrond door de wereld beweegt en uiteindelijk voor moeilijke keuzes komt te staan. Thematisch gaat de film denk ik heel erg over het heersende nihilisme, en een liberale orde die haar geloofwaardigheid verliest en steeds meer vervalt in autoriteit en onderdrukking. Er is een scene waarin de hoofdpersoon over straat loopt en er gigantische digitale borden hangen die oproepen tot verplichte vruchtbaarheidstests, alsook waarschuwingen voor de gevolgen die verbonden zijn aan het weigeren van die tests. Dat heeft in het licht van de gehele coronaperiode iets heel uncanny's.

Ik zag tijdens de coronaperiode hele lelijke kanten naar voren komen van zowel maatschappij als politiek, van alle kanten van het debat, een heel naar soort vervolgingsdrang. Vooral vanuit links, een politieke beweging die ik (achteraf naïef) zag als kritisch op autoriteit, zag je hoe het verlangen om de "zwakkeren" te beschermen werd gemobiliseerd om de achterlijkste zaken recht te praten. In bepaalde Europese landen werden kamerleden geweerd uit het parlement omdat ze ongevaccineerd waren, in Oostenrijk kreeg je duizenden euro's boete als je weigerde het vaccin te nemen, in Duitsland zijn er incidenten geweest waar bloed gedwongen werd afgenomen bij mensen om te controleren of ze gevaccineerd waren, en natuurlijk nog de 3G-maatregelen die al deels ingevoerd werden (ik mocht bijna de bioscoop niet meer in). Extreem walgelijke, proto-fascistische maatregelen die een open samenleving onwaardig zijn. Daarnaast heerste er een sfeer van censuur en verkettering, als je je mond opentrok was je al erg gauw een wappie en een complotgekkie. Het leek wel alsof de hele wereld volkomen krankzinnig was geworden, het deed nogal denken aan de beroemde speech uit Network.

Bekijk deze YouTube-video

Één heel groot aspect van die periode die denk ik regelrecht verband houdt met de filosofie is de visie op wetenschap die heerst en de gevaren van die opvatting. We zagen namelijk dat verschillende wetenschappers tot verschillende conclusies kwamen - logisch, iedere wetenschapper snapt dat het zo werkt - maar toch werd steeds het beeld voorgehouden van een consensus en het idee dat we naar "de wetenschappers" moesten luisteren. Dit was tegelijkertijd een soort obscurantisme; wetenschap kan je in het beste geval informeren hoe je iets moet doen maar niet of je iets moet doen. De gehele maatschappij op slot gooien is een politieke keuze geweest. Ook hier word ik aan de filosofie herinnerd, vooral Heidegger, en de manier hoe hij het maakbare en de (onbewuste en automatische) obsessie met controle over ieder aspect van het leven bekritiseerde als een soort fundamentele dwaling die inherent is aan de moderniteit. Adorno opperde een soortgelijk idee, "instrumentele rationaliteit", een rationaliteit die losgezongen is van de ethiek en alleen nog maar in doelen en middelen kan denken, vaak ten koste van de menselijkheid.

Die gehele periode heeft iets onwerkelijks achteraf, als een soort koortsdroom of nachtmerrie. Ik kan me niet meer goed voorstellen dat je die kolere-mondkapjes moest opdoen iedere keer dat je de bus instapte of naar de supermarkt ging. Ik heb er achteraf nog wel vaker met vrienden over gesproken en dan kwam die rare sfeer deels terug, ook nu ik dit schrijf. Ik ben me in ieder geval doodgeschrokken en het is ook een keerpunt in mijn leven geweest, een heel groot moment van desillusie met betrekking tot de heersende macht (die ik sowieso al wantrouwde), een soort definitieve bevestiging dat de huidige orde geen knip voor de neus waard is en grondrechten geen rechten zijn maar privileges, die kunnen worden ingetrokken als de huidige leiders er geen zin meer in hebben. Ik heb me ook min of meer onttrokken aan mijn constant bezig zijn met politiek omdat het me allemaal niet meer interesseert.

