Voortaan goed de 30 dagen in de gaten houden, dus. Ik stuur dingen zo correct mogelijk terug, maar ben er gewoon lui en traag mee.quote:Webwinkel Zalando heeft het retourbeleid aangepast. Wie nu iets bestelt, kan dat binnen dertig dagen retourneren. Tot voor kort was dat honderd dagen. Volgens retaildeskundigen maakt een deel van de klanten het wel heel bont met retourneren.
"Zalando is volwassen geworden en ze zijn het bedrijf nu verder aan het ontwikkelen", zegt retaildeskundige Cor Molenaar. "Dat je spullen tot honderd dagen terug mag sturen, is geen concurrentiewapen meer voor ze."
Toen Zalando de markt betrad, wilde het bedrijf vooral marktaandeel veroveren en hoefde er ook geen winst gemaakt te worden. "Inmiddels is winst maken wel een doel", zegt retail- en merkendeskundige Paul Moers. "Ze investeren veel in AI en geven serieus geld uit aan innoveren." Zo steekt Zalando veel geld in toepassingen die klanten helpen de beste keus te maken en retouren zoveel mogelijk te voorkomen.
"Het is helemaal uit de hand aan het lopen met die retouren. Al dat gratis retourneren is ook niet vol te houden", denkt Moers. Zalando verzekert daarentegen dat dit wel gratis blijft. Veel webwinkels doen 'iets' om de stroom aan retouren in te dammen.
Zo voerde Wehkamp eerder in dat betaald moet worden voor retourneren. Livera brengt achteraf verzendkosten in rekening als klanten bestellen voor een waarde die in aanmerking komt voor gratis verzenden, maar die bestelling dan deels terugsturen. De Bijenkorf verstuurt alleen nog gratis aan leden en dan ook alleen nog vanaf een bepaald bestelbedrag.
'Meestal is er iets mee als het na honderd dagen terugkomt'
Volgens Molenaar is Zalando nu een 'normale' marktpartij geworden. Dat blijkt ook uit deze nieuwe stap. "Wat kun je als webwinkel ook met spullen die na honderd dagen terugkomen", stelt hij retorisch. "Die zijn gedragen en vaak onverkoopbaar en belanden dan in de verbrandingsoven."
Daar is Moers het mee eens. "Als iets na honderd dagen terugkomt, dan is er meestal iets mee. Zalando heeft er destijds opzien mee gebaard, maar het is nu niet meer verstandig." Zalando is sinds 2010 actief in Nederland.
De webwinkel zegt producten nu weer sneller beschikbaar te kunnen maken voor klanten. "Meer dan 90 procent van de klanten retourneert al binnen dertig dagen", zegt een woordvoerder van Zalando. Voor alles wat voor 7 januari is besteld, geldt nog steeds dat dit tot honderd dagen retour mag. "Gerekend vanaf de dag dat het is geleverd."
Livera steekt daar al een stokje voor.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:23 schreef heywoodu het volgende:
En vooral gewoon wat zorgvuldig uitzoeken en uiteraard met het idee dat je alles wat je koopt ook daadwerkelijk wilt houden. Niet gaan kopen met in je achterhoofd al "ik stuur toch wel wat terug"![]()
Ik stuur echt minimaal 80% terugquote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:23 schreef heywoodu het volgende:
En vooral gewoon wat zorgvuldig uitzoeken en uiteraard met het idee dat je alles wat je koopt ook daadwerkelijk wilt houden. Niet gaan kopen met in je achterhoofd al "ik stuur toch wel wat terug"![]()
Allemaal verschillende, bedoel je eigenlijk?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
...En die kutbedrijven hebben allemaal dezelfde maten waardoor je van alles zowel S en M moet kopen om dan de verkeerde terug te sturen.
Als er alleen had gestaan "retourbeleid gaat naar 30 dagen", had ik gedacht dat het verlengt wasquote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:48 schreef Twiitch het volgende:
Zelfs dertig dagen vind ik extreem lang lol.
Dit doen dus best veel mensen, ooit een keer een programma gezien waarin dit voorbij kwam en er gewoon (stront) vlekken op kleding zaten.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:59 schreef Jahr00n het volgende:
Laatst nog een pak gekocht op zalando voor een begrafenis. Daarna prima teruggestuurd.
Waarom? Velen zullen nog volgen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:59 schreef Jahr00n het volgende:
Laatst nog een pak gekocht op zalando voor een begrafenis. Daarna prima teruggestuurd.
In de mail van 31/12quote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:17 schreef Eightyone het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ssener-geworden.html
[..]
Voortaan goed de 30 dagen in de gaten houden, dus. Ik stuur dingen zo correct mogelijk terug, maar ben er gewoon lui en traag mee.
Retouren zouden ze btw nog beter kunnen voorkomen door bij kleding bijvoorbeeld de taillemaat in centimeters erbij te zetten. Kledingmaten zijn per merk anders.
quote:We voeren deze verandering door om onze producten sneller beschikbaar te maken voor onze klanten. Hierdoor kunnen we een breder assortiment aanbieden en hebben we artikelen sneller weer op voorraad. Uiteraard blijft gratis retourneren deel uitmaken van onze service.
Met vriendelijke groet,
Jouw Zalando-team
Oja die waren ook wel goedquote:Op dinsdag 14 januari 2025 20:28 schreef vencodark het volgende:
Wat ik vooral heel erg mis bij Zalando zijn de reviews die vaak bij hun producten stonden.
Vaak genoeg om die reden bepaalde dingen niet besteld terwijl het er op de foto prima uit zag.
Dus je hebt tijdens je begrafenis een broek met label er nog aan gehad? Hahahahaquote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:59 schreef Jahr00n het volgende:
Geloof er geen zak van maar goed, indien waar ben jij ronduit een asociaal persoon. Maar denk eerder dat je een reactie uit wilt lokken. Dus bij deze; chapeau en drie-werf hoera 🎉💃quote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:59 schreef Jahr00n het volgende:
Alsof het ooit gratis is geweest.quote:"Het is helemaal uit de hand aan het lopen met die retouren. Al dat gratis retourneren is ook niet vol te houden", denkt Moers. Zalando verzekert daarentegen dat dit wel gratis blijft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |