Pechvogels zonder ticket A10-feest krijgen geen alternatief partijtje
Op de A10 zullen 21 juni allerlei feestjes zijn, maar alleen voor wie een kaartje kon bemachtigen. credit ANP
Amsterdam - Femke Halsema heeft geen geld en politiecapaciteit om alternatieve feesten te organiseren voor Amsterdammers die geen kaartje voor het Festival op de Ring konden bemachtigen. Dat bleek tijdens een debat over ’ticketgate’, waarin de burgemeester geďrriteerd reageerde op de kritiek.
De gemeenteraad besprak de chaotisch verlopen ’verkoop’ van de gratis tickets voor het Festival op de Ring ter ere van Amsterdamse 750’ste verjaardag. Honderdduizenden geďnteresseerden vielen buiten de boot. Terwijl het idee vorig jaar was dat het 21 juni een feest voor alle Amsterdammers zou worden, zónder tickets.
Tienduizend tickets Festival op de Ring A10 opnieuw beschikbaar na bestelproblemen
„Nu krijgen we een exclusief festival”, zei PvdA-fractievoorzitter Lian Heinhuis. Volgens Halsema waren tickets echter noodzakelijk toen bleek dat de interesse veel groter was dan verwacht. Voornamelijk buiten de regio, zei ze. „Dat heeft ons wel verrast, omdat wij dachten dat vooral Amsterdammers het leuk zouden vinden.” Halsema claimde dat er dankzij de kaartjes nu meer Amsterdammers op de ring zullen staan.
Project X-achtige taferelen
Heinhuis vond het jammer dat er niet naar een alternatief is gekeken toen dit bleek. Zij hoopte op een feest voor álle Amsterdammers en vroeg om extra activiteiten in de stad. Nu zijn er al Amsterdammers die dit op eigen houtje willen organiseren, maar de PvdA vreest ’Project X-achtige’ taferelen. Volgens Halsema is daar echter geen geld en politiecapaciteit voor.
Organisatie Festival op de Ring op Amsterdamse A10 erkent problemen: 700.000 mensen grijpen naast kaartje
Halsema betichte Heinhuis bovendien van ’een redelijke dramatische toon’ en ’algemene toon van boosheid’. „Ik vind echt dat u er een karikatuur van maakt”, zei de burgemeester tegen de PvdA’er. „Het lijkt wel alsof ik tegen mijn kinderen praat, want ik ben niet boos maar teleurgesteld”, reageerde Heinhuis.
Nieuw verkoopmoment
De burgemeester begreep dat veel Amsterdammers teleurgesteld zijn, zei ze. Wie nu een reservering heeft, moet die op een later moment nog wel bevestigen. Mogelijk stromen veel tickets nog terug. Vermoedelijk volgt er dan opnieuw zo’n verkoopmoment.
Chaos bij verkoop Amsterdams Festival op de Ring: klachten over lange wachtrijen, gratis kaarten nu al te koop op Marktplaats
VVD-fractievoorzitter Daan Wijnants vond het jammer dat de burgemeester de raad niet eerder had betrokken in de zorgen over een te grote toeloop. Dan hadden hij en zijn collega’s in een eerder stadium kunnen meedenken en was er wellicht teleurstelling voorkomen.
Metrostations bij A10 blijven dicht tijdens Festival op de Ring: ’Logistieke nachtmerrie dreigt’
Andere raadsleden snapten de commotie niet zo. Het oostelijk deel van de A10 was toch gewoon voor iedereen open om te wandelen of fietsen? Maar dat bleek niet helemaal het geval. „Vol is vol”, zei Halsema. Ook daar ligt teleurstelling op de loer.
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share