Dit is natuurlijk mijn mening, en mijn ervaring geweest tijdens die periode. Wellicht dat nu een beter moment is om hier over te spreken, nu de waanzin wat gedaald is. Ik hoor graag hoe jullie tegen de coronacrisis aankijken, wat de coronacrisis heeft betekend of wat het zegt over de samenleving en de tijdsgeest, twee jaar later.
pi_216306667
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 09:22 schreef VseslavBotkin het volgende:
Die gehele periode heeft iets onwerkelijks achteraf, als een soort koortsdroom of nachtmerrie. Ik kan me niet meer goed voorstellen dat je die kolere-mondkapjes moest opdoen iedere keer dat je de bus instapte of naar de supermarkt ging.
Nou wat een leed. Stel je niet aan.

Ja er zijn fouten gemaakt maar dat was meer incompetentie (het blijven mensen) dan een groot facistisch complot.
En ik denk er nooit meer aan behalve als ik dankbaar ben dat thuiswerken normaler is geworden of als FOK!-user dragon4life of zo weer een topic erover maakt.
pi_216306760
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:54 schreef Evangelion het volgende:

[..]
Nou wat een leed. Stel je niet aan.

Ja er zijn fouten gemaakt maar dat was meer incompetentie (het blijven mensen) dan een groot facistisch complot.
En ik denk er nooit meer aan behalve als ik dankbaar ben dat thuiswerken normaler is geworden of als FOK!-user dragon4life of zo weer een topic erover maakt.
Het gaat niet om de mondkapjes, het gaat om de mondkapjes als symbool voor de hele situatie die op dat moment gaande was. Ik heb het ook nergens over een complot.
pi_216307501
Van mij mag het best normaal worden om als je ziek bent en toch naar buiten wil je een mondkapje opzet.

Verder je hier nu nog druk over maken. :') Oh oh oh wat is er ons een leed aangedaan hoor. Dat denk je echt alleen als je in al die Russische propaganda getrapt bent.
pi_216308968
quote:
Dit is natuurlijk mijn mening, en mijn ervaring geweest tijdens die periode. Wellicht dat nu een beter moment is om hier over te spreken, nu de waanzin wat gedaald is. Ik hoor graag hoe jullie tegen de coronacrisis aankijken, wat de coronacrisis heeft betekend of wat het zegt over de samenleving en de tijdsgeest, twee jaar later.
Het is inherent aan de mens, wat door groep a opgebouwd wordt wordt door groep b omver gelopen.
Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn.

Vooral in crisistijd natuurlijk, dat kan prachtig uitgebuit worden door mensen tegen elkaar maar ook tegen de overheid op te zetten want daarmee verzwak je de eenheid in de samenleving en ontstaat meer en meer chaos en het ondermijnt natuurlijk het vertrouwen.

Naar mijn mening is het erg kort door de bocht om de maatregelen 'een politieke keuze' te noemen.
Het was een maatregel om het aantal besmettingen terug te dringen en dat werkte, dat zorgde er evens voor dat de druk op de zorg afnam en dus behapbaar bleef.
Dat is niet zomaar een beslissing van een politicus of meerdere politici geweest maar zal op advies gedaan zijn van onderliggende instanties.
Wellicht hebben we ook een protocol voor als er een virus uitbraak is en die is ook niet zomaar met wat natte vinger werk opgesteld.

Schrikbarend vind ik dan weer dat mensen blijkbaar dachten dat het mondkapje henzelf moest beschermen wat natuurlijk kolder is.
Het had namelijk tot doel anderen te beschermen want als jij je ziektekiemen niet vrij kan rond spetteren omdat je een mondkapje draagt is dat dikke winst.
Al zal het misschien niet 100 procent zijn, zelfs 20/30 procent is al dikke winst.

Zelf heb ik me ook niet laten vaccineren, ik ben al oud en nogal huis gebonden.
Maar ik heb best begrip dat men bij uitgaansgelegenheden graag een vaccinatie bewijs zag, zij willen immers ook de deuren openhouden en niet weer zorgen voor nieuwe besmettingshaarden.
Aan ons de keuze, vaccin of niet, indien niet, dan kies je er dus tijdelijk voor om niet naar een bioscoop of disco of café te gaan.

Vanzelfsprekend heeft de wetenschap hier een grote stem en de manier waarop jij die aanhalingstekens gebruikt in je OP is wat mij betreft tekenend.
Zou jij liever naar een groenteboer luisteren of je door een timmerman laten opereren zonder mondkapje?
Want waar is de vrijheid van een chirurg immers hé, moet verplicht een mondkapje voor....
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_216319393
quote:

Wellicht dat nu een beter moment is om hier over te spreken, nu de waanzin wat gedaald is.

Ik ben bang dat het met de tijd niet bespreekbaarder is geworden.

Dat zou je zeggen ja, maar in de praktijk zijn het vooral de wegkijkers en de het-valt-wel-mee’ers die de meerderheid vormen, en als die het daar toen alles in volle gang was al redelijk gemakkelijk mee hadden, dan is dat nu met de afstand van de jaren alleen maar gemakkelijker geworden.

Kijk alleen al naar de reacties hier om te zien hoe sterk dat is. Eén van de belangrijkste, meest tekenende gebeurtenissen in ons leven wordt afgedaan als “ach, wie daar zich een paar jaar later nog mee bezighoudt…”

quote:

Vooral vanuit links, een politieke beweging die ik (achteraf naïef) zag als kritisch op autoriteit, zag je hoe het verlangen om de "zwakkeren" te beschermen werd gemobiliseerd om de achterlijkste zaken recht te praten.

Zie ook: de Kerk.

Als je die zo naast elkaar legt dan zie je hoe het in de praktijk vaak gaat met het “beschermen van de zwakkeren”. Die worden als reden aangevoerd om te verklaren waarom men doet wat men doet.

“Ja, nee, kijk, het is niet omwille van mij en mijn vrienden dat die vijf miljard nu is verdwenen… Helemaal niet! Hoe kom je erbij! Het was om eh... de zwakkeren te beschermen! Ja, dat is het, ik deed dat voor de zwakkeren! Heb je daar soms wat op tegen, dat ik de zwakkeren probeer te helpen? Moeten we al die zielige mensen soms aan hun lot overlaten, is dat wat je wilt? Allemaal laten creperen in de kou? Gatverdamme! Dat jij niet bereid bent om daar wat voor in te leveren zeg, onvoorstelbaar.”

Als je ziet hoe knap de Kerk dat soms spelen kon dan zie je ook hoe knap dat nu nog steeds gespeeld wordt. Een prachtig stukje kunst.

quote:

Ik ben me in ieder geval doodgeschrokken en het is ook een keerpunt in mijn leven geweest, een heel groot moment van desillusie

Alleen daarom al is het een bijzondere gebeurtenissen, dat het op zoveel mensen zo’n effect heeft gehad.
Tegelijkertijd maak ik me ook zorgen om de breuk die hierdoor ontstaat, en hoe daar door figuren als Elon Musk op in wordt gespeeld. Op deze manier wordt het een speler zoals hem wel heel gemakkelijk gemaakt om zichzelf als reddende engel op te werpen.

“Geen zorgen arme schaapjes! Wees niet bang voor die gemeneriken. Ik kom jullie redden!”

– “Jongens horen jullie dat, Elon komt ons redden!”

– “Gelukkig maar!”

– “Eindelijk, waar bleef ie nou!”
pi_216319469
Ach het is maar...

Ach, het zijn toch maar grondrechten
Ach, het is toch maar een mondkap
Ach, het is toch maar een lockdown
Ach, het is toch maar alle sport
Ach het is toch maar de horeca
Ach, het is toch maar een niet essentiële winkel
Ach, het is toch maar een avondklok
Ach, het is toch maar een prik
Ach, het is toch maar een toegangsbewijs
Ach, het is toch maar een pandemiewet

Als je daar nu nog over bezig bent.
pi_216319845
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 13:24 schreef Document1 het volgende:
Van mij mag het best normaal worden om als je ziek bent en toch naar buiten wil je een mondkapje opzet.

Verder je hier nu nog druk over maken. :') Oh oh oh wat is er ons een leed aangedaan hoor. Dat denk je echt alleen als je in al die Russische propaganda getrapt bent.
Nou ja de jongeren zullen het denk ik wel zwaar hebben gehad.

Voor de volwassenen zal het minder erg zijn geweest denk ik.
pi_216331791
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 15:58 schreef bedachtzaam het volgende:
Naar mijn mening is het erg kort door de bocht om de maatregelen 'een politieke keuze' te noemen.
Het was een maatregel om het aantal besmettingen terug te dringen en dat werkte, dat zorgde er evens voor dat de druk op de zorg afnam en dus behapbaar bleef.
Dat is niet zomaar een beslissing van een politicus of meerdere politici geweest maar zal op advies gedaan zijn van onderliggende instanties.
Wellicht hebben we ook een protocol voor als er een virus uitbraak is en die is ook niet zomaar met wat natte vinger werk opgesteld.
Ik vind dit een bijzondere analyse. De TS geeft nota bene aan dat er te weinig stil gestaan werd bij het idee dat de wetenschap gaat over de hoe maar niet over of je die hoe wilt volgen, en politiek gaat bij uitstek over die of. Ik wilde bijna zeggen dat de politiek 'de wetenschap' blind volgde, of op het schild heeft gehesen ("de experts zeggen nou eenmaal, dus..."), maar zelfs dan ga je nog voorbij aan de realisatie dat beleid ten gunste van het behalen van de doelstellingen consequenties heeft gehad, welke je óók aan de hand van wetenschappelijk inzicht, als anti-consensus had kunnen typeren. Dus nogmaals: een politiek besluit moet vormgegeven worden op basis van de afweging tussen belangen, waarden, normen en inzichten. En dat is het tegenovergestelde van hoe het beleid toendertijd tot stand kwam, en hoe mensen er in stonden. Het was een tijd van ondemocratische en a-wetenschappelijke starheid.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 17 januari 2025 @ 15:56:26 #10
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_216331822
Ik geloof niet in ongefundeerde complottheorieën. Er zijn zeker ongewild fouten gemaakt door beleidsmakers maar achteraf praten is flauwekul. Ik ben mij wel kapot geschrokken over het grote aantal debiele wappies die Nederland kennelijk herbergt.
Science matters
pi_216331956
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 15:52 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik vind dit een bijzondere analyse. De TS geeft nota bene aan dat er te weinig stil gestaan werd bij het idee dat de wetenschap gaat over de hoe maar niet over of je die hoe wilt volgen, en politiek gaat bij uitstek over die of. Ik wilde bijna zeggen dat de politiek 'de wetenschap' blind volgde, of op het schild heeft gehesen ("de experts zeggen nou eenmaal, dus..."), maar zelfs dan ga je nog voorbij aan de realisatie dat beleid ten gunste van het behalen van de doelstellingen consequenties heeft gehad, welke je óók aan de hand van wetenschappelijk inzicht, als anti-consensus had kunnen typeren. Dus nogmaals: een politiek besluit moet vormgegeven worden op basis van de afweging tussen belangen, waarden, normen en inzichten. En dat is het tegenovergestelde van hoe het beleid toendertijd tot stand kwam, en hoe mensen er in stonden. Het was een tijd van ondemocratische en a-wetenschappelijke starheid.
Wat zou je nu willen dan?
Dat we een referendum gaan doen dit jaar over een volgende pandemie en dan het volk laten beslissen of je een mondkapje op moet doen en hoe laat de mensen willen dat de horeca of winkels dicht moeten.

"Het volk heeft gesproken, voetbal mag door gaan, museums moeten dicht, restaurants mogen 6 mensen aan een tafel en tijdens het eten mogen mondkapjes af, uitgezonderd mensen met gewetensbezwaren, die mogen alleen naar de snackbar die daar voor zijn aangewezen."
Hell To The Liars
pi_216332045
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:12 schreef Droopie het volgende:

[..]
Dat we een referendum gaan doen dit jaar over een volgende pandemie en dan het volk laten beslissen of je een mondkapje op moet doen en hoe laat de mensen willen dat de horeca of winkels dicht moeten.

"Het volk heeft gesproken, voetbal mag door gaan, museums moeten dicht, restaurants mogen 6 mensen aan een tafel en tijdens het eten mogen mondkapjes af, uitgezonderd mensen met gewetensbezwaren, die mogen alleen naar de snackbar die daar voor zijn aangewezen."
In een representatieve democratie geven we op voorhand mee hoe we over de dingen denken. Dingen zoals grondrechten, bewegingsvrijheid, lichamelijke soevereiniteit, veiligheid, gezondheid. Ook gaven we mee dat we het in de regel niet eens zo erg vinden als een aantal duizend mensen per jaar sterft door luchtweginfecties, of dat we het niet zo hebben op genoeg investeren in de zorg (IC's), of dat een goeddeel zichzelf liever dik eet, dan de risico's daarvan vermijdt. Kortom, genoeg om mee in de weer te gaan om tot een meer genuanceerd beleid te komen dan 1 Probleem -> 1 Doel -> 1 Beleidsrichting.

Maar goed, we hadden natuurlijk geen recente ervaring met een pandemie, dus bovenstaandeis niet helemaal eerlijk. En natuurlijk gingen we vóóraf, ook akkoord met de mogelijkheid om crisisbeleid te implementeren, en dus zal je het nog moeten hebben over de mate van dreiging vs mate van opoffering. Het zal met de recente ervaring nog dichtbij ons, dus inderdaad verstandig zijn om met een (raad)gevend referendum te peilen hoe mensen er ondertussen in staan. Maar doe dit dan wel, anders dan tijdens de pandemie, onder begeleiding van wat meer genuanceerde discussies.

[ Bericht 8% gewijzigd door Akathisia op 19-01-2025 10:16:24 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 17 januari 2025 @ 16:28:12 #13
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_216332057
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:12 schreef Droopie het volgende:

[..]

En ondertussen stapelen de lijken zich op maar dat is volgens al die compleet gestoorde teringwappies nepnieuws. "Die lijken zijn door de overheid ingehuurde acteurs"
Science matters
pi_216332240
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:26 schreef Akathisia het volgende:

[..]

Maar goed, we hadden natuurlijk geen recente ervaring met een pandemie, dus bovenstaandeis niet helemaal eerlijk.
Dit ja, maar de overheid moet nu ook de ballen hebben om open kaart te spelen.
Als je nu niet eerlijk en open kan bespreken wat er fout is gegaan, kan je ook de volgende keer er niet van leren.

Maar ik ben geen voorstander van een referendum, stel de volgende keer breekt weer de pleuris uit.
Dan heb ik liever een overheid die een pandemie probeert te stoppen, ipv. dat we een x aantal doden voor lief nemen.
Mocht je nou weten, 0,1 procent van de mensen komt overlijden, dan kan je afwegingen maken welke maatregelen je daar tegenover wilt zetten.
Maar bij een pandemie weet je het niet van te voren.
Hell To The Liars
pi_216332271
Wat wat mij betreft een les is, is de mogelijkheid om de zorg capaciteit op te kunnen schalen maar dat betekent natuurlijk ook extra handen aan het bed en dat is niet zo simpel als ruimte en apparatuur.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 17:17:58 #16
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_216332490
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:50 schreef bedachtzaam het volgende:
Wat wat mij betreft een les is, is de mogelijkheid om de zorg capaciteit op te kunnen schalen maar dat betekent natuurlijk ook extra handen aan het bed en dat is niet zo simpel als ruimte en apparatuur.
Het probleem is dat de politiek, beleidsmakers en de "gehele" bevolking doet alsof er niets is gebeurd. De pandemie is uit het collectieve geheugen gewist.

Dus het is wachten op de volgende ramp en het leger van de teringwappies die weer een complot hebben ontdekt.
Science matters
pi_216360747
Ik vond allemaal helemaal mooi. Lekker rustig op straat enzo. Bier drinken kon ook gewoon thuis. Geen enkele dwang om wel te vaccineren.

Wel goed om achteraf te kijken wat er goed en minder goed is gegaan natuurlijk. Anderzijds is de ene pandemie de andere niet dus in hoeverre je daadwerkelijk echt dingen kan leren van corona hangt natuurlijk af van eventuele hierop volgende noodgevallen.
Conscience do cost.
pi_216391486
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:50 schreef bedachtzaam het volgende:
Tekorten op allerlei vlakken tonen aan dat er niet voldoende capabele mensen zijn om bepaalde taken te verrichten. Bij de eerste beste tegenvaller, gaat het dan direct behoorlijk mis.
pi_216391515
Tering Jantje, zijn mensen nu nog steeds bezig met COVID? :')

Ga verder met je leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')